Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Mimre 1970-tallet

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-07, 06:48   #81
kadabra
Aktiv

Medlem siden: Oct 2006
kadabra har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mimre 1970-tallet

Jeg var yngst, og husker jeg satt i trappa og så på Festus (Krutttrøyk)alt for sent på kvelden.Jeg husker de to fysikerne på tv med bustete hår, hva var det egentlig?
Ellers var Prof. Balt-Balt-Baltasar favorittten min.
Jeg hadde fine tynne fargesterke skjorter med lange snipper under trange strikkavester av syntetisk kvalitet du. Firkantabukser kalte vi slengbuksene.
Rommene våre var malt lilla, sterkt gult og oransje og mørkt brunt. Vegg til veggtepper kom også på slutten av 70tallet hos oss.

kadabra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 16:24   #82
doppler
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2009
doppler har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeghusker den også. Siste episode lå gutten i sengen og ropte: "Pappa, jag kan röra lite på benet!" Svensk serie. De feiret med kake??

doppler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 16:27   #83
doppler
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2009
doppler har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg og broren min leide to geiter i 17-maitoget i 1975..Kvinneåret! Ellers lite med på slikt

doppler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 16:42   #84
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Jeg husker at mamma sydde slengbukse til meg, av pappas avlagte himmelblå terylenebukse. Som det lydige og veloppdragne barnet jeg var, brukte jeg den også. På grensen til barnemishandling.

sånn mishandling har jeg vært med på også. Mormor tok meg med til sydame. Der fikk jeg sydd et fantastisk antrekk - svenskeblå vest, bukse og knallGUL skjorte

Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 16:44   #85
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av doppler, her.

Jeghusker den også. Siste episode lå gutten i sengen og ropte: "Pappa, jag kan röra lite på benet!" Svensk serie. De feiret med kake??

Takk! Da har jeg ikke drømt det, altså.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 16:48   #86
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

70-tallet? :fniser juvenilt:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 16:51   #87
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg husker en meget politisk korrekt Barne-TV-greie om Susi og alle sansene. Suzi var en tegnet (meget enkelt sådan) dukke. Kan ennå kjenningsmelodien til og med: "Kom og bli med oss i vår lille verden - sammen med Susi og meeeg...."

Og så var det en med en mann med skjegg som lærte oss døvetegn. Alle gikk rundt å sa "En griiiiis!" mens vi sveivet en knyttneve rundt foran nesen for å illudere døve-grise-tryne. Og så var det Rødhette-og-ulven-ballett til slutt hver gang.

Og så tegneseriefiguren Daniel Duppsko da!
"Daniel Duppsko fra Ingenmannsland
Liker å plaske med bena i vann
i vann, parafin -
og en kanne bensin
til skoen blir skinnende blank og fin!"

Men tror kanskje vi snakker tidlig 80-tall altså. Dere får ha meg unnskyldt. *Revet med*

Nehei! Ikke hver gang, det var mange forskjellige balletter, blant annt Gullhår og bjørnene.

*Edit: Unnskyld, var visst bare to, Rødhette og Snehvit.

Og så hadde han en liten hånddukke-venn som het Smørbukk, og Smørbukk hadde en hund som het Gulltann.
Og det tror jeg kan ha vært på tidlig 80-tall, ellers ville ikke jeg, 77-modellen, husket det så godt.
Med mindre det var en reprise.

Og Daniel Duppsko var så sent som i '86 eller '87.

Sist redigert av Enhjørning : 16-03-09 kl 17:04. Årsak: Husker visst ikke så godt som jeg trodde.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 16:52   #88
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kadabra, her.

.Jeg husker de to fysikerne på tv med bustete hår, hva var det egentlig?
.

Fysikk på roteloftet!

Gammel 16-03-09, 16:52   #89
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Og Daniel Duppsko var så sent som i '86 eller '87.

Ja, jeg skjønte ikke helt at denne skulle passe inn. Jeg mener at DD var noe lillesøstera mi så på leeeenge etter at jeg hadde sluttet å se på barne-tv.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 17:07   #90
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Savner den fortsatt og har ikke vendt meg til dette nye greiene.....

Kan noen foresten opplyse meg om denne skumle Puslingen som jeg såvidt bare husker ved nanv?

Gammel 16-03-09, 17:12   #91
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Kan noen foresten opplyse meg om denne skumle Puslingen som jeg såvidt bare husker ved nanv?

I følge denne beslektede tråden fra 2006 var det to små troll med en vippehuske, stemmer det?
Jeg var vettskremt.
Og husker fremdeles melodien.

Gammel 16-03-09, 17:31   #92
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

På 70-tallet var jeg sikkert ikke påtenkt engang. Mine foreldre giftet seg i 1979. Jeg var da en sædcelle i pungen til far, og umoden eggcelle i eggstokken til mor (men hvilken eggstokk, nei det husker jeg ikke).

Denne kan jeg nesten signere helt, bare at mine foreldre giftet seg i 1978

Gammel 16-03-09, 18:13   #93
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

For en koselig gammel tråd.

Jeg begynte på skolen i 1971 og av barne-tv husker jeg aller best Stian med sekken (ikke Pernille, pussig nok) . "Sett brillene på, og en og to og tre, så reiser du og jeg og alle barn av sted"

Ellers husker jeg godt oljekrisa da det ikke var lov å kjøre bil på søndager og vi gikk midt i Oslogatene på søndagstur.

Husker også mine høyvannsbukser i turkis frotte med sleng - dog ikke med like stor glede.

Også husker jeg skøytestjernen Ard Schenk - jeg ville nemlig at lillebroren min som ble født i 1971 skulle hete Ard. Fikk underlig nok ikke viljen min.

Sist redigert av Tangina : 16-03-09 kl 20:10. Årsak: Håpløs feilstaving av skøyteløperens navn
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:55   #94
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

For en koselig gammel tråd.

Jeg begynte på skolen i 1971 og av barne-tv husker jeg aller best Stian med sekken (ikke Pernille, pussig nok) . "Sett brillene på, og en og to og tre, så reiser du og jeg og alle barn av sted"

Ellers husker jeg godt oljekrisa da det ikke var lov å kjøre bil på søndager og vi gikk midt i Oslogatene på søndagstur.

Husker også mine høyvannsbukser i turkis frotte med sleng - dog ikke med like stor glede.

Også husker jeg skøytestjernen Ard Shjenk - jeg ville nemlig at lillebroren min som ble født i 1971 skulle hete Ard. Fikk underlig nok ikke viljen min.

Jeg husker Fred Anton Maier, og at jeg begynte på skolen i 1971. Roteloftet med bustehuene var kjempemoro og andre tv-program jeg husker er Follyfoot, Kruttrøyk, Silkesvarten, Daktari, Elefantgutten, Skippy, McCloud på detektimen osv. Jeg fikk min første levis 501 bukse på 70 tallet ennå mens mange fortsatt gikk med slengbukser. Musikken jeg hørte på var Rolling Stones, Elton John, David Cassidy, Slade, Nazareth, Tina Charles med I love to love, Dire Straits, Kiss, T.rex, Dr.Hook, og gud vet hva. For en tid. Jeg ble konfirmert i 1979, og tenk for et tiår. Verden lå for våre føtter.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:13   #95
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Noen som husker "jeg og du og kaktus" (?) som gikk på formiddagen? Et meget pedagogisk riktig program.

Å ja! Jeg er født i -72 og jeg gikk ikke i barnehagen før jeg begynte på skolen. Jeg fikk derfor med meg mye som skjedde på tv om formiddagen. Jeg husker at jeg storkoste meg når jeg fikk sitte å se på "Du og jeg og kaktusen" og "Trim for eldre" . Det gikk rett før eller rett etter kaktus-programmet.

Ellers husker jeg mine grønne slengbukser og brune Ecco fotformsko. Da jeg begynte på skolen hadde jeg en sånn oransje firkanta ransel og et stoort pennal med MANGE tusjer.

Vi bodde i et nytt byggefelt og vi gikk stadig rundt og plukket kritt (fra gipsplater) som vi brukte til å tegne paradis med, og skytestreng (som ble til overs etter sprengning), som vi lagde masse morsomt med. Noen av favorittstedene vi lekte på/i var i en gammel krigsbunker med skikkelig råttent gulv samt å balansere oppå en stabel med gamle telefonstolper. Ikke noe snakk om barnesikre lekeplasser der. Ellers satt jeg og storebror og slang i baksetet da vi var på ferie og drakk ekle leskedrikker fra sånne bamseflasker. :urk:

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:19   #96
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

-Husker at min mor alltid laget press i mine hjemmesydde bukser med sleng i.
-Husker også at jeg var kjempestolt over Patrick treningsdrakten min. Knallgrønn var den
-"Alle" hadde t-skjorte med navnet sitt. Bokatavene var i velur.
- Jentene hadde gymdrakt på seg i gymmen, og ikke treningsbukse.
- Gymsokker brukte vi og.
-Husker at det ikke var barne-tv om mandagene
-Vi hadde "sydenpanel" i stuen
-Sofaen var i oransje og brun. Gardinene grønne.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:32   #97
Patsy
Ingen tittel

Patsy sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jenna, her.

Å ja! Jeg er født i -72 og jeg gikk ikke i barnehagen før jeg begynte på skolen. Jeg fikk derfor med meg mye som skjedde på tv om formiddagen. Jeg husker at jeg storkoste meg når jeg fikk sitte å se på "Du og jeg og kaktusen" og "Trim for eldre" . Det gikk rett før eller rett etter kaktus-programmet.

Ja, der har du meg også. (bortsett fra at jeg er født i -73) Det var jo ikke akkurat så mye som ble sendt på tv på formiddagen, det sier jo ikke så rent lite at vi så på "Trim for eldre".

Puslingen husker jeg veldig godt.
Hadde stadig mareritt om natten. Pompel og Pilt var ingenting i forhold.

Husker ikke om det er nevnt tidligere i tråden men jeg husker veldig godt et program hvor det var sang som dette "Gubben og gamla lå å dro og kunne ikke få opp rota, og en ball(?) kom og to ball kom osv, og en ball dro og to ball dro osv". Tror de var ute på en øy?
Noen som husker dette?

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:34   #98
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker også Susis lille verden.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:53   #99
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Patsy, her.

Husker ikke om det er nevnt tidligere i tråden men jeg husker veldig godt et program hvor det var sang som dette "Gubben og gamla lå å dro og kunne ikke få opp rota, og en ball(?) kom og to ball kom osv, og en ball dro og to ball dro osv". Tror de var ute på en øy?
Noen som husker dette?

Mine unger har den på CD (!!)

Gubben og gamla lå og dro og ikke fikk opp rota,
men hadde de hatt han Einball der, så hadde de fått opp rota.
Og Einball kom, og Einball dro, og Einball og gubben og gamla lå og dro,
men ikke fikk opp rota.

Gubben og gamla lå og dro og ikke fikk opp rota,
men hadde de hatt han Toball der, så hadde de fått opp rota.
Og Toball kom, og Toball dro, og Toball og Einball og gubben og gamla lå og dro,
men ikke fikk opp rota.

osv, osv helt til Tolvball...
Og Tolvball kom, og Tolvball dro, og Tolvball, og Elleveball, og Tiball..... og gubben og gamla lå og dro
og SÅ FIKK DE OPP ROTA!

(ellers er jeg født i 75, og flyttet til USA i 78, så jeg har gått "glipp av" norsk barnetv på 70 og 80 tallet...)

Gammel 17-03-09, 00:29   #100
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Soverommet mitt ble pusset opp a mamma og pappa på slutten av 70 tallet og har samme tapet fortsatt..........(de hadde soverommet den gangen og jeg har huset nå)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.