Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Hvorfor skriver dere på dialekt?

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-10, 20:59   #81
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

:gått for å skifte underbukse:

Lo du også så du tisset på deg når du leste det jeg har sitert deg på her?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 21:00   #82
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Å æ såmm aldri ha vørre på plattdains!

De ha e vårre værtfaill. Innji Surndaln, å e ha vårre i Todaln å. De va kjøle artig, hælt te e gjikk åt.

  Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 21:06   #83
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Må dåkker gje dåkker, eg får heilt kreglå her.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 21:13   #84
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.611
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Plattdains og vinnfæst.

Skriver aldri, aldri, aldri på dialekt, om det ikke er for å harselere eller tulle.
Og denne tråden minner meg på hvorfor jeg hater at folk skriver på dialekt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 01:39   #85
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Må dåkker gje dåkker, eg får heilt kreglå her.



Sko akkurat te å skriva de sama. Himla kjipt me allt de der mase om dialektar å greier, kan'kje me få låv te å dialekta åss i fre på fjesbogå jaffal.


Skjønt jeg kjenner at det vrenger seg godt i meg når jeg ser voksne folk skrive iche, ishe, 'kje fremfor å skrive ikke/ikkje. Iche liksom. :angst:
Ellers så skriver jeg gjerne dialekt på FB, dog ikke så overdrevet som over her. Det satt langt inne å skrive "åss".

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 01:40   #86
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Åh ja,sjefen min skriver dialekt i smser til de ansatte, det er helt grusomt. "Kan du kåm innåm en time tiliar i dag så vi får prata litt åm næste uk?"

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 02:23   #87
Eni
tøff som havregrøt
 
Eni sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Innlegg: 337
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Skriver også en del dialekt på fb, og på sms. Men da bare til noen med samme dialekt som meg... Til venner fra andre steder i landet, holder jeg meg til bokmål. Får derimot totalt spade av "sms-språk"...

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Jeg skriver noen ganger på dialekt på Facebook. Jeg tviler dog på at det er uleselig, all den tid det stort sett står "æ" i stedet for "jeg" og har endel a-endinger. Ellers er det stort sett grei skuring.

Samme her... ikke noe veldig vanskelig dialekt å følge.

...syns det er gøy å lese andres dialekter jeg... Blir liksom litt mer uformell tone, og litt mer personlig føler jeg... Så forskjellig kan vi være...

__________________
1998 2001 2007
Eni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 07:18   #88
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.739
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Her er Karklen av Sie Gubba


Å hele livet har ho gått omkring å spekkulert
Å grubla på om ho nångång fekk kar…
Men så en lørdagskvell så ramla ho over helt`n
Da ho satt der å va opprådd på en bar

Man blir ikke like pompøs i karsk-rus som i LSD-rus...

Jeg skriver av og til på dialekt på facebook, msn og sms. Det kommer an på hvem jeg skriver til.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 07:24   #89
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.705
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Det er fint lite dialektspråk både her og på facebook - jeg kan bidra med "synes nu jej" i blant - selv om det er langt fra min sosiolekt, så er det vel i bunn og grunn min dialekt - sett at jeg var født i 1934 og oppvokst på singsaker, f.eks.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 07:24   #90
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.705
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Merkelig opplevelse: Jeg får alle dialektene som er skrevet her inn til å høres ut som trøndersk. Til og med Iset.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 08:05   #91
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Jeg syns det er en uting å skrive på dialekt i sammenhenger som forum og offentlige brev osv. det er helt grusomt vanskelig å lese, spesielt for meg med dysleksi. Jeg hopper alltid over slike innlegg.

På facebook er det jo ofte litt mer personlig og da kan jeg skjønne at noen gjør det, men det er like vanskelig å lese det der og.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 08:06   #92
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Åh ja,sjefen min skriver dialekt i smser til de ansatte, det er helt grusomt. "Kan du kåm innåm en time tiliar i dag så vi får prata litt åm næste uk?"

:grøss:

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 08:13   #93
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jæ syns fåLk æ sjå imma lite radikale nå rdi føsjt ska skrive dialekt, jæ. PingLer! Masse nårmering å teite konvensjone sjåm ikke ha rno såm helst me åssen di faktisk snakker. Næ, ji mæ sjikkli lydskrift!

*I denne represangtasjoon står L får kjukk l.



Endelig en konvensjon for tjukk L. Nå skal jeg skrive dialekt hele tiden heretter.

Også blir jeg så forelsket hver gang Toffen slenger sammen noe dialekt fordi det som regel ikke går an å buste henne på trykkfeil eller noe - det er rett og slett lekkert.

Da mangler jeg bare å få frem hvordan jeg legger trykket foran på absolutt alle ord unntatt konfirmasjon så er jeg klar til å røske litt opp i språkbruken her.

:vurderer å bytte font også:

  Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:21   #94
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.899
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Da mangler jeg bare å få frem hvordan jeg legger trykket foran på absolutt alle ord unntatt konfirmasjon så er jeg klar til å røske litt opp i språkbruken her.

Sier du komfir'masjon?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:30   #95
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Sier du komfir'masjon?



  Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:31   #96
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Hvorfor ser det ut til å være et fenomen utenfor det sentrale østlandet?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:44   #97
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

De ha e vårre værtfaill. Innji Surndaln, å e ha vårre i Todaln å. De va kjøle artig, hælt te e gjikk åt.

Fiiine dialekta!

Jeg skriver aldri dialekt - men kan god skrive fornorskede engelskfraser.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:46   #98
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Det er aller mest et fenomen blant trøndere, mener jeg. :bastant, med litt for mange trøndervenner:

Men for å svare på spørsmålet ditt, så blir det vel mest "naturlig" for folk som mener at skriftspråket står langt unna deres muntlige språk. Jeg kvepper f.eks. litt når jeg ser eksen min, som alltid har skrevet nynorsk og har en dialekt som er temmelig sammenfallende med klassisk nynorsk, har begynt å skrive bokmål. Det er akkurat som om det er en annen som "snakker". Og for mange er dette nok nærmest en muntlig arena.


Jeg synes selvsagt dialektskrivning er helt grusomt. There are rules! Rules are fun!




De involverer ikke engelskbruk midt i setninger, så klart.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 19:28   #99
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Jeg stoppet på en bensinstasjon i Surnadalen (), og spurte jenta som jobbet på bensinstasjonen hvor toalettet var.

"Ut dæra å te vinster," svarte hun da.

__________________
2003 2007 2009 2011

Sist redigert av Skremmern : 22-08-10 kl 19:36.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 20:02   #100
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

De jeg kjenner som gjør det er sunnmøringer, trøndere eller fra nord.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no