|
|||||||
| Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikker
Neida. Bare snakk matte du, jeg leser og lærer mens jeg venter på det første målet i kampen mellom Brann og Strømsgodset. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerJeg har hørt om x, y og z, til og med om pi, (som jeg vet er noe heeelt annet), men aldri om n. Men for all del, det sier nok mer om meg enn om bruken av n. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Metallica!!
|
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerJeg brukte n for første gang når jeg tok matte fordypning på ungdomsskolen. Før det hadde jeg bare hørt om det i ulike sammenhenger som ikke har med skole å gjøre.
|
|
|
#7 |
|
Shake it out!
|
Men som min gamle Barneskolelærerinde sa til oss: Den som tror han er ferdig utlærd er ikke utlærd, men ferdig. Så det er lov til å lære noe hele livet?
|
|
|
#8 |
|
Metallica!!
|
Selvsagt, det er jo det viktigste av alt.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerPå barneskolen kaller de n for a. |
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Ja, og hele poenget er jo egentlig at det strengt tatt ikke spiller noen rolle hvilke bokstaver eller symboler man bruker - a + a = 2a, og x + x = 2x, og n + n = 2n - det er jo liksom vitsen med matematikk, det.
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Du og du som jeg trodde det hadde rablet for deg nå altså. - a + a = 2a du liksom. |
|
|
|
#12 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerJeg lærte først om n på universitetet, faktisk. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerJeg føler at n er et fast tall i den aktuelle sammenhengen, eller i det minste en serie tall som ikke avhenger av hverandre, mens variablene står i relasjon til hverandre. |
|
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
Det er jeg også.
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Variabler. |
|
|
|
#17 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerJeg er så langt fra matematiker det er mulig å komme og bruker stort sett n til opptelling, mest typisk når det gjelder statistisk utvalg. Når man leser kvantitative undersøkelser er det som regel et poeng å vite om n=10 eller 2000. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
En Som Trener
|
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerJeg tror faktisk jeg lærte om n i første klasse jeg. Som i når vi lærte om mengder og inndeling (f.eks n=10 eller n=5). Uten at vi helt skjønte at det var det vi gjorde da. n er vel rett og slett antall i en mengde og mest anvendelig når man leser om antall i en studie f.eks. En studie som viser at "100% av norske kvinner liker rakfisk" blir litt mindre troverdig når n=2.
|
|
|
#19 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerMen kommer dere ikke borti n på andre ting enn å regne følgerekker? Jeg skriver f.eks. plan for neste år nå (juhu, det er lørdagskvelden sin!), og da skriver man typisk Year N, N+1 og N+2 for å gjøre dem mer generiske. Av en eller annen grunn skal de absolutt skrive stor N.
|
|
|
#20 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerDette tror jeg er det mest ekstreme tilfelle av avsporing jeg noen gang har sett. Denne tråden bør bli en klassiker.
|
![]() |
| Emneord |
| esmepusen, klassiker, n = 1, ryktepoeng, ryktet forteller |
|
|