|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
| Se resultatene: Kokvasker du håndklærne? | |||
| Que? Kunne ikke falle meg inn, 60 grader holder i massevis. |
|
133 | 51,75% |
| Ja, selvfølgelig! |
|
35 | 13,62% |
| Ikke hver gang, men ganske ofte. |
|
50 | 19,46% |
| Once in a blue moon. |
|
39 | 15,18% |
| Deltakere: 257. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Kokvasker du håndklærne?
Men hva med vaskekluter og håndduker som du har vasket deg i rompa med da? Og som andre skal bruke i ansiktet en annen gang? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
© All rights reserved
|
Den vaskekkluten jeg vasket meg i rumpa med i dag skal kanskje barnet mitt vaske seg i øynene med neste uke. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har du noen gang opplevd (eller sett tilfeller av) at noen har fått øyeinfeksjon ved bruk av en slik vaskeklut som er vasket på 60 grader? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
© All rights reserved
|
I og med at jeg vasker vaskekluter og håndduker på 90 grader, så nei. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Jeg går ut fra at du ikke tok svaret mitt som noe direktiv, men for ordens skyld kan jeg jo nevne at jeg egentlig er bakteriefrik av rang. Jeg prøver allikevel å tenke rasjonelt når jeg tar for meg rengjøringen her hjemme fordi jeg er blitt mer fokusert på den uheldige effekten av for mye rengjøring i vanlige hjem. Med dette mener jeg bruk av diverse kjemikalier (som for eksempel Jif, Ajax, ect) som fjerner langt flere bakterier enn det som er nødvendig i et vanlig hjem. I tillegg til at det er økt tendens til lavere toleranse for vanlige bakterier hos folk flest som igjen har ført til økt bruk av hånddesinfeksjon og desinfeksjon i situasjoner hvor det strengt tatt ikke kreves ut fra hygieniske perspektiv (jamfør økt salg av slike remedier hos apotekene til vanlig husholdning). Med tanke på hvor belastende både kjemikaliske rengjøringsprodukter og 90-graders vasker er for både miljøet og plagget (som igjen gir økt plaggforbruk) synes jeg dette er mer urovekkende enn å skulle vaske meg i ansiktet med en rumpeklut vasket på 60 grader så lenge jeg ikke har sett noe indikasjon på økt forekomst av øyeinfeksjoner eller annet som følge av dette. Av den grunn er jeg skeptisk til at slike holdninger skal spre seg som "det riktige å gjøre", noe jeg tror lett kan skje dersom mange står frem og sier at de gjør det samme (selv om de på ingen måte hevder at dette er det eneste riktige). Dersom du, eller andre, sitter på informasjon som tilsier at rumpekluter bør vaskes på 90 grader er jeg interessert i å vite dette slik at jeg kan revurdere vaskemetoden min |
|
|
|
|
|
#6 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Kokvasker du håndklærne?60 grader holder normalt i massevis, ved sykdom ol. får de seg en kokvask.
|
|
|
#8 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Kokvasker du håndklærne?Kokvaske håndklær? Det gjør jeg så godt som aldri, nei. Vi er lite plaget av sykdom (det er bare angsten for omgangssyken som går hos oss). |
|
|
|
|
|
#9 |
|
tøff som havregrøt
Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
![]() ![]() |
Trodde at det bare var meg som var sær som ønska meg to vaskemaskiner...
Skulle akkurat til å spørre om dette... Er så redd for at klærne farger av med en gang de kokevaskes... Men holder de like godt på fargene på 90 grader som på 60?
|
|
|
#10 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Kokvasker du håndklærne?Handkler, kluter, truser og laken kjøres på 75-80 ºC for at tarmbakterier skal dø. Handkler blir brukt flere ganger hos oss. Akkurat nå begynner jeg å lure på hvorfor laken vaskes på høy temperatur, mens jeg gladelig vasker dyne- og putetrekk på lavere temperatur. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
lader
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kokvasker alt av sengetøy, håndklær, kluter og truser, uansett farger. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Kokvasker du håndklærne?Jeg kokvasker håndklærne, men ikke hver eneste gang. Kanskje ca hver 3. gang de vaskes? Samme med sengetøy, vasker det et par ganger på 60 grader mellom hver gang jeg tar det på 90. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Kokvasker du håndklærne?Her vaskes vaskekluter og kjøkkenkluter på kokvask. Da putter jeg også oppi håndklær for å fylle maskinen. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Textrovert
|
Sv: Kokvasker du håndklærne?Jeg kokvasker håndklær sånn når jeg har nok til en hel maskin. Men ellers så går de sammen med annen 40- og 60-vask.
|
|
|
#15 |
|
Er frisk!
|
Sv: Kokvasker du håndklærne?Heier på Odelia!
Sist redigert av oslo78 : 14-05-10 kl 11:36. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det at jeg ønsker meg to vaskemaskiner har mer med logistikk enn hygienen sett for seg å gjøre. Vi bruker tøybleier og det blir store mengder vask her i heimen. Vi bor også trangt så har lite plass til at skittentøyet hoper seg opp så jeg drømmer om å ha to maskiner så jeg kan ha to vaskedager i uka istedet for at det alltid henger over meg. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Kokvasker du håndklærne?Det hjelper jo fint lite å spare miljøet ved å kokvaske sjeldent, hvis man belaster miljøet ved å skaffe behov for ennå en vaskemaskin som blir produsert. Akkurat som om produksjon av varer ute er problemfritt mens bruk av strøm hjemme er fyfy. Vi hadde tre barn på null, to og fem med de to minste som tøybleiebrukere samtidig i et halvt år. Det var ikke noe problem for oss. Vi ordnet oss med sinnsyke innretninger som stativer hengende på vegger og garderobestang under trappa. Og sokkehengere (til bleiene) hengende fra kroker i taket på soverommene. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Fersk i gamet
Sv: Kokvasker du håndklærne?Vi bor såpass trangt at det er meget begrenset med plass til kretive løsninger. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sjekk i så fall om sikringene fikser det. Jeg kan ikke engang kjøre tørketrommel og vaskemaskin samtidig.
|
|
|
#20 |
|
Fersk i gamet
Godt tips! |
|