Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Greit at barna velger kort utdannelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-10, 14:54   #81
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Joda, men ikke for alle. Det er ganske tungt å være frisør, helsefagarbeider, buss-sjåfør og/eller bil-lakkerer. Tungt arbeid, tunge arbeidsstillinger, man utsettes for kjemikalier, uregelmessig arbeidstid som ikke er særlig familievennlig osv. Jeg kommer aldri til å oppfordre ungene mine til å bli frisør, selv om de liker å flette hår og synes det er gøy med hårmote.

Dette synes jeg er en merkelig tankegang...at man ikke vil oppfordre barnet sitt til å følge en eventuell yrkesdrøm være det seg er å bli lege, bilmekaniker, lærer, frisør, sykepleier eller brannmann eller hvasomnestenhelst. Det er da virkelig såååå mange bra yrker som er tunge både fysisk og psykisk og med håpløse arbeidstider, men om man bare skal velge mandag-fredag 8-16 så begrenser det seg jo for en del...

Gammel 23-03-10, 14:56   #82
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frisør skiller seg vel ut mtp yrkesskader, aborter, fosterskader, etc., så man skal elske yrket VELDIG for at det skal være verdt det, tenker jeg.

Gammel 23-03-10, 14:58   #83
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Og hjelpes, vi bor i et land med GRATIS høyere utdanning.

Nuvel....det kommer vel helt an på hva slags høyere utdanning man tenker på, og veien man har tenkt å ta for å komme seg igjennom den...

Gammel 23-03-10, 14:59   #84
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dette synes jeg er en merkelig tankegang...at man ikke vil oppfordre barnet sitt til å følge en eventuell yrkesdrøm være det seg er å bli lege, bilmekaniker, lærer, frisør, sykepleier eller brannmann eller hvasomnestenhelst. Det er da virkelig såååå mange bra yrker som er tunge både fysisk og psykisk og med håpløse arbeidstider, men om man bare skal velge mandag-fredag 8-16 så begrenser det seg jo for en del...

Jeg skjønner godt hva 007 mener. Særlig når det gjelder et yrke som frisør, som spiser sine ansatte så til de grader. Det finnes knapt en frisør over 40; innen den tid har de aller fleste pådratt seg yrkesskader eller valgt et nytt yrke. Jeg ville synes det var dumt om barna mine gikk inn for en karriere som nesten garantert ble kortvarig, og der man risikerer å sitte igjen med skader.

Yrkesdrømmer er tross alt bare drømmer for de fleste, og en jobb som virker spennende og attraktiv når man er 19 er ikke nødvendigvis det man ønsker å ende opp som når man er 50, og de fleste mulige yrker vet man ikke om en gang når man er tenåring.

Og det er ikke så mye snakk om lengden på utdannelsen, som muligheter i videre karriere, egentlig. Jeg ville hatt langt mindre problem med at en av ungene ville bli elektriker. Det kan man holde på med til man blir pensjonert, og man tjener vesentlig bedre, vanligvis.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 15:03   #85
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Min sønn kan velge akkurat hva han vil av Lege, Advokat, Sivilingeniør eller Arkitekt

Neida, men vi kommer helt klart til å oppmuntre sterkt til, og tilrettelegge for, at poden og eventuelle søsken vil ønske å ta høyere utdannelse. Det er i mine øyne viktig på mange måter. Det som er nevnt over her med økonomi, levekår, helse etc. viser jo at man statistisk sett har alt å vinne på å ta høyere utdannelse ved høyskole eller universitet. Dessuten ville jeg synes det var veldig synd om poden ikke hadde utnyttet sitt potensiale. Jeg tror man blir lykkelig av det.

Det er ikke noe galt med en renholderjobb, butikkansatt, rørlegger, elektriker eller snekker, men jeg håper helt ærlig talt at mine barn velger annerledes og det synes jeg er en ærlig sak.

Må si jeg fnyser litt av de som mener penger/lønn er av lite eller ingen betydning så lenge man har en jobb man trives i.
Dette er jo bare en sannhet inntil et visst punkt og at god økonomi gjør meg litt lykkeligere er jeg ikke i tvil om.
Det er slitsomt å ha det trangt økonomisk. Det vet alle som har levd på Lånekassen i sitt liv
Så da og si at det gjør ingen ting med lav lønn så lenge man trives på jobben synes jeg er litt teit. Å ha en bolig, en bil, mat på bordet og klær koster penger, da er det klart at det betyr noe hva slags lønn man får.

Gammel 23-03-10, 15:07   #86
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Jeg tenker at så lenge barna har en retning/plan/vilje/mål så skal jeg ikke legge meg for mye opp i HVA det er. Hvis de loffer rundt uten mål og mening vil jeg derimot gjøre mye for å styre dem inn på en utdannelse av noe slag.

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 15:08   #87
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Må si jeg fnyser litt av de som mener penger/lønn er av lite eller ingen betydning så lenge man har en jobb man trives i.
Dette er jo bare en sannhet inntil et visst punkt og at god økonomi gjør meg litt lykkeligere er jeg ikke i tvil om.
Det er slitsomt å ha det trangt økonomisk. Det vet alle som har levd på Lånekassen i sitt liv
Så da og si at det gjør ingen ting med lav lønn så lenge man trives på jobben synes jeg er litt teit. Å ha en bolig, en bil, mat på bordet og klær koster penger, da er det klart at det betyr noe hva slags lønn man får.

Jeg er veldig enig. Mitt inntrykk er at folk som sitter i såkalte lavtlønnsyrker slett ikke er fornøyd med lønna si. Tvert i mot er det stadig vekk snakk om at man må få opp lønna og statusen til slike yrker. Jeg er for all del ikke uenig at sykepleiere og førskolelærere burde tjene bedre, men en mye sikrere metode å skaffe seg god lønn på, er jo faktisk å velge et yrke der lønna er god, fremfor å skaffe seg et lavtlønnsyrke og håpe at det skal slutte å være det med tiden.

Gammel 23-03-10, 15:08   #88
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er nevnt over her med økonomi, levekår, helse etc. viser jo at man statistisk sett har alt å vinne på å ta høyere utdannelse ved høyskole eller universitet.

Nå kjenner jeg ikke til statistikken det henvises til, men det KUNNE jo også være sånn at personer med god helse og mange ressurser i større grad tar høyere utdanning. Altså at utdanningen kommer som resultat av egenskaper de har og ikke motsatt. I alle fall i forhold til noen av forholdene det ble vist til.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 15:09   #89
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Anyways, alle de jeg jobbet sammen med i hotellbransjen som hadde fagbrev, slet med belastningsskader, kjipe arbeidstider og lav lønn i fht det enorme stresset og de tunge løftene. Det er ganske mange kilo man løfter i løpet av en gallamiddag, altså: først skal man løfte alle bordene, alle stolene, alle tallerner, bestikk, glass, og deretter skal man bære blytunge fat og servere elegant, bære inn alle tallernene osv.

Enig at det er dårlig lønn, men at alle har belastningsskader høres betenkelig ut...Trener de og holder seg i form? Sover de nok? Spiser de skikelig? Jeg vet nemlig fra den samme bransjen, samt i den bransje jeg selv er i, at det er mye belastningsskader og og slitasjeskader som følge av langvarig jobb uten trening på fritiden, elendig kosthold (som følge av vanskelige arbeidstider osv.) og generellt en litt ikke så altfor bra livsstil. Men tungt er det ja, men ikke tyngre enn f.eks. sykepleier, hjelpepleier, tømrer m.fl.

Gammel 23-03-10, 15:09   #90
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Nå kjenner jeg ikke til statistikken det henvises til, men det KUNNE jo også være sånn at personer med god helse og mange ressurser i større grad tar høyere utdanning. Altså at utdanningen kommer som resultat av egenskaper de har og ikke motsatt.

Det er opplagt en vekselvirkning her.

Gammel 23-03-10, 15:10   #91
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Selvsagt betyr det noe - men ikke alt.
(hilsen hun med høy utdannelse men lav lønn)

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 15:13   #92
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

I min erfaring er ikke lykken lang utdannelse. Jeg håper Mazungen studerer noe som interesserer henne, og utdannelseslengden er ikke det viktigste for meg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 15:15   #93
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg hadde virkelig behøvd økonomikunnskap i studiet. I tillegg skulle jeg gjerne visst mye mer om lydteknikk, geologi, sikring under fjellklatring, medisin, journalistikk og mye mer. Steike så mye jeg egentlig burde kunne.

Akkurat slik tenker jeg også.... Daglig er det yrker, retninger osv. som jeg skulle ønske jeg kunne litt mer om...men jeg ser jo at jeg hadde hatt et svare strev med å bestemme meg for studieretning om jeg skulle velge i dag. Jeg valgte i sin tid reiseliv og hotellfag, men nå.... politi, psykolog, sosiologi, interiør-arkitekt, kokk.... så mye spennende, så liten tid

Gammel 23-03-10, 15:17   #94
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er veldig enig. Mitt inntrykk er at folk som sitter i såkalte lavtlønnsyrker slett ikke er fornøyd med lønna si. Tvert i mot er det stadig vekk snakk om at man må få opp lønna og statusen til slike yrker. Jeg er for all del ikke uenig at sykepleiere og førskolelærere burde tjene bedre, men en mye sikrere metode å skaffe seg god lønn på, er jo faktisk å velge et yrke der lønna er god, fremfor å skaffe seg et lavtlønnsyrke og håpe at det skal slutte å være det med tiden.

Jeg er faktisk helt og holdent uenig med deg. Her har vi en enorm samfunnsoppgave forran oss! Samfunnet som helhet MÅ lære seg å se verdien i lavtlønns yrkene slik at disse kan lønnes på linje med andre oppgaver. Det er VIRKELIG ingen logisk grunn til at en lege skal tjene det 3 dobble av en matprodusent! Eller at en bedriftsleder skal tjene det 5 dobble av hva en renovatør gjør. Og det betyr at vi alle må være villige til å bruke mer av lønna vår på å betale skikkelig for ting og tjenester vi kjøper. Løsningen er IKKE å dumpe lavtlønns yrkene over på utlendinger og lavstatus folk.....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 15:19   #95
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ville hun fått det til før hun tok utdannelsen, tror du?

Tror du utdannelsen ødela henne?

Eller kan det hende at tekniske ferdigheter ikke har noen korrelasjin til utdannelse overhodet?

Det handler vel i liten grad om tekniske ferdigheter?
Og mer om å se løsninger.
Og ja, jeg tror selvfølgelig at utdannelsen hennes ødela henne

Gammel 23-03-10, 15:26   #96
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Nå kjenner jeg ikke til statistikken det henvises til, men det KUNNE jo også være sånn at personer med god helse og mange ressurser i større grad tar høyere utdanning. Altså at utdanningen kommer som resultat av egenskaper de har og ikke motsatt. I alle fall i forhold til noen av forholdene det ble vist til.

Det er klart det kan ha en sammenheng.

Jeg mener heller ikke at penger er alt, eller at man blir lykkelig av å være veldig rik. Men at penger liksom ikke skal ha noen betydning for hvilket yrke man skal velge synes jeg personlig er litt naivt.

Gammel 23-03-10, 15:27   #97
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er faktisk helt og holdent uenig med deg. Her har vi en enorm samfunnsoppgave forran oss! Samfunnet som helhet MÅ lære seg å se verdien i lavtlønns yrkene slik at disse kan lønnes på linje med andre oppgaver. Det er VIRKELIG ingen logisk grunn til at en lege skal tjene det 3 dobble av en matprodusent! Eller at en bedriftsleder skal tjene det 5 dobble av hva en renovatør gjør. Og det betyr at vi alle må være villige til å bruke mer av lønna vår på å betale skikkelig for ting og tjenester vi kjøper. Løsningen er IKKE å dumpe lavtlønns yrkene over på utlendinger og lavstatus folk.....

Det er jo en viss logikk i at så lenge man ikke får lønn under utdannelse at man får noe kompensasjon for alle årene uten inntekt da.

Hvor lang tid tar det før en siv.ing tar igjen en rørlegger i livsstidslønn? Det er mange år altså. For det er klart at man trenger renovatører. Men man trenger jo folk med høy utdannelse også og det bør jo være noen grunner til å ta utdannelse.

Gammel 23-03-10, 15:28   #98
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men "lavtlønnsyrkene" er jo først og fremst i yrker som du nevner her, sykepleiere og førskolelærer og så videre. Og de har jo høyskoleutdanning. Men så blir de "lavtlønnsyrker" fordi de ikke egentlig tjener noe særlig mer enn de som kun har videregående utdanning, dette til tross for at de har studert i 3-4 år og pådratt seg studiegjeld.

Så dette handler jo ikke om utdanningsnivå, egentlig. Det handler om lønn, og hvorvidt det er viktigste kriterium for å velge utdanning. Åpenbart er det jo ikke det, for det er mange som utdanner seg til førskolelærere og sykepleiere, selv om de vet at det er dårlig betalt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 15:31   #99
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er jo en viss logikk i at så lenge man ikke får lønn under utdannelse at man får noe kompensasjon for alle årene uten inntekt da.

Hvor lang tid tar det før en siv.ing tar igjen en rørlegger i livsstidslønn? Det er mange år altså. For det er klart at man trenger renovatører. Men man trenger jo folk med høy utdannelse også og det bør jo være noen grunner til å ta utdannelse.

Lønnsforskjeller vil det jo alltid være. Men jeg synes ikke de forskjellene vi har i dag, speiler den utviklingen vi TRENGER i fremtiden. Med økt behov for mat, for helsetjenester, for rørleggere, bilmekanikere osv.
Vi har vel ingen mangel på leger i Norge i dag ( generelt altså, jeg vet at man har mangel i enkelte deler av landet) mens vi mangler utrolig mange helsearbeidere lenger nedover i hierarkiet for å få samfunnet til å gå opp i fremtiden. Og lønn motiverer, det er jo ingen tvil om det.

Gammel 23-03-10, 15:33   #100
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Så lenge ungene mine velger noe de trives med og at de faktisk gjennomfører videregående så skal jeg ikke klage.

(Men jeg vil nok oppfordre de til å ta mer utdannelse hvis jeg ser at de har kapasitet til det.)

me too.

Jeg ser at datteren min har et 'lyst hode' og jeg håper at jeg kanskje får henne til å tro litt mer på seg selv enn hva jeg gjorde, sånn at hun skjønner at hun kan få til det hun vil. Så får vi nå se hva det er hun ønsker å gjøre ut av det.

Hovedsaken er at de ender opp med å gjøre noe de trives med og kan leve av.

Emneord
griserøkter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.