Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Guttungen og Jentungen"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-09, 20:35   #81
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.472
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det er da helt greit med kjælenavn som brukes internt i familien en gang i blant. Det er noe annet enn å gå rundt og omtale barnet sitt konsekvent som "prinsessa" eller "pluttelutten" overfor andre.

Ja, jeg kaller ham verken pus, snupsi eller guttungen overfor andre. Det skulle tatt seg ut. Guttungen bruker jeg ikke, det var bare en spøk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:37   #82
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Jentungen så tenker jeg på rødnisse jenta. Vet ikke helt hvorfor

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:57   #83
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Lillebror er "Tuppeluppen" vår. Mellombror er enten smukkas eller tjukkas. Storesøster har ikke fått noe kallenavn, stakkar. Eller så sier jeg ofte vennen min til alle sammen.
Guttungen og jentungen er vel helt greit å bruke, men det faller seg ikke naturlig for meg.

Kallenavnene blir brukt innenfor husets fire vegger. Som regel iallfall.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:12   #84
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Fader altså. *innreder boden til gubberede*



Jeg bruker aldri "jentungen" eller "guttungen" om barna. Ei heller "gubben" om mannen.

"Vennen min", "gullet", "snuppa" og "ruskemor" brukes dog (men ikke om mannen).

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:15   #85
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

"Vennen min", "gullet", "snuppa" og "ruskemor" brukes dog (men ikke om mannen).

Nei, han kalles vel bare Honeybun tenker jeg.





  Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:17   #86
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Jeg både sier og skriver guttungen og jentungen ofte.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:19   #87
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nei, han kalles vel bare Honeybun tenker jeg.

Kjært barn har mange navn.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:19   #88
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 5.000
Blogginnlegg: 56
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Hmmmm, bøllefrøet, krapylet, urokråka, vakker-jenta mi, frøken rotasjon, vidunderet med mer om datteren min. Mett går under navnet sitt, dimling eller moroklumpen.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:25   #89
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Jentungen og guttungen høres helt naturlig ut i mine ører, mulig jeg bruker det selv til og med. "Min sønn/datter" som endel sier høres veldig stivt ut på min dialekt, her ville man da heller sagt jentungen/guttungen.

Prinsen/prinsessa/snuppa derimot...

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:33   #90
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.444
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Jentungen og guttungen er helt vanlig på min dialekt. Veikja og gluintn/striken likeså. Jeg legger ingenting negativt i noen av delene (eller jo, kanskje striken er litt negativt)

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 23:11   #91
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Nå kom jeg forresten på at fader'n presterte å kalle broren min for "guttungen" her om dagen. Det var i grunn en smule komisk, all den tid "guttungen" i dette tilfellet er 55 år.

Skal jeg virkelig dra opp eldste guttungen min, kaller jeg ham "lille pjuskelusken til mamma" og slikt noe - da får han småmark og spader så det holder.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 23:18   #92
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Min far kalle meg jentungen når han snakker om meg til andre. Jeg synes at det er koselig jeg, at han fortsatt ser på meg som ungen sin. Dog har noen blitt overrasket over å møte jentungen som er over tretti år.

I min verden er unge et helt vanlig ord og ikke negativt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 23:21   #93
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.524
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Av og til sier jeg drittunger og.

Jeg kan prestere å si min lille migrene.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 23:29   #94
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Jeg har en guttunge og en jentunge, og kaller dem stadig vekk for det. Andre navn som brukes er "poden" og "vesla". Og når jeg tøysekosemoser dem blir de kalt ting som ikke bør snakkes høyt om ( Som snuppeluppa og knøttetøtta osv)

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 23:48   #95
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Alltid, alltid, alltid er det noen som greier å komme med det jeg har tenkt å skrive. Tror jeg slutter å lese trådene før jeg svarer snart.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Av og til sier jeg drittunger og.

Men, Sitronen har skrevet at jeg skal skrive det med egne ord og ikke bry meg om at det er skrevet før.

Mine ord: Det hender jeg kaller guttungen for drittunge også. Rett i fjeset på han også, når han for ørtende gang vinner i kortspill for eksempel.

Men, altså til første spørsmålet. Jeg kaller guttungen for guttungen når jeg snakker om han og det ikke er naturlig å omtale han ved navn. Å skulle omtale han som barnet føles bare helt merkelig og på jordet ut. Da snakker vi om upersonlig.

Ellers er det ikke fritt for at gubben blir gubben, men på en god dag hender det seg at han kan omtales som mannen. Tror jeg bare pakker han sammen og sender han til Sitronen først som sist.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 00:37   #96
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Ifølge min far, er det kun dyr som har ungar. Mennesker har barn. Har aldri forska noko vidare på den påstanden, så i kva grad det stemmer, anar eg ikkje... har dog fått det påpeikt nokre gongar!

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 00:41   #97
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg både sier og skriver guttungen og jentungen ofte.


Jeg også.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 00:52   #98
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv
 
Barbarella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.561
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Jeg bruker guttungen og jentungen både skriftlig og muntlig.
Jeg er også fæl til å bruke kosenavn på ungene, til og med offentlig. Mest Ebba-mor og vennen min og gullet mitt og sånt, men det er kanskje ille nok det.

__________________
2001 - 2005 - 2007 - 2016
Barbarella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 08:09   #99
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.985
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Det er ikke ord jeg bruker. Vet ikke helt hvorfor, men det har ikke en positiv klang i mine øre. Ikke gubben heller.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 08:29   #100
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Dere damer, liker dere å bli kalt kjerring? Her kaller mange mannfolk kona si for kjerringa.

Jeg synes det høres fælt ut rett og slett. Like fælt som gubben. Dere høres så gammelt ut.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no