Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om kommunikasjon i bloggene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-09, 14:02   #81
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om kommunikasjon i bloggene

:bluss:

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:03   #82
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men om begge har lukket, så blir det jo rart å ikke skulle ha gjensidig tilgang.

Nei, hvorfor det? Idéen med blogg er vel at den som blogger skriver for å bli lest. Noen vil bli lest av flest mulig, andre vil ha en viss oversikt over hvem som kan lese, og andre vil bare at en ganske liten gruppe skal kunne lese. Hvis man har behov for en slags terrorbalanse syns jeg man bør tenke gjennom om man virkelig vil ha denne personen som leser av bloggen sin, eller om man i det hele tatt burde blogge om det man blogger om.

Og hva med de som ikke blogger selv? Må de starte en passet lukket blogg og poste passe mye, passe ofte for at man skal slippe dem til som leser?

Når jeg spør om tilgang til en lukket blogg, så spør jeg om det uavhengig om jeg kan tenke meg at denne personen skal kunne lese min. Det er helt og holdent opp til den som blogger om han/hun vil ha meg der som leser eller ikke.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:04   #83
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Hvordan vet man om blogger er lukkede?

Hvis du er inne og leser en blogg og lurer på om den er lukket, så kan du trykke «Logg ut» og så «Gå tilbake til siden du sist var på» (eller noe sånt). Kommer du ikke inn da, er den bloggen lukket.

Gammel 08-07-09, 14:05   #84
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Slik er det delvis for meg også og det er nok grunnen til at jeg noen ganger vil føle det vanskelig å bli utestengt fra en blogg og synes det er enda vanskeligere å be om tilgang igjen, mens jeg andre ganger kan synes det er helt OK.

Det er jo dumt om du blir lei deg over å ikke ha tilgang til en blogg lenger. Men jeg får ikke helt tak i om det er en personlig meddelse dette, eller om du dermed mener at det ikke skal være tilgangskontroll på bloggene?

Gammel 08-07-09, 14:08   #85
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fiskerimesse, her.

Hvis du er inne og leser en blogg og lurer på om den er lukket, så kan du trykke «Logg ut» og så «Gå tilbake til siden du sist var på» (eller noe sånt). Kommer du ikke inn da, er den bloggen lukket.

Det kommer jo under arbeid. Jeg håpet liksom det var en hokkuspokkusgreie som viste det.

Gammel 08-07-09, 14:13   #86
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Det kommer jo under arbeid. Jeg håpet liksom det var en hokkuspokkusgreie som viste det.

Det er tre klikk hvis nettleseren din husker innloggingsinfoen din, også kan du si «Hokus, pokus, fillioukus!» mens du gjør det.

Gammel 08-07-09, 14:14   #87
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg måtte telle og jeg har tilgang til ti lukkede blogger.

Gammel 08-07-09, 14:14   #88
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I alle fall at man ikke tar leserettighetene tilbake når man først er enig om at man gir hverandre tilgang.

Hvis man har en uttalt avtale om at man skal ha tilgang til hverandres blogger avhengig av hverandre, så er det sikkert naturlig å si i fra på forhånd om man ønsker å stenge den ene parten ute.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:18   #89
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg liker blogorama veldig godt, selv om jeg ikke har tilgang til mer enn kanskje halvparten av bloggene. Og jeg mistenker også at den halvparten som jeg ikke har tilgang til er den halvparten som er mest aktive. Jeg har for eksempel ikke tilgang til nesten noen av de med blogger som har svart i denne tråden, og siden omtrent hele gjengen er moderatorer så nytter det ikke å stenge dem ute fra min blogg heller.

Jeg synes det er greit å kunne begrense tilgangen litt jeg, nå har omtrent "alle" tilgang til min blogg, men det kan godt hende jeg kommer til å snevre inn på kontaktlisten hvis jeg føler for å dele mer private ting.
Selv har jeg mistet tilgangen til flere blogger uten at jeg har blitt snurt for det eller fjernet dem fra min egen kontaktliste. Noen er veldig private i bloggene sine, og jeg skjønner at de ikke vil dele med alle. Jeg har heller ikke vært den flinkeste til verken å blogge eller til å legge igjen spor etter meg i bloggene, så da har jeg nok bare meg selv å skylde på.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:20   #90
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg liker blogorama veldig godt, selv om jeg ikke har tilgang til mer enn kanskje halvparten av bloggene. Og jeg mistenker også at den halvparten som jeg ikke har tilgang til er den halvparten som er mest aktive. Jeg har for eksempel ikke tilgang til nesten noen av de med blogger som har svart i denne tråden, og siden omtrent hele gjengen er moderatorer så nytter det ikke å stenge dem ute fra min blogg heller.

Du har da tilgang til den kuleste av de kule?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:20   #91
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, hvorfor det? Idéen med blogg er vel at den som blogger skriver for å bli lest. Noen vil bli lest av flest mulig, andre vil ha en viss oversikt over hvem som kan lese, og andre vil bare at en ganske liten gruppe skal kunne lese. Hvis man har behov for en slags terrorbalanse syns jeg man bør tenke gjennom om man virkelig vil ha denne personen som leser av bloggen sin, eller om man i det hele tatt burde blogge om det man blogger om.

Og hva med de som ikke blogger selv? Må de starte en passet lukket blogg og poste passe mye, passe ofte for at man skal slippe dem til som leser?

Når jeg spør om tilgang til en lukket blogg, så spør jeg om det uavhengig om jeg kan tenke meg at denne personen skal kunne lese min. Det er helt og holdent opp til den som blogger om han/hun vil ha meg der som leser eller ikke.

Mange mener at man må poste og være aktiv i deres blogg for å være leser virker det som ja. Ellers så er det ut! Det er denne "terrorbalansen" ved å gi folk innpass, så ikke osv, som jeg finner merkelig. Man kan jo begynne lure på egen rolle her, og det syntes jeg er synd at man skal trenge gjøre. Det er tydeligvis en del som reagerer på dette.

Ja, så får man selv velge om man syntes dette er en grei deal eller ikke ja.
Iom at såpass mange reagerer, så dropper jeg bloggen her (det er veldig udramatisk). Ikke fordi jeg er så himla privat, men fordi det gir en stemning mellom medlemmene her som jeg ikke syntes er helt bra. Også har jeg heller ikke tid til å "følge opp" merker jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:22   #92
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Har litt sansen for at en del uhemmet tar vekk tilgang. Vanker en del i blogger på et annet forum, og der er det en god del som deler mye privat. Føles litt kleint å ha gamle travere som aldri deler noe selv, men omtrent bare er inne og leser og henger seg på.

Uansett interessant tema.

Gammel 08-07-09, 14:22   #93
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Nå vurderte jeg å lage en lukket blogg hvor jeg henviser til bloggen ute i store verden. Men så ser jeg at moderatorene vil ha tilgang uansett, så da blir det skrinlagt. Jeg vil jo velge hvem som skal se mitt og mine.

Gammel 08-07-09, 14:23   #94
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kutter tilgang i ny og ne etter hvem jeg husker har vært innom bloggen og ikke. Det er til tider noenlunde personlig informasjon som kommer, (gjemt innimellom mengder med fjas, sutring og et og annet tilfeldig mannebein), og jeg er ikke så keen på å ha så mange passive lesere.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:25   #95
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Først vil jeg bare si at dette ikke er et kjempestort problem for meg.

Men jeg synes bloggene og "klikkene" rundt de gjør forumet mer uoversiktlig. Jeg tror bloggene i en viss grad amputerer forumet og det har hendt at jeg har tuslet bort fra et og annet kommentarfelt fordi det er tydelig at samtalen baseres mye på deler av bloggeriket som jeg ikke har tilgang til. Så for meg amputerer det noen samtaler også. Det blir litt som å sitte og prate med et venninnepar som har hengt mye sammen uten deg og det farger samtalen. Man skjønner at det er noe, men har ikke lyst til å grave for å få samme oversikt som de andre i samtalen siden man jo ikke har tilgang. Så derfor tusler man heller bort og finner på noe annet.

Det er ingen brudd på noe taushetsgreier, siden det jo er de det handler om selv som ymter frempå om sine greier. Men jeg som ikke har tilgang til stedet der diskusjonen startet og kanskje også går parallelt mister noen forutsetninger for deltakelse som de andre har.

Som sagt: Det er ingen krise for meg. Jeg trives greit nok allikevel.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:27   #96
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg tror bloggene i en viss grad amputerer forumet .

Det tror jeg også.

Gammel 08-07-09, 14:29   #97
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Nå vurderte jeg å lage en lukket blogg hvor jeg henviser til bloggen ute i store verden. Men så ser jeg at moderatorene vil ha tilgang uansett, så da blir det skrinlagt. Jeg vil jo velge hvem som skal se mitt og mine.

Du kan jo bare sende de det gjelder en PM med adressen?

Gammel 08-07-09, 14:30   #98
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange mener at man må poste og være aktiv i deres blogg for å være leser virker det som ja. Ellers så er det ut! Det er denne terrorbalansen ved å gi folk innpass, så ikke osv, som jeg finner merkelig. Man kan jo begynne lure på egen rolle her, og det syntes jeg er synd at man skal trenge gjøre. Det er tydeligvis en del som reagerer på dette.

Når jeg inviterer folk hjem til meg og vi sitter og prater sammen og deler våre tanker om stort og smått vil jeg etter hvert ha reagert om noen av gjestene aldri sa noe som helst, men bare satt og lyttet. Det skjedde altså gang på gang, denne personen deltok ikke i noe som helst, men bare lyttet. Jeg ville ha synes det var rart. Jeg hadde ikke følt at jeg ble noe mer kjent med denne personen og jeg ville etter hvert muligens ikke invitert h*n hjem til meg flere ganger. Det blir litt det samme som når noen bare leser i bloggen der man deler mange private ting og at man ikke får noe respons fra enkelte. Det oppleves ikke greit, man må delta i det sosiale samspillet for å være en del av noe.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:30   #99
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Du kan jo bare sende de det gjelder en PM med adressen?

Det vil jo bli noe annet. Lite dynamisk, på en måte.

Gammel 08-07-09, 14:33   #100
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

det har hendt at jeg har tuslet bort fra et og annet kommentarfelt fordi det er tydelig at samtalen baseres mye på deler av bloggeriket som jeg ikke har tilgang til.

Det kan jeg ikke huske å ha vært borti.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.