Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ja eller nei til ul i uke 12?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for eller imot ul i uke 12 av svangerskapet?
Jeg er for. 130 84,97%
Jeg er imot. 4 2,61%
Usikker. 19 12,42%
Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-09, 23:05   #81
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?

Scarlett og jeg er på bølgelengde.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 23:12   #82
Skvetten
Passiv

Standard

Selvsagt er jeg for.

Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 08:35   #83
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

Jeg er av den typen som ikke helt skjønner hysteriet med alle de ultralydene folk renner rundt og får utført, i all hovedsak bare for å se.

Jeg tok en ultralyd i uke 11 for å finne avvik. Hadde det vært avvik hadde jeg tatt abort. Det var absolutt ikke en ultralyd "bare for å kikke". Vi skulle ut på en lang reise og jeg ville vite hvordan ting lå an før vi dro.

Jeg hadde noe sånt som 20 ultralyder på grunn av et trøblete svangerskap, og jeg må innrømme at jeg syntes det var hyggelig å "hilse på", i tillegg til å bli beroliget over at alt var ok. Når Glitterbarnet kom ut kjente jeg ham igjen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 09:27   #84
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tok en ultralyd i uke 11 for å finne avvik. Hadde det vært avvik hadde jeg tatt abort. Det var absolutt ikke en ultralyd "bare for å kikke". Vi skulle ut på en lang reise og jeg ville vite hvordan ting lå an før vi dro.

Jeg hadde noe sånt som 20 ultralyder på grunn av et trøblete svangerskap, og jeg må innrømme at jeg syntes det var hyggelig å "hilse på", i tillegg til å bli beroliget over at alt var ok. Når Glitterbarnet kom ut kjente jeg ham igjen.

Joda, jeg skjønner at i mange tilfeller er det reelle grunner til nske om tidlige/fler UL.
Men jeg skjønner hva Inka mener også, nå når jeg er godt i gang med andre runde på gravid-forum.
Det er endel som betaler i dyre dommer for privat UL, "prater seg til" tidlig UL osv uten egentlig å ha noen andre grunner enn at "det hadde jo vært så koselig å se den lille spiren ".

Men, til saken:
Jeg tror jeg er for tidlig UL.
Må tygge litt mer på den, men jeg tror jeg lander på for.

Gammel 21-03-09, 10:31   #85
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det er endel som betaler i dyre dommer for privat UL, "prater seg til" tidlig UL osv uten egentlig å ha noen andre grunner enn at "det hadde jo vært så koselig å se den lille spiren ".

Jeg har til og med hørt om folk som dikter opp blødninger for å få UL.

Gammel 21-03-09, 10:47   #86
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Men hvorfor kan ikke en evt ny gratis ul i uke 12 erstatte den i uke 18? Er det noe av informasjonen man får i uke 18 som ikke er tilgjengelig i uke 12?

Litt usikker på om jeg synes to runder til alle gravide er velbrukte helsekroner.

Gammel 21-03-09, 10:52   #87
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Terminfastsettingen kan ikke gjøre i uke 12, så vidt jeg har fått med meg. Det må gjøres rundt uke 18, fordi da er de fleste foster rimelig like i størrelse. Eller noe.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu

Jeg har til og med hørt om folk som dikter opp blødninger for å få UL.

Og jeg har hørt om folk med blødninger som ikke får UL, bare for å oppdage 2 måneder senere at fosteret har vært dødt hele tiden ...

Gammel 21-03-09, 10:56   #88
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Men hvorfor kan ikke en evt ny gratis ul i uke 12 erstatte den i uke 18? Er det noe av informasjonen man får i uke 18 som ikke er tilgjengelig i uke 12?

Litt usikker på om jeg synes to runder til alle gravide er velbrukte helsekroner.

Blant annet for at det er ulike ting som kan sjekkes, som vekst o.l.

Gammel 21-03-09, 10:57   #89
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Terminfastsettingen kan ikke gjøre i uke 12, så vidt jeg har fått med meg. Det må gjøres rundt uke 18, fordi da er de fleste foster rimelig like i størrelse. Eller noe.

Egentlig burde terminfastsettingen gjøres enda tidligere enn uke 12. Såvidt jeg vet, så er det aller best å terminfastsette i uke 6-8.

Gammel 21-03-09, 11:26   #90
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er greit å dikte opp grunner for å få gratis UL-undersøkelser, men jeg syns det er helt fair å betale for å kun "se den lille spiren".

Gammel 21-03-09, 11:42   #91
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det finnes gode argumenter for å ha UL for alle både veldig tidlig og veldig sent i svangerskapet, men et sted må grensen gå for hva som skal dekkes av det offentlige.

Det er jeg enig med deg i, og jeg syns to kontroller er en god grense. Jeg syns det er regelrett tåpelig slik det var (og kanskje er fremdeles?), at de som foretok private ultralyder ikke fikk lov til å si i fra om avvik.

Gammel 21-03-09, 12:18   #92
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for. Men det er uansett ekstremt mange "defekter" som ikke oppdages pr ultralyd, så jeg håper det ikke gir folk et falskt inntrykk av at dette blir en form for "garanti" for at barnet er frikst.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 14:48   #93
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg tror at de som fjerner barn med syndromer i uke 12, også vil gjøre dette senere, via nemd. Man fjerner jo uansett ikke et foster på grunn av en ultralyd alene, men de vil jo da mest sannsynlig foreta fostervannsprøver osv, slik at man uansett kommer over 12-ukers grensen.

Så lenge de har en regel for å ikke avdekke kjønn om dette kan sees, så er jeg i stor grad for at det skal bli standard med UL i uke 12.

Er helt enig med deg Sitron.

Gammel 21-03-09, 14:52   #94
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Det er jeg enig med deg i, og jeg syns to kontroller er en god grense. Jeg syns det er regelrett tåpelig slik det var (og kanskje er fremdeles?), at de som foretok private ultralyder ikke fikk lov til å si i fra om avvik.

Må bare si at om man tar en privat UL og den som utfører undersøkelsen oppdager avvik så har vedkommende ikke lov å drive diagnostikk, men vedkommende sender jo selvfølgelig en henvisning slik at avviket kan bli videre undersøkt snarest.
Det var jo akkurat dette som skjedde med oss.
Jeg syns det er bra jeg, at de ikke kunne diagnostisere noe der vi tok UL. Det føles mye tryggere å bli undersøkt av en spesialist når man vet noe er galt med babyen.

Gammel 21-03-09, 16:15   #95
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Må bare si at om man tar en privat UL og den som utfører undersøkelsen oppdager avvik så har vedkommende ikke lov å drive diagnostikk, men vedkommende sender jo selvfølgelig en henvisning slik at avviket kan bli videre undersøkt snarest.
Det var jo akkurat dette som skjedde med oss.
Jeg syns det er bra jeg, at de ikke kunne diagnostisere noe der vi tok UL. Det føles mye tryggere å bli undersøkt av en spesialist når man vet noe er galt med babyen.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

De som foretar privat UL skal henvise videre om de oppdager avvik. Jordmor på ordinær UL har heller ikke lov til å si så veldig mye om funn, men må også henvise til spesialkompetanse. Jeg synes dette er trygt. Tidligere kunne jordmødre og hvilke som helst gynekologer trekke konklusjoner ut i fra det de så. At en hvilken som helst jordmor eller gynekolog skal kunne uttale seg veldig om et funn av ryggmargsbrokk eller andre ting på bakgrunn av UL synes jeg er betryggende.

OK, slik dere beskriver det er jeg selvsagt enig i. Men når jeg gikk gravid i '04 husker jeg det var en stor debatt om at hvis man tok privat ultralyd i uke 12 så hadde de ikke lov til å si i fra om de fant avvik, ikke diagnostikk altså, men rett og slett ikke si noen ting, ikke henvise videre heller. Dette var jo selvsagt under Bondevikregjeringen.

Gammel 21-03-09, 17:08   #96
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

OK, slik dere beskriver det er jeg selvsagt enig i. Men når jeg gikk gravid i '04 husker jeg det var en stor debatt om at hvis man tok privat ultralyd i uke 12 så hadde de ikke lov til å si i fra om de fant avvik, ikke diagnostikk altså, men rett og slett ikke si noen ting, ikke henvise videre heller. Dette var jo selvsagt under Bondevikregjeringen.

Sier du det?
Ja da har ting heldigvis forandret seg siden den gang.

Gammel 21-03-09, 18:09   #97
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tok UL privat i uke 10-12 med alle tre for å bekrefte liv. Vi fortalte nyheten til familien etterpå. Å se etter "feil" av noe slag var aldri et tema.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.