Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Smør i barnehagen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-09, 19:09   #81
TBM
Passiv

Standard

Sv: Smør i barnehagen

Les gjerne mer om "Barn i balanse": http://www.norli.no/NORLI_HTML/ibeCC...p?item=1630811

Jeg vil tro at de fleste barn nok spiser nok proteiner til middagen, men her kan dere lese litt mer om å få i seg nok proteiner til hvert eneste måltid.

Hos oss nå består hvert eneste måltid av proteiner, antioksidanter og sunt fett. Og det er ikke så vanskelig å få det til - vi har i hovedsak kuttet ned på karbohydrater og bruker mer frukt/grønt og proteiner + at vi husker litt sunt fett til hvert måltid!

Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 19:30   #82
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hehe. Det MÅ vel være forskjell på hardcore-muslimer ernæringsmessig sett og vanlige muslimer? Eller?

Jeg jobbet tidligere sammen med en kar som er muslim og han er muslim av det slaget som er slik de fleste nordmenn er kristne. Han var veldig glad i svinepølser og spiste mye av det, vin drakk han også. Det finnes nok en del sånne.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 22:08   #83
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Flere av de "sunne" margarinene er tilsatt solsikkeolje, soyaolje eller maisolje. Dette er oljer som inneholder veldig mye Omega 6. Man skal ha ca like mye O 6 som O 3, men problemet er at de fleste får i seg mellom 15-20 ganger så mye O 6 som O3. Dette misligholdet er alvorlig og farlig. Derfor burde flere kutte ned på O 6.

Hos oss bruker vi ikke de tre ovenfornevnte oljene, og heller ikke kaviar eller ferdig majones fra butikken.

Den viktigste kilden til fettsyrene er for oss nøtter - ungene spiser en god variasjon av ulike nøtter hver dag.

Et annet problem med de tre ovenfornevnte oljene er at de i utgangspunktet allerede er "ødelagt" ved at de er varmpresset. Ernæringsfysiologen som har skrevet boken "Barn i balanse" (om et balansert kosthold for barn) sa rett ut at man ikke engang burde bruke opp de oljene om man hadde de hjemme - kast det og kjøp nye!

Det såkalte "fjøsfettet" har i mange år nå blitt sett på som en kilde til hjerte- og karsykdommer, men flere studier de siste årene (bl a en stor en i Sverige) har vist at dette fettet som vi finner i smør og i melk/meieriprodukter ikke er farlig.

Når man i tillegg vet at i hvite harde oster er det mye proteiner, så er det et bra pålegg for unger.

Gammel 04-02-09, 22:22   #84
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

D-vitamin kan man faktisk få for mye av.

Der er forskjellige typer D-vitamin. Den som har dokumenterte overdosetilfeller er type D2, type D3 skal være trygg. D3 har lenge vært brukt i helsekostprodukter, jeg har den siste tiden sett D3 i en del apotekprodukter også.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 22:55   #85
Lita
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg kjenner at jeg ikke orker å engasjere meg i hva slags smør de får på skiva.

Signerer! Det får finnes grenser for hva jeg skal legge meg oppi.
J-A er også veldig tynn, men jeg tviler på at han vil sprengt vekta med å spise toppen 1-2 skiver i bhg med smør, når han gikk i bhg.

Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 23:07   #86
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det står ikke på toppen av prioriteringslista over Ting Jeg Må Ha Kontroll Over, kjenner jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 23:15   #87
Lita
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det står ikke på toppen av prioriteringslista over Ting Jeg Må Ha Kontroll Over, kjenner jeg.

Godt sagt!

Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 23:22   #88
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lita, her.

J-A er også veldig tynn, men jeg tviler på at han vil sprengt vekta med å spise toppen 1-2 skiver i bhg med smør, når han gikk i bhg.

Jeg skjønner godt hva du mener og forstår at folk som ikke mener margarin er "djevelens verk" tenker sånn. Jeg ser bare ikke på det som en bagatell når jeg ser på margarin som like usunt som feks. sjokoladepålegg.
Jeg lager allikevel ikke en sak av det i barnehagen, siden så mange fremdeles sverger til margarin, jeg orker rett og slett ikke å ta den kampen der.

Gammel 04-02-09, 23:29   #89
Lita
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skjønner godt hva du mener og forstår at folk som ikke mener margarin er "djevelens verk" tenker sånn. Jeg ser bare ikke på det som en bagatell når jeg ser på margarin som like usunt som feks. sjokoladepålegg.
Jeg lager allikevel ikke en sak av det i barnehagen, siden så mange fremdeles sverger til margarin, jeg orker rett og slett ikke å ta den kampen der.

Og jeg forstår også dette når du sier det på den måten, jeg har bare ikke tenkt over det sånn før. Jeg syns ikke man kan bli helt manisk når det gjelder all mat, for sånn ting er nå er det farlig den ene dagen, og det samme kjempe sunt dagen etter. Satt på spissen, men håper du forstår litt av tankegangen.

Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 23:33   #90
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Aner ikke. Ikke orker jeg bry meg med det heller.
Vi spiser Soft, Soft Light og Brelett.

Gammel 04-02-09, 23:42   #91
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vet ikke og bryr meg ikke.

Hjemme spiser vi soft light eller bremykt på brødet. Bremykt er helt klart favoritten.

Gammel 04-02-09, 23:45   #92
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Og jeg forstår også dette når du sier det på den måten, jeg har bare ikke tenkt over det sånn før. Jeg syns ikke man kan bli helt manisk når det gjelder all mat, for sånn ting er nå er det farlig den ene dagen, og det samme kjempe sunt dagen etter. Satt på spissen, men håper du forstår litt av tankegangen.

Selvsagt, og dette har ingenting med mani å gjøre, snarere med interesse for ernæring og det å ville gi barna mine det sunneste og beste.

Gammel 04-02-09, 23:48   #93
Lita
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selvsagt, og dette har ingenting med mani å gjøre, snarere med interesse for ernæring og det å ville gi barna mine det sunneste og beste.

Jepp, det forstår jeg. Det er jo så klart viktig, men JEG gidder ikke lage noe ut av det i barnehagen uansett, og det ville ikke du heller sa du så. Ikke er smør en så enorm stor del av kosten vår heller, jeg spiser det ikke på brød og det er sjelden guttene ber om det også.

Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 23:49   #94
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Vi er storforbrukere.

Gammel 05-02-09, 01:26   #95
TBM
Passiv

Standard

I Norge setter vi ofte likhetstegn mellom tynn = sunn og tykk = usunn.

Det er dessverre ikke helt sant. Også tynne mennesker utvikler livsstilssykdommer - både diabetes og hjerte-/karsykdommer men også leddproblemer.

Mine unger er også tynne - men inntil nå har vi ikke hatt nok fokus på å få i de nok antioksidanter, sunt fett og gi de mat som gir jevnt blodsukker (og dermed mindre insulinproduksjon).

Det skal vi ha heretter - slik at de er like sunne på innsiden som de ser ut på utsiden. Og siden det er innsiden som er mest avgjørende, får vi bare legge om kostholdet...

Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:51   #96
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen tynne mennesker utvikler diabetes, men det er veldig, veldig få i den store sammenhengen. Utfra det vi vet i dag er livvidde den aller største risikofaktoren for å utvikle type 2-diabetes, så kommer vel gener. For hjerte- og karsykdom er det vekt, gener og røyking som er synderne, så vidt jeg erindrer. Jeg har aldri sett en eneste vitenskapelig artikkel som viser at bruken av margarin fremfor smør gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:41.