Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-09, 12:30   #81
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg hadde kommet sørgelig til kort i en sånn setting.

Jeg også. Jeg kan veldig få av de tingene som ville vært nødvendige, og ingen av de tingene jeg kan ville vært særlig relevante. (Jeg kan sløye fisk, da.)

Gammel 21-01-09, 12:34   #82
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tipper overlevelsesinstinktet hadde slått inn og at lærekurven ville blitt rimelig bratt. Jeg hadde strevd mest med vedhogging og slakting, men som med Maximillia hadde det vært fødsler som hadde tatt livet av meg også.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 12:34   #83
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg hadde kommet sørgelig til kort i en sånn setting.

Å, nei, si ikke det, du kan da bake lefser!

Jeg hadde forøvrig dødd både en og to ganger i barsel på 1800-tallet.

Gammel 21-01-09, 12:44   #84
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg hadde forøvrig dødd både en og to ganger i barsel på 1800-tallet.

Det er egentlig litt nifst å tenke på hvor mange jeg kjenner som hadde vært enten døde eller unge enkemenn hvis vi levde for 100-150 år siden.

Jeg har lest et sted (og da er det sikkert sant) at Norges nålevende befolkning (sett bort fra innvandrere) er nedstammet fra ca. 25% av befolkningen fra tidlig 1800-tall.

Gammel 21-01-09, 12:45   #85
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jammen - de her ser jo ut til å dra ned i bygda og ta klesvasken i maskiner, bruke nett og telefon, ha tjenere osv hvis man skal tro bloggen i linken.

Da mangler vi snart bare varmekabler på badet så er jeg klar for easy living.

Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 13:01   #86
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er en praktisk anlagt kvinne, så jeg hadde nok klart meg.

Men jeg hadde nok klart meg absolutt best som husfrue. Byhusfrue.

Gammel 21-01-09, 13:22   #87
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

I begynnelsen så brukte visstnok Hahnemann oppløsninger som var så sterke at folk ble syke av dem. Men han ønsket ikke å gå vekk fra teorien om at "likt kurerer likt", han var jo tross alt i diskusjon med de som mente at "ulikt kurerer" og derfor utviklet han teorien om at virkningen ble (ganske oppsiktsvekkende den gangen også) sterkere jo mer uttynnet den ble.

Det visste jeg ikke. Interessant...

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 13:23   #88
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åhja, jeg hadde strøket med første gangen jeg hadde prøvd å føde. Og andre gangen seff, men det hadde jo ikke vært aktuelt da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 13:35   #89
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde klart meg uendelig dårlig og antakelig grått meg til døde.

Jeg gråt til og med da jeg måkte snø på søndag fordi jeg syntes så synd på meg selv som måtte slite så hardt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 21-01-09 kl 13:40.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 13:36   #90
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:fniser:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 13:40   #91
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg hadde klart meg uendelig dårlig og antakelig grått meg til døde.

Jeg gråt til og med da jeg måkte snø på søndag fordi jeg syntes så syns på meg selv som måtte slite så hardt.

Ja, her har du en jente som er bygget for Farmendeltagelse!

Gammel 21-01-09, 13:53   #92
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men når vi snakker om datidens legekunst(eller flopp), så drev de bl.a med årelating. Var det fordi de mente at desom de tappet et sykt menneske for rundt en halvliter blod, så ville de bli bra igjen? Logikken i det?

Og tannhelsa, jeg får vondt langt inni margen av å tenke på hva de gikk igjennom på den tiden! Da ble vel tenner trukket uten bedøvelse, tannverk måtte de bare leve med også videre?

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 13:55   #93
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hvis jeg levde på attenhundretallet hadde jeg sikkert klart det.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 13:58   #94
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, her har du en jente som er bygget for Farmendeltagelse!

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:00   #95
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Men når vi snakker om datidens legekunst(eller flopp), så drev de bl.a med årelating. Var det fordi de mente at desom de tappet et sykt menneske for rundt en halvliter blod, så ville de bli bra igjen? Logikken i det?

Datidens legekunst gikk ut på at det var fritt opp til enhver lege å synse og føle hva de ville. De kunne f.eks ha stor tro på årelating fordi de hadde en teori (som ikke var etterprøvd) om at man hadde for mye blod. De hadde sikkert truffet på en pasient med hemokromatose hvor det hadde funket superfint, og så hadde man "erfaring" med at det var god behandling.

Det var ikke før man begynte å sjekke ordentlig på en ryddig måte at man begynte å finne ut hva som virket på ordentlig. Så før man begynte med dokumentering og en metode på hvordan man finner ut hva som er riktig eller ikke, så var alt "alternativ medisin".

Mange behandlingsmetoder som i dag er alternativ medisin er rester etter metoder som har vært "legemedisin" men som har blitt faset ut fordi man har funnet ut at det ikke virker. Magnetterapi for eksempel.

Gammel 21-01-09, 14:08   #96
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Interessant er det iallefall!

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:15   #97
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror jeg hadde klart meg ganske bra, for en uke iallefall.

Det med å stelle med dyr, hogge ved og jobbe i skogen er ikke noe problem. Og det å lage mat.

Men å sy, strikke og lage såpe hadde jeg slitt veldig med.

Gammel 21-01-09, 14:16   #98
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skal vi se hva jeg kan...
Jeg kan klippe sau, karde, spinne, veve,
Jeg kan melke ku, yste, lage smør hvis jeg holder på lenge nok.
Jeg kan bake brød i ved ovn.
Jeg kan støpe lys.
Jeg kan plukke bær, og lage syltetøy og saft
Jeg kan hugge ved..
Jeg kan alltids finne ut hvordan man lager såpe.

Jeg kan ikke slakte.
Jeg måtte blitt vegetarianer, med mindre jeg kunne slaktet en høne.. en høne kan jeg klare...

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 21:06   #99
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, nei, si ikke det, du kan da bake lefser!

Ja, det er jammen sant. Man kan overleve på det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 21:13   #100
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Tror jeg kunne klart meg greit. Har god kunnskap om naturen og hva som kan spises der.
Slakt skulle også gå på et vis, selv om det hadde vært tøft i starten. Var med på slakt hjemme som liten, og har ikke de beste minnene akkurat.
Stell av dyr hadde vært det greieste. Hygienebiten i det hele hadde nok vært det som plaget meg mest.
Karde ull og spinne kan jeg ikke, så der hadde jeg slitt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.