|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Jeg ville ikke tatt med barna i denne typen demonstrasjoner nei.
![]() |
#2 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?
Jeg kan bare gjenta igjen, når flere av dere sier "slike demonstrasjoner som vi har sett i dag" ... SUKK SUKK SUKK .... Det dere har sett på tv var vi IKKE med på men vi var på demonstrasjonen i dag. Altså, man går foran Stortinget for å markere en sak, det bråket dere sitter å ser på tv skjedde ikke der, ergo, det var NULL vold og bråk på demonstrasjonen vi opplevde i Oslo i dag. Akkurat slik var det på torsdag også, dere så ikke live overføring fra Youngstorget der gud vet hvor mange tusen av oss stod men dere så live fra de ETT tusen idiotene som herjet rundt Karl Johan ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Curlingkone
|
Med slke demonstrasjoner så mener jeg demonstrasjoner som ender i bråk. Ikke at selve demonstrasjonen i seg selv som den startet var bråkete. jeg forklarte nok ikek det klart nok i innlegget mitt.
![]() |
#4 |
anglofil
![]() Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Media har jo hypet opp bråket i flere dager men du sier at alle vi som stod foran Stortinget i dag for å høre på appelene og vise vår støtte var indirekte med i bråket??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Curlingkone
|
Ja, da er det sikkert media da....
![]() |
#6 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Vi får vel bare være enige om at vi har forskjellig ståsted og engasjement i saken. Jeg er ikke en person som noensinne ville frivillig beveget meg inn i en uoversiktlig stor menneskemengde, så jeg klarer ikke å forestille meg at andre gjør det. Det har nok med min inneboende frykt for at noe fælt skal skje meg. Men ja, det er forferdelig at så få mennesker, relativt sett, ødelegger så mye for så mange fredelige demonstranter. For det er klart det er viktig med engasjement.
![]() |
#7 |
anglofil
Du taler nok i tunger ja for det var ikke noe uoversiktlig med demonstrajonen klokken 1400 foran Stortinget i dag, slik det skjedde der og da før marsjen og alt bråket startet. Igjen, vær så snill og skill mellom bilder vist på tv og det som skjedde foran Stortinget klokken 1400. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Godt at Lisa har beina på bakken her! "Man skjøt raketter inn i folkemengden", og, giid, noen sinte unge menn fra Groruddalen kastet ting. Ja, det er forferdelig irriterende og galt at sånn skjer, men var ikke akkurat Gaza (eller Kongo for den saks skyld)... Det ville likevel være verre å sitte hjemme "for å unngå vold"! Herre, hva slags navlebeskuende argument er det! Selvsagt stopper ikke demonstrasjoner i Oslo alene blokaden og invasjonen av Gaza, men at også folk reagerer er faktisk med på å heve lista for når demokratiske regjeringer ! Argh! I media høres det jo ut som 3. verdenskrig brøt ut i går, men alt vi så var et par fyrverkerignister på lengre avstand enn vi gjør på nyttårsaften, og de fleste politifolka sto i "backup-posisjon" og plystra! Pokker ta at debatten blir om bråket og ikke om saken!
![]() |
![]() |
#9 |
Erfaren nok
|
Men det er jo nettopp det som er litt synd.
![]() |
#10 |
I menneskeham
Markeringen på fredag var fin men så tannløs at den ikke kunne spise suppe. Noen har større makt til å stoppe og gjør mer skade per time enn andre, og en fornektelse av dette kan samle mange, men det hjelper ikke nødvendigvis så mye at mange er enige om at krig er dumt. Det tror jeg alle involverte i Gaza-konflikten vet bedre enn gjennomsnittet av oss som var på markeringen fra før. Det var fint at den ble holdt, det var en vakker markering og jeg er glad så mange møtte. Men om den hadde vært det eneste som ble holdt ville jeg regne med at rapporten hjem fra den Israelske ambassaden ville vært oppsummert som "I Norge mener folk at krig er dumt og at alle har like mye skylden for alt som skjer så ingenting får praktiske konsekvenser for vår økonomi eller politikk. Carry on."
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 11-01-09 kl 08:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Vel, vel... Raketter inn i folkemengder pleier vanligvis å være litt uheldig. Spørs om de småjentene som hylte av redsel vurderte avstanden til gnistene... Du bør ikke glemme at ting oppfattes ulikt av barn og voksne. Å kaste ting (igjen) er også litt teit egentlig, uavhengig om de som kastet kom fra Grorud eller ikke. Man _kan_ tross alt treffe noen/eller noe.
![]() |
#12 |
I menneskeham
![]() Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Rakettene inn i folkemengden var ikke akkurat scuds, og vi sto selvsagt ikke med barna foran der det skjedde! Som sagt trengte vi ikke akkurat Snåsamannen for å forutsi hvilke 10 kvadratmeter av Oslo sentrum man burde holde seg unna den nærmeste timen...
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 11-01-09 kl 22:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Viser tenner
|
Så utrolig taknemlig du må være som er født i trygge Norge, og ikke i Gaza, Kongo, Irak, Rwanda osv. osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
frakoblet
|
Nå tror jeg du leser henne slik fanden leser bibelen.
Leser jeg deg rett når du mener at det er galt ikke å delta i demonstrasjoner man frykter vil utarte seg? Eller er det galt å holde barna hjemme fra slike demonstrasjoner? Eller er det galt ikke å demonstrere i det hele tatt? Og å sitte hjemme for å unngå vold er verre enn hva?
Den syns jeg var litt drøy, Canisa.
![]() |
#15 |
Absolut ateist
|
Hvorfor det? Jeg har mer enn en gang tenkt over at jeg er skitheldig som er født der jeg er.
![]() |
#16 |
frakoblet
|
![]() Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Fordi jeg tolket den som sarkasme og nedlatenhet overfor en som sier at hun ikke frivillig beveger seg inn i en uoversiktlig stor menneskemengde fordi hun har en inneboende frykt for at noe fælt skal skje med henne.
![]() |
#17 |
I menneskeham
Nei, jeg mente selvsagt ikke at det alltid er galt å ikke delta på demonstrasjoner som man frykter vil utarte. Det finnes også selvsagt demonstrasjoner hvor jeg kunne dratt selv men ikke ville hatt med ungene under noen omstendigheter. Poenget er at det alltid er en avveining mellom flere faktorer, og i dette tilfellet mener jeg det var riktigere å dra og å ha med barna enn å bli hjemme. Men det kommer selvsagt an på hvordan man vurderer situasjonen i Gaza, ens grunnholdning til deltagelse i samfunnet, og hvordan man vurderer risikoen (eller mangel på sådan) ut fra erfaring og inntrykk.
![]() |
![]() |
#18 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Så mente du det da, fint for deg. Jeg synes allikevel ikke du skal være for kjapp med å dra konklusjonen om at din egen grunnholdning til deltagelse i samfunnet er så veldig mye bedre eller sterkere enn andres. Igjen, det finnes veldig mange andre måter å støtte det Palestinske folk på, enn å rope "Gaza leve" til den Israelske Ambassadøren. Ellers er det jo selvsagt at sakene vi demonstrere for (eller mot) må røre ved noe oss for at vi skal vise engasjement. I dette tilfellet vil engasjementet måtte komme til utrykk på annet vis for min egen del.
![]() |
#19 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Hvorfor engasjerer denne krigen så mye mye mer enn andre tragiske ting som skjer rundt omkring i verden?
![]() |
#20 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Det kan en lure på. Kanskje fordi den føles nærmere og en føler Israel er eller burde være rasjonelle nok til å bli påvirket? Det er jo ikke mange som har demonstrert mot Hamas rakettangrep på Israel, det ansees vel som nytteløst. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|