Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snåsamannen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-08, 10:02   #1
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snåsamannen

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor han skal bruke så utrolig mye tid og krefter på dette, for det har han jo gjort, uten å få noe igjen for det økonomisk, om det ikke skulle være for at han vil hjelpe folk. Og at han kan det. Han har viet sitt liv til dette, uten å i grunn få noe igjen. Og det synes jeg er stort, iallefall større enn å være spåkone i Dagbladet og ta 40 kr minuttet.

Jeg forstår ikke helt sammenhengen her. Det er mange mennesker rundt om i verden som hjelper andre- helt uten å få igjen noe som helst for det. Det er til og med mange som gjør det uten å noensinne bli nevnt i media eller skrive bøker eller bli lagd dokumentarfilmer av.

Noen mennesker er genuint opptatt av å hjelpe andre og å være der for andre og all ære være dem for det.

Det betyr på ingen som helst måte at Snåsamannen har evner eller krefter av noe "overjordisk" slag. I tillegg så tror jeg helt klart at han tror på evnene sine selv, og derfor gjennomfører det han føler at hjelper folk uten å ta betalt for det. Det står det virkelig respekt av, helt klart, men det beviser på ingen måte at han faktisk klarer å helbrede.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 19:04   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg tror som Teofelia at mannen har spesielle evner på det mellommenneskelige plan, men det er et langt steg derfra og til å ha evner til å befri noen fra sykdommer. Så nei- jeg tror ikke.

At det var?!? Jeg tror dette er humbug og vissvass og har ikke uttalt meg tidligere i tråden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 19:07   #3
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

At det var?!? Jeg tror dette er humbug og vissvass og har ikke uttalt meg tidligere i tråden.

Jeg tror hun tenkte på Polyanna. :synsk:

Gammel 28-12-08, 19:07   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teo, du veit jo at du er dronninga av det overnaturlege.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 14:51   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var meg de mente, tror jeg, Teofelia, og som du ser i Olympias sitat så hadde jeg bare sagt at jeg tror han har spesielle evner på det mellommenneskelige plan. Ikke overnaturlige, men uvanlig gode. Akkurat som det finnes folk som klarer å legge sammen utrolig mange tall utrolig fort, eller lett lærer seg et hundretalls språk, så tror jeg at en veldig god forståelse for hva som foregår i hodet og "sjelen" til et menneske er et sjeldent, men helt reelt talent.

Og jeg tror at hvis de bruker den egenskapen til å hjelpe folk å løse opp i knuter, spenninger og floker, takle sykdom, møte behandling, så hjelper det i riktig retning helbredsmessig. Jeg tror at en som går til cellegiftbehandling uten stresshormoner rasende rundt i kroppen og uten muskelspenninger fra topp til tå, med en mental mestringsstrategi for kvalmen og generelt ro i kropp og sinn, har bedre sjans til å lykkes med behandling. Et dytt i riktig retning. For noen det dyttet som skal til, for noen ikke nok.

Gammel 26-12-08, 23:47   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åj. Der gjentok jeg meg selv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 23:48   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Tror bare nesten jeg må benytte anledningen til å dulte litt på AC

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 00:06   #8
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg er forsiktig med å avfeie fyren som en bløff for jeg har for liten kjennskap til ham til å gjøre det, men jeg kan si at jeg i utgangspunktet er veldig skeptisk. På samme måte som jeg er skeptisk til gudetro og engletro og lignende.

Gammel 27-12-08, 00:10   #9
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror på han. Og skjønner ikke selv at andre ikke kan tro. Særlig ikke når det gjelder slike som han som igjennom et langt liv aldri har tatt betaling, og har hjulpet så mange. Her i Trøndelag er vet vel knapt nok noen som ikke har hørt om han, eller om noen som har vært hos han. Hvorfor skulle så mange dratt til han om han ikke hadde vært ekte?
Min far har også vært hos han, han har hatt hodepine i alle år, mange ganger i uken uten at noen har funnet noe galt. Det er knapt noe han ikke har prøvd, eller noen undersøkelse han ikke har vært igjennom. Etter et besøk hos denne mannen fikk han hodepine bare en gang i uka. Det er jo litt rart da? At det skal hjelpe når ingenting annet hjelper? Placebo har ikke funket på min far når han har vært med i undersøkelser på sykehuset tidligere, så jeg tror ikke det kan være det heller. Nå kom riktignok hodepinen tilbake etter en periode, og Jordalf sa han måtte komme tilbake en gang til. Det har selvfølgelig ikke min far fått seg til å gjøre.

Det jeg syns er litt usmakelig er at noen medier på en måte henger han ut som humbug uten å være profesjonelt kritisk til det. Jeg syns at en så gammel mann som har gjort så mye godt i livet kan få litt ære og anerkjennelse på sine gamle dager. Selvfølgelig mener jeg at det skal kunne bli stilt kritiske spørsmål, det er ikke det. Jeg syns bare mannen fortjener litt anerkjennelse for å ha brukt hele sitt liv på andre.

Gammel 27-12-08, 00:11   #10
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Hvorfor skulle så mange dratt til han om han ikke hadde vært ekte?

Den var lett. Det er selvsagt fordi de har et håp om at han kan hjelpe dem når de ikke får hjelp andre steder, og så er det gratis. Win-win.

Gammel 27-12-08, 00:15   #11
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror på han. Og skjønner ikke selv at andre ikke kan tro.

Jeg skjønner ikke at de som tror ikke kan akseptere at andre ikke tror.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 00:17   #12
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg har ikke noe problem med å akseptere at andre ikke tror. Jeg har selv vært der for få år siden. Jeg kunne argumentert meg blå mot healing og annet lurendreieri...men mye rart har skjedd i mitt liv siden da.. Vi må akseptere at vi kan bare kjenne de skoene vi selv har gått i.... de kjenner vi best.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 00:20   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg har ikke noe problem med å akseptere at andre ikke tror. Jeg har selv vært der for få år siden. Jeg kunne argumentert meg blå mot healing og annet lurendreieri...men mye rart har skjedd i mitt liv siden da.. Vi må akseptere at vi kan bare kjenne de skoene vi selv har gått i.... de kjenner vi best.

...og noen har trodd, og innsett at det var svada og skrekkpropaganda.

Gammel 27-12-08, 00:21   #14
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Gammel 27-12-08, 00:26   #15
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det er din oppfatning og den må du gjerne ha.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 08:20   #16
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, noen har gjort slike erfaringer, men det betyr ikke dermed at alt er svada.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 00:19   #17
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg aksepterer det fullt ut. Men jeg kan ikke skjønne det helt nei.

Gammel 27-12-08, 00:15   #18
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det jeg syns er litt usmakelig er at noen medier på en måte henger han ut som humbug uten å være profesjonelt kritisk til det. Jeg syns at en så gammel mann som har gjort så mye godt i livet kan få litt ære og anerkjennelse på sine gamle dager. Selvfølgelig mener jeg at det skal kunne bli stilt kritiske spørsmål, det er ikke det. Jeg syns bare mannen fortjener litt anerkjennelse for å ha brukt hele sitt liv på andre.

Helt enig, selv om jeg tror han virkelig får mye heder og ære fra alle han har hjulpet.
Men det vil alltid være slaktere rundt dette feltet.

Mannen lyser jo godhet og oppriktighet, også er han jo så beskjeden, både i uttalelser og væremåte.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 00:17   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Helt enig, selv om jeg tror han virkelig får mye heder og ære fra alle han har hjulpet.
Men det vil alltid være slaktere rundt dette feltet.

Mannen lyser jo godhet og oppriktighet, også er han jo så beskjeden, både i uttalelser og væremåte.

Jeg har allerede signert noen andre her oppe (Polyanna, tror jeg?) på at han nok er en svært klok og intuitiv mann. All kred for det.

Gammel 27-12-08, 09:16   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror.
Hovedårsaken til at jeg tror på han ift akkurat dette er nok mest fordi han har levd med dette uten å på en måte dra økonomisk nytte av det.
Han har aldri tatt penger for å bruke kreftene sine. Han har ikke slått seg på brystet og skrytt av det han kan gjøre.
Og jeg har inntrykk av at historiene om de han har hjulpet er mange, samtidig som han hele veien har vært ærlig med at han ikke kan hjelpe alle.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
healing, tro, voodoo

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.