Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når er julemiddagen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-08, 14:23   #81
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er julemiddagen?

Har vi julaften hjemme prøver vi og begynne å spise i 16-16.30. I år skal vi bort, men vi er lovet at middagen skal være ca. kl. 17, så da blir det 17.30 tenker jeg om jeg kjenner dem rett.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 14:33   #82
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når er julemiddagen ?

i vanlig søndags middags tid-15\16 tiden(litt etter som når snoopy legger seg og står opp) Bruker å spise hos mamma. så drar vi hjem så kommer de opp til oss i 18-19 tiden. spiser kaker og åpner pakker og sånt.
Stopper på kirkegården når vi drar hjem.

Før når jeg var lita spiste vi etter gaveåpning. i 20 tiden.

Hos mormoren til mann har vi brukt å spist i 15 tiden når vi feiret der. før vi fikk unger

Sist redigert av Honda : 18-12-08 kl 14:45.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 21:11   #83
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet at vi ogsaa alltid aapnet gaver etter maten, men hvorfor i all verden, liksom. Naa gjör vi det omvendt (i alle fall barnegaver för middagen), og det er jo mye bedre. Man faar nytt maten bedre, ogsaa, i stedet for at alle er spente og vil skyndte seg.

Vi spiser gröt ca. kl. 1300 (stor porsjon), gaar i kirken mellom 1400 og 1500, faar besök av nissen og aapner barnegaver fra ca. 1600 og spiser saa ca. 1900. Evt. flere voksengaver og leking med barnegaver etter det. Glimrende, synes jeg.

Hvorfor gjör ikke flere det saann?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 22:33   #84
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Vi spiser ved kl. 15. :skikkelig sær:

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 22:39   #85
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kl 17.00

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 10:11   #86
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg vet at vi ogsaa alltid aapnet gaver etter maten, men hvorfor i all verden, liksom. Naa gjör vi det omvendt (i alle fall barnegaver för middagen), og det er jo mye bedre. Man faar nytt maten bedre, ogsaa, i stedet for at alle er spente og vil skyndte seg.

Vi spiser gröt ca. kl. 1300 (stor porsjon), gaar i kirken mellom 1400 og 1500, faar besök av nissen og aapner barnegaver fra ca. 1600 og spiser saa ca. 1900. Evt. flere voksengaver og leking med barnegaver etter det. Glimrende, synes jeg.

Hvorfor gjör ikke flere det saann?

Fordi at man skal være spente ved middagsbordet, og man skal trippe utålmodig rundt de voksne mens de vasker og rydder opp etter middagen. Det er bare sånn det skal være. Derfor er det greit å starte med middagen litt tidligere.

Gammel 19-12-08, 12:18   #87
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Aha! Dere kan true med at dere tar gaveåpningen rundt juletreet deres hjemme, før dere kommer til middag hos dine foreldre, Urt. Selvsagt vil dere da kanskje bli litt forsinka til og med, siden de nye lekene skal lekes med før dere klarer å komme dere av gårde, og Julenissen må jo rekke å få tatt seg en juledram før han flyr videre.
Da kanskje de kommer på bedre tanker..?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 12:57   #88
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Skikkelig mørkt har det vært her siden 21. november.

Men det var kanskje i tidligste laget å starte julemiddagen?

Nei, seriøst, jeg synes Kaninas forslag var bra, jeg. Si at det er helt greit med middag i syvtiden, da rekker dere å pakke opp gavene hjemme på forhånd.

Gammel 19-12-08, 12:59   #89
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

I år blir det forhåpentligvis gaver etter julegrøt, som blir servert til lunsj. Så blir det middag i 6-tiden en gang. Håper nissen (aka naboen) kan komme så tidlig. :lager nye juletradisjoner i eget hjem:

Gammel 19-12-08, 13:09   #90
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg hadde forøvrig aldri godtatt å spist et sted FØR julen ble ringt inn. Løsninger på trøtte unger i mitt hus er at de får legge seg om man tar resten av gavene om morgenene, for de som har gått til sengs.

Jeg har alltid vært vant til at vi setter oss til bords presis kl.17.

Gammel 19-12-08, 13:14   #91
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rett etter kl 17 en gang. Vi starter gaveutdelingen nokså like etter middagen, og så tar vi en pause med kaker og dessert når det passer sånn.

Gammel 22-12-08, 15:27   #92
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne heller ikke tenkt meg å åpne gaver før middagen, unger eller ikke unger. :sikkert rar:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 15:56   #93
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg regner med at det blir ved halv fem-tida.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 16:02   #94
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Fordi det alltid er blitt gjort slik

Jeg tror jeg hadde feiret hjemme uten besteforeldre jeg, hvis det var så vanskelig å ta litt hensyn.

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg synes uansett det er rart å tviholde på "gamle klokkeslett" når man har barnebarn med på feiringa.

Ja. For de voksne er det da bare et klokkeslett, men for ungene er det forskjellen på våken og opplagt eller trøtt og lei og vrang å ha med å gjøre. Det er da ikke koselig for noen å holde trøtte unger oppe?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 22:06   #95
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De siste årene har vi forsøkt å "time" slik at vi sitter med desserten når jula ringes inn.

Gammel 23-12-08, 03:08   #96
Picasso
Fullverdig medlem

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: ut mot havet
Picasso har et hav av muligheter foran seg
Standard

Man setter seg da ikke til bords før Sølvguttene toner ut fra tven
Noe annet ville være uhørt altså

Gammel 23-12-08, 06:43   #97
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når er julemiddagen ?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Svigerfar har de siste årene blitt religiøs(!) og MÅ være på graven til foreldrene sine akkurat når julen ringes inn klokka 17 men vi spiser straks han kommer tilbake.
Så klokka blir vel ca. 17.30

Av erfaring vet vi at det går lang tid på å åpne pakkene, og til barnas store glede, så kommer nissen straks etter at middagen/desserten er spist og ryddet bort og når vi har laget en dose med kaffe..

Mamma gjør også dette,men hun er ikke religiøs.Men hun var alltid på graven til sine besteforeldre med sine foreldre da hun var liten.Så klokka 5 møtes så mange av de 7 søskene som kan,også spiser vi halv seks.Ikke noe problem.

Gammel 23-12-08, 06:44   #98
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi spiser vanligvis 17,i år skalvi være hjemme for første gang,så vi får se hvor god jeg er til og beregne. Men satser på 17 ja.

Gammel 23-12-08, 09:30   #99
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn cirka klokka fem. Nå som Knerten er så liten og ikke holder ut så lenge, kan det hende vi framskynder det en halvtime eller så. Jeg synes julemiddagen med fordel kan være litt seinere, men det er tross alt viktigst at barna får oppleve mest mulig av julekvelden.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 01:32   #100
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg kan jo fortelle litt om korleis det heile endte Eg og mannen klarer å le pitte litt no når me har fått det litt på avstand.

Kvelden starta med eit lite besøk innom mormora mi for å ønske ho god jul. Der var det full oppdekking og ho blei små irritert då ho ikkje fekk gje noko til ungane. Eg prøvde å forklare at det ho hadde på bordet inneholdt melkeprodukter og at me skulle eta middag hjå foreldra mine no.
* Puff, det er lenge til middag der, faren din reiste nettopp heri frå for å setta på pinnekjøttet*

Eg og mannen kasta nokre engstelige blikk til kvarandre då ja.

Kvart på 6 er me framme hjå foreldra mine. Perfekt timing skulle ein jo tru, i forhold til kva ho hadde sagt.
Det første som slår meg når eg kjem inn dørane er at det ikkje lukter pinnekjøtt. Ikkje i det heile tatt. Det raser nokre tankar gjennom hovudet mitt då ja.

Oppe finner eg ei stressa mamma som ikkje har fått starta på desserten enno. Eg seier at det kan vel mannen eller eg gjera ? Joda, me kan få lov til det. Ender med at mannen fikser det, mens eg ser etter ungane.
Ho stresser og kaver på. Eg prøver å holda ungane vekke i frå ho. Mannen sovner nesten i stolen.
HALV 8 !! kan me endelig setta oss til bordet. Med halvkokt kålrabi stappe, eit pinnekjøtt som mest sannsynlig har vert vatna ut alt for lenge og i det heile tatt. Men poteten var gode. Ungane åt dei som nokre tullingar. Minste jenta langa innpå 3 stykker før eg fekk sukk for meg.
Etter ein lang middag og litt kortare dessert bar det opp til julegåve åpning med overtrøtte og leie unger som slettes ikkje ville åpne dei presangane som me fann, eller nok som helst.

Neste år feire me heime aleine.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:20.