Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Skikk og bruk på fly?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-08, 09:24   #81
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly?

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Tro hvordan forskjellen er mellom forskjellige flyreiser?
Jeg reiser som regel SAS innenlands, og Lufthansa, SAS, KLM utenlands og opplever at det er god plass og har egentlig ikke tenkt så nøye etter dette med å lene seg bakover for å ta hensyn til de bak og slikt Og jeg reiser.... tja, 20+ turer i året Kanskje det rett og slett er fordi jeg er vant til fly med (relativt) god plass, selv på de billigste billettene?

Jeg vil tippe det er andre og trangere forhold på Ryan Air, kanskje Norwegian?, charterfly?

For ikke å snakke om widerøe

Kanskje det er derfor vi har så forskjellige erfaringer om dette?

Ryanair er ganske trangt, men jeg opplever ikke noen vesentlig forskjell mellom de mer "ordinære" flyene. Et unntak er faktisk Lufthansas relativt små regionalfly, der var det bedre plass til beina enn på de større flytypene til SAS, KLM, Alitalia osv. Jeg synes heller ikke det er så stor forskjell på business og økonomi.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 19:10   #82
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg trodde det var en uskreven regel at man reiste opp setet når maten blir servert. Dette har iallefall jeg "prentet" inn i våre håpefulle.
Ellers så legger jeg ned setet på lengre turer om jeg hviler, hvis ikke tar jeg opp ryggen.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 21:07   #83
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det er ikke lov for (synlig) gravide å sitte på Exit. Evakueringshinder.

Joda, jeg ser den.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 21:50   #84
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ofte vondt i ryggen hvis jeg blir sittende for rett og legger derfor ned setet mitt når jeg flyr, uten å spørre de som sitter bak om det er greit. Jeg kan legge ned mitt, de kan legge ned sitt. Da sitter vi igjen med samme plassen. Jeg gjør heller ikke noe poeng av at personen foran meg legger ned sitt sete, selv når jeg reiser med barn.

Hvis noen hadde forsøkt å nekte meg å legge ned setet så hadde jeg (eh, har jeg) bedt dem reise dit pepper'n gror. Jeg er generelt lite mottakelig for ordre fra andre, uansett hvor berettiget den som gir "ordren" føler seg til å gi den. Dvs. at sure småbarnsforeldre og sure mennesker med lange ben nok ikke kommer så veldig langt hvis de nekter meg å legge ned setet. Det er noe helt annet hvis de som sitter bak spør pent om jeg kan ta opp setet. Da ser jeg det som en selvfølge, forutsatt at det ikke innebærer at jeg blir sittende alt for krøkkete.

Generelt prøver jeg å være imøtekommende i forhold til folk som reiser med barn. Eller folk som helt klart har behov for litt ekstra hjelp. Men jeg forventer at de også oppfører seg, og at de som reiser med barn også setter begrensninger på disse. Reiser man med barn på fanget så må man også være innstilt på at det kan blir trangt. Sånn er det å reise med barn. Jeg prøver å sørge for at mine barn ikke plager medpassasjerer, og forventer derfor at andre gjør det samme med sine. (Og jeg har ikke den enkleste treåringen, så jeg vet at det ikke alltid er enkelt, og ser selvfølgelig an foreldrenes innsats.) Sitter jeg ved siden av barn på fly så er jeg gjerne avlastning dersom det er nødvendig. Og så syns jeg det er veldig hyggelig med medpassajerer som skravler med mine barn, noe jeg også har opplevd flere ganger.

Jeg mener faktisk at man ikke har krav på noen form for særbehandling bare fordi man reiser med barn. Det er noe man har valgt selv og da får man innstille seg på at man reiser på samme vilkår som de andre flypassasjerene. Men jeg syns det er veldig hyggelig når noen hjelper til med å gjøre det enklere for meg.

For øvrig forsøker jeg alltid å slippe forbi folk i midtgangen. Det er mulig å bevege seg inn i seteraden og likevel få lagt opp sitt ene kolli med håndbagasje.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 00:03   #85
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, aviser?? De har ikke det lenger, innenlands, har de? I dag så jeg vitterlig etter, men nei.

Gammel 11-10-08, 00:26   #86
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helten skulle fly til Stavanger med enern, som da var to år. Han kom sent på flyet (ikke snakk om å prioritere dem med barn, nei), og det var bare noen få enkle plasser igjen. Helten spurte den ene av dem som satt der om han kunne tenke seg å flytte seg sånn at han fikk sitte sammen med datteren sin. Nei, det ville han ikke. Så spurte han en på andre siden av midtgangen om det samme. Vet du hva han svarte? "Jeg har egentlig ikke lyst, men jeg må vel siden han der svarte nei."

Skikkelig sjarmerende.

Gammel 11-10-08, 00:32   #87
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Helten skulle fly til Stavanger med enern, som da var to år. Han kom sent på flyet (ikke snakk om å prioritere dem med barn, nei), og det var bare noen få enkle plasser igjen. Helten spurte den ene av dem som satt der om han kunne tenke seg å flytte seg sånn at han fikk sitte sammen med datteren sin. Nei, det ville han ikke. Så spurte han en på andre siden av midtgangen om det samme. Vet du hva han svarte? "Jeg har egentlig ikke lyst, men jeg må vel siden han der svarte nei."

Skikkelig sjarmerende.

At det går an

Det hadde sikkert vært mye bedre for dem å hatt en "forlatt" toåring alene ved siden av seg

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 00:44   #88
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

At det går an

Det hadde sikkert vært mye bedre for dem å hatt en "forlatt" toåring alene ved siden av seg

Ja, det tenkte de sikkert ikke på.

Gammel 11-10-08, 01:18   #89
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@safran: Jeg hadde helt sikkert ikke sagt det, men jeg kunne nok tenkt det. Særlig før jeg fikk barn selv. På den tiden fløy jeg gjerne 4-6 turer i uken, og det var stor forskjell på å sitte på 4D og 22E, som sikkert var det som var ledig. Hvis man legger sammen de ekstra 5 minuttene på hver eneste tur hver eneste uke, blir det ganske mye tilsammen.

Jeg hadde selvsagt flyttet meg, siden et barn ikke kan sitte alene, men jeg hadde nok blitt irritert for at jeg måtte lide over at din mann ikke kom seg inn på flyet i tide til å få to seter sammen. :innrømmer:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 09:56   #90
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dulter på Scarlett (men jeg tror jeg også hadde hatt sosiale antenner nok til å bare være irritert inni meg altså).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 11:53   #91
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Hm. Han sto jo bare og ventet i kø som alle andre. Ingen slapp ham frem fordi han hadde barn.

Gammel 11-10-08, 11:59   #92
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, nå vet jeg ikke noe om akkurat den situasjonen, så klart. Men jeg hadde tenkt at han kunne vært i gaten tidligere og stilt seg opp når det var klart til boarding, slik jeg alltid gjorde, siden det selvsagt var viktig for ham at han fikk to seter sammen.

Nå flyr jeg mye mindre, og smørsmelter av søte toåringer og fortvilte hønefedre, så nå hadde jeg helt sikkert tilbudt meg uten videre, altså.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 12:04   #93
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Du hadde tenkt det, ja. Det er noe helt annet enn å si det.
Når jeg tenker meg om, så sa han at det var et formiddagsfly og masse bisnissfolk.

Gammel 11-10-08, 13:31   #94
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hm. Han sto jo bare og ventet i kø som alle andre. Ingen slapp ham frem fordi han hadde barn.

Når jeg flyr med unger, så stiller jeg meg fremst i køen, enten det er annonsert at man skal gjøre det eller ikke. Nettopp for å unngå slike dumme situasjoner som den du beskriver her. Med mindre vi har faste plasser, da venter jeg gjerne så lenge som mulig med å gå ombord.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 13:32   #95
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Det var første gang han fløy med barn, så han var ikke helt drillet. Og han er en sånn som skal klare seg selv uten å be om hjelp.

Gammel 11-10-08, 17:48   #96
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tar dere hensyn til folk som har med seg baby? Hvorfor/hvorfor ikke? Ja... men i hvilken sammenheng?

Skal du ha sete ditt bakover uansett? Nei, men om jeg feks er veldig trøtt eller føler meg dårlig så kan det være fint selv om personen bak har med baby. Hvem skal ta hensyn til hvem egentlig? Alle vet at baby og fly = liten plass, men velger reise likevel.

Spør du den bak før du legger sete bakover? Jeg gjør det rolig i allefall og ser at personen ikke er type "ekstremt" høy ol.

Slipper du folk frem i midtgangen eller gjør du deg ferdig med ditt først? Kommer helt ann på hva jeg holder på med det da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 17:51   #97
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Nå spør jeg ut fra en situasjon vi opplevde, men jeg må presisere at jeg ikke hadde noe problem med at personen foran meg la ned sete sitt og det var jeg som hadde baby på fanget.

Gammel 11-10-08, 17:55   #98
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

For å være helt ærlig synes jeg ikke dere kan forvente noe annet på en såpass lang tur Det går evt. an å henvende seg til flypersonalet og be om et annet sete, eller stokke om på hvor man sitter selv om det hjelper.
Men om dere forventer at de foran skal innrette seg fordi dere bak har med dere to barn - noe som tross alt er deres eget valg og ikke paret foran sin "skyld"... vel, de har betalt like mye som dere for plassene, og de gjør ikke noe som ikke er lov de heller.

Jeg er veldig enig. Det er også mulig å bestille eget sete til babyer og ha med bilsete. Så om man ikke ønsker tilpasse seg det faktum at baby på fanget er trangt (og = spare penger), så bør man heller betale for et sete til.

Gammel 11-10-08, 21:54   #99
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke kommet på at jeg skal klage de få gangene jeg har reist med baby - det har jo vært selvvalgt. Men jeg var ikke høy i hatten den gangen Houdini hylte som en stukket gris halve veien til Malta. Hver gang han begynte så jeg alle rundt oss skjære grimaser. Ikke gøy i det hele tatt midt på natta. Heldigvis klarte jeg å bysse ham i søvn til slutt og var helt ødelagt i armene/skuldrene da vi kom fram. Hjemturen gikk heldigvis mye greiere.

Nå har jeg nettop kommet hjem fra en tur til USA og jeg la med største selvfølgelighet setet bakover, men jeg tok det rolig ned. Å stå i midtgangen gjør jeg minst mulig og prøver å ta hensyn.

Ellers kan jeg nevne at jeg hadde vindussete på vei hjem igjen. Det er lenge å sitte innerst uten mulighet til å gå på do.... Men da de andre to reiste seg tok jeg også turen ut samtidig slik at vi slapp med en tur.

Alle reisende bør ta hensyn til hverandre. Sånn er det bare.

P.S.: British Airways hadde forresten aviser på flyvningen til London.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 00:55   #100
Joika
Pauset

Standard

Jeg går på do selv om jeg sitter innerst. *ufin*

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:48.