Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for røkeforbud i bil med barn som passasjerer?
Ja 128 90,14%
Nei 4 2,82%
Det burde holde med holdningskampanjer 10 7,04%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-06, 17:20   #81
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av Solveigmor, her.

Kva tenke du kan vere kraftig nok virkemiddel i denne saka da for eksempel? Ingen er uenig i at holdningsskapande arbeid er bra, men aleine blir det generelt sett for enkelt. Trur eg.

Det gikk en holdningsskapende reklamekampanje for ikke lenge siden mot røyking. De viste levra og lungene til røykere (tror jeg). Etter hva jeg har hørt så var det noe de mente var svært vellykket. Jeg husker det var en del diskusjoner når den kampanjen kom. Jeg tror man må være så konkret og så kraftig i virkemidler for å få disse til å skjønne at barn også skades.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 17:48   #82
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det gikk en holdningsskapende reklamekampanje for ikke lenge siden mot røyking. De viste levra og lungene til røykere (tror jeg). Etter hva jeg har hørt så var det noe de mente var svært vellykket. Jeg husker det var en del diskusjoner når den kampanjen kom. Jeg tror man må være så konkret og så kraftig i virkemidler for å få disse til å skjønne at barn også skades.

For min del (jeg røyker) funket denne kampanjen dårlig, for "dette hender jo ikke meg ... "
Jeg skremmes av at røyk inneholder benzen og andre skumle stoffer.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 17:50   #83
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

absolutt

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 17:54   #84
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

I Norge var det mye mindre akseptert med avstaffing av barn enn i England også før denne loven kom.

Så vidt jeg vet fungerer bare lovverket som en holdningskapende effekt hvis det er en mulighet for at man blir straffet. Det kan også fungere slik at loven kommer som en naturlig forlengelse av folk sin moral. Mange ting er ikke akseptert og "ulovlig" uten lovforbud. For eksempel er utroskap ikke akseptert selv om det ikke eksisterer et lovforbud. Så vidt jeg vet har ikke loven om at det er forbudt å slå barn skapt en reell endring. Men det er mulig jeg tar feil på det punktet.

I Norge i år 2006, er det faktisk fortsatt lov å "daske" sitt eget barn, for i følge en dom fra 2005 "er det rom for diskusjon om avstraffelse av egne barn"

Men det kommer en ny lov i starten på 2007 hvor det er lovfestet at det ikke er lov med FYSIKS AVSTRAFFELSE.

Og om ikke folk skjønner at de ikke skal røyke i nærheten av barn, og faktisk må få det opplest fra en lovbok, så er det helt i orden for meg.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 18:11   #85
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Jeg er for ett forbud ja.

Skjønner ikke de som røyker med barn i bilen overhodet jeg.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 18:14   #86
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Svigerfar er av den sorten som ikke tar hensyn, så ja til røykeforbud i bil med barn i.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 18:20   #87
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Standard

Svigermor og mannen hadde med min eldste på 11 år i våres på en tur som de kjørte i halvannen time til og fra.

Gutten var gråblek i ansiktet når han kom hjem, det viste seg at de hadde sitte tre voksne og dampa til og fra!!

Hun har respektert til nå, tor jeg, å ikke røyke i bieln med mine barn.
Det hjelper lite om de er 3 eller 11 år.

Gammel 21-11-06, 18:22   #88
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg stemte motvillig ja. Skulle ønske det holdt med holdningskampanjer, men det gjør ikke det. Forresten burde man ikke røyke i bilen uansett. Det lukter fyf***.

Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 18:33   #89
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Svigerfar er av den sorten som ikke tar hensyn, så ja til røykeforbud i bil med barn i.

Men tror du han kommer til å slutte å røyke i bilen av den grunn?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 18:34   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shakira, her.

Svigermor og mannen hadde med min eldste på 11 år i våres på en tur som de kjørte i halvannen time til og fra.

Gutten var gråblek i ansiktet når han kom hjem, det viste seg at de hadde sitte tre voksne og dampa til og fra!!

Hun har respektert til nå, tor jeg, å ikke røyke i bieln med mine barn.
Det hjelper lite om de er 3 eller 11 år.

Herregud. Jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse. :raserianfall:

Gammel 21-11-06, 18:35   #91
Fluke

Fluke sin avatar

Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg stemte motvillig ja. Skulle ønske det holdt med holdningskampanjer, men det gjør ikke det. Forresten burde man ikke røyke i bilen uansett. Det lukter fyf***.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 18:35   #92
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

JA!!! Det syntes jeg var et genialt forslag... Ingenting er mer kvalment som å sitte i en bil med røyk :Nemlig:

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 20:36   #93
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Solveigmor, her.

Kva tenke du kan vere kraftig nok virkemiddel i denne saka da for eksempel? Ingen er uenig i at holdningsskapande arbeid er bra, men aleine blir det generelt sett for enkelt. Trur eg.

Holdningsskapende arbeid fungerer bedre enn lover.
En lov blir i beste fall en ytre påvirkning.
En holdningsendring blir en del av hvert enkelt menneske.

I min omgangskrets er det "ut" og litt "harry" å røyke. Det er mye mer effektivt enn et lov noensinne vil bli.

Gammel 21-11-06, 20:40   #94
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Og om ikke folk skjønner at de ikke skal røyke i nærheten av barn, og faktisk må få det opplest fra en lovbok, så er det helt i orden for meg.

Og hvem skal lese det opp for dem? Det er jo det jeg kikker på. Et rettsvesen skal bestå av tre deler. Et lovgivende organ (politikere), et dømmende organ (domstolene) og ett utøvende organ (politiet). Toska ble nevnt som et eksempel. Tror du han hadde latt være å rane banken hvis det ikke ble etterforsket? Hvis du mener at det holder med et lovgivende organ for å opprettholde en rettstat så er jeg uenig. Alle disse organene må fungere - uavhenig av hverandre.

Gammel 21-11-06, 20:56   #95
Boo
Fullverdig medlem

Boo sin avatar

Hvor: Østen for måne, vesten for sol.
Boo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg fatter ikke at noen har samvittighet til å tenne opp sigarett i samme rom som barn befinner seg i, men det er dessverre mange som driter i det gitt. Jeg er pro forbud ja.

Boo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 21:03   #96
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Holdningsskapende arbeid fungerer bedre enn lover.
En lov blir i beste fall en ytre påvirkning.
En holdningsendring blir en del av hvert enkelt menneske.

I min omgangskrets er det "ut" og litt "harry" å røyke. Det er mye mer effektivt enn et lov noensinne vil bli.

Jeg er enig med him. Men jeg sier ja takk, begge deler. Holdningsskapende kampanje mot røyking i bil og forbud (for de gjenstridige bilrøykerne).

Gammel 21-11-06, 22:22   #97
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og hvem skal lese det opp for dem? Det er jo det jeg kikker på. Et rettsvesen skal bestå av tre deler. Et lovgivende organ (politikere), et dømmende organ (domstolene) og ett utøvende organ (politiet). Toska ble nevnt som et eksempel. Tror du han hadde latt være å rane banken hvis det ikke ble etterforsket? Hvis du mener at det holder med et lovgivende organ for å opprettholde en rettstat så er jeg uenig. Alle disse organene må fungere - uavhenig av hverandre.

MEN DU......Jeg er for røykeforbud i bil med barn uansett jeg, sånn ere!!!!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 22:38   #98
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Nå vil jeg ha sagt at jeg er veldig anti når det gjelder røyk. Har aldri smakt røyk selv. Jeg er egentlig ganske fundamentalistisk. Syns at røykere burde utvises fra Norge. De kan bo i Danmark, der de er mer liberale. TULLA !!!

Mja, syns du er inne på noe her

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 07:53   #99
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

MEN DU......Jeg er for røykeforbud i bil med barn uansett jeg, sånn ere!!!!!

Je, je. Sånn ere.

Jeg sa ikke at du skulle skifte mening. Jeg var bare interessert i å diskutere om ingen synes det er en uthuling av rettstaten å vedta lover som ikke blir fulgt opp.

Hattifnatten: Selvfølgelig kan man følge opp denne loven, på lik linje med alle lover. Jeg er bare litt i tvil om det kommer til å bli gjort. (Jeg er muligens farget av at jeg aldri har vært i en kontroll for noe som helst som sjåfør.) Jeg synes også dette er et interessant aspek å diskutere. Holder det å vedta lover?

Gammel 22-11-06, 09:52   #100
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Herregud. Jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse. :raserianfall:

Det gjorde vi, ble en oppvask da gitt. De ble spake, og det gjentok seg ikke i sommer når guttta var med de.

Han løp rett i dusjen når han kom hjem den dagen, han kastet nesten opp av lukta selv også stakkar.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:53.