Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-08, 22:18   #1
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er en hybrid, morfar er født og oppvokst i Oscarsgate, med langt fint etternavn, våpenskjold og familietrær som omfatter det meste av fintfolk. Familien min er utelukkende storbønder av typen som hadde folk til å gjøre ting for seg, prester, advokater, leger og ingeniører. Foreldrene mine var crazy hippier som hoppet av og var de første i familien som droppet høyere utdanning. Kulturelt sett er jeg mer lik vestkantfolket enn både bygdefolk og østkantfolk. Foreldrene mine har bøker i to lag i bokhyllene og er selvsagt preget av å være n'te generasjon som har større hus og flere våpenskjold enn andre.

Ser man det. Da ligger du vel cirka på toppen i sjiktet, da. Med avhopperforeldre scorer du i tillegg mæks på kulturell kapital, vil jeg tro. "De kan, men det velger å ikke tilhøre." Det får'n si.

Polyanna: Generalisering er jo dritgøy. Jeg velger å fortsette.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 22:19   #2
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Kumbayah, schmumbayah. : opprørsk og lite pk :

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 22:20   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Kumbayah, schmumbayah. : opprørsk og lite pk :

Ja, det var nordkanten du var fra, ja? Tenkte jeg det ikke. :tsktsktsk:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 22:20   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Ser man det. Da ligger du vel cirka på toppen i sjiktet, da. Med avhopperforeldre scorer du i tillegg mæks på kulturell kapital, vil jeg tro. "De kan, men det velger å ikke tilhøre." Det får'n si.

Jeg vet. "Nei, vi valgte å hoppe av jaget og maset, bli økologiske bønder og ha praktikanter fra Nederland, for da få jo ungene fine språklige utfordringer. Og det er jo så godt å ha litt plass rundt seg.".

Gammel 17-09-08, 22:12   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rasismen er nok veldig rådende på østkanten, ja. Dessverre. På vestkanten tar jo alle en innvandrer under sitt tak - som au pair. (Det VAR en spøk! Lover!)

Jeg vet egentlig ikke lenger. Jeg var nok mer utpreget anti-vestkant før. Nå gir jeg litt mer beng i hvor hva er, og er er opptatt av individ enn bosted. :kumbayah:

Gammel 17-09-08, 22:19   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Generalisering er om ikke annet fryktelig effektivt.

Gammel 17-09-08, 22:33   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Se, nå blir "arrogant" brukt som skjellsord igjen. Come on. Arroganse er jo det beste.

Gammel 17-09-08, 22:38   #8
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Se, nå blir "arrogant" brukt som skjellsord igjen. Come on. Arroganse er jo det beste.

What are you on about?

Ironi?
Sarkasme?

Arroganse??

Gammel 17-09-08, 22:40   #9
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Hadde ikke Sarah Palin sin egn tråd..?

Hadde det ikke vært for at det er ramme alvor, hadde hele Sarah Palin-greia vært storslagen humor.

Gammel 17-09-08, 22:41   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

What are you on about?

Ironi?
Sarkasme?

Arroganse??

Jeg får stadig høre at jeg er arrogant. Ergo er arroganse en fin ting. :stating the obvious:

Gammel 17-09-08, 22:45   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg får stadig høre at jeg er arrogant. Ergo er arroganse en fin ting. :stating the obvious:

Du er vel ikke arrogant!
Bare smart og morsom. :føler for å slenge om seg med ros:

Gammel 17-09-08, 22:49   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Du er vel ikke arrogant!
Bare smart og morsom. :føler for å slenge om seg med ros:

Gammel 17-09-08, 22:54   #13
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Av alle fordommer jeg møter på blant folk, så er dette med bosted en fordom jeg virkelig ikke skønner...

Når jeg treffer folk, så er det personligheten som avgjør, og ikke hvor vedkommende bor.

Jeg har selv vokst opp på et lite sted i utkant av byen her. Såpass i utkant at mange vil kalle det på landet. Og dette har jeg da fått høre så det holder, etter at jeg flytta inn til mer bynære strøk. Tidvis har jeg blitt nærmest mobbet for dette...

Jeg har ikke tatt meg nær av det, men har sett dumt på folk og lurt på hva som er problemet... Jeg er jo meg, uansett hvor jeg kommer fra, og jeg tviler på at jeg hadde vært stort anneledes om jeg hadde bodd en annen plass...

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 23:15   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Åh, Ulvefar. :betatt:

Gammel 18-09-08, 00:10   #15
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Åh, Ulvefar. :betatt:

...og jeg kan ikke unnngå å bli betatt av noen som både liker innlegg om statistikk og miljø og liker metallica....

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 00:19   #16
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Jeg er selv født og oppvokst på vestkanten og har mang en gang måtte "forklare" at ikke alle er snobbete og heter Preben. Jeg ser helt klart at endel ungdommer oppfører seg som de værste pappagutter/jenter men dette er heldigvis en minoritet.
Det som jeg reagerer på er at østkant befolkningen har flere fordommer og høylytt bemerkninger mot vestkanten enn motsatt. Shoot me if I'm wrong.

...
Jeg syntes faktisk det til tider er slitsomt med sossebemerkninger etc.

Ditto. Utrolig slitsomt og utrolig patetisk. Jeg har flere ganger i voksen alder fått kommentarer om sånt, og opplever at voksne folk hånlig kommenterer språket mitt. Det er ikke mer enn et par år siden et par damer fra øst lo av meg fordi jeg sa "helg" og ikke "hælj".

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

".

Sannheten er jo selvfølgelig at Oslofolk er de mest trangsynte småbyfolkene jeg noen gang har møtt. Geez, er det noen av dem som noen gang har vært utenfor byen og vet noe som helst om verden utenfor?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jeg kom jo aldri til poenget.

Det er ikke noe galt i å observere enkelte særtrekk hos enkelte grupper. Eller å le av dem.

Men det ER galt å anta at de særtrekkene gjelder ALLE i nevnte gruppe, og møte nye mennesker fra denne gruppen som om fordommene garantert stemmer. Det er like galt å møte en fra vestkanten med en forventning om at denne skal være et snobbete, hjernetomt fjols, som å møte en pakistansk kvinne med en forventning om at hun er hjemmeværende, overvektig og undertrykt.

Nemlig.

Gammel 17-09-08, 23:20   #17
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ulvefar, jeg var ikke irånisk altså, jeg mente det! Jeg er helt enig, det er sånn jeg også er skrudd sammen! Jeg generaliserer egentlig over en lav sko. Jeg er ikke stolt av det, men man får nå i det minste en og annen underholdende overraskelse i blant.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 00:05   #18
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ulvefar, jeg var ikke irånisk altså, jeg mente det! Jeg er helt enig, det er sånn jeg også er skrudd sammen! Jeg generaliserer egentlig over en lav sko. Jeg er ikke stolt av det, men man får nå i det minste en og annen underholdende overraskelse i blant.

Aha. :Oppdaterer forståelse:
Jeg prøvde egentlig å si at jeg mente at det å å bruke "statistikk" ikke var det samme som det jeg mener med å bare generalisere, netttopp sålenge man hadde et øye for hvor gode markører man brukte. Jeg blir for eksempel ikke så veldig overrasket om en røyker ikke dør av lungekreft eller jeg møter en Peruvianer som har høyere utdannelse enn meg selv. For selv om begge deler er statistiske sammenhenger er de ganske svake og med stor variasjon. Men jeg blir overrasket om en Hummer-eier er aktivt medlem i Fremtiden i Våre Hender eller en som sier h*n stemmer Høyre er for økt statlig eierskap i bedriftene.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 13:58   #19
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Tror ikke Oslofolk at de generelt er bedre enn andre folk? Det virker iallefall sånn, iallefall når de innvaderer øst/sørlandskysten på sommeren.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 14:01   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Tror ikke Oslofolk at de generelt er bedre enn andre folk? Det virker iallefall sånn, iallefall når de innvaderer øst/sørlandskysten på sommeren.

Men det er jo fordi vi er det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:44.