Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Perfekte mødre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-06, 21:10   #81
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Hvor gammel er Jørgen da? Min eldste drakk kaffe med sin mormor, de skålte og koste seg. Han fikk bittelitt kaffe med masse melk nå og da på besøk.
Dette var fra han var ca 1,5 år. Kan ikke tenke meg det var farlig, derimot fikk han et hyggelig minne med mormoren sin. Men det er nå forskjell på en liten kopp med litt kaffe og mest melk, enn å helle nedpå en hel caffe latte.

Her er det snakk om ett halvt halvlitersglass med halvparten kaffe, halvparten melk og 8 til 10 suketter... Fra han var 1 år (nå er han 2 år).

(Og hadde du måtte bytte de bleiene som kom i etterkant hadde du nok vert litt frustert du også ...)

Gammel 13-11-06, 21:10   #82
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Ja, under et år er så mangt. Du kan ikke si at alt som er farlig for en 2 mnd gammel baby er farlig for en på 10 mnd.

Nei. Men nå snakket vi om is. Jeg synes ikke barn under et år bør få smake is. Jeg sier ikke at det er livsfarlig, men det er ikke lurt, og det er totalt unødvendig.

Gammel 13-11-06, 21:12   #83
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Jeg har tilgode å treffe en baby på ca 6 mnd som er virkelig nysgjerrig på å smake noe som helst utenom det den er vandt til å spise/drikke.
Barn fra ett år og oppover er selvsagt noe helt annet...

Neivel, da har du ikke møtt mine to
Jeg vet da om mange babyer fra 6 mnd som er nysgjerrige på hva andre spiser, men jeg sier ikke at de skal få smake på absolutt alt som er. Men noen forsiktige smaksprøver fra den alderen og oppover ser jeg ingen skade i. Og jeg skulle likt å se det forskningsresultatet som viste at en sleik is kan ødelegge tarmfunksjonen eller gi allergi. Men at man oppdager allergi på den måten er mulig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:14   #84
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Javel? Du ødelegger tarmfunksjonen til babyen pga en sleik av isen? Eller barnet får allergi når det blir 20 år pga den sammen issmaken? Det synes jeg er å overdrive, og det er også grunnen til at noen reagerer slik som Elin og andre i lignende diskusjoner.

Ingen har påstått noe sånt. Det er en risiko for at man påvirker tarmenes naturlige flora og tarmfunksjonen ved eksponering av kumelkproteiner i spedbarnsalder. En risiko for å trigge allergiutvikling. Det er ikke noen automatikk i dette.

Jeg synes uansett ikke det er sunn fornuft eller tilstrebing av ultimat oppdragelse å tenke "worst case scenario" i alle sammenhenger. At en liten smak av isen skal være så ille, slenger jeg i samme kategori som å ikke parkere med barn på bensinstasjon fordi den kan eksplodere eller ikke la en toåring gå i en liten trapp fordi det kan skje noe farlig. Eller at et glass brus hver lørdag gjør de til sukkerjunkies.

Jeg helt enig med deg i at det er krisemaksimering. Men det er så enkelt å ikke la halvtårsgamle barn smake på is. Dessuten tror jeg mange snakker generelt rundt å gi barn mat de ikke har godt av i så ung alder her. Ikke utelukkende en sleik av isen. Jeg er ikke hysterisk med brus og godteri, men jeg var uhyre forsiktig ved introduksjon av mat. Tarmsystemet er ikke ferdig utviklet på spedbarn, og jeg har sett nok av allergi og mageproblemer i omgangskretsen til å vite hvor stor forringelse av livskvaliteten det er snakk om for noen. Jeg driter i om noen syns jeg er hysterisk og perfekt fordi jeg ikke ønsker å risikere at barnet mitt skal utvikle noe sånt.

Dessuten er jeg heller ikke med på tankegangen om at det kun er til foreldrenes forlystelse å gi smaksprøver. Jeg har ihvertfall hatt såpass nysgjerrige, aktive og bestemte barn at de har fra 6 mnd og oppover ønsket å smake på alt hva vi voksne spiser og drikker samt storebror med venner.

Da har vi helt forskjellig erfaring når det gjelder dette. Og antakelig litt forskjellig syn på hva slags avgjørelser det passer for et spedbarn å ta.

Jeg synes det er rart hvis man har barn som er så passive at de ikke gir uttrykk for at de ønsker å smake på veldig mye, og som kjent, man kan ikke diktere alt hva andre i omgivelsene drikker og spiser. Jeg ville følt det veldig merkelig å si til svigers at de ikke kan drikke annet enn vann til middagen fordi mine barn ikke skal få lyst til å smake. Og smake får de, for å stille litt nysgjerrighet og for å bevare litt fred ved bordet. Ikke fordi det er morsomt for foreldrene, slik en del synes å tro.

Igjen, vi har helt forskjellig erfaring med spedbarns ønske om å smake på mat. Mulig mitt barn var og er veldig rar, men hun var iallefall rimelig godt fornøyd med å spise sin mat mens vi spiste vår. Det var helt naturlig for henne å spise sin egen mat uten å sikle på vår. Det har alltid vært en selvfølge at vi foreldrene tar viktige avgjørelser når det gjelder hennes nåværende og fremtidige helse, så jeg har nok nektet henne å smake på ting hun har hatt lyst på i blant også. Tross alt vet jeg det meste bedre enn henne når det gjelder kosthold. Nå når hun er fire får hun selvsagt smake på alt, men nå er også tarmsystemet utviklet nok.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:15   #85
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Javel? Du ødelegger tarmfunksjonen til babyen pga en sleik av isen? Eller barnet får allergi når det blir 20 år pga den sammen issmaken? Det synes jeg er å overdrive, og det er også grunnen til at noen reagerer slik som Elin og andre i lignende diskusjoner.
Jeg har treg tarmfunksjon, og har hatt det hele livet. Jeg kan enten være født med det eller det kan være fordi jeg drakk kumelk daglig (samt morsmelk til 9 mnd) fra jeg var 6 mnd. Men det kommer ihvertfall ikke av en eventuell issmak på samme alder, det kan det umulig være dekning for å påstå.
Det er sunn fornuft å skjerme barnet fra skadelige matvarer, men som man har sagt her, hvem er det vi egentlig prater om? Er det kun 6 mnd gamle babyer eller er det 9 mnd gamle babyer i samme slengen? Det er ganske forskjellige ting, synes jeg. Jeg gav min minste når hun var 9-10 mnd veldig mange smaksprøver som jeg ikke hadde gitt ved 6 mnd. Jeg synes uansett ikke det er sunn fornuft eller tilstrebing av ultimat oppdragelse å tenke "worst case scenario" i alle sammenhenger. At en liten smak av isen skal være så ille, slenger jeg i samme kategori som å ikke parkere med barn på bensinstasjon fordi den kan eksplodere eller ikke la en toåring gå i en liten trapp fordi det kan skje noe farlig. Eller at et glass brus hver lørdag gjør de til sukkerjunkies.
Dessuten er jeg heller ikke med på tankegangen om at det kun er til foreldrenes forlystelse å gi smaksprøver. Jeg har ihvertfall hatt såpass nysgjerrige, aktive og bestemte barn at de har fra 6 mnd og oppover ønsket å smake på alt hva vi voksne spiser og drikker samt storebror med venner. Ved søndagsmiddager der resten av familien vil drikke brus, ja, da skal jeg love at det ikke er spennende med en plastkopp med vann for ettåringen. Jeg synes det er rart hvis man har barn som er så passive at de ikke gir uttrykk for at de ønsker å smake på veldig mye, og som kjent, man kan ikke diktere alt hva andre i omgivelsene drikker og spiser. Jeg ville følt det veldig merkelig å si til svigers at de ikke kan drikke annet enn vann til middagen fordi mine barn ikke skal få lyst til å smake. Og smake får de, for å stille litt nysgjerrighet og for å bevare litt fred ved bordet. Ikke fordi det er morsomt for foreldrene, slik en del synes å tro.

Jeg kan ikke annet enn å signere.

Gammel 13-11-06, 21:15   #86
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Nei. Men nå snakket vi om is. Jeg synes ikke barn under et år bør få smake is. Jeg sier ikke at det er livsfarlig, men det er ikke lurt, og det er totalt unødvendig.

Ja, vi snakker om is. Man har saftis og melkeis.
Jeg synes ikke det er krise å gi en smak av en is til en baby mellom 6 og 12 mnd. Det er ikke livsfarlig, ei heller skadelig, og jeg synes derfor ikke det er spesielt unødvendig. Unødvendig for meg ville vært å gi babyen en hel eller halv is.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-11-06, 21:18   #87
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min eldste drakk kaffe med sin mormor, de skålte og koste seg. Han fikk bittelitt kaffe med masse melk nå og da på besøk.
Dette var fra han var ca 1,5 år. Kan ikke tenke meg det var farlig, derimot fikk han et hyggelig minne med mormoren sin.

Jeg stiller meg litt undrende til om det er nødvendig for relasjonen mellom mormor og barnebarn at hun gir ham kaffe? Jeg er ganske sikker på at han kunne ha fått gode stunder og fine minner av sitt samvær med mormor også uten at han fikk kaffe som 1,5 åring. Kaffe er vel ikke akkurat anbefalt drikke for små barn? Ikke det at jeg tror han har tatt noen skade av det, men jeg synes det er unødvendig å gi 1-åringer koffein.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:20   #88
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Neivel, da har du ikke møtt mine to
Jeg vet da om mange babyer fra 6 mnd som er nysgjerrige på hva andre spiser, men jeg sier ikke at de skal få smake på absolutt alt som er. Men noen forsiktige smaksprøver fra den alderen og oppover ser jeg ingen skade i. Og jeg skulle likt å se det forskningsresultatet som viste at en sleik is kan ødelegge tarmfunksjonen eller gi allergi. Men at man oppdager allergi på den måten er mulig.

Om det gir allergier eller kan ødelegge tarmfunksjon vet jeg faktisk ingenting om. Jeg er enig med deg i at de skal få smake, men ser ikke vitsen å gi før de faktisk viser interesse for å smake (noe som sikkert kan variere veldig).

Gammel 13-11-06, 21:22   #89
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Åtteåringen min er veldig nysgjerrig på rødvin. Han bør få smake, ja?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:23   #90
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Da har vi helt forskjellig erfaring når det gjelder dette. Og antakelig litt forskjellig syn på hva slags avgjørelser det passer for et spedbarn å ta.

Enig.

Gammel 13-11-06, 21:23   #91
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

[quote=Kasia;102479]Ingen har påstått noe sånt. Det er en risiko for at man påvirker tarmenes naturlige flora og tarmfunksjonen ved eksponering av kumelkproteiner i spedbarnsalder. En risiko for å trigge allergiutvikling. Det er ikke noen automatikk i dette.
Da misforsto jeg innlegget ditt, jeg trodde du skrev at de fikk ødelagt tarmsystem av en liten sleik av isen.

Jeg helt enig med deg i at det er krisemaksimering. Men det er så enkelt å ikke la halvtårsgamle barn smake på is. Dessuten tror jeg mange snakker generelt rundt å gi barn mat de ikke har godt av i så ung alder her. Ikke utelukkende en sleik av isen. Jeg er ikke hysterisk med brus og godteri, men jeg var uhyre forsiktig ved introduksjon av mat. Tarmsystemet er ikke ferdig utviklet på spedbarn, og jeg har sett nok av allergi og mageproblemer i omgangskretsen til å vite hvor stor forringelse av livskvaliteten det er snakk om for noen. Jeg driter i om noen syns jeg er hysterisk og perfekt fordi jeg ikke ønsker å risikere at barnet mitt skal utvikle noe sånt.

Igjen, vi har helt forskjellig erfaring med spedbarns ønske om å smake på mat. Mulig mitt barn var og er veldig rar, men hun var iallefall rimelig godt fornøyd med å spise sin mat mens vi spiste vår. Det var helt naturlig for henne å spise sin egen mat uten å sikle på vår. Det har alltid vært en selvfølge at vi foreldrene tar viktige avgjørelser når det gjelder hennes nåværende og fremtidige helse, så jeg har nok nektet henne å smake på ting hun har hatt lyst på i blant også. Tross alt vet jeg det meste bedre enn henne når det gjelder kosthold. Nå når hun er fire får hun selvsagt smake på alt, men nå er også tarmsystemet utviklet nok.
Jeg tror desverre du misforstå det skriver, jeg må ikke gi barna mine smaksprøver av alt de ønsker i hvilken som helst alder, jeg sier bare at det er veldig naturlig at babyer og barn har en nysgjerrighet på hva andre spiser og drikker, og at det derfor ikke er så rart å gi en liten sleik av isen til f.eks en 10 mnd gammel baby eller at de får en slurk brus når de er 1,5 år gamle. Det betyr ikke at jeg ikke kan holde grenser på smakingen, men vi har kanskje forskjellige grenser. Jeg gjentar at jeg ikke har problemer med å nekte barna mat som de ikke kan spise pga alder, tidspunkt eller annet som tilsier at de ikke skal få. Jeg lar ikke spebarnet bestemme, det var ikke poenget med innleggene mine. Bare så det er klarlagtDet er fortsatt snakk om en liten smaksprøve, og det er ikke skadelig.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-11-06, 21:24   #92
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

En slurk er neppe farlig. Da finner han fort ut at det ikke er noe godt.

Gammel 13-11-06, 21:26   #93
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Jo, lykkeliten, det kan være skadelig for små babyer med bare en liten smak av fløteis. Det kan ikke hvem som helst bare mene noe om, for det er et faktum. Og hvis ikke is til babyer er unødvendig, vet ikke jeg hva som er det.

Gammel 13-11-06, 21:29   #94
tutta
Passiv

Standard

Felix er 15 mnd og veldig nysgjerrig og vil helst smake på alt.Favoritten for tiden er sand og søle...... Litt avsporing ja

Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:29   #95
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg stiller meg litt undrende til om det er nødvendig for relasjonen mellom mormor og barnebarn at hun gir ham kaffe? Jeg er ganske sikker på at han kunne ha fått gode stunder og fine minner av sitt samvær med mormor også uten at han fikk kaffe som 1,5 åring. Kaffe er vel ikke akkurat anbefalt drikke for små barn? Ikke det at jeg tror han har tatt noen skade av det, men jeg synes det er unødvendig å gi 1-åringer koffein.

Det er vel mye som er unødvendig, men som ikke er skadelig. En liten dært med kaffe oppi melken var spennende for ham, og jeg ser ingen grunn til at man skulle unngått dette fordi det er unødvendig. Koffein ukentlig eller daglig hadde vært en annen sak. Igjen, for meg så blir dette å overdrive. Poenget for ham var å gjøre det samme som oss voksne rundt bordet, han fikk ordentlig porselen kaffekopp og skålte rundt. En liten skvett oppi fikk ham til å føle seg "med". Hadde det vært veldig skadelig hadde det ikke skjedd.
Det er unødvendig med rosa silkebånd i håret til jentene, og det nører oppunder flink pike-prinsesserollen. Helt unødvendig, men lar man være?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-11-06, 21:30   #96
tutta
Passiv

Standard

Kan vi ikke snart bli enige om å være uenige og at vi alle er "perfekte mødre"

Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:32   #97
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Jeg ville ikke gitt barnet mitt is dersom jeg visste det var mye atopiske sykdommer i familien vår og dersom barnet selv hadde allerede vært plaget av atopisk eksem eller vondt i magen. Jeg klarer imidlertid ikke se på det som uvitenhet eller mangel på kunnskap at jeg lar barnet få smake is for første gang selv om barnet var under året.

Jeg har imidlertid full respekt for andre med annen holdning til dette enn meg selv, og forstår at noen velger å ikke gi barnet slike "goder" i det hele tatt. Herregud alle de gangene jeg har fått himlende øyne bare fordi jeg ikke har gitt andreas litago eller vanlig tine frukt-yoghurt

Det er ingenting som heter atopiske sykdommer.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:32   #98
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Jeg har tilgode å treffe en baby på ca 6-9 mnd som er virkelig nysgjerrig på å smake noe som helst utenom det den er vandt til å spise/drikke.
Barn fra ett år og oppover er selvsagt noe helt annet...

Min datter vil spise stort sett bare det som vi voksne spiser hun, og slik har hun vært fra hun var 6 måneder og ble introdusert for litt og litt mat gradvis. Hun strakk seg over til fatene våre og sa "øh,øh,øh" . Hun var meget nysgjerrig! Hun har fått smake det meste etter fylte 1 år. Hun liker alt hun får servert og det ser heldigvis ut som om hun foreløpig ikke har noen allergier. Hun har heller ikke tarmproblemer slik jeg har hatt siden fødselen.

Jeg gir henne fortsatt ikke svært sterk og krydret mat (vet egentlig ikke hvorfor jeg ikke gjør det, for barn i India og Mexico og andre land med sterk krydret mat, har langt færre allergier enn norske barn) eller godteri, men hun får smake. Jeg har også sagt til svigermor at det er strengt forbudt å gi en geletopp mellom hver bit med brødskive for å "lure" henne til å spise, slik hun gjør med nevøen min. Da er det bedre at hun ikke spiser noe, for spiser gjør hun, om hun er sulten.

Noe jeg lurer på er hvorfor det er langt mer allergier i Norge enn andre land? Har på følelsen av at nesten alle jeg kjenner har en eller allergi eller intoleranse.( Her i Ned. Antiller hvor jeg bor, eksisterer nesten ikke allergi, men derimot har hver og annenhver diabetes.) Noen som har noe forskningsfakta på det? Skulle vært artig å lese noen teorier og tanker om det. Er det klimaet? All kumelken vi drikker? All fisken vi spiser? Alt sukkeret vi spiser? Alt brødet vi spiser? Er det andre årsaker? Stress? For lite søvn?

Gammel 13-11-06, 21:35   #99
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Jo, lykkeliten, det kan være skadelig for små babyer med bare en liten smak av fløteis. Det kan ikke hvem som helst bare mene noe om, for det er et faktum. Og hvis ikke is til babyer er unødvendig, vet ikke jeg hva som er det.

Det kan…er det nå du skal grave fram en undersøkelse som viser at 1 av 1 milliard kan få symptomer på allergi eller magesmerter? Mitt poeng hele veien er ikke at det er sunt eller riktig å gi kumelk regelmessig eller i store mengder fra de er 6 mnd, mitt poeng er at det neppe kan framvises forskning som viser at en sleik av isen gir skader på tarmfunksjoner eller andre typer skader.
Siden vi er så påståelige her, så fint hvis noen kan vise fakta. Jeg her helt sikker på at ingen kan framvise fakta som sier at en smaksprøve gir noe som helst. Men regelmessig, daglig eller store mengder derimot, det trenger ingen å vise meg, det har jeg lest allerede.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-11-06, 21:36   #100
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Det er fortsatt snakk om en liten smaksprøve, og det er ikke skadelig.

Det vet du ikke. Det anbefales å vente med kumelk til barn helt til de er i slutten av første leveår, og selv da i små mengder. Dette er kostholdsråd som gjelder alle barn, og ikke bare de som er utsatt for allergier.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:05.