|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!
Nettopp.
Sist redigert av Enhjørning : 19-06-08 kl 13:00. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Ustabil
|
Men min 02-unge sykler selv, og syklet selv i fjor også. Allerede i fjor var hun med på sykkelturer på flere kilometer. Tror ikke vi var på turer på mer enn 6-7 kilometer, men det er bra for en femåring, syns jeg. Og jeg tror hun har lært dette og vært i stand til dette fordi vi har latt henne få lov til å sykle, og avpasset turens lengde og hastighet til henne (og broren, men han er to år eldre). |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Nemlig.
|
|
|
|
#84 |
|
Ekvilist
|
|
|
|
#85 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Det er skjelden jeg blir fornærmet, men det ble jeg faktisk nå. Du antyder mer en nok at vi ikke slipper henne til eller trener nok, og jeg forventer ikke at du skal vite noe om oss, men du kan vel kanskje tenke at barn på 6 år er like forskjellige som alle andre. Istedet tar du glatt utgangspunkt i din egen lille boble. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Tilbake til hovedinnlegget. Der var det 5-6 åringer som blr nevnt, ikke 3-4 åringer. Ser noen for seg å trille en 5 og et halvtåring i vogn til skolen, eller er grensa nådd da? |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Til tider hjulbeint
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Minsten min er 4,5 og vi må noen ganger låne vogn på ferie. Han har astma og er han tett blir han dårlig og sliten. I forhold til at noen mener det er absurd at så store unger sitter i vogn, så synes jeg de bør tenke litt lenger enn nesetippen og innse at ikke alle unger kan være like aktive som normalen grunnet sykdom eller handicap som ikke synes. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Epikur
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!bina, du er litt drøy her. Du antar at de som bruker pulk, barnesete på sykkel, bæremeis eller vogn får passive og late barn som hverken kan gå, sykle eller gå på ski særlig fort eller langt.
|
|
|
#89 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Jeg har ikke sett mange 5-6 åringer i vogn (og jeg er NORD trønder
|
|
|
#90 |
|
Glamorøs
|
Jeg kan ikke se for meg å gjøre det nei, men det henger jo også sammen med hva barnet mest sannsynlig ikke finner seg i selv. Men jeg skjønner fremdeles ikke hva som er galt i prinsippet. Hvis skolen ligger to kilometer unna, er det da bedre å kjøre barnet i bil enn å trille det i vogn? Hvis sistnevnte er akspetert av både barnet selv og skolekamerater? Er sykkelsete akseptert? Sykkelvogn? Påhengssykkel? Er tralle mer akseptert?
|
|
|
#91 |
|
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Jenta vår (snart 4 år) har barneleddgikt og har gode og dårlige dager. Det kan ingen se. Hun løper og klatrer som andre aktive barn. Hun bruker egentlig ikke vogn , men har hun en dårlig periode tar vi med søskenvogna eller hun sitter oppi OTH-vogna enten med lillebror eller han går. Hun tar seg en 5-minutter og så går hun igjen.
|
|
|
|
#92 |
|
Erfaren nok
|
Hos oss er det ca 1,5 km en vei til bhg. Og den går min kommende 3åring fint, om mor har tålmodighet iallefall
|
|
|
#93 |
|
Glamorøs
|
Det kommer vel helt an på barnet? Jeg kan ikke skjønne at det er så vanskelig å godta at barn og voksne er forskjellige, at de har ulik grense for hva som gjør de slitne osv.
|
|
|
#94 |
|
Ustabil
|
Jeg kan jo ikke vite hvorfor ditt 02-barn ikke sykler ennå, før du har fortalt det. Og det forklarer hvorfor ditt barn ikke sykler - likevel mener jeg fortsatt at mitt 02-barn er flink til å sykle fordi hun har fått lov til å sykle og være med på sykkeltur med egen sykkel fra hun var drøyt 4 år. Det er da ingen motsetning i dette? |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Erfaren nok
|
Joda, jeg ser den altså.
|
|
|
#96 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Uten å ha tenkt over saken (mine barn er ikke så store) så er min intuitive holdning at terskelen er lavere for å ta med vogn til store barn på ferie, enn å bruke det hjemme. For det første for å unngå krangling om slitne barneføtter, deretter fordi det innebærer en annen grad av kontroll på barna i store folkemengder. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Glamorøs
|
Nå var det i hovedak snakk om ferieturer, ikke til og fra skole, jeg sa kun at jeg ikke så at det var noe galt i prinsippet med å trille et stort barn, all den tid de aller fleste faktisk bruker bil når de skal frakte de samme barna over litt større strekninger. Jeg regner ikke med at vi kommer til å bruke vogn til skolen, så sant det ikke skulle skje noe med motorikken til Glitterbarnet. Men det kan godt hende vi bruker innimellom frem til neste år, sommeren før han fyller fem. Og skal vi på ferie, tar vi den garantert med. Vi er ikke en familie som trives med å kun bevege oss noen få hundre meter mellom strand og hotell.
|
|
|
#98 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Ok Bina, du sykler hvertfall kjempebra. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Ustabil
|
Jeg syns problemstillingene rundt den dagligdagse transporten har minimalt med ferieturer å gjøre. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Sliter med tastaturet
Det samme opplever jeg. Min kan også gå langt og lenge, men om JEG skal gå tur, eller rekke noe, er jeg for rastløst (og har sjelden beregnet tid nok) til å vente på henne. Da er det marsfart. Med nesten-tre-åring i vogn. |
|
|
|
![]() |
|
|