|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?ElinM, jeg synes du peker på noe helt essensielt i debatten. Ikke bare debatten om dødstraff, men rettsystemet generelt. Du nevner dette med hevn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Skal vi se, både Berko og Leon har (nå) et innlegg hver på FP. Skal vedde på at det er samme person som koser seg med å kaste ut usaklige brannfakler. Ja, for det var en del usaklig, sammen med det saklige, i begge innleggene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?mener dere at hvis noen hadde tatt deres barn, brent det opp, lagt beinrestene på trappa deres. så vil dere at han skal sitte i fengsel resten av sitt liv istedenfør å dø? |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Empatisk til stede
Hvor: Stavanger
![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?
Det synes jeg du skal ta deg tid til. Tror vi alle har godt av å lytte litt mer enn vi snakker.
Du mener vel til dere som ER i mot dødsstaff?
Ref. noen gode innlegg i denne tråden om hevnlyst og følelser og hvordan dette bør / ikke bør henge sammen med vårt rettssystem. At vi er sterkt såret og kan ha lyst til å gjøre stygge ting, betyr vel ikke at samfunnet bør legge det til grunn i en straffeutmåling?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Empatisk til stede
Hvor: Stavanger
![]() |
Hm, Mener du at hva jeg har lyst til (altså mine følelsemessige reaksjoner) skal bestemme hvordan du skal straffes for noe du har gjort galt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Passiv
|
Ja. Et slikt rettssamfunn som jeg ønsker meg, skal ikke være bygd på blodhevn. |
![]() |
![]() |
#87 |
Passiv
|
Det er noen år siden jeg skrev om dette, men ja - det du sier er også en viktig faktor. Men dessverre ikke i langt større grad. |
![]() |
![]() |
#88 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her er jeg også!! Og da er det gjort noe med overlegg!
![]() |
#89 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det kan nok godt hende at jeg ville ha ønsket personen død; det ville vært en helt naturlig reaksjon basert på følelser. Men det er da milelangt derfra til det å faktisk drepe vedkommende. Det ville jeg aldri ha gjort, fordi jeg - til tross for at jeg ikke er religiøs - mener at det er etisk og moralsk galt å ta livet av et annet menneske. Derimot ville jeg vært fornøyd hvis personen måtte tilbringe resten av livet i fengsel.
![]() |
#90 |
Nybegynner
![]() |
JA, egentlig så fortjener sånne mennesker som denne japaneseren og bli hengt/få dødssraff, MEN, jeg er mot dødsstraff nettopp fordi at da får ikke disse demonene av noen mennesker smakt sin egen medisin, dør di så er dem jo borte, jeg er heller for og la dem leve resten av sitt liv i helvette,la de tenke på hva de har gjort,....så jeg er MOT dødsstraff og FOR pining!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Er vel imot dødstraff. Tanken byr meg imot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
flisespikker
|
Det tror ikke jeg. De kommer nok heller fra Dagblad-siden - det er link hit fra den artikkelen som er sitert i HI.
![]() |
#93 |
Passiv
|
Aha - er det derfra de kommer. Lurte nemlig litt på om alle "dødsstraff-tilhengerne" satt klar og søkte på nettet etter slike diskusjoner... |
![]() |
![]() |
#94 |
Dødsstrafftilhenger
![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Som sagt om skyldspørsmål: I noen tilfeller ER det ingen tvil, en kan være fanget på overvåkningskamera, massevis av øyenvitner e.l. En kan selfølgelig si at der alltid er tvil filosofisk sett, men om man skal starte på den argumentasjonen kan man like godt si at ingen noensinne kan bli dømt for NOEN forbrytelse fordi det ærlig talt ikke er -helt- sikkert de har gjort det... (Jeg tror et tre lager lyd om det faller i en skog og ingen er der for å høre på...) Teoretisk sett: I NOEN tilfeller er skyldspørsmålet avklart. I DISSE tilfellene er jeg FOR dødstraff. Sist redigert av Berko : 18-06-08 kl 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Mitt utangspunkt er at vi som samfunn i utgangspunktet har ansvar for å ivareta alle individer. Når et individ da faller utenfor på et eller annet vis, så har vi som samfunn forsatt ansvar for å iverta dette indivdet og ikke behandle det som "søppel" som du kaller det. For meg blir det et spørsmål om hva som er grunnen til at noen blir søppel. Jeg tror ingen er født ond, og dermed er det enten sosiale forhold eller psykisk helse som ligger bak. Hvis man da skal kvitte seg med de som har falt utenfor, er det ikke bare en måte å fraskrive seg ansvaret? |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
flisespikker
|
Det kan du jo kalle det, men jeg synes ikke det er greit å drepe i slike tilfeller. Som sagt er det lov til å bruke nødvendig makt for å forsvare familien sin mot inntrengere, men har du fanget og uskadeliggjort personen, kan du ikke deretter drepe ham for å forsvare deg (eller andre) mot mulig senere inntrenging.
![]() |
#97 |
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er et stort tema, men griper tak i noe du skriver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
flisespikker
|
Du snakker selv om "ondskap" - det er åpenbart en moralsk (og subjektiv) vurdering, det også. Jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er "merkelig" å kalle noe moralsk forkastelig, selv om det ikke finnes noen moralsk fasit. Det er jo åpenbart min egen moral jeg snakker om og argumenterer ut fra, akkurat som du argumenterer ut fra din moral. Du mener det er umoralsk (aka "galt") å voldta og drepe, du mener det er moralsk (aka "riktig") å behandle, i stedet for å straffe, folk som er psykisk syke, og du mener det er moralsk forsvarlig å henrette folk som du mener er "onde". Jeg er enig i de første to vurderingene, og uenig i den tredje.
![]() |
#99 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Jeg synes ellers det med bevisførsel er det minst interessante aspektet i diskusjonen. Det vil alltid være slik at noen vil bli uskyldig dømt, og man bør selvsagt legge opp til at sjansen er så liten som mulig, men jeg synes ikke den risikoen er så relevant for straffeutmålingen. Hvis noen sitter tyve år i fengsel, og senere viser seg å være uskyldig, så kan de ikke få igjen de tyve årene de heller - det er ikke et godt nok argument for å ikke sette folk i fengsel, og jeg synes ikke risikoen for å henrette uskyldige er et særlig viktig argument mot dødsstraff heller.
![]() |
#100 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
1: Ved livsvarig fengsel er ikke vedkommende en fortsatt trussel for samfunnet. Og ja, jeg er for livsvarig fengsel i enkelte tilfeller.
Fordi at mennesker ikke er hunder, uansett hva de har gjort.
Endelig er det noe vi er enig i. Moralen og "sannheten" i samfunnet vårt er at det er galt å drepe. Og da blir det helt feil å drepe for å vise at det er galt å grepe. Det sender faktisk ut signaler om at det er greit å drepe, bare man har "gode nok grunner". Og hvilke grunner som er "gode nok" kan hver og en ha sin oppfatning om.
Dødsstraff er en meget overlagt handling, og dermed drap av verste sort. Dersom man ikke greier å skillle mellom en bevisst, overlagt handling og det å ta livet av noen i nødverge for å beskytte familien sin, så blir jeg nesten litt skremt. Det er faktisk to helt forskjellige handlinger med helt forskjellig motiv. Å ta livet av noen i nødverge er selvfølgelig heller ikke ønskelig. Krig, og norsk medvirkning i konflikter ute i verden, er en helt annen diskusjon.
Fengselsstraff er både for å straffe og for å beskytte samfunnet. Forvaringsdommer er spesielt for å beskytte samfunnet. Man trenger ikke å ta livet av noen for å beskytte samfunnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|