Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blandingsforhold 1:4, poll

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva betyr det å blande saft i forholdet 1:4?
Det er 1 del saft og 4 deler vann 144 67,92%
Det er 1 del saft og 3 deler vann 68 32,08%
Deltakere: 212. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-08, 22:20   #81
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Blandingsforhold 1:4, poll

Jeg synes saftprodusentene bare kan skrive:

Bland etter smak, så blir det ingen misforståelser på våre anbefalinger.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:25   #82
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Jeg lurer på hvor mange som kommer til å se ekstra nøye på ulike saftflasker og blandingsforhold neste gang de er i butikken.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:34   #83
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

for å gjøre forvirringen til de 37 % total...

Når dere leser kart (de som ikke er så gammeldags som meg, spørs om alle andre bruker GPS da...) hvordan tolker dere 1:10000 f.eks?

Gammel 18-05-08, 22:40   #84
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

for å gjøre forvirringen til de 37 % total...

Når dere leser kart (de som ikke er så gammeldags som meg, spørs om alle andre bruker GPS da...) hvordan tolker dere 1:10000 f.eks?

Som man skal tolke målestokk.

Jeg tror vi har slått fast at saftindustrien mener 1 del + 4 deler når de skriver 1:4, men at i henhold til korrekt fortynningsnomenklatur er dette feil.

Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:41   #85
Nebbia
Passiv

Standard

Målestokk 1:10000 skal tolkes som en brøk. Et titusendels utsnitt.

Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:43   #86
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

Det er vel klart.
En centimeter på kartet blir et stykke hvis det er bratt motbakke, men nesten ingenting om det er nedover og god vei.
Noen spørsmål?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:47   #87
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det er minst 63% av dere som ikke får adgang til labben min.

Blander de saft der?

Gammel 18-05-08, 22:48   #88
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Blander de saft der?

Jeg tror ikke dere ser forskjell på saft og saltsyre med indikator.

Gammel 18-05-08, 22:48   #89
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Som man skal tolke målestokk.

Jeg tror vi har slått fast at saftindustrien mener 1 del + 4 deler når de skriver 1:4, men at i henhold til korrekt fortynningsnomenklatur er dette feil.

Nebbia, over to the dark side.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:48   #90
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

1 del saft og 3 delar vatn.

Gammel 18-05-08, 22:54   #91
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg var ikke ute etter å blande saft, det gjør jeg ca. to ganger i året og det pleier å gå greit. Tvilen oppsto under en matteoppgave ungdommen her i huset holdt på med, og jeg ser jo nå at det ikke er så rart at de var i tvil.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:57   #92
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I en matteoppgave hadde jeg helt klart og uten tvil kjørt 1/(1+3). I tillegg hadde jeg kanskje nevnt at det har vært vanlig (men feil) å tolke dette som 1+4 i saftoppgaver, og at svaret i tilfelle hadde blitt [...].

- No. 4 -
Gammel 18-05-08, 23:01   #93
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

I en matteoppgave hadde jeg helt klart og uten tvil kjørt 1/(1+3). I tillegg hadde jeg kanskje nevnt at det har vært vanlig (men feil) å tolke dette som 1+4 i saftoppgaver, og at svaret i tilfelle hadde blitt [...].

Maximillia: Hør på scarlett, her har gutta dine gode muligheter til å score ekstrapoeng. (nynner på: "Allways look on the bright side of life ..."). Poenget er ikke å gjøre dette riktig, men å får gullstjerne i boken. :Pragmatiker:

Gammel 18-05-08, 23:02   #94
Nebbia
Passiv

Standard

Det hadde jeg også gjort. Og har du riktig mattelærer får du feil. Å vise at man har matematisk forståelse er sikkert underordnet feil fasitsvar.

Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 23:05   #95
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at saftindustrien har, etter påtrykk fra uttallige kjeminerder, innsett at de må skrive det på en entydig måte. Gløggindustrien henger etter.

Her brukes bare Hervik, og de skriver klart og tydelig at 1 del saft blandes med 4 deler vann.

Gammel 18-05-08, 23:11   #96
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det hadde jeg også gjort. Og har du riktig mattelærer får du feil. Å vise at man har matematisk forståelse er sikkert underordnet feil fasitsvar.

Jeg har kjempet mot ignorante lærere før. Og som oftest vunnet.

- No. 4 -
Gammel 18-05-08, 23:43   #97
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1 del saft og 3 deler vann, selvsagt.
"kjemiker"

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 23:54   #98
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er oppgaven:
.................................................. .....
Siri skal blande ren saft og vann i forholdet 1:4. Hun skal lage 1 liter ferdig saftblanding.
Påstand:
Hun må da blande 2,5 dl ren saft og 7,5 dl vann.
Avgjør om påstanden ovenfor er riktig eller feil.
Begrunn svaret.
.......................................

I læreboka (Sinus 1P, videregående) står det følgende (får ikke til å skrive brøker her, så jeg skriver det bare med deletegn):

Vi blander 6 dl saft og 21 dl vann. Forholdet mellom saft og vann er 6:21=0,285714...
Det er upraktisk å bruke slike desimaltall. Vi skriver heller forholdet som en brøk som vi forkorter.

&:21=2:7

Forholdet er 2:7 (skrevet som brøk). I dagliglivet sier vi at forholdet er 2:7 ("to til sju"). Vi blander to deler saft og sju deler vann.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 00:01   #99
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min verden er påstanden riktig. På saftmatte er påstanden feil og det oppgitte blandingsforholdet tilsvarer 1:3 på saftspråket. (En saftblanding på 1:4 på saftspråket tilsvarer 2 dl saft + 8 dl vann.)

Gammel 19-05-08, 01:01   #100
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg liker sterk saft, så jeg blander 1 del saft og 3 deler vann. Selvsagt!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
saftmatte, vranglære

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:00.