|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Er det OK å bruke svart kjole i bryllup? | |||
| Nei, det er ikke OK, jeg blir sur på de som gjør det |
|
17 | 11,64% |
| Jeg ville ikke gjort det selv, men OK at andre gjør det |
|
25 | 17,12% |
| Tja, bare om man bruker fargerikt tilbehør til |
|
23 | 15,75% |
| Tja, bare om bruden sier det er OK |
|
22 | 15,07% |
| JA, det er da vel helt greit |
|
71 | 48,63% |
| Bryr meg ikke/dustepoll |
|
6 | 4,11% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 146. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Svart kjole i bryllup?
Vi ser nok forskjellig på dette med god oppførsel i selskapslivet, tror jeg. Jeg syns ikke det er egoistisk og mangel på hensyn hvis en har sort, pen kjole i bryllup, eller holder gaffelen i høyre hånd. Og jeg har tungt for å tro at tanter og bestemødre vil tro at en ikke gjør stas på brudeparet pga det, eller bli lei seg på parets vegne. Mulig, hvis de er veldig konservative, at de grøsser litt over at det finnes så uvitende og stilusikre folk at de går i svart i bryllup, men er de gamle nok, så vet de at tidene forandrer seg, og at de ikke nødvendigvis henger med i alle svingene. Jfr langhåra menn med øredobb og sånn.
|
|
|
|
#82 |
|
Borte
|
Ikke himla vanskelig, men temmelig unødvendig at muligheten for en såret bestemor skal sette påkledningsregler for et helt selskap. Hvis det virkelig finnes gamle mennesker som syns det er så støtende at de blir lei seg av å se svart kjole i bryllup, så vil jeg gjette at de blir lei seg over ganske mange andre samfunnstrender som bryter med fortidens idealer også. Det kan jeg dessverre ikke ta hensyn til. Jeg er for at samfunnet utvikler seg og går fremover, ikke at det står stille og stagnerer. Om det så innebærer å ofre følelsene til ei bestemor eller to.
|
|
|
#83 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Svart kjole i bryllup?Nolo og Kasia sier det så bra!
|
|
|
#85 |
|
Kidding, right?
|
Da må vi vel bare konkludere med at vi er uenige og tenkt forskjellig. Jeg synes du er egoistisk i denne saken her. Det er altså viktigere for deg å gjøre som du vil enn å ta hensyn til andres følelser. Jeg synes ikke andre menneskers bryllup er en god arena til å markere et standpunkt. Det er det brudeparet som skal. Og er ikke bryllupsfeiring noe av det mest tradisjonsrike vi har så vet ikke jeg. Og nå snakker vi selvsagt ikke om mer laidback, uhøytidligere feiringer a la "vennefest"bryllup selvsagt. De aller fleste bryllup jeg har vært i har vært kirkebryllup med hvit brud etc.
|
|
|
|
#88 |
|
Ekvilist
|
Sv: Svart kjole i bryllup?Jeg er helt på linje med Nolo og Kasia.
|
|
|
#91 |
|
Glamorøs
|
Sv: Svart kjole i bryllup?Det med å ikke ha på seg sort i bryllup er faktisk ikke en lang tradisjon i Norge. Man skal ikke mer enn 100 år tilbake og det var helt normalt å gifte seg i svart, fordi det var gjerne den fargen pentøy hadde.
|
|
|
#92 |
|
Borte
|
Ingen grunn til å bli personlig. Jeg går stort sett i bunad ved sånne anledninger. Meningen min er på et overordnet prinsipielt nivå og farget av samfunnet vi lever i i dag og utviklingen av det. Dessuten syns jeg det kan diskuteres hvem som er mest ego. Den som pynter seg i en fin kjole som tilfeldigvis er sort - eller de som blir snurte og gretne for at regler som går to-tre generasjoner tilbake ikke følges?
|
|
|
#93 |
|
saftig
|
Sv: Svart kjole i bryllup?Kasia, jeg syns du viser liten forståelse for at dette kan være viktig for andre. Og akkurat på bryllupsdagen syns jeg faktisk man skal følge brudens (og brudgommens) ønsker. Det er langt fra latterlig.
|
|
|
#94 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Amen.
|
|
|
#95 |
|
© All rights reserved
|
Enig med Safran. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Svart kjole i bryllup?Nå har jeg aldri selv hatt på svart kjole i bryllup, men hadde jeg gjort det hadde det faktisk ikke falt meg inn at jeg kunne støte bruden/brudeparet/noen. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Borte
|
Dette handler faktisk om å respektere andre for meg også. For meg handler respekt om å godta andre som de er, om å se mennesket som helhet og ikke dømme ut i fra utseende og påkledning. Det er for meg en grunnleggende livsfilosofi og en viktig del av mitt verdisyn. Jeg gjør ikke unntak for bryllup.
|
|
|
#98 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Nemlig.
|
|
|
#100 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet allikevel ikke om jeg vil kalle min avdøde oldemor (som var den første generasjonen til å ha hvit kjole i vår familie) for ung og fresh.
|
![]() |
|
|