|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?
Og jeg mener det er naivt å tro at det ikke begge grupper eksisterer. Og det er like urettferdig å likestille de to gruppene som det er å generelt skjære alle over en kam.
![]() |
![]() |
#82 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Vi har, som nevnt over |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
I menneskeham
Det er i alle fall det de liker å si, men at valuta-spekulanter og styrejegere egentlig bidrar så mye mer til fellesskapet enn søppelkjørere og lærere tror jeg er en sannhet med modifikasjoner. I det hele tatt er det ikke noen entydig sammenheng mellom inntjeningsevne og samfunnsnytte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Live and let live
|
Øh. Jeg er Venstre-stemmer, og en av grunnene til at jeg stemmer Venstre, er fordi de har det beste av verdigrunnlaget og velferdstankegangen og solidariteten fra venstresiden, og det beste fra økonomipolitikken fra høyresiden. Jeg som de andre blir provosert over disse uttallelsene dine og lurer på hva grunnlag du uttaler deg på.
![]() |
#85 |
frakoblet
|
Fra www.venstre.no hentet jeg dette:
![]() |
#86 |
frakoblet
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?For den som ikke gidder å lete frem selv, så kan man alltids klikke på disse:
![]() |
#87 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Jeg er ikke så sikker på det. Og jeg må si jeg syns Aaron Sorkins TV-serie The West Wing (Presidenten) var ganske informativ i så måte. Den er jo amerikansk og ikke direkte overførbar på norske forhold, men alt er jo større – og tydeligere – i Amerika. Den illusterer for meg veldig godt venstresidens manglende evne til å ta inn over seg, tolerere om man vil, at noen faktisk mener noe annet enn de selv gjør; serien var jo fundamentert på idéen om at dersom man bare forklarer de flotte tankene på venstresiden godt nok, så vil de på høyresiden dypest sett være enige i at disse idéene er riktige. Vi ser jo konturene av det samme i denne tråden, der representanter for venstresiden forsøker å legge det frem som om høyresiden burde skjemmes over sin sosialpolitikk, og at de i anstendigheten og rasjonalitetens navn burde adoptere venstresidens sosialpolitikk. Nå tviler jeg ikke et øyeblikk på at SV-velgere flest faktisk mener at høyrevelgere burde skjemmes, men jeg aner en ganske kraftig mangel på forståelse for at noen faktisk kan fortsette å mene noe annet enn dem selv, samme hvor vakkert de ordlegger sin kollektivistiske løsning på de sosiale problemene, og dette er faktisk ikke en særlig god tilnærming hvis man ønsker å overbevise noen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Mannen er ganske lite interessert i politikk, men når han tenker seg om, så er han på samme side av fargeskalaen som meg - har aldri greid noe annet, for politisk syn viser så mye av hva man definerer som viktig her i livet
![]() |
#89 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
Signerer denne.
![]() |
#90 |
I menneskeham
Du har helt sikkert rett i større grad enn jeg skulle ønske. Men etter noen år i jevnlig nærkontakt med Unge Høyre er jeg ikke sikker på at forståelsen for at andre kan mene noe annet, samme hvor vakkert de ordlegger sine individualistiske løsninger, er så mye større den andre veien..? Men det kan jo være meg... (Eller at forholdet ikke kan være omvendt om man snakker om finans/miljø i stedet for sosial-politikk). Sist redigert av Ulvefar : 21-03-08 kl 20:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Generelt er vel forståelsene i "Unge-Whatever" rimelig laber, sammenlignet med hva man ser i de litt mer etablerte delene av partiene? Ikke misforstå, de har sin misjon og sine meningers mot, ungdomsgruppene - men er vi ikke generelt enige her inne om at "Modne" er bedre?
![]() |
![]() |
#92 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Vi slipper helt unna de store politiske diskusjonene her hjemme, for vi er skremmende samkjørt.
![]() |
![]() |
#93 |
Leser
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Jeg og mannen stemmer på samme parti. Jeg kan godt tenke meg at politisk uenighet er noe som er vanskelig å komme over. Jeg er enda ikke kommet over en diskusjon vi hadde om Palestina/Israel konflikten. Kortversjon: Hans synspunkt: Det er Israels feil. Mitt synspunkt: De er noen gode kjeltringer alle sammen der nede. Israel har oppført seg grusomt, men selvmordsbombing av busser er ikke gøy uansett. Men vi lever jo helt greit i dagliglivet alikevel, så jeg tror egentlig dette går mer på hvor aktivt man lever ut sin politiske overbevisning.
Jeg antar at Frp velgerne er de som er lettest å "ta". Frp har en veldig ufullstendig (og i noen tilfelle motstridene) politikk. Det er heller ikke så veldig rart i og med at partiet startet som et særparti. Senterpartiet er jo et annet parti som startet på denne måten (de var "bøndenes parti"), og noen hevder de er det enda. Men det går ikke an å komme forbi at SP er et mye mer "helhetlig" parti enn feks Pensjonistpartiet eller Demokratene. (Jeg er forresten sosialist, og har egentlig ikke lagt merke til det du beskriver, men det kan godt hende det skyldes at vi har vært i forskjellige diskusjoner.)
Jeg tror ikke at Høyre og Venstre vil prioritere bort samfunnsgodene som er i Norge (mtp skatt, sosialtrygd etc), men de prioriterer helt andre ting. For Høyre er det jo næringslivet som er lengst fremme og for Venstre er det valgfriheten for individet (typisk uttrykt politisk med privatskoler etc). I Norge er det jo som Nebbia (?) påpeker egentlig et veldig lite sprik politisk.
Fordi vi har veldig lav arbeidsledighet, og vi har veldig strenge krav for ansettelser i det offentlige. Disse to kombinert sammen gjør at vi har en annen sammensetning av arbeidskraften enn i andre land. Barneomsorg gjør også sitt. I Italia er det feks vanlig at bare en jobber hjemme, da har man ikke behov for mange sykt-barn-dager.
![]() |
#95 |
frakoblet
|
Jeg skjønte ikke helt hva du mente - prioriterer helt andre ting enn hva? Venstre er Norges sosialliberale parti. Vår politikk forener personlig frihet politiske hovedområder: Skole, småbedrifter, sosialt ansvar og miljø.med ansvar for fellesskapet og hverandre. Vi legger særlig vekt på fire Venstres visjon Venstre vil ha et sosialt og liberalt kunnskapssamfunn hvor folk har frihet og mulighet til å skape sin egen vei til det gode liv, og der vi tar ansvar for hverandre og miljøet. Venstre tar utgangspunkt i enkeltmennesket, uansett sosial status, nasjonalitet, bosted, hudfarge eller legning. Friheten skal gjelde for alle. Vi ønsker et mangfoldig samfunn hvor forhold mellom mennesker bygger på toleranse og respekt. Ideologisk er Venstre tuftet på sosialliberalismen. Den finner løsningene i balansen mellom frihet og fellesskap, mellom politisk styring og et fritt marked, mellom individet (borgeren) og staten, mellom by og land. Så det er altså ikke bare valgfriheten som står i fokus.
![]() |
#96 |
Leser
|
Jeg mente at de har andre ting som er prioritert høyere. Verdivalget til Venstre er så vidt jeg har fått med meg, at i valget mellom sosialisme og liberalisme velges liberalisme (hvis de hadde valg sosialisme, hadde jo Venstre også vært sosialister.) Og liberalisme er frihet for individet. Og dette har fordeler og ulemper. På samme måte som sosialisme har det. Ulempene til sosialime er en "tung" stat, de "beste" (eller heldigste, eller rikeste) kan bli bremset, fordi "no man left behind"-politikken hindrer noen i å beine ut. Det er fordeler og ulemper med alt. Grunnen til mitt politiske valg går mer ut på hva som er ulempene med de enkelte politiske retningene enn fordelene.
![]() |
#97 |
frakoblet
|
Men prioritert høyere enn hva? Er det samfunnsgodene du snakker om? Da må du i så fall definere hva du mener med samfunnsgoder, for det virker ikke som vi har samme bruk av begrepet.
![]() |
#98 |
Passiv
|
Hvem snakker om valutaspekulater og styrejegere? Om det er noe som er en sannhet med modifikasjoner, er det at det er primært disse gruppene som stemmer borgerlig. Poenget er at de som jobber og betaler skatt (og det inkluerer både søppelkjørere og lærere) bidrar mer til fellesskapet enn mottakere av f.eks. sosialstønad, og fra et borgerlig synspunkt bør nettobidragsyterne sitte igjen med mer. |
![]() |
![]() |
#99 |
Leser
|
Det er mulig jeg uttrykker meg uklart. Alle politiske retninger har en grunnfilosofi. Venstre er liberalistisk og det betyr - i mitt hode i alle fall - at de vekter individets frihet veldig høyt. Sosialismen ønsker sterkere enn liberalismen å gi folk like muligheter - selv om dette skjer på bekostning av de som har det bedre enn gjennomsnittet.
![]() |
#100 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Jeg har vinglet en del, som nykommer til en kommune, og bytting av fylke, så har jeg endret stemmen min, samtidig som at det rødgrønne alternativet utkrystalliserte seg foran stortingsvalget, så har jeg stemt for å påvirke sammensetningen i regjeringen. På fylkestinget stemte jeg på venstresiden, og jeg var 1 av 2 fra min stemmekrets som stemte på det partiet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|