Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det galskap å sette fire barn til verden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-08, 10:08   #81
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Ja, eg er heilt einig med emm. Det er ikkje galskap å få fire born dersom det er det ein vil og ønsker å prioritere.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 10:10   #82
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det er selvfølgelig ikke galskap sålenge man har ressurser og overskudd til å følge opp alle barna.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 10:11   #83
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt overrasket over at så mange får negative kommentarer. Enten beveger jeg meg i et beskyttet miljø, eller så er jeg utstyrt med selektiv hørsel.

Gammel 25-02-08, 10:19   #84
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke fått noen negative kommentarer enda fra de jeg har fortalt det til. Dragen er dog veldig glad for at det ikke er henne. Det er greit for jeg er veldig glad for at det er meg.

Jeg har enda ikke fortalt det til alle så kommentarene kan fortsatt komme. Familien min vet det ikke og jeg regner med at minst den ene broren min har en kommentar. Det driter jeg egentlig i.

Skulle fortalt det til noen venninner i forrige uke, men utsatte det da hun ene flere ganger uttrykte sjokk og vantro over ei annen som planla fire barn. Gadd rett og slett ikke få noen falske gratulasjoner der og da.

Gammel 25-02-08, 10:20   #85
MiaPia
Superduperaktiv

MiaPia sin avatar

Hvor: Midt i landet
MiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Jeg synes ikke kommentaren om at vi har tenkt til å befolke verden alene er spesielt koselig jeg da... Ei heller den om vi ikke har hørt om prevensjon, er ganske mye frekt og personlig folk kommer med. Hva vet dem om vi har planlagt det sånn (det har vi ikke, men det vet ikke folk).
Fortsatt "maser" folk om når vi skal prøve oss på jenta, at vi MÅ prøve å få jente også. Kjenner at jeg blir litt sliten av folks innblanding. Jeg blander meg ikke i andres liv og valg på den måten.

Signerer, bare bytt ut jenta med gutten.

MiaPia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 10:42   #86
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg blir alltid møtt med hvis jeg ytrer ønsket mitt om tre eller fire barn. Tre barn er greit, men fire er visst helt på tryne galskap. Da må man jo bytte bil og greier.

Hva tenker dere? Er det galskap å ønske seg mer enn to og en halv unge?

I følge noen venner av oss som HAR fire unger, så ER det helt galskap å ha fire unger De sier at det ikke er noe i hele verden som er tilpasset en familie på seks - verken biler, ferireiser, hus eller noe som helst. Men så skal det være sagt at den eneste av ungene de har planlagt er nr to. Nr en, tre og fire var hendelige uhell .

For min del synes jeg folk må få akkurat så mange unger som man ønsker seg, og klarer å ta vare på (selv om det sikkert ikke er sammenfallende for alle...). For vår del er to unger akkurat passe nok. Kanskje tenker jeg i mitt stille sinn at de som får mange barn må være sprø, men jeg forsøker å ikke vise det i ord eller grimaser .

Sist redigert av Milfrid : 25-02-08 kl 10:51. Årsak: Erstattet komma med punktum...
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 10:48   #87
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg snakker nå om "normale", funksjonelle familier. Noe jeg antar alle på FP er.

Selv stopper vi ved 3 barn, da vi ser at vi ikke hadde klart å følge opp flere enn våre 3 så godt som vi ønsker. Kreftene strekker rett og slett ikke til.

Men noen mennesker er jo overskuddsmennesker som har energi til å følge opp 4-5 barn, og allikevel har tid og engasjement til å engasjere seg i samfunnsliv og annet.

Men så vet man ikke hva livet har å by på i fremtiden, og det må man ta med i kalkulasjonen når man vurderer å få mange barn. Det er et enormt ansvar.

Et vennepar av oss var superoverskuddsmennesker, og fikk 4 barn ganske tett, i tillegg til å være aktive på mange andre områder i livet. Plutselig en dag havnet mor i en ulykke, og ble satt tilbake på endel områder. 3 av barna har i tillegg ting\sykdom som må følges tett opp av foreldrene.

Disse foreldrene kollapser etter tur innimellom. Vi rundt dem gjør hva vi kan for å hjelpe, men de har det tøft. For en del år siden kunne ingen tro at de av alle skulle havne i en sånn situasjon, men man vet jo aldri.

Jeg mener ikke at man skal la seg bare styre av frykt for hva som kan skje i framtiden, men man må tenke igjennom det. Halvparten av alle samliv ryker jo bla. Man er ikke garantert å få friske, velfungerende barn, osv..

Sist redigert av Go\jenta : 25-02-08 kl 10:58.
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:04   #88
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det synes jeg ikke. Det er ikke min greie, men det er veldig langt fra noe jeg ville kalle "galskap".

Ikke min greie heller, to holder i massevis. Skulle jeg ha fått 4 barn ville det nok ha vært galskap.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:08   #89
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg er litt overrasket over at så mange får negative kommentarer. Enten beveger jeg meg i et beskyttet miljø, eller så er jeg utstyrt med selektiv hørsel.

Samme her Som nevnt har vi bare fått positive kommentarer

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:24   #90
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er ikke for ingenting at VW Caravelle kalles "bedehusbuss" på folkemunne.

Der jeg kommer fra heter den "lestus-container". (Lestus= læstadianer)

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:31   #91
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og så syns jeg at folk kan mene hva de vil om hvor mange barn som er passe, men holde det for seg selv når de møter noen som ikke deler deres syn. De eneste gangene jeg føler meg berettiget til å uttale meg, er når folk som har problemer med å dekke de basale behovene til de barna de allerede har skaffet seg, går hen og får enda fler.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:35   #92
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som snakker om galskap. Er det tanken om fire barn som er galskap, eller tror dere seriøst at dere ikke hadde hatt ressurser for å takle fire barn?

Jeg syns ikke det er galskap å få fire barn, men det er ikke det jeg ønsker meg. Skulle jeg plutselig bli gravid med trillinger så hadde vi selvsagt greid det, men vi måtte ha lagt om livsstilen kraftig. Jeg ønsker å ha råd til å bo sentralt og kunne reise mye, det vil bli vanskelig med fire barn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 12:16   #93
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke galskap å ha 3 eller flere barn.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 12:23   #94
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det har ikke noe med galskap å gjøre. Vi har tre og jeg ønsker meg en til, mannen sier nei. For oss har det først og fremst med økonomi å gjøre.

Venninna mi har 11 barn (fra 1-15 år) og det kommer sikkert fler, hun får mye spydige kommentarer.

Gammel 25-02-08, 12:29   #95
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Venninna mi har 11 barn (fra 1-15 år) og det kommer sikkert fler, hun får mye spydige kommentarer.

Jeg syns ikke noen fortjener spydige kommentarer på hvor mange barn man velger å ha, men jeg må innrømme at jeg syns det er spesielt med 11 barn og lurer svært på hvordan man får det til å gå rundt, både tidsmessig og økonomisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 12:39   #96
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

En god venninne har opplevd å vokse opp i en familie med 11 søsken.

Hun har hatt det tøft,-fått lite oppmerksomhet av foreldrene,- samt hadde aldri det samme som alle andre materielt sett.
Men hun setter enormt pris på søsknene sine nå som hun er voksen.

Gammel 25-02-08, 12:49   #97
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som storesøster til 5 og kusine til kull på både 4 og 8, så tenker jeg ikke på mange barn som annet enn koselig, morsomt, utfordrende og sosialt. Vi er så spredt i alder at vi har vært maks 5 stykker hjemmeboende samtidig og hadde to ekstraseter bakerst i bilen. De som er 8 er tett, og der kjøpte de en minibuss, tok minibusslappen og det gikk fint. De 4 er ganske tett, og der kjøpte de en bil med to ekstraseter bakerst.

Det er selvsagt ikke galskap å få fire barn, derimot er det galskap å la andres meninger sette standarden. Det virker som om folk har et instenst behov for å gjøre egne valg til standard for andre, slik som hun jeg overhørte på en buss i Bergen, som menete at 33 var absolutt maksgrense for å få barn, selv hadde hun nemlig vært 33 år. Har man lyst på 4 barn, tid til dem, kapasitet, interesse, plass og ressurser så er det bare å kjøre på.

Gammel 25-02-08, 13:09   #98
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bryr meg katta om hvor mange barn folk har, så lenge de ikke fremelsker sitt eget valg og anser det som "det bør det være for alle og enhver".

Jeg har to barn, og det er visst ikke helt bra det heller. For det første har jeg ingen døtre (stakkars, stakkars meg, visstnok), for det andre er guttene mine to enebarn, som folk ynder å kalle dem, og da burde jeg jo fått en til på rappen "slik at den yngste i alle fall slapp å bli enebarn". Dessuten har jeg fått spørsmål om hvorfor jeg bare har to for "alle andre har jo tre nå for tiden".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 13:28   #99
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Dessuten har jeg fått spørsmål om hvorfor jeg bare har to for "alle andre har jo tre nå for tiden".

Nå for tiden, altså? Liksom, nå i vår har "alle andre" tre barn, så da må man straks få tre for å være trendi og følge med i tiden? Folk er ga... eh, jeg mener, folk er annerledes enn jeg. Jepp.

Gammel 25-02-08, 13:44   #100
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Galskap er det ikke, men for egen del er det uaktuelt med flere enn 2. Så når nr 2 kommer er vi ferdige, iallefall med egne barn. Kunne nok tenkt meg å være fosterhjem om noen år, men det får vi tenke på da.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.