|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Eg ønsker meg vaskehjelp, og det er fordi eg er lat. Det tar jo ikkje SÅ lang tid å ta helgevasken i ei leiligheit på 80 kvadrat. Og no når eg har pemisjon burde eg absolutt klare å få tid til det. No har eg f.eks surfa på nettet i snart ein time. I løpet av den tida kunne eg ha støvsugd her og tatt badet. Kanskje eg hadde fått skifta på sengene og.
![]() |
#82 |
Peppy!
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?
Kjøp og salg av tjenester er en del av markedsøkonomien. Vi sysselsetter faktisk andre ved å sette bort en del av arbeidet. Det gagner samfunnet at vi gjør det på denne måten. Tenk på bakeren. Kjempefint for ham at jeg kjøper brød fremfor å bake det selv. Da får han inntekter på noe han er spesialisert i, mens jeg kan bruke min tid på noe jeg er spesialisert i (altså min jobb). Det handler om økonomisk vekst, som igjen handler om viktige samfunnsforhold som helse og miljø. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
This is normal!
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Mannen og jeg deler på husarbeidet og den dagen vi går lei eller begynner å krangle om det, blir det vaskehjelp hos oss. Men da skal det være en som jobber "hvitt". |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Ustabil
|
Bare for å presisere: jeg skjønner godt at mange i det daglige velger bort oppgaver som de lett kan få andre til å gjøre. Jeg skjønner at vasking er nedprioritert. Og jeg mener selvsagt ikke at man skal gjøre alt selv. Og faktisk var det heller ikke ment som en anklage mot enkeltpersonene som har vaskehjelp. Jeg prøvde å se det i den store sammenhengen. For bruken av vaskehjelp, praktikanter og lignende er et ledd i det som har pågått lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Epikur
|
Signerer Maximillia. Vi fikk vaskehjelp da jeg fikk en krevende jobb som innebar lange dager og en svært skjev fordeling hjemme. Mannen min endte opp med 95 % av husarbeidet, og det var for å avlaste ham og gi ham mulighet til å gjøre noe annet på fridagene sine eller på dagen før kveldsvakt eller ettermiddagene etter dagvakt, at vi skaffet oss vaskehjelp. Det er min interesse at mannen er blid, veltrent og ikke opplever arbeidsfordelingen hjemme som urimelig.
![]() |
#86 |
Epikur
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Jeg synes bina overdriver veldig,og henvisertil min femåringsom kan bake, sette påen vaskemaskin, tømme oppvaskmaskinen og heneg opptøy. Hun drar mer enn gjerneoveret gulv eller tørker støv. Jeg er en dugandes dame og skal oppdra ungen til å bli likedan. Jeg ser ikke at det å ha vaskehjelp hver uke eller hver 14. dag for å fålitthjelp, få strukturert rydding og vasking forhindrer dette. Vi gjør jo det meste selv.
![]() |
#87 |
This is normal!
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Vi hadde hushjelp en gang i uken da jeg var liten, men jeg klarer å vaske gulv, lage mat og andre ting likevel. Hjelp i huset betyr ikke at man blir bortskjemt! Jeg har møtt mange som ikke har vokst opp med slik leid hjelp som er både upraktiske og hjelpesløse. De fleste av de er gutter/menn, og de fleste har en mor som har gjort alt i heimen. Min 2,5-åring er med og rydder og støvmopper i dag og det kommer hun også til å være den dagen vi får oss vaskehjelp annenhver uke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Bina, det høres ut som om du er skeptisk til en utvikling der noen har mye mer penger enn andre, og det er det jo mange gode grunner til å være. Men jeg synes ikke det er vesentlig mer urovekkende at de som har penger til det, betaler for at andre (med mindre penger) skal vaske huset deres, enn at de som har penger til det, kjøper drøssevis av klær som andre (med mindre penger) har sydd. De som har mer penger, har et høyere forbruk - det er jo mye av poenget med å ha penger - og å kjøpe tjenester man strengt tatt ikke har bruk for synes jeg ikke er verre enn å kjøpe varer man strengt tatt ikke har bruk for. (I et miljøperspektiv er det til og med bedre, uten at jeg skal påstå at det er det som ligger bak når folk skaffer seg vaskehjelp eller au pair.)
![]() |
#89 |
Shake it out!
|
Signerer!
![]() |
#90 |
Peppy!
|
Adelen forsvant da markedsøkonomien kom. Da oppstod handel av goder, og det ble knyttet profitt til transaksjoner. Handelsmenn tjente seg rike av en dimensjon som overgikk adelens, og vasallsystemet forsvant. Å kjøpe tjenester er en videreutvikling av markedsøkonomien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Ustabil
|
Nei, Mim, vi snakker bare om forskjellige ting. Du snakker om deg og din femåring. Jeg snakker i samfunnsperspektiv, dvs både i forhold til utvikling fremover, og i forhold til samfunnsstruktur. Det er stor forskjell på de to perspektivene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Ustabil
|
Jeg er jo også fristet til å minne om den franske revolusjon - men skal la det være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Peppy!
|
Hva er det du vil minne meg om hva gjelder den franske revolusjonen da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Leser
|
I norsk perspektiv stemmer det du sier, men i globalt perspektiv er dette feil. Det er de rikes privilegium, vi er steinrike her i Norge.
![]() |
#95 |
Peppy!
|
Å ja, for all del, det er jeg helt enig i. Ettersom dette var snakk om norske folk som ble beskyldt for å være late, og at man hevdet det var et statuselement mener jeg altså at det er for folk flest, da folk flest ikke er fattige i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Leser
|
Ja, OK. Jeg synes det som er mest interessant i diskusjonen er om vi driver å skaper et globalt klassesamfunn og om dette er problematisk eller ikke. Jeg tror ikke vi er i ferd med å få et klassesamfunn i Norge, tvert imot tror jeg det er jevnere og mindre klasseforskjeller i Norge enn det har vært noen ganger tidligere.
![]() |
#97 |
Peppy!
|
På globalt nivå er jo klasseskillene enorme. Vi kan vel knapt få større forskjeller, slik vi i deler av verden har overflod av mat, mens det andre steder finnes mennesker som dør av sult. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Follo
![]() |
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Vi har vaskehjelp hver fjortende dag, men late er vi absolutt ikke.
![]() |
#99 |
ssscccuphersfantassschisk
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Man er vel ikke lat om man har vaskehjelp, man er bare flink til å prioritere
![]() |
#100 |
Kidding, right?
|
![]() |
![]() |
|
|