|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julemiddag og alkohol
Signerer.
|
|
|
#2 |
|
Come what may...
|
Sv: Julemiddag og alkoholElias har du sagt noe til dem som kommer og vil drikke? Hvordan tok dem det?
|
|
|
#3 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Har ikke sagt noe til dem om det. Men det går jo an å ha Munkholm eller Clausthaler. Problemet er bare at disse flaskene også ser ut som ekte ølflasker. Sist redigert av Elias : 19-12-07 kl 13:06. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Hvis det kan gjøres uten at det er unaturlig så kan det jo helles i glassene på kjøkkenet. :lur:
|
|
|
#5 |
|
VeloppDragen
|
Det syns jeg ikke var noe lurt, spesielt ikke av hensyn til barnet som har erfaring med rusmisbruk.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
søt
Enig, og drikking i smug er hvertfall dårlige signaler.
|
|
|
#7 |
|
navnet sjemmer ingen
Det trikset er gammelt og forslitt. Mine besteforeldre brukte alltid det og det gir meg virkelig ekle og *la oss lure oss til*-vibber. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Sv: Julemiddag og alkoholHer drikker vi vin og øl i moderate mengder til julemiddagen. Alkohol er en del av samfunnet og barn bør få oppleve at voksne kan kose seg med alkohol. Unntaket er dog voksne som blir synlig beruset. Men å servere alkohol til julemiddagen når man vet at en eller flere av gjestene ikke takler måtehold, skal unger skånes for. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Det er vel også på sin plass å vise at voksne kan kose seg uten alkohol også. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Sperret
Jada, men det gjør vel de aller fleste voksne i hverdagen. Poenget med julemiddagen er jo - i og for seg, å poengtere at den er litt mer enn hverdagskost. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Sperret
Jeg har vokst opp med av at en av mine foreldre har et alkoholproblem. Det har preget barndommen min - og livet generelt på både godt og vondt. På det vonde har det ført til at jeg ikke orker å forholde meg til fulle mennesker om jeg ikke har drukket selv (og selvsagt også mye, mye mer), og på det gode har det lært meg å ha respekt for alkohol. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg er heilt einig, men eg trur faktisk at den "vanlege" helgefylla er eit mykje større problem enn julemåltidet. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Ok, da.
|
|
|
#16 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Julemiddag og alkoholJeg ville sagt fra til dem paa forhaand om at det ikke blir alkohol. Saa rart det enn höres ut; Det finnes folk som synes at julemiddagen ikke blir noen ordenlig julemiddag uten öl og akevitt til. Selvsagt kan man klare se uten pga. hensynet til barna (som jeg skjönner i denne settingen, selv om vanligvis serverer alkohol til maten selv om barn er til stede helt uten aa tenke paa at det kunne vaere noe som helst galt i det). Jeg synes imidlertid at man bör faa beskjed paa forhaand. Jeg kjenner et par eldre menn, f.eks., som ikke hadde blitt noe som helst begeistret for slike (for dem) negative "nyheter" i siste liten. Noen av dem kunne ogsaa funnet paa aa lage en ukoselig scene. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Hos oss er det uproblematisk, vi har alltid hatt alkohol i begrensede mengder, altså vi voksne klarer fint å begrense det selv til et glass eller to til middagen og en mulig konjakk til kaffen. Jeg drikker nok litt vin utover kvelden. Ungene mine har ingen dårlige opplevelser knyttet til alkohol og ingen har problemer med alkohol i familien.
|
|
|
#18 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Julemiddag og alkoholJeg signerer de som sier at alkoholen bør droppes i en slik setting. Tryggheten til den lille gutten er mye viktigere enn alkoholtradisjonen til det voksne paret.
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Julemiddag og alkoholDet er trist at du har de erfaringene, Fruktflua. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ustabil
|
Enig. Og i forhold til hovedinnlegget - hvis det nå var sånn at alle som skulle komme til julemiddagen hadde et avslappet forhold til alkohol, at ingen kom til å drikke seg fulle, at ingen av barna hadde opplevd rus - da ville det vært et annet spørsmål. Men når man vet at man har et barn som er der pga at foreldrene har et rusproblem - da er det et hensyn som veier så tungt at alkoholen må vike. |
|
|
|
![]() |
|
|