Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dødsstraff

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-07, 16:18   #1
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Å ja, her kommer USA-elskeren. Da er det vel bare å forlate tråden en gang for alle, for noe vettugt er det vel ikke å lese her nå.

Dette var ihvertfall vettugt!

Gammel 04-09-07, 22:34   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elin, for det første kan du tydeligvis verken telle eller regne. For det andre synes jeg du er over alle støvleskaft usaklig og uforskammet i denne tråden. Skjerp deg!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 22:47   #3
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Øye for øye gjør ikke verden til et bedre sted. Dødsstraff er etter min mening barbari satt i system.

Gammel 04-09-07, 23:33   #4
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Elin, for det første kan du tydeligvis verken telle eller regne. For det andre synes jeg du er over alle støvleskaft usaklig og uforskammet i denne tråden. Skjerp deg!

Å, nei, jeg kan ikke telle heller nå! I tillegg til at jeg er USA-elsker og usaklig?

Nei, jeg kommer ikke til å skjerpe meg mer enn andre i denne tråden. Absolutt ikke, Tinetoff! Hva er det jeg har sagt som er usaklig? Hvor er jeg uforskammet, annet enn mot Sitron som faktisk startet med å (som vanlig....) være uforskammet og ufin mot meg?

Gammel 04-09-07, 23:38   #5
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Ethnic groups:

white 81.7%, black 12.9%, Asian 4.2%, Amerindian and Alaska native 1%, native Hawaiian and other Pacific islander 0.2% (2003 est.)
note: a separate listing for Hispanic is not included because the US Census Bureau considers Hispanic to mean a person of Latin American descent (including persons of Cuban, Mexican, or Puerto Rican origin) living in the US who may be of any race or ethnic group (white, black, Asian, etc.)

Av de på death-row i USA er 11% hispanic, 42% svarte og 45% hvite. Er svarte da overrepresentert på death-row?

Gammel 04-09-07, 23:44   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ethnic groups:

white 81.7%, black 12.9%, Asian 4.2%, Amerindian and Alaska native 1%, native Hawaiian and other Pacific islander 0.2% (2003 est.)
note: a separate listing for Hispanic is not included because the US Census Bureau considers Hispanic to mean a person of Latin American descent (including persons of Cuban, Mexican, or Puerto Rican origin) living in the US who may be of any race or ethnic group (white, black, Asian, etc.)

Av de på death-row i USA er 11% hispanic, 42% svarte og 45% hvite. Er svarte da overrepresentert på death-row?

Hvis det er 12.9% svarte i befolkningen, og 42% på death row er svarte, så er de ganske kraftig overrepresentert, ja. Jeg ser av fotnotene at en del av dem som hører til Hispanic/Latino-gruppen også kan være svarte, men selv om de alle hadde vært svarte (hvilket de jo ikke er), så utgjør ikke denne gruppen til sammen mer enn drøyt 27% av befolkningen.

Gammel 04-09-07, 23:47   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis det er 12.9% svarte i befolkningen, og 42% på death row er svarte, så er de ganske kraftig overrepresentert, ja. Jeg ser av fotnotene at en del av dem som hører til Hispanic/Latino-gruppen også kan være svarte, men selv om de alle hadde vært svarte (hvilket de jo ikke er), så utgjør ikke denne gruppen til sammen mer enn drøyt 27% av befolkningen.

Nemlig. Hvis svarte ikke skulle vært overrepresentert, måtte det ha vært bare 12,9 % av dem på death row også. : presiserer:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 23:59   #8
Elin

Elin sin avatar

Standard

Ja, ok, men hele diskusjonen går vel omtrent på hvor diskiminerende det er at det er svarte som er overrepresentert på deathrow. Da er jo en diskusjon som faller noe i grus uansett, for i så måte er vel ikke USA noe særtilfelle, er det jeg vil frem til. Hadde vi hatt dødsstraff i Norge, så ville også svarte vært overrepresentert (selv om de er nordmenn...).

Så hva er poenget? Er det ille med dødsstraff uansett farge på den dømte , eller er det ekstra ille med dødsstraff fordi det er omtrent like mange svarte som hvite som blir dømt til døden?

Gammel 05-09-07, 16:15   #9
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nå har jeg lest hele tråden, Tinetoff, hvor blir det av en slik 'irettesettelse' av oppførsel til andre enn Elin her? Jeg er ganske overrasket over at du kan sitte å si at hun er over alle støvleskaft usaklig og uforskammet, når andre i denne tråden er både arrogante og belærende? DET er langt mer uforskammet enn å diskutere temaet vi faktisk snakker om!

Gammel 05-09-07, 17:45   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

Jeg er ganske overrasket over at du kan sitte å si at hun er over alle støvleskaft usaklig og uforskammet, når andre i denne tråden er både arrogante og belærende? DET er langt mer uforskammet enn å diskutere temaet vi faktisk snakker om!

Du er (i likhet med oss andre) hjertelig velkommen til å være konkret og si fra når du synes noen oppfører seg dårlig. Det er langt mer konstruktivt enn å be andre gjøre det, i tillegg til at vi da slipper å sitte og lure på hvem du mente. (Jada, jeg skjønner at Sitron var en av dem, men siden du snakker i flertall, regner jeg med at det er flere?)

Gammel 05-09-07, 18:00   #11
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Standard

Du er (i likhet med oss andre) hjertelig velkommen til å være konkret og si fra når du synes noen oppfører seg dårlig. Det er langt mer konstruktivt enn å be andre gjøre det, i tillegg til at vi da slipper å sitte og lure på hvem du mente. (Jada, jeg skjønner at Sitron var en av dem, men siden du snakker i flertall, regner jeg med at det er flere?)

Jeg synes det var merkelig at Tinetoff kunne uttale seg om Elin, men utelot andre som er mer uforskammet (faktisk ser jeg ikke hvor Elin var uforskammet) i samme tråd, det var vel helst ikke ment som en oppfordring til å si ifra for meg. Jeg gir beskjed om jeg synes noen oppfører seg dårlig. Enten det er igjennom tråden eller direkte til vedkommende.

Gammel 05-09-07, 22:10   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg er enig i at man hevder meningene sine som riktige (det er jo derfor man mener det man gjør), men det er forskjell på å diskutere sine argumenter (også i moralske diskusjoner) og å nedvurdere andres oppfatning som forskrudde eller ved direkte personangrep som å kalle folk hjernedøde, i tillegg til sarkastiske uttalelser som jeg viste flere eksempler på tidligere i tråden.

Å kalle folk hjernedøde synes jeg hverken er saklig eller hyggelig, men det at noen kaller andres meninger for "forskrudde" har jeg altså ikke noe problem med å akseptere i denne typen diskusjoner.

Gammel 05-09-07, 17:48   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg lest hele tråden, Tinetoff, hvor blir det av en slik 'irettesettelse' av oppførsel til andre enn Elin her? Jeg er ganske overrasket over at du kan sitte å si at hun er over alle støvleskaft usaklig og uforskammet, når andre i denne tråden er både arrogante og belærende? DET er langt mer uforskammet enn å diskutere temaet vi faktisk snakker om!

Jeg synes ikke Elin er uforskammet i tråden, men hun tar feil (og det må da vel være lov å kalle for usaklig). Ellers er jeg enig med Skilpadda i at du bør si konkret hvem du mener når du snakker om at "andre i denne tråden" er arrogante og belærende, da får vi noe konkret å diskutere,

Gammel 05-09-07, 18:09   #14
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes ikke Elin er uforskammet i tråden, men hun tar feil (og det må da vel være lov å kalle for usaklig). Ellers er jeg enig med Skilpadda i at du bør si konkret hvem du mener når du snakker om at "andre i denne tråden" er arrogante og belærende, da får vi noe konkret å diskutere,

Tinetoff sa at Elin var over alle støvleskaft usaklig og uforskammet. Selvsagt er det lov å si at noen er usaklig (skjønt jeg er sterkt uenig i denne sammenhengen).

Gammel 05-09-07, 18:13   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt er det lov å si at noen er usaklig (skjønt jeg er sterkt uenig i denne sammenhengen).

Så du mener å ta feil og lese statistikk galt er saklig?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 18:16   #16
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tinetoff sa at Elin var over alle støvleskaft usaklig og uforskammet. Selvsagt er det lov å si at noen er usaklig (skjønt jeg er sterkt uenig i denne sammenhengen).

Mener du at det er saklig å si ting som er direkte feil?
Jeg mener også at det ikke er direkte saklig å karakterisere andre sine utsagn som "tullball" (og det er uavhengig av om man har rett eller ikke), men .... vel, alle diskusjonene her på FP er ikke saklige (og det bør de vel heller ikke være).

Gammel 04-09-07, 23:12   #17
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg er totalt mot dødsstraff, jeg lærer ungene mine fra de er små at man ikke skal slå noen selv om de selv blir slått. Da er de ikke noe bedre selv, og den som slår vil aldri lære at han gjør noe galt.

Gammel 05-09-07, 14:25   #18
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Her får man jammen en grundig innføring i hvordan lære seg å lese statistikk.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 15:58   #19
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Hvem blir henrettet
Mer enn 85% av de henrettede har drept en hvit, dette til tross for at bare 50% av drapsofrene er hvite. Nesten alle som er henrettet, var fattige. De hadde ikke råd til en skikkelig forsvarsadvokat.
To stater, Texas og Virginia sto for nesten halvparten av de 1000 henrettelser etter 1977.
Alt dette viser hvor vilkårlig dødsstraffen rammer.

Fra http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/...25711000392100

Hudfarge spiller egentlig ikke så store rolle i denne sammenhengen, det er de sosiale forskjellene som er fremtredende. Likhet for loven er noe man bør strebe etter i et demokrati.

Dødsstraff kan ikke reverseres. Det er det eneste argumentet man trenger. Det vil alltid være feil og urettferdighet knyttet til en rettsprosess, derfor bør man ikke tillate seg å bruke en type straffe som krever at man har fjernet absoutt all tvil.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 17:45   #20
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg er litt imponert over Elins standhaftighet til tross for at hun er på feil jorde.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:03.