Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2024

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-24, 16:53   #81
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2024

Plutselig har jeg visst skaffet kalendergaver til 13-14 dager. Godt å være i gang.

Gammel 09-10-24, 15:36   #82
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker meg veldig et sånt tre som Laura Linney har her, har noen sett noe som likner?

https://media1.tenor.com/m/EbKGuZsjw...-christmas.gif https://media1.tenor.com/m/EbKGuZsjw...-christmas.gif

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-10-24, 17:27   #83
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg ønsker meg veldig et sånt tre som Laura Linney har her, har noen sett noe som likner?

https://media1.tenor.com/m/EbKGuZsjw...-christmas.gif https://media1.tenor.com/m/EbKGuZsjw...-christmas.gif

Her er et. Ikke så julete da, men de har flere varianter.
https://jysk.no/jul/julebelys-utendo...m/64-led-timer

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-24, 17:58   #84
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Plutselig har jeg visst skaffet kalendergaver til 13-14 dager. Godt å være i gang.

Deler du tips?

Gammel 09-10-24, 17:59   #85
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Kjøpte en eske fin sjokolade på Skøyen i går.

Gammel 09-10-24, 18:04   #86
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Deler du tips?

Normal. Diverse sjokolader og godteri til gutta, litt det samme til jenta, men hun vil også ha andre ting så det ble badebomber, lypsyl, ansiktsmasker, julesokker, sminkekoster og slikt som hun liker.

Gammel 09-10-24, 20:28   #87
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kjøpt noen spiselige gaver; lakris fra Bagsværd og cocktail sweets fra Sweeds med smak av musserende vin, og chiliolje og chilisaus.

Gammel 09-10-24, 22:49   #88
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Her er et. Ikke så julete da, men de har flere varianter.
https://jysk.no/jul/julebelys-utendo...m/64-led-timer

Du er rå til å google! takk! Jeg synes selv jeg er ganske god til å lete fram ting på nett, men du er bare helt rå. :takk:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-10-24, 00:20   #89
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Du er rå til å google! takk! Jeg synes selv jeg er ganske god til å lete fram ting på nett, men du er bare helt rå. :takk:

Det går litt sport i det for meg.

Gammel 10-10-24, 14:30   #90
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det lukter snart jul i huset da, med meg hjem i dag skal jeg nemlig ha svangen og litt kjøtt, det som er "resten" etter at det meste er lagt på salt for å saltes og tørkes til jul, av et halvt lam.

Etter middag kommer derved boksen med krydder frem, for jeg skal lage fårerull. Lammerull. Lages i dag, kokes i morgen, legges i press over natta og i saltlake fra lørdag, litt dumt at den derved ikke er klar for prøvesmaking før over helga, men men. Fryses til jul. Eller til desember, vi spiser det i adventshelgene også.

Gammel 10-10-24, 15:35   #91
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Det blir nok bra Malama. Jeg venter på ribbe i butikkene slik at jeg kan lage årets ribbesylte. Den deles i mindre biter og fryses ned. Jeg har én bit igjen fra i fjor, tror jeg tar den fram til helgefrokost denne uken.

Gammel 10-10-24, 15:40   #92
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøper heller en buklist når jeg lager sylte, så slipper jeg kutte løs alle beina. Noen ganger kjøper jeg ribbe da, sånn "ribbe" som nesten ikke har bein fordi butikken strekker lista litt vel langt over hva de kaller ribbe. Ribbe har jo gjerne lavere kilopris enn buklist, men ribbe selges jo i mye større kvanta enn buklist, som er mer for spesielt interreserte sånn ca

Jeg angrer meg sånn de årene jeg kjøper ribbe, at jeg heller velger å betale for en buklist har jeg bestemt meg for.

Gammel 10-10-24, 15:47   #93
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Noen ganger kjøper jeg ribbe da, sånn "ribbe" som nesten ikke har bein fordi butikken strekker lista litt vel langt over hva de kaller ribbe.

Ja, det er akkurat det jeg kjøper. Den aller billigste fryste ribben, som ikke egentlig er det vi forbinder med ribbe. Der er det kanskje 2-3 bein og ikke noe mer så det er veldig greit å fjerne. Når det uansett skal kokes, krydres og brukes i sylte er det ikke viktig akkurat hva slags kjøttstykke det er. Det fine med ribbesylte er at det er mindre tidkrevende å lage siden kjøttet bare skjæres i skiver.

Gammel 10-10-24, 17:50   #94
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg kuttet den nesten gjennom fra ene siden og fra den andre og strekker den ut lang, krydrer og ruller fra kjøttsidek så svoren ender på utsiden.

Men frossen ribbe som ikke har rutet svor synes jeg er vanskeligere og vanskeligere å finne, også er de gjerne 4-5 kg store så jeg unner meg heller en buklist på 1-2 kg som blir ei helt passe sylte.

Men det gjør jeg nok ikke før om en drøy måned.
Lammerull i kveld ene og alene fordi jeg altså har kjøpt et halvt lam hvor utbeinet bog, lår og side ligger på salt og skal tørkes til hhv pinnekjøtt og spikkekjøtt (fenalår) og altså den rullen av salt og tørr bog kuttes i skiver på tykkelse med ribben og tilberedes sammen med den. Derav skal jeg bare ha halve ribben, men min bror skal ha den andre halvparten, han er gift med en svenske (og de, i alle fall hun og hennes familie og omgangskrets, spiser ikke lam og slett ikke pinnekjøtt. Så ei hel ribbe er mye for ham. Og for oss som altså damper den bogen også. Mager og uten bein, men godt.

Åhh, nå gleder jeg meg til jul!

Gammel 10-10-24, 18:54   #95
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Min syltepresse er stor som en brødform, så den trenger mye kjøtt. 1-2 kg ville ikke vært nok. Og ja, jeg gleder meg veldig jeg også. Gleder meg til det lukter sylte, pepperkaker, kalkun og svibler.

Gammel 10-10-24, 19:39   #96
millact

millact sin avatar

Standard

Jeg pakker inn små kalendergaver til folkehøgskolejenten siden hun reiser tilbake søndag. Må finne på noen få til; ikke godteri; får ta turen innom Normal etter tips fra Myria

Kalenderposene kjøpte hun selv på Søstrene Grene.

Broren kan jeg ordne til litt senere, haster ikke.

Gammel 10-10-24, 20:36   #97
Plingo
Erfaren

Medlem siden: Aug 2010
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Skulle kjøpe avskjedsgave til en ansatt på avdelingen til minsten, men de hadde ikke det jeg skulle ha. Men….jeg dumpa over to legokupp, så plutselig hadde jeg kjøpt årets første julegaver.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-24, 20:43   #98
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Pappa pleide å sende julekalender til meg de årene jeg studerte i England. Det var alltid så koselig. Datteren din setter nok også veldig pris på kalender på folkehøyskolen millact.

Gammel 10-10-24, 20:52   #99
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hybeldatteren vil gjerne være med på familiekalenderen vår i år (i fjor lagde jeg en egen til henne), så da må vi ha det klart når hun er hjemme i høstferien sin, i månedskiftet oktober-november, slik at hun får det med seg. I alle fall de som skal til henne, og de som er felles (for å få det til å gå opp med 4×5, hvis alle kjøper en til alle, er det noe felles godteri på lørdagene, for å fylle opp de siste fire dagene). Og hun må selvsagt ha klart sine, til oss andre, før hun drar tilbake. Tenker vi må legge ut en "unboxing-video" på familiechaten hver dag.

Gammel 10-10-24, 23:13   #100
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Min syltepresse er stor som en brødform, så den trenger mye kjøtt. 1-2 kg ville ikke vært nok. Og ja, jeg gleder meg veldig jeg også. Gleder meg til det lukter sylte, pepperkaker, kalkun og svibler.

Mn syltepresse er to plater som presses mot hverandre og uten sider, så eit surrer/har den i strømpe og den kan være så stor eller liten som den vil.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.