|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Ville du bare kjørt videre, om du kjørte ned et dyr? | |||
| Nei |
|
41 | 77,36% |
| Ja |
|
1 | 1,89% |
| Det kommer an på. (Spesifiser i tråden) |
|
11 | 20,75% |
| Deltakere: 53. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Påkjørsel av dyrDe gjerder da voldsomt inn i andre land. Eller så har de gjeter. Men neida, norske bønder er for opptatte med å få subsidier til å jobbe på gården.
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Påkjørsel av dyrHvis jeg merket at jeg kjørte på et dyr, ville jeg nok stoppet for å se hvordan det gikk. Hvis det var et lite dyr og det var alvorlig skadet, ville jeg tatt livet av det før jeg kjørte videre, og var det et stort dyr, ville jeg ringt politi eller viltnemnd. En hoggorm regner jeg ikke med at jeg ville merket at jeg kjørte på, men om jeg kom over en skadet orm (påkjørt eller ikke) ville jeg antagelig tatt kverken på den.
|
|
|
#3 |
|
Fångad av en stormvind
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Påkjørsel av dyr
Jepp. Pappa drepte forøvrig en orm han kjørte over med å hugge hodet av den med en spade han hadde i bilen fra vinteren. Veldig effektivt, og han kom seg så på avstand at han slapp å være redd for å bli bitt.
|
|
|
#4 |
|
Fångad av en stormvind
Hvor: Frittgående
Sv: Påkjørsel av dyrDet finnes forøvrig skilt om skigåere, syklere og mennesker i veibanen og, men vi får vel håpe de som trenger skilt for å kjøre som folk ikke trenger disse overalt hvor det er syklister, skigåere og mennesker.
|
|
|
#5 |
|
Tatt på
|
Sv: Påkjørsel av dyrDet var det saueskiltet jeg tenkte på ja, men jeg synes ikke det ligner sau. Så skiltet flere steder når vi kjørte E39 opp vestlandet i sommer i alle fall, selv om det var mest kyr som virra i veibanen.
|
|
|
#6 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Påkjørsel av dyrJeg stemte det siste. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Hvis du ikke har vært utenfor byene så har du nok ikke sett dem. Det står flere oppover Hunndalen mot Sirdal.
Det ville vært mer humant å ta liv av katten først som sist (= 1 liv), enn å la den mishandle x antall dyr, ergo - hvis du er så utrolig dyrekjær - burde du la være å ha et rovdyr i hus. Mer humant mot naboene ville det ha vært også.
Det kan være at du lider av det de fleste sjåfører lider av: en manglende evne til å ta inn informasjonen som man presenteres for langs veien. Hvor ofte skjer det ikke at man på langkjøring ikke har anelse om hva fartsgrensen er, fordi man ikke ser eller oppfatter skiltene langs veien. Jeg mener å ha hørt at en gjennomsnittsbilist ikke oppfatter og tar inn over seg mer enn ca. 20% av skiltene h*n kjører forbi. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Så du tenker utifra størrelsen på dyret? Ifølge deg er dyr mer verdt og fortjener omtanke og respekt jo større de er? Sånn tenker heldigvis ikke jeg, jeg vet godt at både huggorm, mus, padder og rotter kan lide like mye som en katt, så ja - jeg stopper og ser om de er skadet. De kan jo bli liggende i timesvis i store smerter, samme hvor store eller små de er.
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Vel, det er vel litt logisk? Et lite dyr drepes lettere enn et stort dyr. Hvis man kjører på et ekorn trenger man vel ikke å stoppe å avlive dyret (ettersom det er dødt), men man må stoppe hvis man kjører på en elg? Antar jeg.
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Har ikke skjedd ennå, men jeg tror ikke jeg hadde hatt samvittighet til å bare gå videre. Men jeg håper at min mann er med meg om jeg finner et skadet dyr, for han er "flinkere" enn meg til å ta kverken på dem. Han har tatt kverken på endel skadede fugler og mus opp gjennom årene (vi hadde katt før) mens jeg satt i sofaen og grein og prøvde å tenke på noe annet.
Så de har absolutt aldri NOEN muliighet for å overleve om de blir påkjørt? I så fall er det jo greit, men jeg bare tenker "tenk om ...". Man kan jo bare såvidt dunke borti dem med bilen, feks.
|
|
|
#11 |
|
sjelden
Jeg trodde de bare besvimte eller ble paralyserte av sjokk, og så livnet opp igjen etterpå.
|
![]() |
|
|