|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Hva skal til for min del? Et mirakel.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 08-03-21 kl 20:21. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Mannen hadde en datter på 9år da jeg traff han. Hun var hos oss annenhver helg og halve uka andre uka så jeg ble kastet tidlig inn i oppdragerrollen. Alt dreide seg om henne og vi lekte og gjorde barneaktiviteter fra første stund jeg ble kjent med de.
|
|
|
|
#3 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Jeg har født fem, mistet det ene og har tre fosterbarn. Så vi har sju som skal følges opp i større eller mindre grad (de eldste er 21, 25 og snart 28 så de er heldigvis relativt selvgående). Flere egenfødte blir det ikke, men kan nok finne på å ta i mot et fosterbarn eller to til litt på sikt.
|
|
|
#4 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Reinnsettelse av livmor må til for min del
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Eg tenker eigentlig at få barn per kvinne er eit symptom på at likestillinga har komt ganske langt. Vi har mulighet til å realisere oss sjølv og derfor velger vi i stor grad det framfor å få mange barn. Eg ønska meg tre barn og har fått det. Kunne absolutt ikkje tenkt meg fleire uansett kva slags tilrettelegging staten hadde gitt både praktisk og økonomisk. Sånn hadde det vore om det opprinnelige ønsket var to barn også. Eg ønsker rett og slett å ha litt tid til meg sjølv. Og seks-timers dag vil eg ikkje ha! Likar jobben min og ønsker ikkje å jobbe mindre.
|
|
|
#6 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Jeg kunne sikkert hatt fem unger om den siste kom med storken (og noen tok over oppdragelsen av den første |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Jeg har 5 barn, så jeg føler meg egentlig ikke så truffet av ønsket til Erna |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Jeg ville egentlig ikke ha barn, så sånn sett bør jo Erna være fornøyd med at jeg fikk ett |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Ingenting. Hater å være gravid egentlig. Nå er jeg dessuten 42 år og tenker at den tiden uansett er over. Mannen er femti. Barn er dyrt og tidkrevende så alle løsninger som kunne lettet der ville kanskje gjort at man tenkte annerledes. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Tidsklemma
|
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Jeg skulle nok taklet en graviditet og fødsel til, men de skal jo følges opp når de er satt til verden disse barna. Jeg syns småbarnsfasen er beintøff. Amming som ikke funker, babyer som ikke sover, bleier, barnevogn.. jeg blir helt dårlig bare tanken på å skulle gått igjennom de årene en gang til.
|
|
|
|
#12 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Jeg ønsket meg mange og fikk tre. For meg er det to faktorer: 1) Bedre ivaretakelsen av gravide/kvinner i barsel som får utfordringer. I mitt tilfelle, tøffe svangerskap kombinert med krevende jobb. 2) At det skjer noe med hamsterhjulet alle som har barn løper i. Jeg har ikke hatt kapasitet til flere enn tre, slik det har vært.
|
|
|
#13 |
|
Permakulturell
|
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Helt ærlig: ingen ting
|
|
|
#14 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Nå er vi ferdige med babyproduksjon, og Erna bør være fornøyd med våre bidrag. Det som hadde vært til god hjelp da vi stod midt oppi småbarnstiden med 4 barn hadde vært lengre permisjon, dobling av barnetrygd og kortere arbeidstid. Iallfall i min verden.
|
|
|
#15 |
|
TittelTøs
|
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?For at det skal bli flere barn her så må livmoren puttes inn igjen og Strutse-mannens eh...utstyr lappes sammen.
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Vi har tre og Erna er sikkert fornøyd. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?
Det er sikkert mye gøy man kunne gjort, men Serafin peker på det som er virkelig viktig. Hadde jeg bare måttet tatt meg av ungene mine, og ikke brukt tid på byråkratiet rundt dem, så hadde jeg fint kunne hatt dobbelt så mange.
Dette er veldig viktig. Kommunene bør ikke ha anledning til å ha lærere gående i vikarstillinger lengre enn ett skoleår. 3-4 år er alt for lenge.
Tilbud er helt greit, men hadde slike ting vært obligatorisk så hadde ikke vi hatt en eneste unge. Får neller av slike opplegg, og husbonden hadde også nektet.
|
|
|
#18 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jo, det stemmer ganske bra, og det er også derfor det ble født mange rett etter krigen. Det hadde ikke noe med krigen å gjøre, men det var store barnekull som ble født på 20-tallet. Det er i denne forbindelsen jeg først hørte ordet "kohort", lenge før pandemien.
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Fødselsratene er beregnet ut fra kvinner i fruktbar alder. De sank kraftig fra 60-tallet (p-piller, likestilling, 2-barnsfamilien som ideal, bekymringer om befolkningseksplosjon), til et bunn-nivå på 80-tallet, og har hatt to topper siden da. En rundt 1990 og en rundt 2010, da den vaket opp og nærmet seg 2-tallet. Fra 2010 sank den brått og bratt og var i 2019 på 1,53. Den synker også kraftig blant innvandrerkvinner, btw, og er nå 1,77 i den gruppen. (Idealet er 2,1 eller noe sånt. Men det har det ikke vært på flere tiår)
|
|
|
#20 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Hvis jeg (kun teoretisk sett, siden jeg nå ikke har noen livmor) skulle hatt flere barn så ville jeg hatt leksefri skole og at fritidsaktivteter ble lagt på ettermiddag, på skolen/nærområdet/arrangert skyss slik at jeg kunne levert barn på skole, de ble matet, opplært og fritidsaktivisert, og så kunne vi som familie disponert tiden fra 4-5 på ettermiddagen sammen, som vi ville. Dersom samfunnet vil at vi skal jobbe fullt og ha flere barn så tenker jeg det er en måte å gjøre det levelig på.
|
![]() |
|
|