Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-07, 01:48   #81
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

1) Det er ett parti som har jobbet jevnt og trutt og som snart er i mål med barnehagedekningen, og det er SV. Det hadde ikke vært nær full bhg-dekning i Norge om det ikke var for SV. Å ha barnehager med fleksibel åpningstid slik at det passer skift/turnus-arbeidere er defintivt noe som SV er for. Kvalitet i barnehagen er viktig, at det skal være et trygt og godt tilbud med gode medarbediere, trygge ute- og innearealer og krav til arbeidsmiljøet. SVs barnehagepolitikk (oppsummert)

2) Skole: SV er tilhenger av en skikkelig god offentlig skole for alle, som gir alle barn muligheter til å gjøre det aller beste de kan ut av livet sitt. Uavhengig av hvilken bakgrunn og hvilke foreldre ed har. SV kjemper for å stanse forfallet i skolen, både når det gjelder bygg og personale. Lønnsmessig har lærerne det ikke så verst, de har tross alt ikke SÅ lang utdannelse og grunnlønna er ikke gal. Men Clemets krav, som tydelig avspeiler at Høyre tror lærere er dumme og late og bare har ferie, medførte en forverret arbeidsdag for lærerne, og maks krav til hvor mye de måtte gjøre på skolen etter undervisningstid. Å forutsette at lærere er uforberedt og ikke jobber så sant man ikke tvinger dem er ikke akkurat så motiverende. Å rekruttere motiverte og faglig dyktige folk til yrket er selvsagt kjempeviktig! Til dem som måtte tro at SV ønsker en kosemosetulleskole: les her!

3) Miljø. SV er miljøpartiet fremfor noe. Og vi ønsker å gjøre det lett for innbyggerne å ta gode miljøvalg i sin hverdag. Vi ønsker å ta ansvar på hjemmebane og belønne klima- og miljøvennlige valg. Bedre kollektivtilbud, høyhastighetstog, kildesortering i hele landet, støtte til økolandbruk og økologisk omlegging, osv. Jeg mener personlig at man også skal avgiftsbelaste usunne og miljøfiendtlige varer og subsidiere de sunne og miljøvennlige. Her er SVs Klimapolitikk
og SVs miljøpolitikk finner du her.

4) Jeg kan for lite om sykehuskøer, men jeg skal prøve å finne ut av det.

5) Skatter og avgifter handler om rettferdighet. Det er utjevning. Rett og slett. Og jeg tror det er få som noensinne kommer i pluss i fht hva de får igjen far fellesskapet i fht hva de yter. Bare se på oss her inne på FP. Vi har fått årevis med utdannelse (snittet her inne er vel rundt 16-17 år på skolebenken, helt gratis), vi har fått studiefinansiering, foreldrene våre fikk barnetrygd for oss, vi har fått all hjelp vi har trengt helsemessig på sykehus og i fht svangerskaps- og fødselsomsorg, vi får barnetrygd, svangerskapspermisjon som er helt på topp av det beste i verden, noen får kontantstøtte, noen får arbeidsledighetstrygd, sossialstønad, overgangsstønader og hva_har_du.

I fht bidraget vårt, er vi på pluss, definitivt! Man gir etter evne og får etter behov.

...og når jeg leser dette, så er det vel SV jeg bør stemme, skjønner jeg. Snakk om frustrasjon. Det er jo ganske stor forskjell på Frp og SV mener jeg... og Venstre ligger liksom og vaker et sted midt i mellom litt her og litt der.

Er det noen Venstre, Høyre og Frp-politikere her?

Gammel 08-08-07, 01:58   #82
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg lurer på oom sykehuskøer kan være en medieskapt myte, jeg. For jeg kjenner iNGEN med brukket ben eller hull i hodet som har måttet vente. Det er jo aldri noen livsviktige hastegreier som blir avvist eller som tas på et senere tidspunkt. Mannen min jobber på sykehus og de tar alltid hatsetingene først og så tar de polikliniske undersøkelser (røntgen) senere eller innimellom. Et stort problem for dem og noe som skaper kø, er at de som har fått time ikke kommer. Og da er jo Hansen, Berg og Jensen, som ikke kom til time, som er skyld i at fru Jespersen ikke fikk time med en gang. Men det kan jo ikke media lage en sak av. Og sykehus kan jo ikke ha personale som kan stå stand by for alskens greier hele tiden i tilfelle noen kommer på at de vil ha en MR sånn plutselig?

Jeg tror nok det er litt både og. Men det er definitivt enkelte ting som tar for lang tid å få undersøkt. Da hjelper det lite at Hansen, Berg og Jensen ikke dukket opp, for vi må se på at sykehuset som en servicebedrift også. Jeg vet at den gangen de oppdaget en k kul i ene brystet til min mor ved mammografi, så måtte hun vente uforskammet lenge for å få kulen undersøkt nærmere. Det ble til at hun betalte selv for å få den videre undersøkt på et privatsykehus. Men hva med de som ikke har råd til å betale en re regning fra privatklinikk? Det er IKKE på noen måte greit at man må vente på en slik undersøkelse. Bare ventingen kan jo ta kål på den friskeste dersom man engster seg....

Gammel 08-08-07, 08:52   #83
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Tja...billig og billig... det finnes ganske mange land hvor dyr og fin vin er billigere enn i Norge da...selv om jeg da ikke tenker på Sverige.

Nja, det kommer kanskje an på hva du mener med fin og dyr vin. Norge er f.eks. ikke dyrere enn UK og Italia på kvalitetsvin pga. flat alkoholavgift. I tillegg kjører polet dynamisk årgangsskifte, så et toppår koster ikke mer enn en litt dårligere årgang. Til vår egen samling handler vi kun viner og årganger vi ikke får tak i på polet.

Gammel 08-08-07, 08:55   #84
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Venstre.. eller noe annet rødt.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 12:02   #85
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Aftenposten har laget en Valgomat.
Den er dog laget ut i fra de nasjonale standpunktene til partiene, men det gir nå i det minste en indikasjon.
Og Aftenposten er nå et par hakk mer seriøse enn Start.no.

Hmmmm, ifølge Valgomaten vipper jeg mellom Høyre og Frp, med AP hakk i hæl... Det kan komme av at jeg stemte "midt i mellom" på det jeg er usikker på/vet for lite om.

Det er jo forskjell på lokalvalg og kommunevalg, og jeg har ikke alltid stemt det samme ved begge. Kommer an på kandidatene, og hva partiet har gjort for hjemkommunen. Slik som vår kommune nå styres, vil jeg nok ganske garantert fortsette å stemme på det partiet som styrer, dvs. Høyre. Det eneste som kan få meg til å bikke over (men skal også lese gjennom PP først), er at det fortsatt er noen gamle skolebygninger og uteområder som bør rustes opp, og så er jeg for større vern av en del gamle bygninger i byen vår. Tilbud til skole/bhg/sykehus/kultur/kollektivtransport etc. synes jeg fungerer bra. Noe mer kan gjøres for de unge og studentene, men der er høyre relativt sterkt på banen i vår kommune. Selve byen har fått et helt nytt utseende og verdi de siste årene .

Jeg tror man må se på hva som fungerer i kommunen, og hva som kan forbedres. Hva har dagens styrende lokalparti tilført, og hvordan vil de "konkurrerende" partiene videreføre eller endre på dette? Tenk lokalt!

Gammel 08-08-07, 12:07   #86
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Venstre.. eller noe annet rødt.

Nå hører jeg venstre meg hit og venstre meg dit...HVORFOR skal jeg stemme Venstre? Er ikke det et parti som veler litt hit og dit?

Gammel 08-08-07, 12:09   #87
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er billig-vin-ønsket som gir Frp-svaret Eliin. Når det gjelder Frp sitt miljøengasjement begrenser det seg til å plukke røykstumper og tyggis på gata i Oslo, jeg regner med (og håper) at det ikke (bare) er dette du legger i miljøengsjementet ditt - dermed utgår Frp.

Gammel 08-08-07, 12:09   #88
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Jo, venstre er faktisk det man ender på om man stemmer midt på (altså verken enig/uenig i noe) på valgomaten.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 12:11   #89
Elin

Elin sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Jo, venstre er faktisk det man ender på om man stemmer midt på (altså verken enig/uenig i noe) på valgomaten.

Ja, og dermed har vel enten Valgomaten eller Venstre ikke særlig mye for seg?

Gammel 08-08-07, 12:13   #90
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Ja, og dermed har vel enten Valgomaten eller Venstre ikke særlig mye for seg?

Og jeg tror det er venstre.
Valgomaten stemte jo utmerket på meg bla. som skulle stemme SV fra før og fikk noe sånnt som 82% enighet med SV på den.
Den stemte forsåvidt med alle andre jeg kjenner også.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 12:17   #91
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare gi en kommentar i forhold til dette med billig vin. Dersom senker alkoholprisene øker antallet mennesker med rusproblemer. Jeg synes alkoholprisene i Norge er ganske passe. De fleste har råd til en flaske eller to i uka, dersom de ønsker det. Personlig synes jeg det er trist og tragisk at folk legger så vekt på egne interesser når det gjelder ønsket om billigere alkohol, og gir bengen i at det fører til økt avhengighetsproblematikk, og alt det koster sosialt og i kroner og ører. Vi kan heller ikke uten videre sammenligne alkoholprisene via en valutakalkulator. Man må ta hensyn til lønnsforskjellene, i tillegg til de velferdsgodene vi faktisk får gratis her i Norge (alt fra fødselspermisjoner til legebehandling.) Det er viktigere for meg å få en ordentlig fødselspermisjon, enn at vinelskere skal få billigere vin. Jeg er ingen økonom men antar at dersom man regner litt nøye på det, er ikke alkoholen så dyr i Norge allikevel. Og dersom man må bruke 200,- ekstra for fire flasker vin i måneden sammenlignet med enkelte naboland, synes jeg det både etisk og politisk er et av de minste problemene vi har å rutte med.

Gammel 08-08-07, 12:20   #92
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg må bare gi en kommentar i forhold til dette med billig vin. Dersom senker alkoholprisene øker antallet mennesker med rusproblemer. Jeg synes alkoholprisene i Norge er ganske passe. De fleste har råd til en flaske eller to i uka, dersom de ønsker det. Personlig synes jeg det er trist og tragisk at folk legger så vekt på egne interesser når det gjelder ønsket om billigere alkohol, og gir bengen i at det fører til økt avhengighetsproblematikk, og alt det koster sosialt og i kroner og ører. Vi kan heller ikke uten videre sammenligne alkoholprisene via en valutakalkulator. Man må ta hensyn til lønnsforskjellene, i tillegg til de velferdsgodene vi faktisk får gratis her i Norge (alt fra fødselspermisjoner til legebehandling.) Det er viktigere for meg å få en ordentlig fødselspermisjon, enn at vinelskere skal få billigere vin. Jeg er ingen økonom men antar at dersom man regner litt nøye på det, er ikke alkoholen så dyr i Norge allikevel. Og dersom man må bruke 200,- ekstra for fire flasker vin i måneden sammenlignet med enkelte naboland, synes jeg det både etisk og politisk er et av de minste problemene vi har å rutte med.

Denne kan jeg signere.
Synes alkoholprisene i Norge er HELT greie.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 12:50   #93
Elin

Elin sin avatar

Standard

Jeg gir selvsagt ikke beng i at folk havner i uløkka pga. rusproblemer. Allikevel mener jeg at folk har ansvar for sitt eget liv og at det er uahengig av om en pils på restaurant koster 30,- eller 80 kroner, og dermed mener jeg at rusproblemene ikke øker ved rimeligere alkholpriser, men forbruket blir tvert i mot mer kontrollerbart og antakeligvis vil smugling, hjemmebrenning og annen kriminell aktivitet minske.

Selvsagt synes også jeg at gode velferdsordninger er langt viktigere i den store sammenhengen enn billig vin og sprit. Jeg kjøper vinen min uansett jeg.

Gammel 08-08-07, 12:58   #94
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt skrevet.

Gammel 08-08-07, 13:01   #95
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg gir selvsagt ikke beng i at folk havner i uløkka pga. rusproblemer. Allikevel mener jeg at folk har ansvar for sitt eget liv og at det er uahengig av om en pils på restaurant koster 30,- eller 80 kroner, og dermed mener jeg at rusproblemene ikke øker ved rimeligere alkholpriser, men forbruket blir tvert i mot mer kontrollerbart og antakeligvis vil smugling, hjemmebrenning og annen kriminell aktivitet minske.

Og her viser du at du er på en helt annen planet enn SV og AP når det gjelder etikk og menneskesyn iallefall. Utsagn som "folk har ansvar for eget liv" (og som i mitt hode signaliserer at man gir faen i at deres standpunkt bidrar til ytterligere elendighet for en del mennesker), gjør meg rett og slett forbannet. Da har man ikke sett så mye av hva som foregår i hjemmene til folk. Det er mange voksne som trenger vern og hjelp på samme måte som barn som taes hånd om i barnevernet. Man trenger kanskje ikke et barnevern heller, siden folk bør kunne ta vare på seg selv? Det fører til elendighet både for dem selv, og for nettverket rundt.) En alkoholiker ekstra, kan altså bety elendighet for mange mennesker. Også for barn. Vi vet at alkoholprisene fører til økt rusbruk og rusproblemer, da blir det etter mitt syn hull i hodet å ikke ta hensyn til det. Som sagt, jeg synes vi har passende priser i dag - og kan ikke se at hjemmebrenning og smugling er et argument i mot dagens priser.

Sist redigert av Irma : 08-08-07 kl 13:04. Årsak: Tullesetning.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 13:12   #96
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle har ansvar. Ja. Men alle er ikke i stand til å ta det ansvaret uten hjelp. Noen fødes i familier hvor foreldrene rett og slett ikke er i stand til å gi dem tilstrekkeklig omsorg. dette er ikke barnas feil. De får ikke hjelp og oppfølging slik de burde ha. det er ikke deres feil. Da må samfunnet ta ansvar, slik at også disse ungene får utnyttet sitt potensiale. See?

Mange har hatt et fryktelig utg.pkt og er ikke i stand tilå håndtere omgang med rusmidler (alkohol og annet) slik du og jeg kan. Disse kan ikke håndtere full tilgang og lave priser. Vi må begrense barn og unges tilgang til alkohol og her er faktisk pris et viktig virkemiddel. det finnes mye forsking på dette feks på Helse- og sosaldirektoratets sider, NOVAs sider eller rusmiddeldirektoratets sider.

Gammel 08-08-07, 13:13   #97
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt enig med Irma om alkoholpolitikk.

Ang. sykehuskøer tror jeg vi er kommet ganske langt i forhold til fysisk helse, men at det er alt for vanskelig og tidkrevende å få hjelp i forhold til psykisk helse. Av erfaring (jobb) vet jeg at det er altfor tidkrevende å få hjelp til barn som trenger hjelp med psykisk helse i Oslo og Akershusområdet. Det er helseforetakene som bl.a. drifter BUP (barne- og ungdomspsykiatrien), og det er altfor lange ventelister.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 13:16   #98
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sykehuskøene i Norge er på vei opp igjen. Det står litt om det her.

Sitat:

Ferske tall fra Norsk pasientregister viser at antall nordmenn på ventelister for utredning og behandling ved våre sykehus er økende. I løpet av de fire første månedene i år sto 210 481 på venteliste ved norske sykehus. Tilsvarende antall i samme periode i 2005 var 197 551 og 190 616 personer i 2006. Det betyr at 20 000 flere venter nå enn for ett år siden.

Sitat:

Befolkningen bli eldre. De har flere og sammensatte lidelser, og hver pasient krever mer ressurser. I tillegg er det slik at den medisinske kunnskapen og teknologien utvikles raskt. Og vi blir i stand til å tilby behandling til pasientgrupper hvor vi tidligere måtte gi tapt. Det er ressurskrevende.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 13:19   #99
Elin

Elin sin avatar

Standard

Og her viser du at du er på en helt annen planet enn SV og AP når det gjelder etikk og menneskesyn iallefall. Utsagn som "folk har ansvar for eget liv" (og som i mitt hode signaliserer at man gir faen i at deres standpunkt bidrar til ytterligere elendighet for en del mennesker), gjør meg rett og slett forbannet. Da har man ikke sett så mye av hva som foregår i hjemmene til folk. Det er mange voksne som trenger vern og hjelp på samme måte som barn som taes hånd om i barnevernet. Man trenger kanskje ikke et barnevern heller, siden folk bør kunne ta vare på seg selv? Det fører til elendighet både for dem selv, og for nettverket rundt.) En alkoholiker ekstra, kan altså bety elendighet for mange mennesker. Også for barn. Vi vet at alkoholprisene fører til økt rusbruk og rusproblemer, da blir det etter mitt syn hull i hodet å ikke ta hensyn til det. Som sagt, jeg synes vi har passende priser i dag - og kan ikke se at hjemmebrenning og smugling er et argument i mot dagens priser.

Huff da...ikke vær så sint da....

Med det at jeg skrev at folk har ansvar for sitt eget liv, så mener jeg selvsagt ikke at man ikke skal fange opp de som uheldigvis dessverre faller utenfor. Heller mener jeg selvsagt ikke at man ikke skal ha barnevern osv. og ja, jeg vet ganske mye om hvilken elendighet som foregår i hjemmene til folk. Jeg tror ikke at problemene blir mindre av at man har skyhøye priser på alkohol, og jeg tror at de som har/får alkohollproblemer uansett finner andre kreative måter å få tak i spriten på uansett, og derfor nevnte jeg eksemplet med hjemmebrenning og smugling. Det er ikke å stikke under en stol at hjemmebrenningen og smuglingen har gått ned etter at vinprisene i Norge ble fornuftigere for noen år siden. En annen medvirkende årsak til nedgangen av smuglingen og hjemmebrenningen er at konsekvensene for slik kriminalitet er blitt satt mer i fokus de siste årene.

Norge har ikke mindre alkoholproblemer enn f.eks. Sverige eller andre sammenlignbare land i Europa hvor prisene er lavere, og da mener jeg at man må lete etter andre grunner til elendigheten enn å bare holde på at høye priser på alkohol er den eneste saliggjørende form for preventivt alkoholkonsum. Det blir litt det samme som å bygge fler fengsler for å få bukt med soningskøene. Det blir brannslukning ja, men ikke særlig forebyggende eller forbedrende.

...men nok en gang, alkoholpolitikken er svært lite viktig for meg, og prisene får være som de er hvorsomhelst og nårsomhelst.

Gammel 08-08-07, 13:22   #100
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Sykehuskøene i Norge er på vei opp igjen. Det står litt om det her.

Nemlig! og det er ikke godt nok i dette styrtrike landet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.