|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Abassi-saken i Trondheim
Men de får jo returnere til Norge? Eller hva er det du mener som er likheten. At de ikke blir tvangssendt til Norge? Grunnen til at det er usikkerhet om returen til de som regnet seg som innbyggere (eller hva man nå skal kalle det å bo i kalifatet) i IS staten, er jo straffeforfølgelsen.
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Leser denne setningen på nytt igjen. Mener du at de som er fremmedkrigere blir holdt igjen mot sin vilje, og ikke får returnere til Norge? I hvilken sammenheng brukes tilhørighet og tilstedværelse ikke som argument for fremmedkrigerne?
|
|
|
#3 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg mener det argumenteres med at afghanere uten botid i Afghanistan ikke skal tilbake dit fordi de aldri har bodd der (og ikke har reell tilhørighet), samtidig med at barn uten botid i Norge skal hit fordi de er norske. Tilhørighet, statsborgerskap og botid (og foreldrenes statsborgerskap) kan enten ekskludere eller inkludere.
|
|
|
#4 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Det er mulig jeg var uklar. Prøver å klargjøre: Hvis man hevder at en voksen ikke kan sendes «hjem» til Afghanistan fordi vedkommende aldri har bodd der, kan man vanskelig hevde at en femåring i Syria har sitt «hjem» i Norge når barnet aldri har bodd i Norge. Det var bruken av «hjem» det handlet om. Sist redigert av Charlie : 27-06-19 kl 00:10. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Sv: Abassi-saken i TrondheimNå må jeg først si at jeg ikke har satt meg så veldig inn i denne konkrete saken, annet enn å ha lest litt her og der, men velger å si hva jeg tenker uansett. Og jeg har ikke lest alle svar i tråden her, så mulig jeg sporer totalt av, men det får så være.
|
|
|
#6 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Abassi-saken i TrondheimDet var vel Charlie som nevnte begge utfordringer i samme innlegg, jeg har ikke lest det ellers her
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 19-06-19 kl 08:47. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Abassi-saken i TrondheimNei, barna i Syria sendes ikke hjem, de sendes til et trygt sted hvor de har statsborgerskap.
|
|
|
#8 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Jepps. Ellers er jeg helt enig i at barna skal hit, hvis de er alene eller hvis foreldrene vil det. |
|
|
|
![]() |
|
|