|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
intro
|
Sv: Hvor mye snop spiser dere?... og når det gjelder totalen, veit jeg hvorfor det går rundt hos meg med en stabil vekt på noen-og-tjuende året: Jeg spiser mindre mat enn de fleste andre jeg kjenner - blir fort mett og er egentlig ikke spesielt glad i mat. I tillegg trener jeg nesten hver dag og har vanligvis en daglig time med hverdagsmosjon i tillegg.
|
|
|
|
#2 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mye snop spiser dere?
Akkurat dette! Jeg har undret meg på hvordan jeg så «lett» unngår overvekt, og har kommet til at det må være pga små middagsporsjoner og null kveldsmat. Frokost og lunsj spiser jeg normalt/ganske mye av, i alle fall lunsj (2 skiver, 2 knekkebrød og en frukt i løpet av arbeidsdagen). Og selvsagt treningen og hverdagsmosjonen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hvor mye snop spiser dere?Vi har typisk en pose chips og en pose smågodt på deling i helgen. Jentene spiser litt mer av det enn det mannen og jeg gjør. Til gjengjeld i kaloriregnskapet drikker vi vin eller øl til, mens jentene nesten helt har sluttet å drikke brus. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mye snop spiser dere?Til daglig spiser jeg ca en stripe mørk sjokolade daglig, i sommerhalvåret - og periodevis i vinterhalvåret - sper jeg på med 100-200 gram iskrem daglig. Kjøper aldri annet snop med mindre vi skal på hytta. Der går også det daglige forbruket opp atskillige hakk. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvor mye snop spiser dere?Vi spiser mye snop, men ikke like mye som Elise sin familie ser jeg. Vi har som regel chips på fredagene og smågodt på lørdagene. Det som settes på bordet er til alle, slik at alle kan forskyne seg.
|
|
|
|
#6 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Hvor mye snop spiser dere?Eg synest det håvar mye, Elise. Eg et ca seks ruter sjokolade i løpet av helga, jenta det samme, pluss ca 20 biter smågodt. I tillegg et me vel kanskje 300 gram her med potetgull. Og så drikk me ca kvar vår boks med Pepsi Max. Dette er fredag og lørdag.
|
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hvor mye snop spiser dere?Forøvrig vil jeg tro at folk på dette forumet IKKE representerer snittet av den norske befolkningen når det gjelder kosthold, akkurat som vi ikke representerer snittet på andre måter.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Er frisk!
|
Sv: Hvor mye snop spiser dere?Jeg spiser enten sunn mat eller godteri/kaker. Middager er hjemmelagde med mye grønnsaker og brødet er kjempegrovt. Ekstra lett melk eller vann til drikke, drikker et par flasker vin i året. Poteter mer enn pasta og ris. Fisk og rent kjøtt stort sett, men karbonadedeig på fredagspizzaen. Hjemmelaget tomatsaus på samme pizza.
|
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvor mye snop spiser dere?Men mange her beskriver høyt inntak av godteri nesten halve uken, fredag, lørdag og søndag. Man skal spise ekstremt sunt de fire andre dagene da, om totalen skal komme ut som grei. I mine øyne. Jeg ante faktisk ikke at det var vanlig med sånne mengder, og jeg har aldri før fått inntrykk av at vårt godteri-inntak er så lavt. Det tror jeg heller ikke det er, jeg hadde bare ikke ventet at det var på FP jeg skulle få det inntrykket.
|
|
|
|
#10 |
|
Textrovert
|
Sv: Hvor mye snop spiser dere?Jeg synes ingen her har oppgitt så veldig høyt inntak, jeg, så jeg er overrasket over at noen finner mengdene sjokkerende.
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvor mye snop spiser dere?Jeg tenker med samme hodet hele uka, så når jeg tenker at det ikke er lurt å fråtse i usunt i helgene, så tenker jeg det samme de andre dagene også. Jeg synes det er litt rart at folk har behov for å fremstille det sånn at de som spiser lite godteri «sikkert spiser bare ferdigpizza og junk, så totalen er sikkert ikke bra.»
|
|
|
|
#13 |
|
Klar
|
Er det meg du sikter til? Jeg tror ikke alle som ikke spiser snop, spiser usunt ellers. Tvert i mot høres det ut i denne tråden som om mange er veldig opptatt av å leve sunt hele tiden. Men jeg nekter å tro at folk flest spiser tre biter kokesjokolade i uka, eller ei brødskive med syltetøy, eller kun en alkoholenhet eller bittelitt av noe annet usunt. Ingen av de jeg kjenner gjør det ihvertfall. De aller fleste spiser mest sunt og litt usunt og har det bra med seg selv både fysisk og mentalt. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg kunne spist chips hver dag, og sjokolade veldig ofte, om det ikke fikk noen konsekvenser for helse og trivsel. Men jeg vet med meg selv at jeg trives bedre når vekta står til høyden sånn at jeg lett passer i klærne jeg liker, og jeg vet at jeg rent helsemessig har det bedre. For meg er det verd det. Og så har jeg en venninne som er akkurat like høy som meg, og som veier 20 kg mer, fordi hun (etter eget utsagn) verdsetter kosematen mer enn det å være slank. Det hender hun sier at hun vil ned i vekt, men hun lander som regel på at hun heller vi ha kosen. Og det er jo en ærlig sak.
Sist redigert av Niobe : 23-04-18 kl 15:19. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Klar
|
Sv: Hvor mye snop spiser dere?Når det kommer til barn og å lære dem er fornuftig kosthold så er jeg helt enig, Niobe. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Personlig pessimist
|
|
|
|
|
#17 |
|
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mye snop spiser dere?Jeg må si jeg humrer litt over at folk blir sjokkert over mengdene snop som inntas i den FP`ske heim. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hvor mye snop spiser dere?Kaloriinnholdet i 100 g melkesjokolade er 555. Spiser man 400 g, er det altså 2220 kcal. En pose potetgull er rundt 1000 kcal.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Men det er også stor forskjell på folk. Jeg kan ikke spise halvannen pose potetgull og et par plater med melkesjokolade i helgene uten at vekten går oppover. Mens mannen min i en periode spiste sikkert 200 gram melkesjokolade daglig og holdt seg tynn. Fordi han har en fysisk krevende jobb, trener styrke og går i snitt nesten 20000 skritt daglig. Grunnen til at han sluttet med det var jo fordi det ikke er spesielt sunt og heller ikke noe som var så greit når man har barn. Men han kan fortsatt spise to porsjoner middag og gafle i seg nøtter uten at det går ut over vekten. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I tillegg skjer det noe etterhvert som man blir eldre. Både mannen min (50) og jeg (39) kunne spise langt mer av både snop og mat tidligere uten av det gikk utover vekten. Og det til tross for at vi ikke trener mindre nå enn for 10-12 år siden (snarere tvert i mot mer; jeg trener tung styrke 1-2 ganger i uken og løper 2-4 mil per uke), og vi har begge like stor (jeg muligens høyere) muskelmasse nå enn da. Jeg tror heller ikke det er veldig stor forskjell på hverdagsaktiviteten i snitt. Egentlig forstår jeg det ikke helt; man sier at forbrenningen synker med alderen, men jeg trodde det først og fremst hang sammen med at de fleste mister muskelmasse. Når den ikke går ned, så er det jo litt merkelig. Men så klart, det kan være faktorer her jeg overhodet ikke har med i ligningen. Mulig at det at jeg daglig løp 300 m etter trikken for ti år siden var det som gjorde susen den gang.
|
|
![]() |
|
|