|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?
De som støtter Trump hadde aldri forstått det uansett. Jeg forstår ønsket ditt, men om så USA gikk nedenom og hjem de neste 3,5 årene, så hadde de hyllet Trump likevel.
![]() |
![]() |
#82 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg frykter at du har helt rett.
![]() |
![]() |
#83 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Men altså - hvis folk i titusener hadde droppet å dra på USA-ferier og sagt tydelig hvorfor, ville jo amerikanerne fått det med seg. Og selv om den harde (duste-)kjernen hyller Trump, så er det nok av andre som ikke gjør det - og som også har tydelige stemmer i samfunnsdebatten.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Leser
|
Jeg er enig i effekten/konsekvensen blir større hvis man reiser 5 ganger i fly kontra 1. Jeg er bare ikke enig i at det er effekten/konsekvensen som definerer om noe er etisk riktig.
![]() |
#85 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei ikke kryptisk, men det fordrer vel en ganske smal (og sterkt pliktetisk) definisjon av etikk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Leser
|
Var mer et tankestreif
![]() |
#88 |
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Det høres nesten ut som om du argumenter for at hvis man først er egoistisk, kan man ta det helt ut og tenke fuck it all.
![]() |
![]() |
#89 |
Leser
|
Jeg mener at etikk kan organiseres i et hirarki, slik at det feks er mindre etisk å la et barn sulte enn å stjele et brød (les miserables-eksemplet), og man i dette tilfelle faktisk kan si at det vil være uetisk å la være å stjele.
![]() |
#90 |
Leser
|
Nei, det er ikke det jeg mener. Ofte er det nødvendig å ta praktiske og pragmatiske hensyn. Problemet med å ikke innse at alle (og jeg mener virkelig ALLE) i Norge er enorme forbrukere som er et miljøproblem, gjør noe med selvforståelsen vår.
![]() |
#91 |
|
Du sa etikk ikke kan defineres ut i fra resultat eller konsekvens, men det er jo nettopp det du gjør her.
Hæ? Er det ikke nettopp dette vi (som argumenterer mot denne flyreisen) innser her da?
![]() |
![]() |
#92 |
Leser
|
Nei?
![]() |
#93 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Hvis man ønsker å være miljøbevisst, vil det isolert sett være bedre å bruke den ene flyturen man "unner seg" i året på å dra Bergen-København, enn å reise Bergen-new York. Men så vil jo også alt man ellers gjør i livet kunne omregnes til flyturer, så man kan liksom ikke tenke helt svart/hvitt på noe i et co2-regnskap heller.
![]() |
#94 |
Yes, we can!!
|
Jeg mener VIRKELIG at det er verre å stjele mye enn lite, altså. (Og i tillegg: Verre å stjele fra noen som lider stor overlast pga tyveriet enn noen som lider liten. For eksempel ville jeg hatt det verre med meg selv om jeg stjal en hundrelapp fra en fattig minstepensjonist enn fra John Fredriksen). Og følgelig: Verre å fly mye enn lite.
![]() |
#95 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reise til Trump-land?Vi hadde seriøse USA-planer denne sommeren, men Trumph var definitivt en stor grunn til at vi valgte å holde oss i Europa i stedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Denne tråden gir meg klump i magen. Særlig svarene om å gjøre det man har lyst til. Vi har et enormt forbruk og må snart våkne opp og snu. At så mange velinformerte og intelligente mennesker som det er her på FP mener at det er helt greit med mange ferieturer med fly i året gjør at jeg ser veldig mørkt på dette.
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07) Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen. Sist redigert av Java : 22-06-17 kl 12:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reise til Trump-land?Jeg mister til en viss grad framtidstroen etter å ha lest ferie-tråder (spesielt om flyreiser) på FP. :ærlig: |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Da kan dere være glad for at vi ikke skal fly noe som helst, bare toge, sykle, båte og litt bile i sommer. Save
Sist redigert av Tallulah : 22-06-17 kl 12:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Jeg har ikke tenkt å aldri fly på ferie mer, men ja, vi har redusert flyturer kraftig. I år skal vi ikke på ferie med fly. Vi har tatt et bevisst valg på dette og ønsker også at barna skal lære at det ikke bare er økonomi som er begrensning på hva vi gjør. Vi snakker også om en ferietur til Japan en eller annen gang, men det gjør vi selvsagt ikke i tillegg til mange andre turer.
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07) Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen. Sist redigert av Java : 22-06-17 kl 12:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
This is normal!
|
Dette er en viktig grunn til at jeg ikke er noe særlig på FP om dagen. Jeg ble rett og slett lei meg av disse holdningene. I denne tråden er det langt flere som mener det er greit å reise (har du lyst har du lov) enn det motsatte. Tenk om flere kunne tenke at nå har vi hatt så mange flyreiser de siste årene, at de nærmeste fem skal vi helt unngå flyreiser. Eller maks én tur annethvert eller hvert tredje år? For de aller fleste av oss er det mulig. Jeg har en tiåring som elsker berg-og-dalbaner, varme strender og storbyer. Hun har flydd to ganger (t/r) i sitt liv.
Hva er poenget med prinsipper på viktige områder hvis du bryter dem så fort det koster deg litt? Det er mye jeg veldig gjerne skulle opplevd som jeg har droppet de siste årene siden det ville innebære en flyreise. Nå er det fire år siden vi var på ferie sammen som gjorde at vi tok fly. Og vi har både lyst og råd til å dra til Florida, Japan og mange andre steder. Det kan hende vi tar en ferietur for å besøke familie neste år som gjør at vi må fly, men da bør det bli lenge til neste gang.
![]() |
![]() |
|
|