|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonFor min vurdering er det ingen forskjell på om seremonien er kirkelig eller humanetisk. Da jeg ble konfirmert, så var det kun 4 billetter pr konfirmant, og aldri har stemoren min, svært uttalt humanetiker, vært så indignert over å ikke få gå i kirken.
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonJeg og mannen er utmeldt av kirken og ikke faddere til noen, men hadde stilt i kirken på tantebarns konfirmasjon. Min familie er ekstremt avslappa i forhold til slike ting og dåpsinvitasjoner fra min søster har vært litt sånn: Vi skal ha dåp søndag X så om det passer slik kan dere jo komme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonJeg tar på en måte for gitt at de fleste som er med konfirmanter på seremoni er der den dagen på grunn av konfirmanten. De færreste ville vært der ellers (Joda noen unntak finnes). Altså det er ikke seremonien i seg selv som gjør at kulturhus og kirker har mye folk tilstede disse dagene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonSå sant det ikke opplyses at det ikke er plass (som skjer en del ganger - man får beskjed om at hver konfirmant har et begrenset antall plasser i kirken), kommer man i kirken når man er invitert til konfirmasjon (eller bryllup eller dåp). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonVi laget to ulike innbydelser. En til de som også ble bedt i kirken og en annen for de som kun skulle i selskapet. Det var begrensning på plasser i kirken og det var noen som absolutt ville i kirken fordi det liksom er en del av konfirmasjonsdagen og da ga vi beskjed om dette med plass men de hadde fått plass på hemsen.
![]() |
#6 |
Epikur
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonDet er helt uakseptabelt å ikke møte i kirken som fadder pga en håndballkamp. Ærlig talt.
![]() |
#7 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonDet eg synest er det reale med kirkelig konfirmasjon, er at barna får ein sjanse til å lære meir om det dei er døpt til, og ut fra det kan velge seinere kva dei egentlig ønsker å tru eller ikkje tru. Konfirmasjonstida er ei flott tid for mange, med gode opplevelser som dei kanskje aldri hadde fått ellers. Så kjem jo konfirmasjonsdagen som ein avslutning på alt dette. Mitt inntrykk er at ungdommane liker det høytidelige, det seremonielle, ritene, og så legg dei forskjellig trykk av alvor i det. Men å snakke ned konfirmasjonstida (no seier eg ikkje at nokon har gjort det her) synest eg framstår som umodent. Det er noko med å ha respekt for at dei faktisk vil følge det, enten det nå er kirkelig eller human-etisk.
![]() |
#8 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonPoden på snart 15 konfirmeres straks og har valgt borgerlig helt selv, men han forteller at han har venner som fikk beskjed om at de ikke fikk selskap dersom de ikke valgte kirkelig konfirmasjon. Det synes jeg er helt hårreisende i våre dager! Jeg har en venninne som har en 17-år gammel datter og datteren ville ikke konfirmere seg. Det er jo et helt greit valg det også. Da ble det følgelig heller ikke pengegaver.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonDet finnes ungdommer som får valget humanistisk vs ikkeno også. Jeg har bekjente som ikke hadde godtatt konfirmasjon i DNK under noen omstendighet, både religiøse og ateister. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonKorleis held ein styr på kven som er i kyrkja og ikkje?
![]() |
#11 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon
I vår familie samlar me oss utanfor kyrkja og gratulerer, helsar på kvarandre, tek bilder osv., og me har stort sett ikkje fleire gjestar enn at me greier å leggja merke til kven som er der og ikkje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
I de konfirmasjonene jeg har vært så har slekta sitter mer eller mindre samlet. Og så har vi hatt en fotoseanse med konfirmanten etterpå. Så jeg kan si deg hvem som var der.
![]() |
![]() |
#13 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
|
|