Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mange private flyreiser (reiser t/r uten mellomlanding) planlegger du i 20
Ingen 37 23,72%
1 44 28,21%
2-3 43 27,56%
4-6 23 14,74%
7-10 6 3,85%
11 eller mer 2 1,28%
Økologisk biodynamisk kortreist brokkoli 1 0,64%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-17, 17:03   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Vi flyr ca annet hvert år. Fløy i `16, mao skal vi ikke fly før i `18 igjen.
Det å være fattig går hånd i hanske med å være miljøvennlig

Men jeg vet ikke om vi ville flydd mer om vi hadde råd til det. Tror ikke det.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 17:11   #2
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ta mer tog! Noen som vet hvor jeg finner ut mer om Star Tours Blue train (nå Tui), jeg klarer ikke finne noe på nettsidene og alle googletreff er gamle...

Gammel 12-02-17, 17:13   #3
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg satser på et like miljøvennlig reisemønster som jeg har hatt de siste 20 årene, ca 1 flyreise pr. 3.-4.år.
Jeg reiser ekstremt lite, skal ikke si at hovedårsaken er tanken på miljøet, men det er en medvirkende faktor.
Jeg har sagt nei takk til 2 spennende og inspirerende turer til USA i løpet av de siste 6 mnd, og der er miljøaspektet klart viktigst (dvs. denne siste turen som evt ville kommet i april, der er Trumphboikotten også veldig utslagsgivende).

Jeg synes miljøet trumfer navleloargeumenter som hva vi liker, hva som er billigst osv. , men ser klart at noen faktisk må ta fly for å få utført jobben sin, eller som her i nordnorge der reisen til hovedstaden tar så lang tid at man bruker tid man ikke har for å komme seg dit i jobbsammenheng.

Gammel 13-02-17, 09:00   #4
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

men ser klart at noen faktisk må ta fly for å få utført jobben sin, eller som her i nordnorge der reisen til hovedstaden tar så lang tid at man bruker tid man ikke har for å komme seg dit i jobbsammenheng.

Ja, tog til hovedstaden tar for meg over et døgn. Bussturen til bruker vel fire timer - dersom jeg kjører til busstasjonen bussen går fra. Det er helt klart at for oss nordpå er fly eneste mulighet for kortere turer til hovedstaden.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 09:18   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Ja, tog til hovedstaden tar for meg over et døgn. Bussturen til bruker vel fire timer - dersom jeg kjører til busstasjonen bussen går fra. Det er helt klart at for oss nordpå er fly eneste mulighet for kortere turer til hovedstaden.

Helt klart. Og nettopp fordi man en del steder er helt avhengige av fly for å få samfunnet til å virke, må vi begrense de andre turene.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 13:05   #6
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Vi nordmenn har også et land som er like langt som hele Europa til sammen, sånn ca.

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg tror vi må legge dette inn i regnskapet også ja.

Fra artikkelen:

Sitat:

På tross av vårt beskjedne folketall er Gardermoen den 13. største flyplassen i Europa målt i antall reisende. Trafikken har vokst med 14,3 prosent siden 2011. Ingen av de andre flyplassene på topp 15-lista har vokst like fort.

At vi har et land som er like langt som Europa til sammen kan være med å forklare at Gardermoen er den 13. største flyplassen i Europa. Det er derimot ingen forklaring på hvorfor trafikken har økt med 14,3 prosent siden 2011 eller at ingen andre flyplasser vokser like fort. Jeg tror ikke denne veksten kommer av at det landet har blitt lenger eller at folk i nord har begynt å fly mer til Oslo i jobbsammenheng.

Det er selvsagt mange gode grunner til å fly, både privat og i jobb. Hvis alle alltid finner de gode grunnene, flyreiser blir stadig billigere og vi blir rikere så vokser flytrafikken. Det hadde monnet ganske bra om vi hadde snudd det på hodet og funnet gode grunner til å la være.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 18:12   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neppe noen private flyreiser i år. I fjor var det en.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 19:17   #8
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Tror ikke vi skal ut og fly i år. Det er først og fremst et økonomisk spørsmål. Om vi hadde flydd mer om vi hadde økonomi til det? Ja, det tror jeg, men ikke flere ganger i året. En t/r i ferien, tenker jeg. Men vi hadde også tatt mer tog, kanskje kjøpt en el- eller hybridbil, gått like mye til jobb/skole, skaffet el-sykkel.

Gammel 12-02-17, 19:48   #9
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hva kommer det av at det ikke er mulig for flere å ta innover seg at vi ikke kan fortsette med å fly? Hvorfor ser man stygt på og kjefter på folk som kaster glass og metall i restavfallet, men sier ingenting når venner og bekjente tar helgeturer til London og langhelger i USA? Flyturene er jo verst?

Dette fokuset på kildesortering mens man samtidig har ikke ser problemet med å fly, synes jeg er snodig. Det er omdiskutert hvor mye man egentlig får igjen for kildesortering. At flyreiser er en versting, er det ingen tvil om. Det hjelper lite å være bevisst på f.eks. bilkjøring i hverdagen hvis man fortsetter med flere flyreiser i året. Man kan ikke kompensere for det.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Samme her. Jeg har heller ikke vært alle steder jeg ønsker i verden, men mitt behov for å se verden trumfer virkelig ikke mine etterkommeres behov for å ha en verden.

Jeg synes det er blodharry med folk som flyr mye (privat), og til og med kan virke litt stolte av hvor mange kontinenter, land og byer de har besøkt. Det er mye mer imponerende å la være.

Å gi barna miljøvennlige reise-/ferievaner synes jeg er en veldig god idé. Selv om det forhåpentligvis kommer mindre miljøfientlig transport etter hvert, er det noe med å få inn bærekraftig forbruk både på den ene og andre måten fra de er små.

Men det er jo fint å se at så mange her reiser så lite med fly! Jeg skulle så klart ønske at alle klarte seg med maks 1 tur i året, for alt utover det mener jeg er fullstendig uansvarlig for de aller aller fleste av oss.

Gammel 12-02-17, 20:10   #10
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg synes det er blodharry med folk som flyr mye (privat), og til og med kan virke litt stolte av hvor mange kontinenter, land og byer de har besøkt. Det er mye mer imponerende å la være.

Jeg er helt motsatt. Men så jeg åpen og ærlig på at jeg er en miljøsynder som velger å fly mye selv om jeg vet at det forurenser. Jeg lar mine egne ønsker og behov trumfe miljøargumentet når det gjelder flyreiser.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 20:30   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg lar mine egne ønsker og behov trumfe miljøargumentet når det gjelder flyreiser.

Hvorfor syns du det er greit? Og syns du det er greit i andre sammenhenger, eller kun i sammenhenger hvor du er den "tapende" part?

Jeg spør delvis fordi jeg syns det er ekstremt egoistisk (og i et større perspektiv ganske idiotisk) å la egne ønsker og behov trumfe miljøargument. Men jeg spør også fordi jeg sliter med å forstå.

Hvis alle gjør som meg og begrenser eller unngår private flyturer, så har vi kanskje mulighet til å stoppe den ekstremt negative klimautviklingen. Hvis alle gjør som deg, 007, og er miljøsyndere, så raser vi raskere mot stupet. Jeg forstår ikke helt hvordan du kan forsvare dette for deg selv, og for ungene dine?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 16:20   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette fokuset på kildesortering mens man samtidig har ikke ser problemet med å fly, synes jeg er snodig. Det er omdiskutert hvor mye man egentlig får igjen for kildesortering. At flyreiser er en versting, er det ingen tvil om. Det hjelper lite å være bevisst på f.eks. bilkjøring i hverdagen hvis man fortsetter med flere flyreiser i året. Man kan ikke kompensere for det.

Enig i alt dette. Vi reiser typisk med fly en gang i året, noen år har vi ikke vært utenfor Norges grenser i det hele tatt. Vi reiser mye mindre utenlands enn vi har både tid og råd til, og det er utelukkende av miljøhensyn. Jeg elsker å reise, men siden jeg et bittelitt opptatt av at barnebarna også skal ha det noenlunde OK i sin tid på jorden, har jeg valgt å ikke ha reising som hobby.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 11:58   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

OK. Du skrev nemlig også at du syns det var blodharry med folk som var stolte over å ha sett flere kontinenter, og at det var mer imponerende å ikke ha gjort det. ble irritert.

Nei, nå må du lese hva jeg faktisk skriver altså:

"Blodharry" var knyttet til mange flyreiser og resten av setningen var knyttet til folk som flyr mye.

Jeg synes ikke det er blodharry med folk som har besøkt mange kontinenter, land og byer. På ingen måte. Når det er sagt, synes jeg uansett reisemåte at det er en litt rar ting å være stolt over, for det krever jo bare nok tid og penger og er ingen prestasjon i seg selv. Det kan være morsomt, spennende, givende, utviklende osv. å ha besøkt mye av verden, men stolt er ikke et ord jeg ville bruke om det å ha reist mye.

Gammel 12-02-17, 19:52   #14
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Om vi reiser privat så er det maks en gang i året. Jeg tror kanskje vi hadde reist mer om vi kunne hoppet på toget.

Gammel 12-02-17, 20:43   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke det mest effektive i så måte å slutte å spise kjøtt? Mener jeg har lest at kjøttproduksjon forurenser mer enn all transport (fly, bil og hva-har-du) tilsammen.

Gammel 12-02-17, 21:02   #16
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Er ikke det mest effektive i så måte å slutte å spise kjøtt? Mener jeg har lest at kjøttproduksjon forurenser mer enn all transport (fly, bil og hva-har-du) tilsammen.

Du tenker kanskje på denne artikkelen fra VG? Det som står der, er at på verdensbasis, så forurenser produksjon av kjøtt mer enn hele verdens transportnæring til sammen (18 % av verdens klimagassutslipp).

I Norge har vi andre strukturer, og her står landbruket for ni prosent av klimagassutslippene mens veitrafikken står for 18 prosent.

Så ut fra dette vil jeg tro det mest effektive fremdeles er å droppe flyreiser?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:03   #17
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er helt motsatt. Men så jeg åpen og ærlig på at jeg er en miljøsynder som velger å fly mye selv om jeg vet at det forurenser. Jeg lar mine egne ønsker og behov trumfe miljøargumentet når det gjelder flyreiser.

Hvordan er du helt motsatt? Er du imponert over folk som reiser mye? Har du tid og penger er det jo ikke akkurat utfordrende å reise jorden rundt.

Å spise mindre kjøtt har vel de fleste av oss godt av, men jeg tror det monner lite stilt opp mot å fly mindre.
https://www.nrk.no/norge/_-kjottfri-...ekt-1.13121718

Gammel 12-02-17, 21:12   #18
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å spise mindre kjøtt har vel de fleste av oss godt av, men jeg tror det monner lite stilt opp mot å fly mindre.
https://www.nrk.no/norge/_-kjottfri-...ekt-1.13121718

Så dette stemmer ikke?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/m...ring/a/169849/

http://forskning.no/mat-husdyr-miljo...-miljoversting

Hvis kjøttproduksjonen virkelig forurenser mer enn all transport, så må det da har større betydning å bli vegetarianer enn å slutte å fly..?

Gammel 12-02-17, 21:18   #19
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så dette stemmer ikke?

Hvis kjøttproduksjonen virkelig forurenser mer enn all transport, så må det da har større betydning å bli vegetarianer enn å slutte å fly..?

Nei. Biologisk produksjon er i et karbronkretsløp, mens bruk av fossilt brensel kun tilfører karbon.

Det er ikke dumt å redusere kjøttforbruket, men i et land som Norge klarer vi ikke å produsere nok mat hvis vi ikke også produserer kjøtt. Vi mennesker spiser ikke gress og heller ikke det kornet som brukes til fôr (det har ikke matkvalitet). Vi kan legge om matvanene våre og slutte å spise så mye storfe, der har vi nemlig stort underskudd og importerer mye.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:19   #20
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Så dette stemmer ikke?

Den første artikkelen du lenker til er fra 2007, og den andre fra 2014 og er fra USA. Den jeg har lenket til er fra 2016 og ser på produksjon av norsk kjøtt. Jeg vet ikke fasiten, men for meg ser den norske undersøkelsen mest relevant ut.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.