|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvor mange private flyreiser (reiser t/r uten mellomlanding) planlegger du i 20 | |||
| Ingen |
|
37 | 23,72% |
| 1 |
|
44 | 28,21% |
| 2-3 |
|
43 | 27,56% |
| 4-6 |
|
23 | 14,74% |
| 7-10 |
|
6 | 3,85% |
| 11 eller mer |
|
2 | 1,28% |
| Økologisk biodynamisk kortreist brokkoli |
|
1 | 0,64% |
| Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Vi flyr ca annet hvert år. Fløy i `16, mao skal vi ikke fly før i `18 igjen.
|
|
|
|
#2 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Jeg vil ta mer tog! Noen som vet hvor jeg finner ut mer om Star Tours Blue train (nå Tui), jeg klarer ikke finne noe på nettsidene og alle googletreff er gamle...
|
|
|
#3 |
|
Rockesøster
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Jeg satser på et like miljøvennlig reisemønster som jeg har hatt de siste 20 årene, ca 1 flyreise pr. 3.-4.år.
|
|
|
#4 |
|
...we have cookies
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?
Ja, tog til hovedstaden tar for meg over et døgn. Bussturen til bruker vel fire timer - dersom jeg kjører til busstasjonen bussen går fra. Det er helt klart at for oss nordpå er fly eneste mulighet for kortere turer til hovedstaden. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
can-jur
|
Helt klart. Og nettopp fordi man en del steder er helt avhengige av fly for å få samfunnet til å virke, må vi begrense de andre turene.
|
|
|
|
#6 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Fra artikkelen:
At vi har et land som er like langt som Europa til sammen kan være med å forklare at Gardermoen er den 13. største flyplassen i Europa. Det er derimot ingen forklaring på hvorfor trafikken har økt med 14,3 prosent siden 2011 eller at ingen andre flyplasser vokser like fort. Jeg tror ikke denne veksten kommer av at det landet har blitt lenger eller at folk i nord har begynt å fly mer til Oslo i jobbsammenheng.
|
|
|
#8 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Tror ikke vi skal ut og fly i år. Det er først og fremst et økonomisk spørsmål. Om vi hadde flydd mer om vi hadde økonomi til det? Ja, det tror jeg, men ikke flere ganger i året. En t/r i ferien, tenker jeg. Men vi hadde også tatt mer tog, kanskje kjøpt en el- eller hybridbil, gått like mye til jobb/skole, skaffet el-sykkel.
|
|
|
#9 |
|
This is normal!
|
Dette fokuset på kildesortering mens man samtidig har ikke ser problemet med å fly, synes jeg er snodig. Det er omdiskutert hvor mye man egentlig får igjen for kildesortering. At flyreiser er en versting, er det ingen tvil om. Det hjelper lite å være bevisst på f.eks. bilkjøring i hverdagen hvis man fortsetter med flere flyreiser i året. Man kan ikke kompensere for det.
Jeg synes det er blodharry med folk som flyr mye (privat), og til og med kan virke litt stolte av hvor mange kontinenter, land og byer de har besøkt. Det er mye mer imponerende å la være.
|
|
|
|
#10 |
|
© All rights reserved
|
Jeg er helt motsatt. Men så jeg åpen og ærlig på at jeg er en miljøsynder som velger å fly mye selv om jeg vet at det forurenser. Jeg lar mine egne ønsker og behov trumfe miljøargumentet når det gjelder flyreiser. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Hvorfor syns du det er greit? Og syns du det er greit i andre sammenhenger, eller kun i sammenhenger hvor du er den "tapende" part?
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig i alt dette. Vi reiser typisk med fly en gang i året, noen år har vi ikke vært utenfor Norges grenser i det hele tatt. Vi reiser mye mindre utenlands enn vi har både tid og råd til, og det er utelukkende av miljøhensyn. Jeg elsker å reise, men siden jeg et bittelitt opptatt av at barnebarna også skal ha det noenlunde OK i sin tid på jorden, har jeg valgt å ikke ha reising som hobby. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
This is normal!
|
Nei, nå må du lese hva jeg faktisk skriver altså:
"Blodharry" var knyttet til mange flyreiser og resten av setningen var knyttet til folk som flyr mye.
|
|
|
|
#14 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Om vi reiser privat så er det maks en gang i året. Jeg tror kanskje vi hadde reist mer om vi kunne hoppet på toget.
|
|
|
|
#15 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Er ikke det mest effektive i så måte å slutte å spise kjøtt? Mener jeg har lest at kjøttproduksjon forurenser mer enn all transport (fly, bil og hva-har-du) tilsammen.
|
|
|
|
#16 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Du tenker kanskje på denne artikkelen fra VG? Det som står der, er at på verdensbasis, så forurenser produksjon av kjøtt mer enn hele verdens transportnæring til sammen (18 % av verdens klimagassutslipp).
|
|
|
#17 |
|
This is normal!
|
Hvordan er du helt motsatt? Er du imponert over folk som reiser mye? Har du tid og penger er det jo ikke akkurat utfordrende å reise jorden rundt.
Å spise mindre kjøtt har vel de fleste av oss godt av, men jeg tror det monner lite stilt opp mot å fly mindre.
|
|
|
|
#18 |
|
Personlig pessimist
|
Så dette stemmer ikke?
|
|
|
|
#19 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Nei. Biologisk produksjon er i et karbronkretsløp, mens bruk av fossilt brensel kun tilfører karbon.
|
|
|
#20 |
|
This is normal!
|
Den første artikkelen du lenker til er fra 2007, og den andre fra 2014 og er fra USA. Den jeg har lenket til er fra 2016 og ser på produksjon av norsk kjøtt. Jeg vet ikke fasiten, men for meg ser den norske undersøkelsen mest relevant ut.
|
|
![]() |
|
|