Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-16, 23:50   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Bare tenkte litt på dette: Vet dere virkelig hva slags økonomisk situasjon vennene deres er i? (Jeg leser det litt som om flere av dere vet det.) Jeg har ikke peiling på økonomien til mine venner, og jeg regner ikke med at de vet så mye om vår heller. Klart man kan lese litt ut fra livsstilen til folk, men desto dyrere biler og ferier de har, jo mindre har jo folk å rutte med, egentlig.

Jeg tenker at folk får ta såpass ansvar for seg selv at de takker nei hvis økonomien ikke strekker til. Og normalt vet man jo om vennegjengen generelt har råd til Italia-tur eller ikke, selv om man kanskje ikke vet at akkurat Knut og Kari har hatt tre digre bilreparasjoner siste året og ikke har råd til å dra akkurat i år.

Økonomi i forhold til bryllup trenger jo for øvrig ikke være relatert til bare utlandet. Jeg har takket nei til bryllup i Norge fordi jeg ikke syns vi kunne/ville prioritere utgiften. Det blir fort ganske mange tusen om man skal reise en familie fra Bergen til Alta eller Trondheim til indre Telemark også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 23:59   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Økonomi i forhold til bryllup trenger jo for øvrig ikke være relatert til bare utlandet. Jeg har takket nei til bryllup i Norge fordi jeg ikke syns vi kunne/ville prioritere utgiften. Det blir fort ganske mange tusen om man skal reise en familie fra Bergen til Alta eller Trondheim til indre Telemark også.

Ja, jeg betalte ikke mer for å dra til Sveits i bryllup enn det jeg betalte for å dra i bryllup i Kirkenes. Men da behøvde jeg ikke å betale for overnatting noen av stedene, bodde privat begge gangene, så det var bare flyet som kostet.

Gammel 17-08-16, 10:34   #3
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Vi giftet oss i utlandet i januar. Hadde med oss mange venner og familie. Vi var ute med invitasjoner i april slik at alle kunne ha i tankene om de ville være med, med tanke på både feriedager og kostnaden.Vi var en uke i syden, og kostnadene ble nok min. 10000 pr.pers. Vi holdt festen og middag dagen før, resten betalte de selv. Presiserte at vi ikke forventet gaver, men vi fikk nå det også.
Alle var i 40 årene med grei økonomi. Var et par som ikke ble med og det var pga. andre årsaker, men vi ble 28 stk. Jeg synes det er helt ok å invitere slik dere tenker i dagens samfunn. Lykke til, det blir nok en utrolig opplevelse.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-16, 19:17   #4
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene

Jeg er usikker på hvorfor det ikke skal gis gave? Det er ikke uvanlig å betale ganske mye for transport og hotellovernatting innenlands også - ville man dropper gave i et bryllup i en annen del av landet fordi tog-/flybilletten og hotellovernattingen ble så dyr?

Gammel 17-08-16, 20:46   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Jeg er usikker på hvorfor det ikke skal gis gave? Det er ikke uvanlig å betale ganske mye for transport og hotellovernatting innenlands også - ville man dropper gave i et bryllup i en annen del av landet fordi tog-/flybilletten og hotellovernattingen ble så dyr?

Jeg har hatt med gave i alle brylluper, enten det er noen km unna eller i et annet land. Men idet man velger å legge bryllupet til et sted som krever fly og hotell synes jeg det er en fin gest å senke forventningene til gavebordet.

Det er klart at mange (hjem)steder innenlands også er vel så dyre både mht reise og overnatting, men jeg synes fortsatt det er litt annerledes å velge å flytte festen til utlandet. (Da man ikke bor der.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-16, 21:46   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker siden det er et tema at det ikke bare blir 2000, men det blir i tillegg fly+ evt tilslutningsfly/transport til utreiseflyplass, leiebil, gave, antrekk ... sannsynligvis en pris på nærmere 8000 pr pers, og at HI selv synes det er litt i overkant. Hvis man da vanligvis ville gitt en gave til ca 1000 kr (noe jeg regner med at det minst ville være, siden dette er snakk om nære venner) så kan man jo kutte ut den, så har man fått ned utgiftene litt. Og om ikke annet, så rent psykologisk, vil det kanskje da ikke føles fullt så ubehagelig for brudeparet å opplyse om denne "egenandelen".

Og kanskje terskelen for enkelte blir litt lavere for å dra.

Sist redigert av My : 17-08-16 kl 21:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-16, 22:11   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke uenig i at det vil være en god løsning, og jeg hadde sikkert selv valgt en slik løsning om jeg skulle giftet meg på samme vis. Jeg synes bare ikke det er selvsagt at brudeparet skal si at de ikke vil ha gave. En feiring som skissert i denne tråden, hvor så mye blir betalt for gjestene, ville jeg jo sett på invitasjonen som en gave til meg.

Gammel 17-08-16, 19:32   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke ukjent/uvanlig at brudeparet sier eksplisitt at de ikke ønsker gave når de inviterer til en bryllupsfeiring som krever litt uvanlig store utgifter for gjestene.

Gammel 17-08-16, 20:26   #9
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenkte kanskje at dette er voksne mennesker som har bodd sammen en stund/godt etablerte sammen og som da velger å ha bryllupet utenlands?? Og at de har nok i skapene men ønsker en markering av at de (endelig) gifter seg?

Gammel 17-08-16, 21:03   #10
Levic

Levic sin avatar

Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg tenkte kanskje at dette er voksne mennesker som har bodd sammen en stund/godt etablerte sammen og som da velger å ha bryllupet utenlands?? Og at de har nok i skapene men ønsker en markering av at de (endelig) gifter seg?

Ja det er akkurat sånn det er Vi er ikke såå voksne (liker jeg å tro), men har bodd sammen i 15 år.
Mer enn nok i skapene, og det er snodig å få pengegave når gjestene allerede betaler så mye for turen. Ganske klart at vi ikke skal ha gave, og jeg syns det er helt perfekt.

Gammel 17-08-16, 20:59   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Vi har selv hatt stort selskap hvor vi har vært tydelig på at vi ikke ønsker oss gaver, altså, så det at brudeparet selv tar initiativ til noe slikt, er selvfølgelig helt uproblematisk. Det er mest fra den andre enden jeg tenker på - jeg ville ikke som gjest verken forventet eller ønsket at brudeparet skulle legge føringer for å ikke ta i mot gaver selv om transport/opphold i forbindelse med bryllupet skulle koste en del penger. Jeg synes det er vekdig hyggelig å gi gaver når noen feires.

Gammel 17-08-16, 21:06   #12
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes du tenker veldig bra, Levic! Vi har reist over til to bryllup i England, der det ble forventet at vi dekket alle kostnadene selv. På den tiden hadde jeg nok vært veldig glad for å få beskjed om at gave ikke var nødvendig.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-16, 21:34   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her ville vi nok måtte rekne på pris, fri frå jobb og barnevakt, men eg ville i utgangspunktet blitt glad for ein slik invitasjon.

Når det gjeld gave, har eg ved fleire anledninger deltatt i feiringer kor det har stått eksplisitt i invitasjonen at i staden for gave ønsker ein seg eit bidrag til å dekke festen, leige av lokale eller liknande. Eg synest det er heilt fair.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-16, 21:38   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Her ville vi nok måtte rekne på pris, fri frå jobb og barnevakt, men eg ville i utgangspunktet blitt glad for ein slik invitasjon.

Når det gjeld gave, har eg ved fleire anledninger deltatt i feiringer kor det har stått eksplisitt i invitasjonen at i staden for gave ønsker ein seg eit bidrag til å dekke festen, leige av lokale eller liknande. Eg synest det er heilt fair.

En venninne og jeg hadde det sånn på 30-årsdagen. Vi dekket lokale, bartender og DJ, samt vin og øl, og ønsket oss bidrag til baren i stedet for gave. Det ble ... stygt. Men gøy!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-16, 02:16   #15
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har værti flere bryllup av den sorten, og der har jeg betalt alt selv av overnatting og mat, bortsett fra bryllupsmiddagen.
Jeg tenker at de som synes det er en ypperlig anledning til å ta seg en tur prioriterer det, og resten vil si nei.

Ett av utenlandsbryllupene vi var i, var midt i Juli. Det var i ett populært ferieland og de fleste som kom la jo store deler av sommerferien dit det året. Jeg synes kanskje det nesten er bedre enn september hvor folk akkurat har kommet hjem fra ferie, og man kanskje sliter med å ta ekstra fri for jobb. Å reise til Italia til bryllup på en fredag etter jobb og hjem søndag ettermiddag ville jeg neppe gjort. Det blir for kort reise, man trenger en ekstra dag minst, siden lørdagen går med til bryllup.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-16, 03:17   #16
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, for meg hadde fridagene blitt det største problemet. I år hadde det ikke gått. Det vil si jeg kunne selvsagt planlagt i god tid og tatt kortere sommerferie. Men jeg vet ikke om jeg hadde ønsket det. Jeg hadde også foretrukket at det var i sommerferien, slik at vi kunne slått to fluer i en smekk og lagt sommerferien det året til Italia. Men som sagt, da hadde vi vært avhengig av å få lov til å ha med oss ungene.

Men igjen, på sommeren kan det være skrekkelig varmt, og september er perfekt tid på året sånn klimamessig sett.

Gammel 19-08-16, 14:18   #17
Levic

Levic sin avatar

Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi var nødt til å unngå ferien pga de fleste har barn og reiser på ferier med barna. Da måtte de dratt hjem og avlevert barna før de dro tilbake, og det hadde vært litt knotete.
De som vil reise på torsdagen må ta enten feriedag, avspasering eller fri uten lønn. Håper de fleste får ordnet det i og med at de har fått beskjed et år i forveien.
Foreløpig ingen som har sagt de ikke kan være med, så vi håper det blir som folk har sagt

Gammel 19-08-16, 14:24   #18
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Vi er bedt i et sånt bryllup, og har sagt nei takk. Det blir altfor mye penger med reise og opphold, klær, gave og whatnot, og når ungene heller ikke er invitert er ikke det en prioritering som er riktig for vår del. Vi har "råd", det er bare ikke verdt det.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-16, 15:33   #19
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Levic - det viktigste er jo at det fungerer for deres vennegjeng, ikke preferansene til oss tilfeldige FP'ere! Jeg synes det høres ut som et fantastisk opplegg og jeg synes dere er veldig generøse med vennene deres! Lykke til med videre planlegging.

Gammel 19-08-16, 18:40   #20
Levic

Levic sin avatar

Standard

Levic - det viktigste er jo at det fungerer for deres vennegjeng, ikke preferansene til oss tilfeldige FP'ere! Jeg synes det høres ut som et fantastisk opplegg og jeg synes dere er veldig generøse med vennene deres! Lykke til med videre planlegging.

Jo altså det har du rett i Allikevel interessant å høre meninger rundt dette. Vi har alltid håpet at noen inviterer oss til noe sånt, men det er ingen som har gifta seg foreløpig.. Bortsett fra mannens kompis i Spania, men det var liksom ikke heeelt sånt landskap som jeg ønska mest.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:27.