|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene
Jeg tenker at folk får ta såpass ansvar for seg selv at de takker nei hvis økonomien ikke strekker til. Og normalt vet man jo om vennegjengen generelt har råd til Italia-tur eller ikke, selv om man kanskje ikke vet at akkurat Knut og Kari har hatt tre digre bilreparasjoner siste året og ikke har råd til å dra akkurat i år. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg betalte ikke mer for å dra til Sveits i bryllup enn det jeg betalte for å dra i bryllup i Kirkenes. Men da behøvde jeg ikke å betale for overnatting noen av stedene, bodde privat begge gangene, så det var bare flyet som kostet.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneVi giftet oss i utlandet i januar. Hadde med oss mange venner og familie. Vi var ute med invitasjoner i april slik at alle kunne ha i tankene om de ville være med, med tanke på både feriedager og kostnaden.Vi var en uke i syden, og kostnadene ble nok min. 10000 pr.pers. Vi holdt festen og middag dagen før, resten betalte de selv. Presiserte at vi ikke forventet gaver, men vi fikk nå det også.
|
|
|
|
#4 |
|
By the Sea
|
Re: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg er usikker på hvorfor det ikke skal gis gave? Det er ikke uvanlig å betale ganske mye for transport og hotellovernatting innenlands også - ville man dropper gave i et bryllup i en annen del av landet fordi tog-/flybilletten og hotellovernattingen ble så dyr?
|
|
|
#5 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Re: Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene
Jeg har hatt med gave i alle brylluper, enten det er noen km unna eller i et annet land. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
Jeg tenker siden det er et tema at det ikke bare blir 2000, men det blir i tillegg fly+ evt tilslutningsfly/transport til utreiseflyplass, leiebil, gave, antrekk ... sannsynligvis en pris på nærmere 8000 pr pers, og at HI selv synes det er litt i overkant. Hvis man da vanligvis ville gitt en gave til ca 1000 kr (noe jeg regner med at det minst ville være, siden dette er snakk om nære venner) så kan man jo kutte ut den, så har man fått ned utgiftene litt. Og om ikke annet, så rent psykologisk, vil det kanskje da ikke føles fullt så ubehagelig for brudeparet å opplyse om denne "egenandelen".
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 17-08-16 kl 21:51. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg er ikke uenig i at det vil være en god løsning, og jeg hadde sikkert selv valgt en slik løsning om jeg skulle giftet meg på samme vis. Jeg synes bare ikke det er selvsagt at brudeparet skal si at de ikke vil ha gave. En feiring som skissert i denne tråden, hvor så mye blir betalt for gjestene, ville jeg jo sett på invitasjonen som en gave til meg.
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneDet er ikke ukjent/uvanlig at brudeparet sier eksplisitt at de ikke ønsker gave når de inviterer til en bryllupsfeiring som krever litt uvanlig store utgifter for gjestene.
|
|
|
#9 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg tenkte kanskje at dette er voksne mennesker som har bodd sammen en stund/godt etablerte sammen og som da velger å ha bryllupet utenlands?? Og at de har nok i skapene men ønsker en markering av at de (endelig) gifter seg?
|
|
|
|
#10 |
|
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja det er akkurat sånn det er
|
|
|
#11 |
|
By the Sea
|
Re: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneVi har selv hatt stort selskap hvor vi har vært tydelig på at vi ikke ønsker oss gaver, altså, så det at brudeparet selv tar initiativ til noe slikt, er selvfølgelig helt uproblematisk. Det er mest fra den andre enden jeg tenker på - jeg ville ikke som gjest verken forventet eller ønsket at brudeparet skulle legge føringer for å ikke ta i mot gaver selv om transport/opphold i forbindelse med bryllupet skulle koste en del penger. Jeg synes det er vekdig hyggelig å gi gaver når noen feires.
|
|
|
#12 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg synes du tenker veldig bra, Levic! Vi har reist over til to bryllup i England, der det ble forventet at vi dekket alle kostnadene selv. På den tiden hadde jeg nok vært veldig glad for å få beskjed om at gave ikke var nødvendig. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneHer ville vi nok måtte rekne på pris, fri frå jobb og barnevakt, men eg ville i utgangspunktet blitt glad for ein slik invitasjon.
|
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
En venninne og jeg hadde det sånn på 30-årsdagen. Vi dekket lokale, bartender og DJ, samt vin og øl, og ønsket oss bidrag til baren i stedet for gave. Det ble ... stygt.
|
|
|
#15 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg har værti flere bryllup av den sorten, og der har jeg betalt alt selv av overnatting og mat, bortsett fra bryllupsmiddagen. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Semiaktiv
Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJa, for meg hadde fridagene blitt det største problemet. I år hadde det ikke gått. Det vil si jeg kunne selvsagt planlagt i god tid og tatt kortere sommerferie. Men jeg vet ikke om jeg hadde ønsket det. Jeg hadde også foretrukket at det var i sommerferien, slik at vi kunne slått to fluer i en smekk og lagt sommerferien det året til Italia. Men som sagt, da hadde vi vært avhengig av å få lov til å ha med oss ungene.
|
|
|
#17 |
|
Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneVi var nødt til å unngå ferien pga de fleste har barn og reiser på ferier med barna. Da måtte de dratt hjem og avlevert barna før de dro tilbake, og det hadde vært litt knotete.
|
|
|
#18 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneVi er bedt i et sånt bryllup, og har sagt nei takk. Det blir altfor mye penger med reise og opphold, klær, gave og whatnot, og når ungene heller ikke er invitert er ikke det en prioritering som er riktig for vår del. Vi har "råd", det er bare ikke verdt det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
By the Sea
|
Re: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneLevic - det viktigste er jo at det fungerer for deres vennegjeng, ikke preferansene til oss tilfeldige FP'ere! Jeg synes det høres ut som et fantastisk opplegg og jeg synes dere er veldig generøse med vennene deres! Lykke til med videre planlegging.
|
|
|
#20 |
|
Jo altså det har du rett i
|