Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-16, 11:12   #81
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Ikke rart viltnemdene rundt om kring river seg i håret av enkelte hundeeiere. Det er ikke noe jeg finner på, bare i min bittelille kommune må det hvert år avlives rådyr pga hundeeiere med din holdning.

Neppe.
Hunden min veier 8 kg og er livredd alt som ikke er vei.
Så han utgjør ikke noen trussel for noen.
At en hund som har en aksjonsradius på 5 meter skal være i bånd er ikke lovens intensjon. Beklager altså. Men slik er det

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-16, 11:15   #82
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Det er tydelig at veldig mange med småbikkjer ikke skjønner at folk kan være redde for så små. Husker godt en episode da ene hunden min var valp (var fortsatt under 1kg). Hun gikk løs i skogen da det kom ei dame joggende. Hun var livredd og jeg beklaget selvfølgelig veldig at hunden ville hilse på henne. Hun ble så overrasket over at jeg skjønte at størrelsen ikke spilte noe rolle for redselen. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Gammel 11-04-16, 11:17   #83
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Hunder i barnehager, lekeplasser og fotballbaner er en skikkelig ufin ting å gjøre.

Gammel 11-04-16, 11:49   #84
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Det er tydelig at veldig mange med småbikkjer ikke skjønner at folk kan være redde for så små. Husker godt en episode da ene hunden min var valp (var fortsatt under 1kg). Hun gikk løs i skogen da det kom ei dame joggende. Hun var livredd og jeg beklaget selvfølgelig veldig at hunden ville hilse på henne. Hun ble så overrasket over at jeg skjønte at størrelsen ikke spilte noe rolle for redselen. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Var den til meg?
Jeg tror jo mye av sinnet i denne tråden handler om manglende nyanser.
Mine hunder er aldri løse på steder som ikke er "hjemme". Dvs steder der jeg VET (ikke tror, men VET) hvem alle er.
I praksis er jeg både ansvarsfull og dedikert som hundeeier. De hopper ikke på noen, de jager ikke vilt, de er aldri uten kontroll.

(vi har en egen flokk rådyr, på jordet, 100m fra bolighuset, de hadde neppe vært stedegne i 10 år om bikkjene (som går løse) hadde utgjort noe problem for dem.

Jeg blir litt oppgitt når folk kommer trekkende med søke eksempler helt uten relevans. Ja, jeg bryter båndtvangen, ja, jeg kommer til å fortsette å gjøre det i uoverskuelig framtid.
Nei, bikkjene mine kommer aldri til å jage vilt, rive bufe eller hoppe på fremmede jogger. Det går faktisk an.......

Jeg har forresten bare plukket opp etter dem en håndfull ganger på 10 år.
Så jeg er også en av DE. Som ikke plukker opp. Høres fryktelig ut. Særlig om man tar det ut av kontekst.

Gammel 11-04-16, 12:17   #85
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Minner meg om da en ganske stor hund kom i gull fart mot meg og hoppet opp, jeg skvatt jo og nok lagde noen lyder. Da kommer eieren bort og sa den var jo snill, når jeg da sa att om den hoppet opp på folk burde hun ha hunden i bånd. Jeg hadde med barna den gangen og den hadde jo slått barna i bakken om det var den hunden valgte og hoppe på. Da fikk jeg kjeft for hvilken mor var jeg som skremte barna mine med og rope når hunden hoppet opp på meg liksom. Jeg har faktisk stått og sett engang en hun bite noen til blods og den så også snill ut.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-16, 12:19   #86
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Her synes jeg vel argumentasjonen biter seg selv litt i halen. Det er jo du som har hunden løs og ikke har tilstrekkelig kontroll til å forhindre at den løper bort til en fremmed?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-16, 13:04   #87
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg antar at den dama jeg så, fra bilen min, en skikkelig regntung høstmorgen, kledd i arbeidsantrekk - pen bukse, bluse og blazer - neppe var veldig blid på den digre Berner Sennen-hunden som lykkelig kom styrtende ut av skogholtet ved skolen (hvor jeg først hadde vært vitne til at eier hadde latt hunden gjøre fra seg, uten å plukke opp etter den, der hvor skoleungene leiker i friminuttene) - og i pur glede over å møte et annet menneske, hoppet opp og plantet to enorme, sølete forlabber på brystet til dama. Jeg antar dama ikke var helt blid på eieren av hunden heller. Det hjelper fint lite at hunden er aldri så snill da. (Enden på opptrinnet fikk jeg ikke med meg, for da løsna køen i krysset, og jeg måtte kjøre videre.)

Jeg er utrolig glad i hunder og er ikke redd dem, dette går også for familiemedlemmene mine, så får vår personlige del kan hunder løpe fritt rundt oss, også i skogen. Men, jeg kjenner, og har kjent, mennesker som er livredde for hunder, uansett hvor bittesmå de måtte være, og på vegne av dem, syns jeg det er en skikkelig uting med løse hunder på tur på offentlig sted, når eier ikke har kontroll over dem.

Det er heller ikke spesielt artig å være på tur med en gruppe barnehagebarn, ha satt seg ned i et hyggelig skogholt for å spise nistepakka, og så oppleve at to hunder kommer brasende midt inn i barneflokken, hvorav en snapper brødskiva ut av hendene på en treåring. Hadde jeg funnet eier av de to bikkjene da...

Gammel 11-04-16, 19:10   #88
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Var den til meg?

Nei, det var en generell betraktning.

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Her synes jeg vel argumentasjonen biter seg selv litt i halen. Det er jo du som har hunden løs og ikke har tilstrekkelig kontroll til å forhindre at den løper bort til en fremmed?

Hvilken argumentasjon? Jeg beklaget fordi jeg ikke hadde kontroll på hunden, jeg visste at det var min feil. Jeg vet veldig godt at redsel ikke alltid har noe med størrelsen å gjøre. Skjønner ikke helt hva som biter seg selv i halen her.

Gammel 11-04-16, 19:34   #89
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Skjønner ikke helt hva som biter seg selv i halen her.

Det var nok hunden.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-16, 21:34   #90
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med respekt å melde, det er ganske freidig å anta at lover og forskrifter ikke gjelder en selv. Det blir litt sånn "det er greit å kjøre uten bilbelte med barn på fanget på skogsveier i laaaaav fart".

Båndtvang er båndtvang, og som hundeier er det ganske så naivt å tro at dyrenes instinkter ikke kan overstyre oppdragelse og normal oppførsel. Dyr er dyr, ikke ferdigprogramerte roboter.

Sist redigert av Billa : 11-04-16 kl 21:47.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-16, 23:12   #91
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Med respekt å melde, det er ganske freidig å anta at lover og forskrifter ikke gjelder en selv. Det blir litt sånn "det er greit å kjøre uten bilbelte med barn på fanget på skogsveier i laaaaav fart".

Båndtvang er båndtvang, og som hundeier er det ganske så naivt å tro at dyrenes instinkter ikke kan overstyre oppdragelse og normal oppførsel. Dyr er dyr, ikke ferdigprogramerte roboter.

Hensikten med bilbelte er å forhindre skade ved ulykke. Lav fart, oversiktlig vei, ingen medtrafikkanter=minimal sjangse for ulykke.
Så ja, det hender vi dropper belte i slike situasjoner. Vi bruker nemlig ikke belte fordi loven sier det, men fordi det stort sett alltid er lurt.
Akkurat som at bikkja ikke er i bånd fordi det er båndtvang, men fordi det er nødvendig. Og dermed også løs når båndet ikke er nødvendig.
Fy flate, jeg er såpass smart at jeg er hevet over loven

Gammel 11-04-16, 23:30   #92
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hensikten med bilbelte er å forhindre skade ved ulykke. Lav fart, oversiktlig vei, ingen medtrafikkanter=minimal sjangse for ulykke.
Så ja, det hender vi dropper belte i slike situasjoner. Vi bruker nemlig ikke belte fordi loven sier det, men fordi det stort sett alltid er lurt.
Akkurat som at bikkja ikke er i bånd fordi det er båndtvang, men fordi det er nødvendig. Og dermed også løs når båndet ikke er nødvendig.

Ja, OK. For hunden din er selvfølgelig en superhund med helt, helt andre instinkter enn andre hunder

Bilgreia var et tenkt eksempel fra min side, men fint.

Gammel 11-04-16, 23:37   #93
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gammel 11-04-16, 23:49   #94
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Men når er det nødvendig å ha en slik bikkje i bånd da?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 00:14   #95
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg er helt med på, at båndtvang skal overholdes og at man uansett ikke skal slippe løs hunder som ikke har 100% innkalling. Og man skal selvsagt plukke opp nr. 2erne. Som relativt nybakt hundeeier har jeg likevel notert meg at noen virker sure bare fordi min hund er til, og det kan bli slitsomt å skulle være på defensiven hele tiden. I skiløypene har jeg både opplevd at folk har slått etter henne med skistaver eller kjeftet fordi de mente hun var i veien (hun går i kort strikk og kan kommando høyre/venstre, går aldri i selve sporet og vi går kun i brede løyper). Men private skiskoler kan fint ta seg til rette og suse ned med flere løpere ved siden av hverandre. Resten av året er det også OK for folk å dukke opp som troll ut av en eske når de kommer løpende eller syklende i full fart gjennom sving, men ve min tispe om hun blir forskrekket eller jeg ikke rekker å ta henne inn i tide, slik at fartsmonstrene kommer bort i båndet hennes. Skigåingen skal ingen ta fra oss, men ellers har vi stort sett byttet ut "offentlig skog" med naboens inngjerdede beitemarker, hvor vi har fått lov å gå og hvor jeg ikke trenger å bekymre meg om hva og hvem vi møter på.

Gammel 12-04-16, 06:37   #96
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

100% lydig på innkalling er ikke mulig for de fleste hunder/eiere. Leste en gang at det finnes 50 nivåer av lydighet på innkalling, alt fra å kalle hunden inn hjemme i stua når den er en meter fra deg, til innkalling av hannhund under full slåsskamp med annen hannhund. Lurer på om de siste der var nivå 50.

Selv bruker jeg stort sett bånd under båndtvangen, men innrømmer at jeg ikke er 100 % lovlydig her. Slipper henne gjerne på inngjerdede sauebeiter hvor sauene ennå ikke er sluppet ut, slipper henne ut løs for å tisse om morgenen på hytta og går meget korte treningsturer på gangstiene i nabolaget hvor vi trener (gå) "på plass". Sistnevnte er på oversiktlige små, strekninger på 10-15 meter hvor vi stopper og tar bånd på hvis det kommer folk.

Når det ikke er båndtvang så veksler vi mellom bånd, langline og løs. Det kommer an på hvor vi er. Oppe i heiene/fjellet hvor det er lite folk, går hun stort sett løs, men da hun ennå er ung driver vi kontinuerlig med innkallingstrening både på langline og løs. Så vil det alltid være en periode der hun skal lære neste nivå, også steget fra langline til løs, fra å komme på første kommando når hun allerede er oppmerksom på deg og til en kjapp innkalling når hun er fryktelig interessert i noe annet. Nå er vi kommet dit hen at hun kommer selv om hun ser møtende mennesker, (kaller henne som regel inn da, og alltid hvis det er barn med) men begynner disse menneskene å snakke begeistret og pent til henne, så glipper det. Da kan hun ennå finne på å hoppe, selv om det er mye sjeldnere enn før.

Men tilbake til HI, ja, jeg synder litt der. Og i og med at jeg ikke har 100 % stålkontroll så synder jeg også utenom båndtvangen. Jeg jobber for, og håper, at jeg kommer dit en gang hvor jeg har meget god kontroll i de aller fleste situasjoner, men dette må læres. Og mye må læres uten bånd.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 07:13   #97
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Men når er det nødvendig å ha en slik bikkje i bånd da?

På steder der den utgjør en byrde, engen for folk eller dyreliv?
Også er den løs de stedene den ikke utgjør noen byrde for folk eller dyreliv.
Var det veldig vanskelig? Er det umulig å ta innover seg at ikke alle bor i tettbygde strøk? At man faktisk kan være er ansvarsfull hundeeier selv om bikkja stort sett er løs og man aldri plukker opp bæsj? Er det helt urimelig å forvente at folk greier å tenke utenfor egen boks? Eller er man så blind på egen situasjon at det er helt utenkelig at noen faktisk greier å ta hensyn når det kreves? Helt umulig at noen bikkjer faktisk er helt uinteressert i og redd for andre dyr? Jeg har hat hund hele livet og mulighetene til å slippe løs bikkja var et av kriteriene da vi valgte hund. Det andre var at et av barna, som var hysterisk redd hunder kunne like hunden, på sikt.
Jeg må innrømme at en del i denne tråden framstår som ikke så rent lite fanatiske. Det er selvfølgelig fryktelig leit at det finnes totalt uansvarlige hundeeier. De kan reise til Bloksberg alle sammen. Men man blir ikke automatisk en hodeløs dust av å ikke overholde båndtvangen eller ikke alltid plukke opp.

Er det slik at jeg må bruke pose i utmarka der ungen barnehage noen sinne kommer til å sette sin fot, fordi folk på forum blir provosert av at jeg skiver at jeg så godt som aldri plukker opp? Å bruke en plastpose på å plukke opp der mine hunder stort sett driter vil være miljøsvinere.

Så kan jeg jo nevne den gangen vi hadde hundene med på feire i tettbebygd strøk. Vi gikk tur, selvfølgelig i bånd og de fikk slett ikke tisse hverken på gjerder eller postkasser. Også viser det seg at jeg bare har en pose. Og begge hundene bæsja. Vel. Jeg kom tilbake en sokk fattigere. En selvfølge spør du meg, når jeg var så tett at jeg tok med for få poser.
Tenk for en uansvarlig og dustete hundeeier

Gammel 12-04-16, 07:25   #98
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Vi har 3 hunder i de nærmeste 3 husene.

I går ettermiddag da Lillesøster skulle gå til kompisen som bor 6 hus unna, måtte jeg stå midt i veien og følge med, for 2 av tre hunder gikk løse. Midt i boligfeltet. Med masse småunger rundt.

Nærmeste nabo, som ikke slipper hunden løs, forsto ikke problemet. "for de er jo så snille". Helt greit at de er snille. Men Lillesøster KAN finne på å bli livredd, og løpe. Hva skjer da? I går ettermiddag stoppet hun, spurte pent om å få klappe og alt gikk fint.

Da Lillesøster var 1 år, satt i akebrett utenfor her, kom en av disse hundene løpende og hivde seg over henne. Eieren forsto ikke problemet. Det tok 2 år å få henne trygg på hunder igjen.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 07:49   #99
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er livredd hunder og kan bli utilregnelig når jeg blir skremt, dvs jeg kan finne på å skambanke en hund som kommer brått på meg, men jeg er vanligvis veldig snill, grei og angriper sjelden noen, akkurat som veldig mange hunder - veldig snill, mannen min sier ihvertfall at jeg er snill og han har kjent meg i 23 år.

Leste denne her en dag, også en grunn til å holde hundene i bånd og plukke opp etter dem: http://www.nrk.no/ostfold/advarer-mo...esj-1.12302266

Sist redigert av Fløyel : 12-04-16 kl 07:55.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 08:45   #100
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Ja, OK. For hunden din er selvfølgelig en superhund med helt, helt andre instinkter enn andre hunder

Bilgreia var et tenkt eksempel fra min side, men fint.

Det er jo forskjell på instinkter utifra ulike raser, ikke alle hunder jager hodeløst alt av vilt. Jeg kan f.eks stoppe min hund i et forsøk på løp etter en løpende katt med et rop. Hun merker ikke at det er elg i nærheten og hun streifer ikke, dvs holder seg på stien og noen meter utafor med meg, samt sjekker hele tiden at jeg er med henne. Hun setter seg ned automatisk når det kommer folk på stien eller hun runder en sving. Hun må sitte å vente på klarsignal når det kommer andre hunder og hun vil hilse. Hun går ikke bort til folk. Så ja, jeg føler stor kontroll på vår, men tar uansett hensyn da andre ikke kan vite det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:33.