|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
can-jur
|
![]() Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin
Neppe.
![]() |
![]() |
#82 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sinDet er tydelig at veldig mange med småbikkjer ikke skjønner at folk kan være redde for så små. Husker godt en episode da ene hunden min var valp (var fortsatt under 1kg). Hun gikk løs i skogen da det kom ei dame joggende. Hun var livredd og jeg beklaget selvfølgelig veldig at hunden ville hilse på henne. Hun ble så overrasket over at jeg skjønte at størrelsen ikke spilte noe rolle for redselen. Er det virkelig så vanskelig å forstå?
![]() |
#83 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sinHunder i barnehager, lekeplasser og fotballbaner er en skikkelig ufin ting å gjøre.
![]() |
#84 |
can-jur
|
Var den til meg?
![]() |
![]() |
#85 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sinMinner meg om da en ganske stor hund kom i gull fart mot meg og hoppet opp, jeg skvatt jo og nok lagde noen lyder. Da kommer eieren bort og sa den var jo snill, når jeg da sa att om den hoppet opp på folk burde hun ha hunden i bånd. Jeg hadde med barna den gangen og den hadde jo slått barna i bakken om det var den hunden valgte og hoppe på. Da fikk jeg kjeft for hvilken mor var jeg som skremte barna mine med og rope når hunden hoppet opp på meg liksom. Jeg har faktisk stått og sett engang en hun bite noen til blods og den så også snill ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Her synes jeg vel argumentasjonen biter seg selv litt i halen. Det er jo du som har hunden løs og ikke har tilstrekkelig kontroll til å forhindre at den løper bort til en fremmed? |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sinJeg antar at den dama jeg så, fra bilen min, en skikkelig regntung høstmorgen, kledd i arbeidsantrekk - pen bukse, bluse og blazer - neppe var veldig blid på den digre Berner Sennen-hunden som lykkelig kom styrtende ut av skogholtet ved skolen (hvor jeg først hadde vært vitne til at eier hadde latt hunden gjøre fra seg, uten å plukke opp etter den, der hvor skoleungene leiker i friminuttene) - og i pur glede over å møte et annet menneske, hoppet opp og plantet to enorme, sølete forlabber på brystet til dama. Jeg antar dama ikke var helt blid på eieren av hunden heller. Det hjelper fint lite at hunden er aldri så snill da. (Enden på opptrinnet fikk jeg ikke med meg, for da løsna køen i krysset, og jeg måtte kjøre videre.)
![]() |
#88 |
ekstremt trøtt
|
Nei, det var en generell betraktning.
Hvilken argumentasjon? Jeg beklaget fordi jeg ikke hadde kontroll på hunden, jeg visste at det var min feil. Jeg vet veldig godt at redsel ikke alltid har noe med størrelsen å gjøre. Skjønner ikke helt hva som biter seg selv i halen her.
![]() |
#90 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sinMed respekt å melde, det er ganske freidig å anta at lover og forskrifter ikke gjelder en selv. Det blir litt sånn "det er greit å kjøre uten bilbelte med barn på fanget på skogsveier i laaaaav fart".
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 11-04-16 kl 21:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
can-jur
|
Hensikten med bilbelte er å forhindre skade ved ulykke. Lav fart, oversiktlig vei, ingen medtrafikkanter=minimal sjangse for ulykke.
![]() |
![]() |
#92 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Ja, OK. For hunden din er selvfølgelig en superhund med helt, helt andre instinkter enn andre hunder
![]() |
#93 |
Medlem siden: Mar 2013
![]() |
#94 |
Men når er det nødvendig å ha en slik bikkje i bånd da?
![]() |
![]() |
#95 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sinJeg er helt med på, at båndtvang skal overholdes og at man uansett ikke skal slippe løs hunder som ikke har 100% innkalling. Og man skal selvsagt plukke opp nr. 2erne. Som relativt nybakt hundeeier har jeg likevel notert meg at noen virker sure bare fordi min hund er til, og det kan bli slitsomt å skulle være på defensiven hele tiden. I skiløypene har jeg både opplevd at folk har slått etter henne med skistaver eller kjeftet fordi de mente hun var i veien (hun går i kort strikk og kan kommando høyre/venstre, går aldri i selve sporet og vi går kun i brede løyper). Men private skiskoler kan fint ta seg til rette og suse ned med flere løpere ved siden av hverandre. Resten av året er det også OK for folk å dukke opp som troll ut av en eske når de kommer løpende eller syklende i full fart gjennom sving, men ve min tispe om hun blir forskrekket eller jeg ikke rekker å ta henne inn i tide, slik at fartsmonstrene kommer bort i båndet hennes. Skigåingen skal ingen ta fra oss, men ellers har vi stort sett byttet ut "offentlig skog" med naboens inngjerdede beitemarker, hvor vi har fått lov å gå og hvor jeg ikke trenger å bekymre meg om hva og hvem vi møter på.
![]() |
#96 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin100% lydig på innkalling er ikke mulig for de fleste hunder/eiere. Leste en gang at det finnes 50 nivåer av lydighet på innkalling, alt fra å kalle hunden inn hjemme i stua når den er en meter fra deg, til innkalling av hannhund under full slåsskamp med annen hannhund. Lurer på om de siste der var nivå 50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
can-jur
|
På steder der den utgjør en byrde, engen for folk eller dyreliv?
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sinVi har 3 hunder i de nærmeste 3 husene.
![]() |
![]() |
#99 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sinJeg er livredd hunder og kan bli utilregnelig når jeg blir skremt, dvs jeg kan finne på å skambanke en hund som kommer brått på meg, men jeg er vanligvis veldig snill, grei og angriper sjelden noen, akkurat som veldig mange hunder - veldig snill, mannen min sier ihvertfall at jeg er snill og han har kjent meg i 23 år.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 12-04-16 kl 07:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Det er jo forskjell på instinkter utifra ulike raser, ikke alle hunder jager hodeløst alt av vilt. Jeg kan f.eks stoppe min hund i et forsøk på løp etter en løpende katt med et rop. Hun merker ikke at det er elg i nærheten og hun streifer ikke, dvs holder seg på stien og noen meter utafor med meg, samt sjekker hele tiden at jeg er med henne. Hun setter seg ned automatisk når det kommer folk på stien eller hun runder en sving. Hun må sitte å vente på klarsignal når det kommer andre hunder og hun vil hilse. Hun går ikke bort til folk. Så ja, jeg føler stor kontroll på vår, men tar uansett hensyn da andre ikke kan vite det.
![]() |
|
|