Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Moteriktig jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-15, 15:49   #1
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Moteriktig jul?

Filosoferte over akkurat dette i går, da jeg gikk tur i byen og kikket inn i stengte butikker.
For meg er jula rød og gull, det har den alltid vært og inni meg føler jeg at sånn skal det alltid være. Så jeg kjøper lite ny pynt, kun når noe er ødelagt.

Gammel 23-11-15, 15:56   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ennå traumer etter den jula mamma ikke hang opp de to musene i vinduet som alltid hadde vært der. Man skroter ikke julepynt! (Ja, de kom frem igjen og har ikke blitt sviktet siden).

Gammel 23-11-15, 16:29   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror "nostalgisk" er det som er mest "trendnisse", egentlig, altså.

Gammel 23-11-15, 17:09   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, er du gal? Jeg kan ikke bytte ut all julepynt hvert år? Er det noen som gjør det?
Advent er moderate mengder med lilla + lys i vinduer. Og julen er mye hvitt med små røde innslag. Jeg kjøper nok litt nytt hvert år, men det kommer i tillegg til det gamle.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 17:12   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde lilla i adventstiden en stund fordi jeg var oppvokst med det og trodde det hørte med, men det har jeg frigjort meg fra heldigvis. Jeg er ikke glad i lilla, og det passer heller ikke alltid så godt inn i fargene ellers her.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 18:09   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, hvordan skal man se at det er jul i de tusen jord- og gråfargede hjem da?

Vi har egentlig ikke spesielle farger til jul. Orange er gjennomgangsfargen i huset (bl.a. glassplatene på kjøkkenet og peisen), og det klinger liksom ikke så godt med hverken lilla eller rødt. Og ikke har vi vanligvis lys eller servietter fremme, heller.

Juletreet er dekket av rare og kule (synes vi) figurer, kjøpt over hele verden. Det som finnes av pynt ellers er også bare figurer. I alskens farger.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-15, 10:35   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

. Orange er gjennomgangsfargen i huset (bl.a. glassplatene på kjøkkenet og peisen), og det klinger liksom ikke så godt med hverken lilla eller rødt

Ooops. Bra du ikke har vært hjemme hos meg, da. Vi har orange OG rødt som gjennomgangsfarge i stua vår. Året rundt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 20:04   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi har også noe jeg helst ikke tar fram, evt. henger på baksiden av juletreet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 22:36   #9
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det som blir kjøpt inn nytt hvert år er lilla og røde stearinlys.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 23:12   #10
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg føler meg som reneste rottefangeren!

Gammel 23-11-15, 23:15   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Om det dukker opp noen her så sendes de din vei, Taien.

Gammel 23-11-15, 23:32   #12
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Gammel 17-01-16, 23:01   #13
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Dukket opp tre stk!

Gammel 25-11-15, 22:13   #14
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Oi, gigastort!

Gammel 25-11-15, 22:43   #15
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Åja, takk. Synes det er fint med litt nytt og kunne sikkert hatt enkeltinnslag av det. Men som rendyrket stil funker det ikke for meg. Men jeg liker den litt enkle, rene stilen som er nå. Nå kan til og med jeg finne julepynt.

Tidligere pyntet jeg med lilla og rødt fordi jeg trodde man "måtte", men fikk det aldri til. Liker ikke de fargene. Eller nisser.

Gammel 26-11-15, 14:05   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår ikke behovet for å ta avstand til hverken ene eller andre julepynten. Kan ikke folk bare finne det som fungerer for dem? Enten det er nostalgisk nissejul, eller hippe jordfarger?

Jeg vet at nostalgisk 80-talls barndomsjul ikke hadde fungert for meg, for det gir i grunn ikke spesielt gode assosiasjoner. Ville det ikke da vært rimelig dumt om det var det eneste gangbare? For å trives med jul måtte jeg lage julen på nytt, for vår familie. Den har selvsagt elementer fra min barndomsjul, men den er mest av alt nokså forskjellig. Heldigvis er det lov.

Sist redigert av Niobe : 26-11-15 kl 22:04.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-15, 22:03   #17
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Helt enig, Niobe.

Gammel 26-11-15, 22:08   #18
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Heldigvis er det lov ja

For både meg og mannen gir nettopp nostalgisk 80 talls jul gode minner, så vi har et juletre med lys med farger på (for det hadde vi begge i vår barndom), glitter og papirlenker, fine kuler og stjerne i toppen. I år produserer også ungene flettede papirkurver i tillegg til lenker (på juleverksted hos min mor) så da får de to kurvene fra min barndom følge av noen nye

Vi har massevis av nisser, og koser oss med "god gammeldags jul", så får andre kose seg med det som gir dem dem gode følelsen. For det er det som er viktig. At man liker det selv og får den gode følelsen

Gammel 26-11-15, 22:30   #19
carmenzita

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det går i rødt og gull og mannen skal ha flaggene sine på.

Jeg så ett nydelig tre på Hageland som var pyntet i bronsje,gull og bruntoner. Den var lekkert,men hadde ikke passet her i huset.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-15, 22:58   #20
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Åja, takk. Synes det er fint med litt nytt og kunne sikkert hatt enkeltinnslag av det. Men som rendyrket stil funker det ikke for meg. Men jeg liker den litt enkle, rene stilen som er nå. Nå kan til og med jeg finne julepynt.

Tidligere pyntet jeg med lilla og rødt fordi jeg trodde man "måtte", men fikk det aldri til. Liker ikke de fargene. Eller nisser.

Samme her. Nå har jeg litt av hvert av julepynt, noe arvet fra barndommens jul, og noe har jeg kjøpt selv. Og en hel del har jeg fått i gave. Jeg bruker ikke alt på en gang, men varierer litt fra jul til jul. Samtidig går hovedtingene igjen. Ungene har begynt å knytte seg til enkelte av juletingene, og syns det er koselig når de tas frem til hver jul.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg forstår ikke behovet for å ta avstand til hverken ene eller andre julepynten. Kan ikke folk bare finne det som fungerer for dem? Enten det er nostalgisk nissejul, eller hippe jordfarger?

Jeg er helt enig. Men det er nå sånn det er her på FP. Enkelte (og det er stort sett de samme folka hver eneste gang) er helt nødt til å kritisere andres valg av ditt og datt.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:19.