|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
By the Sea
|
Sv: Paris - hva skjer?Fredelig og vakker morgen - enorm kontrast til den morgenen innbyggerne i Paris våkner til.
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paris - hva skjer?
Jeg snakker ikke om hver enkelt av dere. Jeg snakker om hele den massive reaksjonen vi har sett nå sammenlignet med det totale fraværet av synlig vestlig folkeengasjement etter feks Beirut-hendelsene for et par tre dager siden eller andre tilsvarende hendelser. Det er nok å velge i, dessverre. Hvorfor greier vi ikke å vise tilsvarende medfølelse og engasjement når terroren skjer utenfor Europa eller USA? Hovedbekymringen min er at dette i seg selv skaper splittelse. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
villende
|
Det handler om nærhet til det som skjer, tror jeg. At det finnes en teoretisk mulighet for at vi kunne ha vært midt i det. Det er veldig mange nordmenn som har vært i Paris, mange av oss har vært der mange ganger, har venner og bekjente som bor der, kunne ha vært der selv. Da blir den emosjonelle komponenten enda større. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg har tenkt og tenkt på om jeg skal si noe. Men jeg kan bare ikke la dette stå uimotsagt. Av alt du har ytret på dette forumet så langt tar dette kaka. Jeg håper du selv ser hva du ikke bare antyder, men går langt i å hevde. Terrorisme har ingenting med religion å gjøre. Ingenting. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
ctrl+z
|
Sv: Paris - hva skjer?Nei, terrorisme er ikke knyttet til religion. Jeg synes uttalelsen fra Islamsk råd var god. http://www.irn.no
|
|
|
#86 |
|
Glamorøs
|
Sv: Paris - hva skjer?Dette handler om ondskap, angrep på ytringsfriheten, angrep på vår rett og mulighet til å faktisk ha en venstre- og en høyresiden politisk, vår rett til å kritisere, være uenige. Dette handler om å spre frykt, lamme oss, forhindre oss i å gå ut for å more oss, møtes på tvers av bakgrunn og religion. Dette er splitt og hersk.
Sist redigert av Tallulah : 14-11-15 kl 12:05. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
villende
|
Jeg er så hjertens enig. Dette er egentlig ikke islam mot kristendom, eller Midt-Østen mot Vesten, men mørkemenn som ønsker å kneble oss alle som elsker demokrati og ytringsfrihet. Og de finner vi også i "egne" rekker. Og noen av dem er like villige til å slakte ned uskyldige som IS er. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg har tenkt på denne siden i går. Du en en fresk røst på forumet mange ganger, rine. Men dette syntes ikke var ok. Holdt du den norske kirken ansvarlig for ABBs gjerninger?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#89 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Men nå er det jo sånn at disse IS-terroristene (om det nå er dem som står bak eller ikke) vinner territorium i Midt-Østen, og finner mye av legitimiteten sin i religion. Så kan andre si hva de vil om at de ikke er religiøse, og sånn er ikke islam - eller kristendom for den saks skyld - men de innfører sharialovgivning fordi de selv legitimerer seg i religion. Det samme gjør Boko Haram i Nigeria. De har innført sharia i flere områder i nord. I min verden hadde korstogene noe med religion å gjøre, det samme hadde inkvisisjonen, og det har også islamittisk terrorisme. Mest av alt handler det om makt, og dessverre gir mange religioner i verden legitimitet til en del grupper i det de er i ferd med å bygge opp makt. Nå skriver islamske ekstremismer på twitter: Gud er stor. Paris brenner. Vi kan ikke late som om dette ikke (også) handler om religion. Lik det eller ei. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Dette er jeg faktisk litt enig i, selv om hensikten med å skille terroren skarpt fra religion både er godt ment og på mange måter riktig (fordi det handler om makt, kontroll og vold osv.). Men jeg er usikker på om det er hensiktsmessig å nekte å snakke om denne tolkningen av islam, tvert imot kunne vel det ha åpnet opp for et mer nyansert bilde på religionen, og de som ikke er enige i terroristenes tolkning, mål og midler, ville fått en mulighet til å argumentere for det. Jeg synes også det er litt skummelt om religion og hvordan denne brukes og tolkes, skal være tabu å snakke om. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Paris - hva skjer?Ja, jeg er enig i st vi er tjent med å snakke om hvordan dett handler om tolkninger/retninger av islam. Jeg tror bare ikke vi er tjent med å si at det er islam er problemet og sette punktum der.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#92 |
|
En, av to-tre
Nei, det kan jeg være enig med deg i, men jeg er like uenig i at man avviser et slikt utsagn ved å si at det ikke handler om religion. Da har man faktisk gått i den andre grøfta, selv om man kanskje egentlig ønsker å nyansere. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
|
Ja, det har skjedd mørkets gjerninger i religionens navn mange ganger, men å påstå at islam=terrorisme, eller at IS bekjenner seg til "vanlig" islam, er fullstendig på jordet. Og når ryggmargsreaksjonen etter dette ikke er "jævla terrorister", men "jævla islam", da har vi et problem. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
|
Da håper jeg du er like tindrende klar på at høyreekstreme terror også handler om religion. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
By the Sea
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg synes overraskende mange ikke ser den (åpenbare) forskjellen mellom å være muslim og å være muslimsk terrorist. Veldig mange muslimer lider også enormt under trusler og vold fra terrorister som bekjenner seg til samme religion som dem.
|
|
|
#96 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Paris - hva skjer?KKK hviler seg mot "vår" vestlige religion, jeg ønsker ikke å bli forbundet med den grupperingen. Jeg er av hvit rase, jeg er hverken Nynazist eller KKK-medlem. Det blir litt av det samme muslimer opplever og forbindelsen mellom de ulike grupperingene.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 14-11-15 kl 12:46. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
|
Jeg klarer ikke se at det er tabu å snakke om dette, eller at det er ukjent? Men, jeg synes på ingen måte at "nå har jeg lyst til å si noe ufordelaktig om en viss religion" er et utsagn som prøver å si noe om den mest ekstreme tolkningen av islam, hvordan ekstremisme skapes, eller noe som helst annet enn "islam er ondt". |
|
|
|
|
|
#98 |
|
En, av to-tre
Det er jeg helt enig med deg i, og heldigvis er det heller ikke det jeg sier. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Kanskje det holder å påpeke at de som rammes av denne terrorismen og lever med denne frykten hver eneste dag i all hovedsak er "muslimer"? Det er jo samme "fiende" - militant islamisme som veldig mange i Syria og andre land flykter fra.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 14-11-15 kl 12:57. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
kamerat
|
Sv: Paris - hva skjer?Det aller, aller viktigste å holde i hodet er vel at dette er en aksjon som har til hensikt å skape splid, å polarisere, å skjerpe konflikten. Det er liberalitet, toleranse, fredelig sameksistens de vil til livs. Det kan vi faktisk ikke ha noe av.
|
![]() |
|
|