|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
Se resultatene: Allmenninga: | |||
Med tjukk L, og jeg er fra bøgda |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 6,58% |
Med tjukk L, og jeg er fra by |
1 | 1,32% |
Med tynn L, og jeg er fra bøgda |
24 | 31,58% |
Med tynn L, og jeg er fra by |
41 | 53,95% |
Det varierer, og jeg er fra bøgda |
0 | 0% |
Det varierer, og jeg er fra by |
0 | 0% |
Sagflis |
5 | 6,58% |
Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Textrovert
|
![]() Sv: Tjukk L i allmenningMen tremenning, nordlending og fredagspils har da ikke samme trykk og tonem? Aaah... wait a minute. Nå ser jeg det. Eller rettere sagt "hører det" inne i hodet mitt – nemlig at mange "søringer" nok har et annet tonem på "fredagspils" enn det jeg har. Jeg sier "fredagspils" med tonem 1, ja.
![]() |
#82 |
flisespikker
|
![]() Sv: Tjukk L i allmenningJeg har ikke samme tonelag på nordlending og fredagspils.
![]() |
#83 |
Epikur
|
![]() Sv: Tjukk L i allmenningTrelast/sagbruksbedriften Ringsaker Almenning (RingAlm) er eid av tre almenninger og bearbeider trevirke fra disse almenningene.
![]() |
#84 |
Epikur
|
![]() Sv: Tjukk L i allmenningJeg har ulike tonefall på fredagspils og bruker de om hverandre. Bruker hovedsaklig =nordlending-tonefallet.
![]() |
#85 |
flisespikker
|
![]() Sv: Tjukk L i allmenning
Nordlending-tonefall passer tematisk veldig godt til fredagspils, jeg ser den.
![]() |
#86 |
Epikur
|
![]() Sv: Tjukk L i allmenningJeg tenker på deg, når jeg sier fredagspils, faktisk.
![]() |
#87 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Tjukk L i allmenningJeg har aldri tenkt over hvordan jeg uttaler fredagspils, men skjønner nå at jeg bør avtale neste med en nordlending.
![]() |
#88 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er også vant med dette fra der jeg kommer fra. Beitelag, grunneierlag, tamreinlag, skogeierlag, sagbruk som driftes av almenning (og dermed omtales som "almenningen" på folkemunne, med kjempetjukk L) etc. Helt vanlig, men sikkert ikke like vanlig hvis man er oppvokst i by.
![]() |
#89 |
Textrovert
|
![]() Sv: Tjukk L i allmenningJeg har bodd mer enn nok antall år på bøgda, jeg også, men har likevel ALDRI hørt ordet "almenning" brukt. Jeg har dog hørt om x antall "lag", så jeg våger meg til å nærmest INSISTERE på at "almenning" ikke er et ord det er vanlig å bruke på bøgda i Sør-Trøndelag.
![]() |
#90 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Tjukk L i allmenningJojo, men dere skjønner at for andre som ikke har det som en naturlig del av lokalsamfunnet sitt så er det ikke like vanlig å ha et forhold til? Jeg har jo et naturlig forhold til temmelig mye i byen som folk fra Hedmarken ikke har et forhold til, det er da ikke det minste rart.
![]() |
#92 |
Glamorøs
|
Nei, til alle dem (fra Hedmarken
![]() |
#93 |
Semiaktiv
Hun sier det vel til meg og HV vel? Men jeg er enig, synes ikke det er merkelig at det ikke er i byfolks bevissthet. Eller, nå er jo allmenning et vanlig begrep her i byen også da, men da brukt om de åpne plassene mellom bryggene (noe med allmenn tilgang til og fra elva/kanalen/sjøen for folk som ikke eier en brygge kanskje?). Så i Sør-Trøndelag er det kanskje byfolk som bruker ordet mest. :annerledesland:
![]() |
#94 |
Glamorøs
|
Ja, som sagt, jeg kjenner til Torgallmenningen og skjønner utifra ordet at det dreier seg om noe for "allmennheten". I Oslo har vi ingen allmenninger, før vi får Operallmenningen. Så jeg syns ikke det er selvsagt å skulle skjønne at det dreier seg om noe innen skogsdrift også.
![]() |
#95 |
Epikur
|
![]() Sv: Tjukk L i allmenningMen selv om jeg er fra landet, så visste jeg at det var noe som het gater, fellesvaskeri, trappevask, heis, rulletrapp, parallellklasser, trikk, skolepatrulje og fortau. Jeg visste hva det var.
![]() |
#97 |
Semiaktiv
Anne Cath Vestly lærte meg mye om det å bo i by (det vil si Oslo) fra 50-70-tallet.
![]() |
#99 |
Glamorøs
|
For det første, det er vanligere å være sentrumsorientert enn periferiorientert. Det er vanligere å flytte mot et sentrum for å f.eks. studere, enn å flytte ut på bygda for å lære om skogsbruk. Ergo er det nok vanligere å kunne ting om byliv, framfor mer eller mindre obskur begrepsbruk om næringer på Hedmarken. For det andre, det er da en hel drøssevis jeg kan om byen som du ikke kunne i oppveksten, uten at jeg syns at du ikke har fulgt med? Jeg kan jo andre ting om jakt, fiske og jordbruk selv om jeg ikke har hørt akkurat dette ordet bli brukt på nøyaktig det feltet.
![]() |
|
|