|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Eklektisk
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)
Sa hun også. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Off the map.
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg kan ikke forestille meg at min datter gjør dette. Hun er i 6. klasse, og står på randen av utsida av klassen selv. Jeg spør og sjekker med henne om alle har venner, og det påstår hun. Selv er det kun en venninne som er med her hjemme. ALDRI noen andre, og det synes jeg er trist. Men sjeleglad for bestevenninna. Med bakgrunn i den situasjonen hun er i så tror jeg ikke det.
|
|
|
#83 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er så viktig at dette blir påpekt! |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Off the map.
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det behøver ikke en gang å være "mobbing", men noen er så sterke og trygge i seg selv og har såpass mye makt over alle de andre i klassen, at de rett og slett bestemmer whats hot and whats not. Og det å være usynlig på utsida er vondt det også. Selv om man egentlig ikke gjør noe "galt". Skjønner godt at dette kan være vanskelig å oppdage.
|
|
|
#85 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, og ofte klarer denne makta å si tydelig hva den mener kun med et blikk. Gjerne et blikk som kun mottager får med seg, ev. mottager og Maktas "nærmeste." |
|
|
|
|
|
#86 |
|
trøtt
|
Amen!
|
|
|
#87 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Eg er bortimot 100% sikker på at eldstejenta aldri har mobba nokon.
|
|
|
#88 |
|
flisespikker
|
Dette er kjempeviktig. Hvem som mobber og hvem som blir mobbet kan variere over tid, og i noen tilfeller dessuten være helt avhengig av hvilken side man ser det fra. Uakseptabel oppførsel kan skyldes at man føler seg dårlig behandlet, og kan også føre til at man blir dårlig behandlet. Det er mange måter man kan falle utenfor sosialt på.
|
|
|
#89 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Eldstemann her har begynt på ungdomsskolen i år og han er ute og flakser nesten hver kveld og har fått så mange nye venner.
|
|
|
|
#90 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Å, Simone, for en trist historie, og så veldig illustrerende også!!
|
|
|
#91 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Å holde seg unna er jo første bud tenker jeg. Det er helt naturlig, og handler om å overleve. Man kan ikke forvente at barn skal ville være sammen med noen som slår og bøller, og foreldre kan ikke gjøre så mye annet hjemmefra. Jeg har sagt det selv. Hold deg unna de som provoserer og de som vil sloss. Det handler ikke om at de er 'teite'. Det handler om at noen gjør deg vondt. Noen du må møte hver dag. Jeg mener dette er vesentlig annerledes enn de som bestemmer seg for ikke å like noen, bare ut fra hvilke klær de har, hårfarge eller noe annet de bare finner ut. Det er helt logisk at noen ikke vil være sammen med noen som overreagerer og tyr til vold, barn som voksne. Sist redigert av Dronningen : 11-11-14 kl 11:06. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Dette er noe vi snakker mye om hjemme.
|
|
|
|
#93 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Ja dette er svært vanskelig. Det har flere av dere beskrevet med eksempler i tråden. For hva er ikke mer naturlig enn at man holder seg unna den som plager? Jeg gidder jo heller ikke ha en voldelig eller nedlatende, slem kjæreste fordi de sikkert har hatt det vondt selv og de må jo også få ha kjærester og gode relasjoner og sånt.
|
|
|
#94 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det med å håndtere folk man ikke liker var en helt annen problemstilling enn å ligge unna dem som slår, altså, bare for å presisere.
|
|
|
#95 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Åja, var ikke til deg altså. Var mer en tanke generelt rundt det at det ligger instinktivt i oss å beskytte oss, spesielt mot vold. Det med å omgås folk man ikke liker var vi innom senest i går. Er enig med deg.
|
|
|
#96 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Da jeg hentet barna forrige fredag fortalte snuppa at en 1.klassing hadde blitt slått av en litt eldre gutt. Ut i fra noen i barn i 1.klasse hadde det kommet frem et navn fra en gutt i 4.klasse, som var skyld i dette.
|
|
|
#97 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg har tenkt litt på det der med "empati og trygg i seg selv". For det første tror jeg ikke noe på at det er så enkelt som at hvis de to tingene er på plass så mobber man ikke. Grunnen til det er jo at det er jo ikke konstanter. De avhenger av kontekst, omgivelser, dagsform og en hel del annet. Jeg mobbet aldri noen på skolen, men jeg var ikke grei mot alle alltid. Og det kan godt hende at noen av de jeg ikke var greie mot oppfattet det som noe større enn meg, kanskje fordi for dem så ble det en dråpe i mobbehavet, mens for meg så var det bare en enkelt kommentar fra meg, helt løsrevet fra alt annet.
Sist redigert av Tallulah : 11-11-14 kl 13:00. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
This is normal!
|
Dette pratet vi om ved middagsbordet i går. Eldste vår har opplevd å bli "valgt sist" flere ganger når de skal dele lag på SFO. (Skolen tror jeg ikke bruker denne måten å dele lag på, så dette er det altså ungene som organiserer selv.) Hun synes det er veldig kjipt, og har grått hjemme pga. det. Samtidig har det vært enkelthendelser i en kort periode, og hun er ikke utenfor ellers. Det vi snakket om er at for noen barn er det å bli valgt sist bare én av mange dumme ting på skolen. Kanskje de blir ignorert/ikke får svar hvis de snakker til en gruppe, får kommentarer fra andre osv. og summen av dette blir alvorlig mobbing. Det virket som om det gikk opp et lys for ungene i forhold til det å ikke selv være klar over at man er med og stenger ute/mobber andre.
|
|
|
|
#99 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Polyanna, du har rett, man kan ikke tvinge barn til å like hverandre.
|
|
|
#100 |
|
Leser
|
Huff, dette har jeg selv gjort som voksen.
|
![]() |
|
|