|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forskning?
Og: Ja.
|
|
|
|
#82 |
|
Borte
|
Sv: Forskning?Enig med noen, men det er jo veldig vanlig at folk mener en hel masse om ting de ikke i utgangspunktet har mye kunnskap om.
|
|
|
#83 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forskning?Om ikke annet viser denne tråden at mange kan svært lite om forskningsmetoder utenfor det som kan måles med tall.
|
|
|
#84 |
|
This is normal!
|
Jepp.
|
|
|
|
#85 |
|
Bedreviter
|
Sv: Forskning?Jeg syns vi skal ta oss råd til å også drive forskning som ikke er "nyttig" (selv om jeg altså mener at samtidsforskning er direkte nyttig og viktig). Jeg synes vi skal ha råd til å være et samfunn der vi også kan noe om kunsthistorie, litteraturteori og musikalsk analyse. Jeg tror at et samfunn der man ikke ser verdien av kunnskap for kunnskapens egen skyld, er et mye fattigere samfunn. Vi skal ta oss råd til å ha filosofer, historikere, litteraturvitere og idehistorikere. Folk som kan tenke, mene og vite om verden rundt oss. Vi skal ikke ha dem i overflod (og det har vi heller ikke i dag), men de har en nytteverdi i at de gjør samfunnet vårt rikere - på kunnskap, ideer og synspunkter. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
This is normal!
|
Diskutere medieoppslaget kan man jo, men når den viser seg å framstille avhandlingen veldig feil, er det diskusjonen om forskningsformidling som er interessant, synes jeg. Skal man diskutere om en doktorgrad har interesse/nytte/whatever må man jo diskutere ut fra innholdet i den. Ikke hva NRK trodde den handlet om. Så når flere i tråden slår fast at dette er sprøyt, er det jo ikke basert på hva mannen faktisk har holdt på med i tre år.
Sist redigert av noen : 29-08-14 kl 10:21. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Forskning?Fordeling i budsjett er viktig og er en viktig debatt, men det gjelder innenfor alle disipliner. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forskning?Her er det jo et poeng å se på nettopp (disse to) to personer, i og med at de kommer fra nøyaktig samme utgangspunkt, men som valgte (og fikk valgt for seg) ulike veier videre når de splittet opp. Og siden jeg faktisk ikke har lest avhandlingen, er det jo godt mulig han trekker inn flere eksempler (artikkelen nevner jo i allefall en til) i diskusjonen.
|
|
|
#89 |
|
Glamorøs
|
Jeg er uenig når det i løpet av tråden har kommet frem at artikkelen både er mangelfull og feilaktig blir det ganske rart å fortsette diskusjonen med den som utgangspunkt.
|
|
|
#90 |
|
Sånn passe sane
|
Ja, virkelig.
|
|
|
#91 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Forskning?Jo mer jeg leser om avhandlingen, og "forskerens" egne kommentarer, jo mer tenker jeg: Svada. Jeg har mer tiltro til Snåsamannen enn til denne fyren. Og jeg finnes ikke glad for at vi bruker penger på unyttig forskning. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forskning?Nå har jeg tittet på avhandlingen, og egentlig fått bekreftet inntrykket fra det klippet i HI. Jeg syns ofte at usammenhengende og upresis kommunikasjon henger sammen med usammenhengende og upresise tanker... Tematikken hans er interessant, men han trekker temmelig vedløftige og ekstremt subjektive konklusjoner på veldig tynt grunnlag, ut av det jeg ser. Det han skriver om språk syns jeg er ekstremt banalt, for eksempel, og enten så formidler han ikke kildene sine skikkelig når han siterer dem, eller så har han misforstått dem, når han for eksempel sier at Firth sier at det eneste språket man kan syns rock på er engelsk.
|
|
|
#100 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Forskning?rine, eg trur kanskje du får eit bittelitt anna inntrykk dersom som trykker på linken til sjølve avhandlinga og les innholdsfortegnelsen. Og dersom du gidd kan du bla litt i den og lese litt frå side 12 og utover også for å få eit innblikk på kva fagfeltet handlar om.
|
![]() |
|
|