Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilket kjønn ønsket du helst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket kjønn ønsker/ønsket du helst?
Før første barnet ønsket jeg jente 99 61,88%
Før første barnet ønsket jeg gutt 48 30,00%
Før andre barnet ønsket jeg jente 69 43,13%
Før andre barnet ønsket jeg gutt 40 25,00%
Før tredje eller flere barn ønsket jeg jente 33 20,63%
Før tredje eller flere barn ønsket jeg gutt 13 8,13%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 160. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-14, 23:43   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?

Eg har alltid sett for meg at eg skulle vere guttemamma, så da det viste seg at første barn var ei jente, så måtte eg ommøblere litt mentalt.

Gammel 07-03-14, 23:46   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ønsket meg først jente, fordi alle venninnene mine med barn hadde jenter. Jeg fikk gutt.

Så likte jeg en gutt så bra, så med nr to ønsket jeg en gutt til, tenkte det måtte være veldig praktisk. Følte meg som en skikkelig guttemamma og hadde "funnet min rolle". Men da fikk jeg jente (og alle venninnene fikk selvsagt gutter).

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Det gikk an å oppdra en jente også, gitt:-)At jeg har en av hvert kjønn bety lite for min del, selv om jeg får mye "skryt" og heldiggris-kommentarer.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 23:57   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ønsket og ønsket, jeg har alltid sett for meg at jeg ville få gutt først og så jente etterpå. Magefølelsen (og ønsket) sa gutt med Snupp og innerst inne ønsket jeg meg nok jente med Mini, selv om det viktigste var et lillesøsken. Og jeg vet at jeg ville blitt like glad i en gutt til som jeg er i Mini. Men jeg tror nok det hadde vært mer sannsynlig at vi hadde gått for en nummer tre om vi hadde hatt to gutter, både fordi jeg liker tanken på å ha en "flokk" av samme kjønn, men også for å se om vi hadde fått oppleve å oppdra (minst) en av begge. Nå er vi sikre på at vi ikke skal ha flere, men skulle det mot absolutt alle odds ha sneket seg inn en bonus så kan jeg med hånden på hjertet sagt at det ville vært fullstendig likegyldig om det hadde vært gutt eller jente. Jeg trives som mamma til begge kjønn, med alle de forskjellige utfordringene det fører med seg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 23:59   #4
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Første gangen hadde jeg ingen ønsker om kjønn, og storebror var hjertelig velkommen. Andre gang ønsket jeg meg en gutt til og det fikk vi.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 00:06   #5
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde aldri noe ønske, men en forventning til at jeg skulle få jente første gangen. Jeg hadde på en eller annen måte kun sett for meg være mamma til ei jente. Nå har jeg to gutter. Ønsket meg kun friske barn da jeg gikk gravid.

Gammel 08-03-14, 00:11   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ingen preferanser første gangen, men jeg hadde mest lyst på jente andre gangen. Litt fordi vi hadde en veldig aktiv liten gutt, og jeg så for meg to av dem som en litt heftig oppgave (og ja, jeg visste selvsagt at mange jenter er mye heftigere enn mange gutter). Litt fordi jeg visste at det bare ble to barn, og jeg vil jo helst aldri lure på om jeg går glipp av noe. Og ja, jeg visste at det uansett kom til å bli to helt ulike barn og like mye to helt forskjellige opplevelser - det er kun på et helt abstrakt nivå at jeg så for meg at "guttemamma" og "jentemamma" er to checkpoints i større grad. Dette er jo helt irrasjonelle greier på alle måter.

Det var lite fokus på det, og jeg ville aldri gjort noe aktivt for å "prøve på jenta" (minst av alt få et barn til for å få "riktig" kjønn" ).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 00:29   #7
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var fornøyd med å skulle ha en baby i grunnen. Kjønn var ikke så nøye. Har ikke svart på pollen med andre ord.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 00:41   #8
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I land der nam kan bestemme, eller ønske kjønn på barn ved adopsjon, ser man en stor overvekt av ønske om jente. Det er dessverre ikke veldig uvanlig å høre om saker der ventende foreldre sier nei til et barn pga feil kjønn. Årsakene som oppgis er faktisk mye de samme vi ser i denne tråden. Har allerede jente, så kjekt med en til. Har gutt, så kjekt med jente, i det hele tatt.

Vi hadde ingen ønsker, men for 10-12 år siden kom det så godt som ingen gutter fra Kina, så vi var definitivt innstilt på å få jenter. Hvilket vi fikk. :-)

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 01:09   #9
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan ikke svare, for helt ærlig så ønsket jeg ikke verken det ene eller det andre.

Jeg har tre yngre søstre og nesten bare jentesøskenbarn, så jeg regna med at jeg fikk jenter. Jeg og to av søstrene fikk fem jenter tilsammen i løpet av 2,5 år, så da minsten kom var jeg nesten sjokkert over at det gikk an å få en gutt.
Det gikk fort over, og jeg er strålende fornøyd med to jenter og en gutt.

Gammel 09-03-14, 20:15   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid ønsket meg en storebror, så første gangen ønsket jeg litt at det skulle være en gutt, men da kom ei jente. Andre gangen ønsket jeg meg ei jente til for det "kunne" vi jo. Da kom en gutt. Tredje gangen tenkte jeg at det kanskje var greit med en gutt til siden nummer to var gutt og de jo ble nær hverandre i alder, men da fikk vi beskjed om at det skulle bli ei jente. Nå kom det jo en gutt da, så nå synes jeg egentlig at vi har ei jente for lite. Ingen av gangene var dette stort og viktig for meg. Mest av alt ønsket jeg meg friske barn og det fikk jeg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-14, 20:22   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det var ikke dine Java, jeg tror vi er ganske enige.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-14, 20:52   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg må bare holde meg unna denne tråden. Jeg kjenner jeg blir skikkelig gretten av den.

007, jeg skjønner ikke hvordan du kan si det der - du har jo en gutt? Har du et dårligere forhold til ham enn til døtrene dine? Mener du seriøst at damer generelt liksom alltid har et nært og godt forhold til sine mødre?

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg har et veldig tett og nært forhold til sønnen min, det har eg alltid hatt og de håper jeg at jeg alltid kommer til å ha. Jeg skrev jo at jeg var ærlig på dette, at jeg hadde grublet på hvorfor og kommet frem til at det var på grunn av egne erfaringer med mine søsken og mannens. Jeg ville aldri byttet bort gutten min, men jeg kjenner kun på det å være en del av en jenteflokk. Og det er fint. Og om man har erfaring med at noe er fint og godt, så velge man kanskje det trygge og fine som man kjenner til?
Og sånn helt til slutt, jeg vet at du har fire flotte gutter som du er en flott mamma for; ta nå ikke mine funderinger personlig. Hadde jeg hatt de fine gutta dine, så hadde jeg (som deg) vært en rik person.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 01:29   #13
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ønsket meg en av hver. Jeg skulle gjerne hatt ei jente. Det ble tre flotte gutter. Selv om jeg ønsket meg ei jente har vi først og fremst fått barn fordi vi hadde lyst på tre barn, ikke fordi vi prøvde på jenta.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 01:00   #14
Antiga
Fullverdig medlem

Antiga sin avatar

Medlem siden: Mar 2014
Antiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Første gangen hadde jeg ingen ønsker ang kjønnet.
Andre gangen ønsket jeg jente siden jeg fikk gutt første gang.
Tredje gang holdt jeg en liten knapp på jente, men var egentlig like greit med gutt sånn alt i alt.
Jeg er selvfølgelig mest glad for at alle tre er friske, men jeg er også takknemlig for at jeg har begge kjønn.

Gammel 08-03-14, 01:31   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert ikke PK å ha "kjønns-preferanser" men jeg tror mange (de fleste?) har et snev av det allikevel. Det betyr jo ikke at man er mindre glad om man får det andre kjønnet. Jeg har hatt "ønsker" for hvert barn, selv om det har vært av underordnet betydning, selvsagt!

Jeg ønsket meg jente første gangen, fikk jente. Ønsket meg gutt andre gangen, fikk gutt. Drømte om å få ei lita jente til (føler meg slem når jeg skriver det, det betyr jo slett ikke at jeg elsker gutten mindre enn jenta) og det blir ei jente denne gangen og. Så jeg har fått alle ønskene oppfylt, selv om det som sagt hadde vært like gøy om det ikke ble sånn.

Gammel 08-03-14, 10:38   #16
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det er sikkert ikke PK å ha "kjønns-preferanser" men jeg tror mange (de fleste?) har et snev av det allikevel. Det betyr jo ikke at man er mindre glad om man får det andre kjønnet. Jeg har hatt "ønsker" for hvert barn, selv om det har vært av underordnet betydning, selvsagt!

)

Jeg tror dessverre at det er veldig PK i en del grupper med kjønnspreferanser og det skinner ganske tydelig gjennom i bloggeverden hvor unge mødre bruker sine yndige små prinsesser i bloggebisnissen sin. Et perfekt rosa hjem og en perfekt rosa mamma trenger en perfekt rosa prinsesse med sløyfe i hårlokken etterhvert.

Jeg har aldri hatt kjønnspreferanser, men har opplevd veldig mange ganger at folk ikke tror meg. Det er visst ikke mulig for en del å forstå, men jeg vet at ganske mange er som meg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 14:44   #17
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utrolig bra og betimelig skrevet av Java, hva i all verden er det her for slag syn?

Jeg å også kommentere Guavas innlegg under her, dette er tøys fra ende til annen. Bloggverden er da full av veldkledte, små "menn" med passelig sjabbysjikke treleker og sixpence.

Jeg kjente at jeg ble sur et øyeblikk her, altså. Hvor mye diskuterer vi ikke problemer med å finne kjønnsnøtrale klær og leker, hvordan gutter og jenter behandles ulikt, så skal man sette kjønnene i bås på denne måten
Nei, makan.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg tror dessverre at det er veldig PK i en del grupper med kjønnspreferanser og det skinner ganske tydelig gjennom i bloggeverden hvor unge mødre bruker sine yndige små prinsesser i bloggebisnissen sin. Et perfekt rosa hjem og en perfekt rosa mamma trenger en perfekt rosa prinsesse med sløyfe i hårlokken etterhvert.

Jeg har aldri hatt kjønnspreferanser, men har opplevd veldig mange ganger at folk ikke tror meg. Det er visst ikke mulig for en del å forstå, men jeg vet at ganske mange er som meg.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 18:02   #18
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Utrolig bra og betimelig skrevet av Java, hva i all verden er det her for slag syn?

Jeg å også kommentere Guavas innlegg under her, dette er tøys fra ende til annen. Bloggverden er da full av veldkledte, små "menn" med passelig sjabbysjikke treleker og sixpence.

Jeg kjente at jeg ble sur et øyeblikk her, altså. Hvor mye diskuterer vi ikke problemer med å finne kjønnsnøtrale klær og leker, hvordan gutter og jenter behandles ulikt, så skal man sette kjønnene i bås på denne måten
Nei, makan.

Det er ikke tull og tøys. Hvis du ser hva unge mødre ønsker seg og jeg vil påstå særlig de som er mest i rosabloggekategorien så er ønsket jente. Skulle det bli gutt så pyntes han også til det ypperste, men ønskene blant unge mødre med sterk interesse for klær, sminke, Restylane og lignende tør jeg påstå er å få jente. Det skinner veldig gjennom.

Jeg har sterke idealer om å ikke plassere kjønn i bås og nettopp derfor skremmer det meg hvor utrolig kjønnsfokusert en del idealer er.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 19:48   #19
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg ønsket meg ikke ett kjønn framfor et annet, jeg ønsket å ha både gutter og jenter. Nå fikk jeg tilfeldigvis gutter først, så derfor ønsket jeg jente til slutt. Hadde jeg først fått to jenter hadde jeg ønsket meg gutt.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

OK, den forstår jeg.

Det gjør ikke jeg.

Jeg har fått en av hver, men har altså to jenter. De er to ulike personligheter uavhengig av kjønn. Den ene er rolig, fornuftig, har blå som yndligsfarge, er totalt likegyldig i forhold til hva hun har på av klær, hater shopping, liker bukser bedre enn kjole, er glad i å strikke og er råtøff til å kjøre slalom. Den andre elsker å pynte seg, har bestemt klær siden hun var bitteliten, hater også shopping, er en hurratorpedo som stort sett er veldig blid og andre ganger rasende sint, sitter sjelden stille hvis hun ikke må, klatrer høyest, sykler fortest osv. osv. Dere som ønsket "én av hver" eller "jeg hadde to jenter så jeg ønsket meg en gutt" eller - jeg skjønner ikke dette med mindre man er veldig opptatt av om barnet har utover- eller innovertiss. For alternativet er jo at man har en del oppfatninger av hva jenter er og hva gutter er, og det er da forferdelig gammeldags.

Gammel 08-03-14, 03:04   #20
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Du mangler alternativet "Før fjerde barnet..."

Da vi ventet de to første (tvillinger) var det virkelig underordnet hvilket kjønn det var. Eneste mulige preferanse måtte være en av hvert kjønn slik at de skulle slippe å bli sammenlignet så mye som vi så for oss at tvillinger av samme kjønn kunne komme til å bli. Så ble det en av hvert kjønn, og det var jo fantastisk, men jeg er ganske sikker på at det hadde blitt fantastisk okke som.

Så ventet vi plutselig tredjemann, og igjen var det underordnet hvilket kjønn det var. Eneste mulige preferanse vi kunne se (og det var med så små marginer at det egentlig ikke gjelder) var at det kunne vært kjekt med en lillebror som var nær Storebror i alder siden Storesøster allerede hadde ei jente i nær alder (svigerinna mi som er en skikkelig attpåklatt og bare 6 år eldre enn henne). Så ble det en lillebror, og det var jo riktig så fantastisk - men det hadde det nok absolutt vært uansett.

Så ventet vi fjerdemann, og for første gang hadde vi et lite håp når det gjaldt kjønn, og det var at det hadde vært fint for Storesøster med ei lillesøster siden guttene hadde hverandre å spørre om råd fra i fremtiden. Nå har alle de tre eldste et tett og godt forhold, men jeg har jo ei søster selv og syns det har vært uvurderlig så jeg hadde et lite håp om at Storesøster også skulle få oppleve dette. Og så viste det seg å være ei lillesøster, og det var atter en gang fantastisk (men det hadde det vært uansett om det hadde kommet enda en lillebror).

Når det gjelder magefølelsen overfor kjønn har den aldri stemt hos meg. Ikke at jeg har hatt en særlig sterk magefølelse vedrørende kjønn heller. Første gangen trodde jeg jente. Da det viste seg å være to tippet jeg jente og gutt, men trodde ingenting (med andre ord bare flaks). Tredje gangen tippet jeg jente, men 1 uke før fødsel fikk jeg skikkelig guttefølelse (vi ville ikke vite kjønnet). Sikkert tilfeldig at jeg fikk den følelsen, men ut kom nå en gutt. Fjerde gangen hadde jeg atter en gang jentefølelse (det lille jeg hadde av følelse), men siden jeg alltid har tatt feil tippet jeg gutt. Og ut kom en jente

Men helt seriøst har kjønn vært av særdeles underordnet betydning. Det viktigste for oss har hver gang vært et håp om at barnet har vært så friskt at det kunne få et godt og verdig liv. Og så har vi vært så priviligerte at vi har fått helt friske barn (det vi vet) 4 ganger til tross for tøff start og litt skumle episoder og hendelser med 3 av dem. Jeg skriver priviligert fordi vi har sluppet alle bekymringene som følger med det å få et sykt barn eller et barn med en tilstand som vil gi det ekstra utfordringer.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.