Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvordan kjøre i rundkjøringer

Autofil Bilsnakk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-13, 22:53   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Hvordan kjøre i rundkjøringer

Jeg kjørte opp som 18 åring, og med mine 44 år på baken så sier det seg selv at opplæringen om kjøring i rundkjøringer er en smule utdatert. Mye har endret seg der.

Jeg lærte den gang at man skal være tydelig på hvor man skal ut av rundkjøringen ved å plassere seg riktig. Holde til høyre i rundkjøringen om man skal til høyre eller rett frem, og holde til venstre om man skal til venstre eller helt rundt. Det er vel regler som også gjelder i dag, selv i rundkjøringer som ikke er merket med to felt.
Og så lærte jeg å blinke meg ut av rundkjøring. Ikke inn.

Ang det siste så har jeg lenge vært klar over at man i dag lærer ¨å blinke seg inn, om man skal til venstre, men den har sittet langt inne hos meg. Gammel vane vond å vende, så jeg har konsekvent blinket ut.

Inntil nå nylig, for det har vært litt fokus på dette i avisen her, og nå har jeg lært. Være tydelig på plassering, OG blinke inn om man skal til venstre. Nå blinker jeg konsekvent til venstre, og jeg legger merke til at jeg er sørgelig alene om akkurat det

Hisset på meg en dame i dag i denne forbindelse...

Hun lå foran meg, og i en rundkjøring så legger hun seg kloss inntil midten av rundkjøringen. Uten blinklys så klart. Jeg tar det for gitt at hun skal til venstre, så jeg som skal rett frem legger meg til høyre, ved siden av henne.

Siden dette er en rundkjøring uten feltmerking, så er jeg obs på situasjonen, og jeg ser raskt at hun skal rett frem. JJeg har stålkontroll over hennes bevegelser, og kjører stødig i min bane, med sidesynet på henne.

Damen blir selvfølgelig forbannet, og knyttneven går heftig inne i bilen, og hun tuter som besatt.

Jeg ler høyt i bilen, men innser jo at jeg er en smule frekk, samtidig som jeg gjør det som er riktig. Vet også at en evt smell der mest trolig vil medføre skylddeling, men jeg har kontroll. Tenker i mitt stille sinn at alle burde lære seg å kjøre i rundkjøring.

I den forbindelse kom jeg på en sak jeg er i tvil på når det gjelder dette.

Noen rundkjøringer er delt inn i to felt, og så er de to felt ut av den også. Hvordan legger man seg da, etter lover og regler?

La oss si at jeg kommer inn i rundkjøringen og skal rett frem. Da skal jeg jo normalt sett ligge til høyre i rundkjøringen. Men hva når det er to felt i og ut av rundkjøringen? Skal jeg da legge meg i venstre felt i rundkjøringen om jeg skal videre i venstre felt ut av den?

Det er det jeg faktisk gjør, men er det riktig?

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:25.