Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvilken hund?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-13, 21:13   #81
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hund?

Vi er på vår andre hannhund, og er veldig fornøyd med det.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 21:23   #82
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en av hver. Den ene er ikke kjønnsmoden enda, da.

Gammel 12-11-13, 00:19   #83
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Etter mye om og men har jeg nå sagt ja til å stille et spørsmål her inne for honom, dette på tross av at jeg ikke i ett sekkund kan se det som en god løsning. Spørsmålet er: Så dere som har tatt med hund på flyreise, hvordan gikk det? Lang flytur? I lasterom eller i kabinen? Hadde hunden det bra på flyturen?

(Er helt NEI fra meg på dette, men har lovd å sjekke hos internettmirakelet FP)

Og sist men kke minst, noen meget bra hundepensjonat et sted mellom Lier til Gardermoen, eller rundt omkring Oslo/Akershus dere kan anbefale?

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 01:18   #84
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tispe. Hannhunder har løpetid hele året. De markerer overalt. Tiaper er generelt roligere. Vil man ikke ha løpetid, så steriliserer man dem.

Så enkelt er det nok ikke, da det ikke er lov uten medisinsk grunnlag.

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Etter mye om og men har jeg nå sagt ja til å stille et spørsmål her inne for honom, dette på tross av at jeg ikke i ett sekkund kan se det som en god løsning. Spørsmålet er: Så dere som har tatt med hund på flyreise, hvordan gikk det? Lang flytur? I lasterom eller i kabinen? Hadde hunden det bra på flyturen?

(Er helt NEI fra meg på dette, men har lovd å sjekke hos internettmirakelet FP)

Og sist men kke minst, noen meget bra hundepensjonat et sted mellom Lier til Gardermoen, eller rundt omkring Oslo/Akershus dere kan anbefale?

Har flydd med valp når jeg hentet hun ved 8uker.
Hadde hun med i kabinen og det var ingen problem.

Men var kun oslo-Bergen.

Har venner som har flydd Oslo-Mexico, Oslo-Usa, Oslo-Australia, uten problem. Så lenge du ikke skal inn i England er det meste greit.

Gammel 12-11-13, 08:32   #85
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vet jeg, Sneglo, men de fleste gjør det likevel. Jeg undersøkte det ganske grundig, og vi har fått gjort det. Mange forsvarer det medisinsk med at de forhindrer innbilt svangerskap, livmorbetennelse, kreft etc etc.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 09:00   #86
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vet jeg, Sneglo, men de fleste gjør det likevel. Jeg undersøkte det ganske grundig, og vi har fått gjort det. Mange forsvarer det medisinsk med at de forhindrer innbilt svangerskap, livmorbetennelse, kreft etc etc.

Ja, det er ikke vanskelig å få sterilisert tisper lenger, mange potensielle sykdommer som kan ungås ved å gjøre det. Vi har ikke gjort det med vår, hun har løpetid to ganger i året, men det er så lite merkbart at vi ikke har tenkt på det engang. De fleste oppdrettere jeg var i kontakt med anbefalte tispe om man ikke har hatt hund før.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 09:25   #87
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tispe. Hannhunder har løpetid hele året. De markerer overalt. Tiaper er generelt roligere. Vil man ikke ha løpetid, så steriliserer man dem.

Vi har kastrerert den hannhunden vi har nå. Den forrige gikk helt bra, men denne ble helt tullende ruskende gal over natten når han ble kjønnsmoden. Spiste ikke, lyttet ikke, begynte å markere inne (og overalt ute, men det er jo greit nok), re på alt. Nå er han verdens skjønneste lille tass og han er fortsatt full av energi.

Jeg har reist med hund, Oslo-Stockholm-Oslo, det gikk bra, men jeg kan ikke si at han elsket det, men han fikk neppe noen men av det for han protesterte ikke på veien tilbake.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 12:10   #88
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja desverre er det mange som gjør det på tross av loven som sier at man ikke skal gjøre det.

Gammel 12-11-13, 12:43   #89
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vår lille hannhund tisser absolutt overalt men det går helt greit. Han klarer helt fint å la være også de gangene jeg har jogget og syklet med han.

Gammel 12-11-13, 13:05   #90
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Me har landa på å berre ha hannhundar, etter ein del erfaringer med tisper som har vore temmelig ustabile rundt løpetid. Har inntrykk av at der er langt meir løpetidsproblemer for tida, og synser villt rundt det at det går myter om at alle problemer med tisper løysast om dei får eit kull, så da går alt slikt vidare i arv.

Me har to hannhundar no, og det er ikkje noko problem. Men "alle" rundt oss har tisper, og dei ser ut til å trivast med det.

Våre søv forresten stort sett der dei vil, den eldste brukar å legge seg i fotenden av senga vår men han går stort sett ned i sofaen temmelig tidlig på kveld. Den andre prøver me å få til å ligge på teppe ved sidan av senga, oppdrettar hadde han ein del i bur (han var der til han var nokre mnd gamal), og han har faktisk litt problemer med å slappe nok av når han ikkje ligg i bur. Me vil gjerne ha hund som kan sove både med og utan sprinklar rundt seg, så me trener litt på det. Har ingen hundesenger lengre (dei vart oppetne), men ein del tepper og ryer dei likar.

Gammel 12-11-13, 14:53   #91
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Ja desverre er det mange som gjør det på tross av loven som sier at man ikke skal gjøre det.

Jeg vet loven sier det. Men hvorfor er det dessverre, synes du? Altså, jeg mener ikke å oppfordre til lovbrudd, men jeg ser bare fordeler med å gjøre dette.

Gammel 12-11-13, 17:36   #92
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Jeg vet loven sier det. Men hvorfor er det dessverre, synes du? Altså, jeg mener ikke å oppfordre til lovbrudd, men jeg ser bare fordeler med å gjøre dette.

Først og fremst fordi det faktisk er ett lovbrudd på dyrevelferdsloven.

Men også fordi du er heller ikke garantert en "bedre" hund etterpå. Den kan bli ti ganger værre oppførselsmessig. Det er ingen garanti for at hunden roer seg ned osv.

Det er ett inngrep som er unødvendig om det ikke er helsemessige årsaker til det. Og om man ikke orker løpetid? Så burde man kanskje heller ikkje kjøpe seg en tispe.

Gammel 12-11-13, 18:16   #93
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke sikker på om jeg enig i at hund og katt IKKE bør steriliseres av dyrebernmesdige hensyn. I mange andre land har de en annen holdning til dette og jeg er ikke sikker på om vi har fasiten. Jeg har tispe og synes ikke det er pes med løpetid. Men når hun fikk falsk drektighet og ble helt utmattet, utmattet og stresset fordi hun skulle passe på "valpen" sin, var det ille å se, og vi er spent på hvordan det blir etter neste løpetid.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 18:24   #94
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg er ikke sikker på om jeg enig i at hund og katt IKKE bør steriliseres av dyrebernmesdige hensyn. I mange andre land har de en annen holdning til dette og jeg er ikke sikker på om vi har fasiten. Jeg har tispe og synes ikke det er pes med løpetid. Men når hun fikk falsk drektighet og ble helt utmattet, utmattet og stresset fordi hun skulle passe på "valpen" sin, var det ille å se, og vi er spent på hvordan det blir etter neste løpetid.

Nå er det nå en gang sånn at Norges lover er sånn da.

Og uansett, om du skulle valgt å sterilisere hun, er det ingen garanti at du ville fått en roligere hund. Nei du ville nok mest sannsynlig ikke fått innbilt drektighet, men du kunne fått andre "problemer" på hunden.

Gammel 12-11-13, 19:05   #95
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Nå er det nå en gang sånn at Norges lover er sånn da.

Og uansett, om du skulle valgt å sterilisere hun, er det ingen garanti at du ville fått en roligere hund. Nei du ville nok mest sannsynlig ikke fått innbilt drektighet, men du kunne fått andre "problemer" på hunden.

Selvsagt, men nå er det falsk drektighet som har vært problemet vårt da.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 19:59   #96
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Har ikke hørt at tisper blir roligere av sterilisering heller, jeg. Uansett er vår hund veldig rolig. Stresset med løpetiden var oppførsel og mistrivsel. Innbilt svangerskap. Også blodet. Gådd, aldri mer. Heldigvis. Og vi får utrolig mange fordeler på kjøpet. Og som Pøbel sier, andre land tenker annerledes om dette. Det er ikke sikkert at Norge har rett. Og livmorbetennelse og brystkreft hos hund er veldig vanlig. Og veldig farlig.

Gammel 12-11-13, 20:33   #97
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Som sagt, bare nevner hva som står i de norske lovene.
Samt veldig glad jeg har en veterinær som velger og ikke bryte de.

Gammel 12-11-13, 20:37   #98
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg er veldig klar over hva som står i loven. Samtidig må det kunne gå an å diskutere hensikten med dem. For de fleste som har peiling (veterinærer) er nokså samstemte i at fordelene er i langt større flertall enn ulempene (jeg sa ikke dermed at de fleste gjør det, altså.)

Gammel 12-11-13, 22:09   #99
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

De siste 5-10 årene er det blitt mye vanligere å serilisere hunder i Norge enn tidligere, selv om en del ble det før også. Jeg mistenker vi i stor grad har adoptert holdninger fra USA hvor de står overfor en helt annen situasjon enn i Norge og Nord Europa (om ikke hele vest Europa); vi har ikke et løshundproblem som er sammenlignbart og vi har stort sett blitt tvunget (av klima og regelverk) til en mer ansvarsfull holdning til hundehold og det å sette valper til verden. Det som har vært hovedargumentet for sterilisering i USA er løshundproblemet og de store antall avlivninger av valpekull og eierløse voksne hunder. Ikke at situasjonen er ideel i Norge, her blir eierløse hunder ingen umiddelbart tar seg av oftest avlivet av mattilsynet før de når dyreorganisasjoner som videreadopterer dem bort.

Det få sier direkte når det gjelder sterilisering; hundene blir generelt dorskere og mer giddaløs, jeg er ikke helt sikker med tispene, men det stemmer for hannhundene. Uansett hvor nøye eierne er med spesialfor og aktivitet har mange voksne steriliserite hunder problemer med vekten; det gjelder både tisper og hannhunder. Pelsen endrer seg; de får en tettere underpels og den blir generel mer ullen eller krøllet. For noen raser er det mer tydelig enn andre, og for langhåret dachs er det ikke en forbedring akkurat. Man trenger en god del flaks for å gå fri fra merkbare ulemper etter et slikt inngrep. Fra oppdretterens synspunkt mister de en del muligheter; egenskaper man ikke ser før valpen vokser til og blir halvannen til to år gjør at tidlig kastrering sneverer inn avlsmaterialet. Å få låne en hannhund på grunn av god helse og godt lynne koster nødvendigvis ikke eierne for mye, og tidlig kastrering kan fort bli et problem for en oppdretter som ikke har mange kull på en tispe. Uten oppdrettere som gjør en god jobb og får mulighet til det får vi ikke valper. Valper som flytter og vokser opp i nye hjem er viktig avlsmaterial.

Hannhundene får endret adferd; de går ikke like sterkt etter løpetid og tisper, det er et sikkert utkomme av sterilisering og forhåpentlig den man søker mest, men hvordan den påvirker annen adferd og personlighet er en gjettelek. At de blir mindre sta, aggresiv, markerer seg mindre, mer medgjørlig, harmonisk, leken og alt man ellers kan ønske ut av en kastrering er mer tilfeldig. Ofte gjør man en kjemisk kastrering først for å få en pekepinn på hvordan en varig fysisk kastrering virker.

Man har antatt at kastrering vil virke forebyggende på sykdommer knyttet til livmor og patter for tispene og testikler og prostata hos hannhunder. Det er en del studier som har konkludert med det, men også en studie på golden retrievere som viser at tidlig kastrering ikke beskytter mot problemer med prostata senere i livet. Jeg syns studiene er for sprikende og for få til at man burde bruke helsegevinst som et argument for kastrering.

En tispe har løpetid i ca. 21 dager, og hun er normalt mottakelig først halvveis ut i perioden. Det gir ca en halvannen uke med en uvanlig masete tispe. Jeg har kjent et par golden retriver hanner som har vært helt over styr når en tispe de kjenner har vært i løpetid; så ille at den stanget mot ytterdøren og bare ville ut en periode. Dette er langt fra normen, de fleste andre hannhunder jeg har kjent har ikke vært i nærheten av ham; men de blir alle urolig når en mottakelig tispe vifter med bakenden oppi nesen sin. Det er vanligvis håndterlig adferd selv om det kan være masete i perioder. Jeg har hatt tre tisper og alle hadde løpetid to ganger i året, meg jeg har hørt om de som har en gang eller tre ganger i året. Det er ikke en umulig oppgave hverken for hund eller mennesker. Hannhundene har en periode i 1-2 års alderen de kan være ekstra utagerende med hensyn til løpetid, men de roer seg etter hvert.

Jeg syns vi ofte kastrerer for raskt og av feile årsaker i dag.

Sist redigert av arrow : 12-11-13 kl 22:40.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-13, 19:35   #100
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Hund blir det, det er helt sikkert. Så får vi se om det blir tispe eller hannhund. Takk til alle som deler av sin erfaring.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03.