|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersDet forstår eg godt Lenam
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersJeg har egentlig ikke tenkt så mye over dette. Eller, jeg gjorde det da jeg var gift, pga svigermor kunne blitt et problem, men nå er hun ikke mitt problem lenger, takk gud.
|
|
|
|
#83 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersMine foreldre er skilt og jeg har hatt lite kontakt med min far i oppveksten og voksen alder. Han har stiftet ny familie der han aktivt deltar som far og bestefar. I tillegg bor han 500 km fra der vi bor, så han får nok ikke mye hjelp fra meg eller mine barn. Tror ikke han kommer til å lide noen nød av den grunn, han har jo flere barn og barnebarn.
|
|
|
|
#84 |
|
Off the map.
|
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersAlle våre er fortsatt i 60-årene, men tida går fort. Svigermor og min far har en del helsemessige utfordringer, og selv om det foreløpig er ting de lever greit med så kan det snu fort.
|
|
|
#85 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersJeg er der nå, at foreldrene mine trenger mer og mer hjelp, og jeg har bosatt meg forholdsvis nær dem nettopp av den grunn. Jeg og mannen bodde i en annen kommune tidligere, men da min bror døde ville jeg flytte nærmere, slik at de ikke skulle bli alene og ensomme og at det skulle bli vanskelig for meg å komme seg fort dit i en krisesituasjon.
|
|
|
|
#86 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersJeg tenker mye på dette selv om foreldrene mine fortsatt er spreke og arbeidende pensjonister. Jeg har alltid hatt veldig stor kapasitet og god instilling til det meste, og håper at dette er noe som vedvarer i framtiden. Mine foreldre har både meg og ei til datter i nærmeste nærehet, så det kommer i allefall ikke til å skorte på sosial stimuli og omsorg. Den andre søsteren min er en helt annen type enn oss. Hun er egentlig ganske egoistisk, veldig opptatt av egne behov, har nok med ett barn og lederstilling. Jeg tror ikke at hun tenker at hun skal være en ressurs for mine foreldre i framtiden.
|
|
|
#87 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersNå ser jeg at jeg fremstilte den ene søsteren min som veldig kynisk. Jeg er veldig glad i søsteren min altså. Jeg mente egntlig bare at hun ikke har samme kapasitet som oss andre to.
|
|
|
#89 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersKanskje eg burde ta ein prat med 10-åringen om min alderdom
|
|
|
#90 |
|
|
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersJeg tenker at det kan være fint å tenke på ting som dette fordi det ikke nødvendigvis trenger å dreie seg om alderdom. Begge mine foreldre var tidlig i 60-årene da de døde.
|
|
|
|
#91 |
|
både her og der
|
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersMine foreldre bor 60 mil unna oss, og mine to søsken bor begge i utlandet. Foreldrene mine er spreke nå, men de er over 70 år og mye kan skje de nærmeste årene. Svigers er over 80 og har dårlig helse begge to, særlig svigerfar. Han skal gjennom en ryggoperasjon i høst, og han er klar på at enten blir den vellykka, eller så havner han i rullestol. Han klarer knapt å bevege seg slik det er i dag.
|
|
|
#92 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersNå skal jeg komme med et skikkelig kjedelig og snusfornuftig innspill:
|
|
|
#93 |
|
Originala
|
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersDet er ikke noe jeg går rundt og tenker mye på, men vi har både mine svigerforeldre, min far og snart også min mor i nærheten. Vi har fått mye hjelp av dem, og jeg ser det som naturlig å gi tilbake når de måtte trenge det. Når det er sagt, så forventer jeg at de takker ja til den hjelpen det offentlige tilbyr, så får vi supplere med resten. Jeg hjelper dem ikke med dusjing eller husvask hver fredag, liksom. Men handling, følge til lege, grundigere vask i heimen nå og da, kjøring etc. håper jeg å kunne bidra med. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers
Det er det Far og jeg er nå!
|
|
|
#95 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers
|
|
|
#96 |
|
Fola Blakken
|
Dette er viktig!
|
|
|
|
#97 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersVeldig bra det du seier Esme
|
|
|
#98 |
|
|
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersMin kjære og nå døde farmor tok forøvrig opp lån på huset for å kjøpe ferieturer til seg og venninnen (hurtigruta og sånne småbussturer rundt om og sånt), og til å kjøpe seg hushjelp utover det hun fikk av hjemmehjelp, og hagehjelp og oppussing og tilrettelegging av bad i første etasje og sånt, drosjeturer dit hun ville osv. Hun fikk servert middag på døra hver dag, og det var en egenandel der også mener jeg, og hun ble hentet til eldrehjemmet noen dager i uka også og møtte venner der. (hun hadde sikkert hatt råd til noe av det uansett, men). Jeg mener hennes barn og spleiset på noe av dette. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Enig med deg!
|
|
|
#100 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigersJeg er oppi den situasjonen nå til tross for at mamma bare er i 50-årene (fikk hjerneslag og ble pleietrengende). Vi bor ganske nærme både hennes hus (ca 1 km i luftlinje) og svigers (ca 7 km), og valgte å bli boende her fordi vi ønsket å bo nær familien. Den eneste familien jeg har igjen her i området er mamma og momor. Mormor bor ca 5 km unna så det er jo veldig greit. Nå bor mamma i en omsorgsbolig, men jeg er eneste søsken som bor her så alt ansvaret faller på meg. Jeg har tatt meg av hus og diverse annet, men har den senere tid måttet be mamma kjøpe seg tjenester i form av flyttebyrå da hun skulle flytte fra rehabiliteringshjemmet til omsorgsboligen (fordi jeg hadde født bare et par uker før, og allerede hadde tatt med meg et ganske stort flyttelass som høygravid fordi de plutselig begynte å pakke ut for henne der da hun skulle over på et mindre rom før hun flyttet - elendig planlegging siden jeg som sagt er den eneste som kan trå til). Jeg aner ikke hvor mange timer jeg har lagt ned i å hjelpe henne, men kjenner at jeg trenger å få tilbake livet mitt med tid til egen familie og egne interesser så jeg ordnet med en brukerstyrt personlig assistent til henne (privat, men i utgangspunktet skal hun høre til å få det dekket så jeg får purre på søknaden) slik at jeg heller kan sette meg ned og prate med henne når jeg besøker henne i stedet for å fly rundt. Hun er heldigvis godt bemidlet så hun har råd til å kjøpe seg tjenester til det ene og det andre. Jeg må imidlertid fortsatt ta meg av huset (orker ikke å rydde det for salg nå siden jeg har brukt hele det siste året på rydding, oppussing, ombygging både ute og inne der + husbygging selv, men har sagt at jeg kan ta det til sommeren for da kan jeg nok få hjelp av søster + annen familie), men har ikke hatt tid til å holde plenen eller bedene tritt så der leier vi inn full renovering siden det har grodd vilt i halvannet år nå. Har imidlertid gjort gårdsrommet på ny med ny belegningsstein, etc + bygget ny og større terrasse (siden vi skulle rullestoltilpasse det) så må kanskje gjøre litt der før det er salgbart. |
|
|
|
![]() |
|
|