|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
This is normal!
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånn
Hvis det er offentlig kjent så løser jo det noe av problemet.
|
|
|
|
#82 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnOg jeg kjenner jeg er meget skeptisk til at offentlige ansatte skal reservere seg mot noe pga religiøse (eller ev. andre) årsaker. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har skrevet om det tidlig i tråden, at jeg håper det blir en offentliggjøring av legene som reserverer seg, og at jeg kommer til å bytte fastlege hvis hun velger å reservere seg. Ikke fordi jeg vil holde muligheten åpen for abort, men fordi prinsippet er så ufattelig viktig, at jeg vil gjøre det lille jeg kan for å sende signal om at jeg ikke synes reservasjonsretten er ok.
|
|
|
#84 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Om disse to har stempelet i listen er det det lokale legekontorets plikt å hoste opp andre leger til å ta i mot abortsøkende kvinner. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Trøtt
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJeg tror ikke det vil være et stort problem i praksis, men for meg er det prinsippet. Om man starter med reservasjonsrett for en yrkesgruppe, hva med andre yrkesgrupper? Hvis dette ikke er et problem, hvorfor gjøre det til en stor politisk sak der partimedlemmer blir kneblet og fortalt hva de skal mene?
|
|
|
#86 |
|
maler
|
Jeg tenker at det er bra at vi kan ha reservasjonsrett på noen områder, det er endel etiske minefelt man beveger seg i, og det er ganske mange jobber man aldri kunne ha hatt hvis man ikke følte seg rimelig sikker på at man kunne reservere seg dersom en eller annen veldig vanskelig handling plutselig havnet på stillingsinstruksen. Samfunnet endrer seg, nye muligheter og nye arbeidsoppgaver kommer til. Noen av disse omhandler liv og død. Hvis noen ber meg utføre aktiv dødshjelp vil jeg nekte. Det vil jeg gjøre også om det medfører at jeg mister jobben. Selv om det skulle gå gjennom i lovverket som noe man har krav på. Jeg er glad for at det er en tradisjon for at det går an å reservere seg mot såpass etisk vanskelige oppgaver. Og jeg er veldig glad jeg ikke er gynekolog, for jeg hadde nok slitt med aborter også.
|
|
|
#87 |
|
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnVil det være mer OK å reservere seg mot å delta på aktiv eutanasi? Evt. henvise til eutanasi? |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Kan tituleres
Men hvis det er sånn at en annen lege blir tilkalt hver gang en kvinne bestiller en time for å snakke om alternativene rundt et uønsket svangerskap, så risikerer man jo, spesielt på små steder på grunn av gjennomsiktigheten, at det blir voldsomt synlig hva man skal snakke med legen om. Og det er ikke bare problemfritt. Hva hvis det er en ung jente utsatt for overgrep, som synes det er vanskelig nok fra før (det synes de fleste, altså, jeg er klar over det) å skulle ta den samtalen, og så skal hele venteværelset på legekontoret se at hun bli ropt inn til "abortlegen"?
|
|
|
#89 |
|
|
Det som gjør at dette har gått ganske kjapt gjennom er at dette har vært praktisert fram til presiseringen kom i 2012. Det oppleves nok ikke som en "ny" praksis og jeg ser også for meg at en del ser de praktiske fordelene her selv om man kan være uenig i prinsippene. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
|
I praksis har det vel fungert slik at kvinnen har fått ordnet time på den andre legens kontor. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
maler
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnDet jeg ikke skjønner er hvorfor noen vil reservere seg. Hva oppnår de med det?
|
|
|
#92 |
|
Kan tituleres
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJeg er selvfølgelig enig med Guava i det at det kan være en fordel når man skal ha en legetime angående et allerede sårt valg, at man da slipper å møte på de mest hardbarka motstanderne, jeg ser bare for meg at det kan by på vanskeligheter på flere felt. Blant annet på små steder hvor det er en eller få fastleger.
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫ Sist redigert av Nyx : 22-10-13 kl 19:32. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnHenvisningsgreiene skjønner jeg heller ikke. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Kan tituleres
Nei, i utgangspunktet så tror jeg ikke det er bedre å bli møtt av en lege som har helt tydelige meninger og motforestillinger, men jeg tror (håper) vel kanskje at så lenge man ikke kan reservere seg mot å henvise, at man som fastlege i større grad ser seg nødt til å legge litt lokk på sin personlige mening om emnet? Jeg ser jo også at det ikke alltid kommer til å være tilfellet, jeg har møtt på min dose både ubrukelige og "bare litt klønete" leger, men de er forhåpentligvis i mindretall.
|
|
|
#95 |
|
Whatever, never mind
|
Ikke å henvise til i hvert fall. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Aktiv dødshjelp er jo slett ikke lov i Norge. Jeg ser stadig at abortmotstandere drar frem dette som sammenlikning med abort, men jeg forstår ærlig talt ikke hvordan det skulle være relevant. Aktiv dødshjelp er ulovlig i Norge, abort er lovlig. Jeg forutsetter selvsagt at fastleger også forholder seg til og følger lovverket. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
|
Det er relevant på den måten at det ved et politisk vedtak kan bli lov. Det samme kan en utvidet abortgrense. Det siste er kanskje mer realistisk. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
maler
|
Jeg synes sammenligningen er relevant fordi:
|
|
|
#99 |
|
Søt og rar
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJeg har problemer med å godta at det skal eksistere reservasjonsrett for leger. Virkelig. Hvis man ikke ønsker å utføre abortinngrep/dele ut abortinduserende piller, så blir man ikke gynekolog/fødselslege. Hvis man ikke ønsker å henvise til abort, blir man ikke fastlege.
|
|
|
#100 |
|
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJeg synes det blir feil å sammenligne abort med å obdusere Appelsin. |
|
|
|
![]() |
|
|