|
|||||||
| Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Nå er det vel et faktum at dysleksi var en diagnose som ble brukt for ofte en periode. Skal ikke tidfeste den nøyaktig, men 80-tallet er vel en omtrentelig tidfesting. Klart det har vært underdiagnostisering tidligere, og at det er mange eldre som har mistet muligheten til en god skolegang på grunn av det! Diagnosen var vel omtrent ikke-eksisterende i Norge før på 70-tallet? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
kamerat
|
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg synes ikke man skal mistenkeliggjøre dyslektikere. Som bina sier, er det både gradsforskjeller i lese- og skrivevanskene, og ikke minst i hva slags hjelp folk har fått, dermed vil man finne veldig forskjellige skriftlige funksjonsnivåer blant dem.
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg forventer ikke at alle skal være akademikere i norsk skriftsspråk, men språket forfaller faktisk for tiden. SMS-språket blir brukt for fulle seil både i skolen og ellers, man skriver mye på dialekt (det gjør jeg kun på msn, FB og mobilen og da kun til venner og familie som også skriver på min dialekt, aldri ellers) og fryktelig mange orddelingsfeil ser man overalt, til og med i media, på butikk-skilter og lignende. Ingen skriver vel 100 % korrekt hele tiden, men jeg synes ikke vi må ta for lett på dette med at skriftsspråket vårt forfaller. Jeg synes faktisk det er skremmende. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?
På generell basis er jeg helt enig med deg. Jeg har ikke inntrykk av at språk er så viktig lengre. Og jeg er i grunnen enig med en i denne tråden som kritiserte den perioden hvor man skulle lære elevene å skrive dialekt først, som en tilnærming til skriftspråket. Det tror jeg i sterk grad har bidratt til at mange har lært seg å skrive svært muntlig. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?For meg er det viktig å skrive så korrekt som mulig, men innenfor rimelighetens grenser. Jeg forventer ikke at absolutt alle i vårt langstrakte land skal kunne enhver kommaregel (det kan heller ikke jeg |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Tatt på
|
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg er ikke så opptatt av at teksten skal være pinlig korrekt, men får litt noja av SMS-språk og dialektbruk der det ikke hører hjemme, som på fora som dette. Er ikke så flink som jeg skulle ønske jeg var på kommaregler og andre finurlige regler, men etterstreber å skrive ordene riktig i alle fall. Prøver faktisk å skrive korrekt norsk når jeg sender SMS, forkortelser eller dialektord blir sjelden eller aldri brukt, da spanderer jeg heller 59 øre til på sms nummer 2.
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg er på et forum som er helt motsatt av dette, jeg tror jeg er en av kanskje 10 % av brukerne der inne som kan skrive noenlunde korrekt. Jeg har aldri sett så mange "dyslektikere" samlet på ett sted. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg er nok en slags mellomting. Jeg skriver stort sett greit, men klart jeg har skrivefeil innimellom.
|
|
|
#9 |
|
Shake it out!
|
Meg også. Alt sammen. Kanskje særlig det med smilyer. Greit det er begrensninger på antall per innlegg
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Det som er viktigere enn å skrive korrekt, er å gjøre sitt beste for å skrive korrekt. Det betyr at man tar imot konstruktiv kritikk og gjør sitt for å rette opp i graverende, gjentagende feil.
|
|
|
#11 |
|
Nymotens gammeldags
Godt sagt! |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig - og det er vel egentlig det Elinblu vil frem til i det første innlegget i denne tråden? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
intro
|
Det er nok riktig, og det var godt og presist formulert av Sitron. At man skriver feil i ny og ne (eller ny og ned, som det heter i dag) er nå så sin sak, det kan skje den beste. Jeg blir likevel alltid litt nedslått over at folk ikke bryr seg om hvordan de selv skriver - i tillegg til at det bidrar til at jeg føler meg ensom og sær.
|
|
|
|
#14 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Nå har jeg bare skummet gjennom innleggene her ...
|
|
|
#15 |
|
Nattrangler
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg føler meg alltid litt truffet da det kommer til det å skrive korrekt, eller det å ikke skrive korrekt. Vet at jeg ikke er så veldig flink til å formulere meg, vet også at jeg har en god del skrivefeil. Her på forumet så retter jeg en del før jeg poster, men alikevel så ser jeg ofte feil i ettertid også. Noen ganger skyldes det at det går litt fort, og andre ganger kan det rett og slett være at jeg er usikker på hvordan det skrives.
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Direkte skrivefeil irriterer meg ikke så voldsomt, bortsett fra i sammenhenger hvor man skulle tro det var opplagt med en form for korrektur, for eksempel avisartikler, reklamer og brosjyrer. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
By the Sea
|
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg liker å skrive luftig.
|
|
|
#19 |
|
villende
|
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg kjenner flere dyslektikere som skriver både godt og korrekt. I følge en av dem er livet blitt et helt annet etter at h*n begynte å bruke tekstbehandlingsprogrammer. Plutselig var det lettere å se sine egne feil, selv om det ikke alltid er like lett med orddeling. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Vel, jeg kan hvertfall innrømme at jobbsøknader skrevet på SMS-språk, søknader inneholdende utpreget (lokal) dialektbruk eller søknader stappfulle av feilbruk av og/å/hvert/vært, IKKE havner øverst i bunken min...
|
![]() |
|
|