Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Røyker du?
Ja 35 12,37%
Nei 248 87,63%
Deltakere: 283. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-13, 22:40   #81
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Røyker du?

Har aldri prøvd. I vår vennegjeng er det ingen som røyker. I tillegg er det få i familien som røyker.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 23:13   #82
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Selvfølgelig er det lettere å slutte å røyke enn å slutte å overspise, spesielt på det praktiske planet. Man kan ikke slutte å spise helt.

Jeg burde selvsagt spesifisert at jeg mente at avhengighetsforholdet til røyk kan sammenliknes med det å ikke klare å la være å _over_spise, eller spise USUNT.

:minner meg selv om at jeg er på FP og ikke FB:

Gammel 28-07-13, 23:16   #83
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Årsaken til at røyking er et så hett emne, er vel at det ikke bare er til sjenanse for røykeren, men også for omgivelsene. Jeg skjønner godt at det er vanskelig å slutte, min mor har KOLS men klarer ikke å stumpe røyken helt fordet, og hun er det mest viljesterke mennesket jeg vet om.
Men det er trist at en uvane skal gå sånn utover andre som ikke deler den uvanen. Man blir tross alt ikke syk av at en overvektig person går og tygger på en Japp på gata. Skulle ønske de der e-sigarettene var et alternativ for alle. Det hadde jo vært fantastisk ...

Det finnes røykere som ikke røyker på steder og i sammenhenger slik at det sjenerer andre. Hvis da ikke dårlig kroppslukt f.eks på grunn av røyking inne er til sjenanse. Men igjen, det er plenty av folk som LUKTER et eller annet, og røyk er ikke alltid det værste.

Gammel 28-07-13, 23:16   #84
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Nei. Jeg har aldri prøvd heller.

Gammel 28-07-13, 23:19   #85
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Jeg tror det ligger i vår natur å stenge ute informasjon som ikke passer oss.

Der har du årsaken til at jeg (i alle fall foreløpig) sluttet med (levende) pasienter i jobben min.

Gammel 28-07-13, 23:55   #86
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Har aldri gjort det og kommer heller aldri til å begynne.

Gammel 29-07-13, 00:02   #87
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg røyker ikke. Men jeg gjorde det tidligere. Jeg sluttet å røyke fordi mammaen min døde av lungekreft(hun var storrøyker). Jeg er rett og slett redd for å dø fra de fire barna mine. Og jeg er glad i livet mitt, og liker å være i god fysisk form.
Synd, for jeg likte virkelig å røyke, og jeg savner det fremdeles etter mange år. Jeg røyker ikke til fest eller noe, det hadde ikke hjulpet, jeg savner å røyke 15 sigaretter om dagen, jeg. Ute, på verandaen, gjerne sammen med andre røykere. Men jeg tør altså ikke.
Jeg synes ikke folk som røyker er teite, jeg vet jo hvor godt det var, jeg tenker vel bare at de tydeligvis ikke er så redde for å bli syke eller å dø fra sine nærmeste.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 00:05   #88
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Nei.

Gammel 29-07-13, 00:32   #89
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt røykere i familien som døde som åttifemåringer, inntil dødstidspunktet friske og raske. Det er ikke sånn at alle røykere blir veldig syke og dør av lungekreft eller emfysem. De gjorde ellers sunne ting, gikk tur, spiste sunt, gledet seg over livet og koste seg med fem røyk om dagen.

Gammel 29-07-13, 00:36   #90
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Og jeg har lagt merke til at spesielt sykepleiere ikke røyker synlig på jobb lenger. Før virket det som om alle sykepleiere røyket, nå virker det som det er helt slutt på det. Om det skyldes at det er mindre vanlig eller mer skjult vet jeg ikke.

Noe av det som gjør meg sint er når foreldre røyker over ei barnevogn. Det ser jeg litt for ofte. Det er akkurat som om noen tenker at ute er ute, om man røyker i lukket avdeling i ei vogn eller et busstur utgjør åpenbart ingen forskjell.

Gammel 29-07-13, 09:32   #91
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Egentlig synes jeg sånne "hvorfor gjør du det?"-spørsmål er litt festlige. Kanskje jeg skal begynne å spørre alle som spiser sjokolade jevnlig om hvorfor de gjør det? Og hvorfor alle som ikke klarer å kaste godteri ikke bare gjør det?

Kaste er nå en ting, du kan jo også spørre hvorfor ikke det bare kan legges i skapet til neste lørdag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 10:26   #92
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg får migrene av røyklukt. Farlig? Nei, på ingen måte, men det kan fort ødelegge hele resten av dagen min.

Statistisk sett vil minst halvparten av røykere dø av røykrelatert sykdom (min svigermor var dessverre en av dem og sa flere ganger i løpet av sitt siste leveår at hun angret på at hun hadde begynt å røyke) og vil i snitt leve 10 år kortere enn ikkerøykere. Imidlertid er det informasjon som er vanskelig å forholde seg til som røyker. Det er vanskelig å sitte med en røyk i munnen som 30-åring og forholde seg til at den røyken kan føre til at man får kreft, KOLS eller hva det måtte være og dør om 20-30-40 år. Konsekvensen av atferden kommer rett og slett for langt fram i tid. Voksne er slik sett ikke annerledes enn barn her. Enhver forelder vet at det nytter ikke å si til fireåringen sin på en onsdag at om han ikke oppfører seg pent blir det ikke lørdagsgodt.

Gammel 29-07-13, 10:29   #93
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ganske nylig stoppet vi på en parkeringsplass og i bilen ved siden av satt en mann og røykte. Da lurte ungene på om det var lovlig å røyke inni biler. For det hadde ikke de sett noen gjøre før.

Her røyker mannen, men han prøver å slutte med visse mellomrom. Jeg sluttet når jeg var gravid med første og har ikke rørt sigaretter etterpå. Jeg har ikke våget meg på noe som helst av festrøyking og nå er det flere år siden jeg har kjent noe som helst sug etter det. Jeg skal innrømme at jeg gjerne vil at mannen skal slutte, men tror ikke det hjelper ham dersom jeg maser om det eller legger press på ham.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 10:32   #94
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er akkurat som om noen tenker at ute er ute, om man røyker i lukket avdeling i ei vogn eller et busstur utgjør åpenbart ingen forskjell.

Her jeg bor er det en kafe der de har uteservering med halve vegger rundt og markise over. Og der sitter det folk som røyker med barn sammen med seg. Jeg kjenner at jeg blir helt svimmel av å gå igjennom der og jeg hadde ikke funnet på å sitte der med barna mine. Det blir rett og slett såpass tett at det ikke hjelper at det er utendørs.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 10:49   #95
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Vært røykfri i fem år ca. Og godt er det.

Gammel 29-07-13, 10:55   #96
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg har hatt røykere i familien som døde som åttifemåringer, inntil dødstidspunktet friske og raske. Det er ikke sånn at alle røykere blir veldig syke og dør av lungekreft eller emfysem. De gjorde ellers sunne ting, gikk tur, spiste sunt, gledet seg over livet og koste seg med fem røyk om dagen.

Det er sant, vi burde tenne oss en røyk alle sammen!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 10:59   #97
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Ja, og jeg kjenner veldig mange som gjør det.

Hvorfor? Nei, det er jo ingen gode grunner for det, jeg er klar over hvor skadelig og teit og "ut" det er og i det hele tatt. Men jeg gjør det nå allikevel. En dag kommer jeg til å slutte, og det blir nok fint, men ikke i dag.

Jeg er litt her jeg og.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 11:20   #98
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Har aldri prøvd å røyke, hater intenst stanken av røyk og var veldig glad da røykeloven intrådte 1.juli 2004 slik at jeg kunne nyte et måltid på kafé eller restaurant uten å stinke og miste matlysten.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 11:49   #99
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Egentlig synes jeg sånne "hvorfor gjør du det?"-spørsmål er litt festlige. Kanskje jeg skal begynne å spørre alle som spiser sjokolade jevnlig om hvorfor de gjør det? Og hvorfor alle som ikke klarer å kaste godteri ikke bare gjør det?

Enig. Hvorfor gjør vi mennesker så mange dumme ting liksom? Det er jo usunt å spise seg tjukk også, indeed.

Jeg har nettopp kommet hjem fra et par uker i Paris og det verste med oppholdet var den konstante fristelsen til å røyke da så mange folk rundet meg røykte hele tiden. Folk tente seg jo en røyk overalt og tok ingen hensyn overhode, inkl. til om det var barn ved siden av.

Jeg har vært røykfri i mange år nå og ikke røykt store deler av mitt liv men jeg synes fortsatt røyk lukter godt og har stadig lyst på røyk. Tror aldri jeg vil få den antirøyk følelsen mange tidligere røykere ofte får. Men hvorfor jeg røykte? Fordi jeg likte det og synes det var godt. Hvorfor ellers? Er ikke røyk som med det meste annet, man gjør det fordi man "liker" det? Så blir man jo også avhengi av røyk, så det er desto verre å bare slutte.

Hvis det er en gruppe mennesker det er "lov" til å snakke stygt om i Norge så er det vel røykere. De blir uglesett overalt og det er rimelig legitimt å snakke skit om røykere. Men så lenge røyk er et lovlig produkt og til salgs i butikkene får folk velge selv hva de gjør. Noen mennesker spiser på seg livsstilsstkdomner og noen "røyker seg til døde" som datteren min sier. Hun var virkelig brydd av all røykingen i Paris og det kostet henne ikke fem øre å begynne og hoste og harke når folk rundt henne tente på en røyk samtidig som hun stirret stygt på de. Frekke folk liksom som sitter å røyker ute på restaurant ved siden av oss. Definitivt typisk norsk reaksjon, men det hjalp fint lite gitt .... Jeg mener man burde forby produktet i stedet for å jage vekk de som røyker eller yttligere stigmatisere folk for de valg de eventuelt måtte ta i livet. Takk og pris kan vi ikke alle være så forbaskede "perfekte" og ta alle riktige valg her i livet.

Sist redigert av Lisa : 29-07-13 kl 14:11.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 11:54   #100
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sluttet for 20 uker og 2 dager siden. Det har vært krevende, men nå begynner suget å slippe taket. Røyking er rusavhengighet, for min del fungerte røyken som jevnlig premiering eller pause. For mange er det å slutte å røyke vanskelig og skummelt. Jeg brukte lang tid på å forberede røykeslutt. Jeg har sluttet 2 ganger før pga graviditet, dette var første gang primært for min egen del. Jeg skal aldri festrøyke, det føles faktisk trygt å aldri si ja til nikotin overhodet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:20.