|
|||||||
| Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjelp meg å formulere en invitasjon!
Jeg har et bevisst forhold til begrepet, og føler slett ikke at jeg må _jobbe_ med det. Hvorfor må jeg jobbe med meg selv fordi om jeg enkelte ganger legger negative følelser i skravlebegrepet? Synes du at skravling utelukkende klinger positivt? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjelp meg å formulere en invitasjon!Et treffkveld innebærer jo nødvendigvis skravlings, det sier seg selv. Så om det står i invitasjonen (har jeg aldri sett) så er det jo ganske opplagt. Har man negative følelser til det, så blir det jo rart.
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Jeg vet ikke om det har så mye med arbeidsmiljø og/eller arbeidsbelastning å gjøre. Jeg har god kontakt med foreldrene til alle de nære vennene til ungene, og det er omgrent 50/50 om det er pappaen eller mammaen jeg har kontakt med. Men det er i all hovedsak enten mammaen eller pappaen jeg holder kontakten med, så for meg ville "kvinnenettverk" i foreldregruppen vært en temmelig upraktisk greie. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Klart, jeg har bare erfaring fra sykehusmiljø og som kommentar til Katta så var det ment sånn "ja, hos oss er det sånn", ikke noen vurdering av andre steder.
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Jeg oppfattet det sånn at de som ikke ønsket at man skulle bruke "jenteskravling" eller "fjas" i invitasjonen mente det i denne settingen, ikke at det er noe galt i ordene i andre sammenhenger. Jeg synes i alle fall det ville være kunstig å invitere relativt ukjente damer på "jenteskravling", selv om jeg kanskje kunne brukt ordet hvis det var snakk om venninner. Det har ikke med nedvurdering av skravling og fjas å gjøre, men mer at det kan føles ubekvemt dersom det er noen av de inviterte som ikke kjenner de andre så godt.
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Som igjen er litt av poenget mitt, de aller fleste av oss skravler ikke i vei om intime detaljer til en gruppe mennesker man kun møter i hente- og bringesituasjoner, så man kan jo legge godviljen til og berømme vedkommende for innsatsen fremfor å flisespikke eller få panikk. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Synes du jeg flisespikker eller gir uttrykk for panikk når jeg forklarer hvorfor jeg ikke ville bruke et bestemt ord i en bestemt setting, som svar på en kommentar fra deg om nettopp dette? Og hvem er det du mener jeg ikke berømmer for innsatsen?
|
|
|
#8 |
|
Ringskrømt
|
Madicken var vel den som får panikk av slike invitasjoner, og du formulerte vel noe i retningen av hva som kan være greit å skrive, og at "jenteskravling" var en uting, og, ja, det er flisespikking, mener jeg. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Mother of Dragons
|
Hm. Det jeg tror misforståelsen kanskje er at det ikke virker som at de som argumenterer for mødretreff ikke helt har tatt inn over seg at mange kvinner ikke synes det høres noe koselig ut med rene kvinnetreff.
|
|
|
#10 |
|
Ringskrømt
|
Hvorfor ikke? Hvorfor blir det mer levbart straks det kommer en mann inn i bildet? Hva er galt med bare kvinner? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg synes rene kjønnsmiljø som oftest er kjedelige, både rene mannsmiljø og kvinnemiljø. Når det er noenlunde blanding er samtaleemnene som oftest mer, tja, almenninteressante.
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Jeg tror du har gått glipp av noe, evt. ikke gitt det en sjanse. Hadde det vært et rent dametreff og jeg var der, kan jo det ikke være kjedelig. Du hadde fått møte meg og fått muligheten til å bli kjent med et menneske utover "hva heter ungen din og hvor gammel er han". Sist redigert av Skremmern : 29-05-13 kl 17:33. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er VELDIG få menn her, jeg tror null og niks på at det er de som utgjør den store forskjellen i det hele tatt.
|
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Som jeg nevnte over: mødretreff er bare halvparten så nyttig som foreldretreff. Jeg syns sammenkomster med bare kvinner (eller bare menn, for den del) er vesentlig kjedeligere enn sammenkomster som inkluderer begge kjønn. (Dette gjelder primært sammenkomster med ukjente; jeg har ingen problemer med venninnetreff.) |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ringskrømt
|
Men da har jo du muligheten til å bli kjent med enda flere? Så kan jo du, når du inviterer, gjøre det på den måten du anser som best? Jeg synes det blir krampeaktig og kunstig at man ikke engang kan invitere mennesker av sitt eget kjønn til samling uten å få fortiden slengt i fleisen. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
I mål
|
Sv: Hjelp meg å formulere en invitasjon!Jeg ville aldri bedt en mammagruppe til fjas eller skravling, men at sosialisering med mødrene ikke har nok verdi for klassemiljøet, at alle må være der for at det er noen 'vits', blir merkelig for meg. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hjelp meg å formulere en invitasjon!Jeg liker ikke mammatreff hverken før eller etter at problemer har oppstått; jeg vil fortsatt gjerne forebygge problemer ved å ha kontakt med den foreldren som er mest troende til å ha innflytelse på situasjoner som kan oppstå og/eller som jeg har best kjemi med. Hvis jeg bare skulle forholdt meg til mødrene, hadde det vært flere jeg ikke ville hatt kontakt med av ungenes venners foreldre. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Er frisk!
|
Jeg vil ikke forholde meg bare til mammaene. Jeg vil bli kjent med foreldrene - men det trengs flere fora for å få med alle. Jeg blir godt kjent med foreldrene i trivselsgruppene. Jeg blir kjent med mammaer på mammatreff. Jeg blir kjent med pappaer og mammaer på foreldretreff. Jeg blir kjent med søsken på familietreff. Ja takk - alle som arrangerer et eller annet får tommelen opp fra meg. Jeg gidder ikke sutre over at "jeg liker ikke ost og vin" eller "æsj, det kommer bare mammaer" eller "aking er kjipt" når noen gidder å arrangere noe altså.
|
|
|
|
#20 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Hjelp meg å formulere en invitasjon!Jeg ser nok at jeg formulerte det litt dumt i HI, for dette var ikke for å løse eksisterende problemer ol., men for å faktisk ha en bedre anelse om hvem/hva/hvor og gjøre noe hyggelig. Og så blir kanskje terskelen lavere hvisomatte dersomatte senere. Jeg skulle vel heller ikke skrevet "mammatreff", for det er jeg veldig enig i at klinger dårlig (og det står overhode ikke noe sånt i invitasjonen). Det var egentlig for å illustrere at det i denne omgang kun er mammaer som er invitert. Så kan man jo mene mangt om det, men det er altså ikke min avgjørelse. Uten at jeg har tatt noe av det som er skrevet her stort personlig, kun ment som å oppklare. Hvor/når "jenteskravling" og andre skravlebegreper dukket opp, har jeg ikke fått med meg, men det er heller ikke formulert på den invitasjonen jeg sendte ut i dag. Igjen, jeg bare poengterer det. Så jeg forhåpentligvis ikke misforstås.
|
![]() |
|
|